Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Friday, March 29, 2013

Wikipedia : Pakatan Rakyat - Contoh TERBAIK Nepotisma

Antara point utama tuduhan Pas terhadap Umno adalah isu KRONISMA. Banyak kain rentang dan poster yang mengaitkan Umno dengan isu kronisma ini.



Apakebenda Kronisma ni ? Dari Wikipedia -
Nurul Nuha Melengkapkan “Kronisme” Keluarga Anwar Ibrahim...Jadinya 4 Orang Semuanya..Nepotisme PKR


Cronyism is partiality to long-standing friends, especially by appointing them to positions of authority, regardless of their qualifications. Hence, cronyism is contrary in practice and principle to meritocracy.

Melantik kekawan lama kepada jawatan2 penting tanpa mengambilkira kelayakan dan ini berlawanan dengan prinsip Meritokrasi.

Haaaa......mana ada KRONISMA muka2 yang ada dalam gambar diatas. Diorang lantik anak bini.. anak bini bukan kawan2 lama hahahahahahaa......  agaknya begitulah kata orang Pas yang sibuk mempertahankan kekawan mereka dalam PR.

Yalah... sebenarnya ada sedikit kesilapan mereka yang merekacipta imej kat atas tu. Jika melibatkan kawan2 dinamakan KRONISMA tapi kalau melibatkan kaum keluarga ada nama lain pula - NEPOTISMA.

Dari Wikipedia -

Nepotisme bermaksud melebihkan saudara-mara serta rakan-rakan yang ada hubungan dan bukannya penilaian objektif bagi keupayaan, meritokrasi atau kekesuaian terhadap sesuatu jawatan

Dan contoh yang diberi -

Nepotisme adalah satu tuduhan yang lazim dalam bidang politik apabila kaum kerabat seseorang yang berkuasa mewarisi kuasanya tanpa kelayakan yang sepatutnya.

Lebihkurang SAMA jer Kronisma atau Nepotisma, dua2 pun tidak mengikut prinsip Meritokrasi. Kalau Kronisma berkait dengan kekawan, Nepotisma pula berkait dengan kaum keluarga.


Hahahahaha ..... tapi gambar pemimpin Pas takde pun ? mungkin begitulah gelak orang Pas yang sama ...



Habis tu, mamat kat atas ni apa cer ? - Anak Nik Aziz sedia jadi calon, lawan Umno

Mungkin belum lagi ketahap menjadi calon parti / wakil rakyat, tapi bunga2nya dah ada .... paling tidak pun diperingkat parti dah confirm.

Ni sorang lagi -


'Ustaz' Khalil Abdul Hadi, anak kepada Presiden Pas yang juga menjadi Ketua Dewan Pemuda Pas MANALAGI KALAU BUKAN MARANG.

Beliau juga diura-ura bakal menggantikan tempat BAPAKnya menjadi calon Pas di DUN Rhu Rendang.


Haaa...... Helo ? Helo ?  Mana orang Pas yang duk gelak tadi ? Apa dia tadi ........KRONISMA ? NEPOTISMA ?


Terbaru dengar citer sorang lagi anak dara Anwar , Nurul Nuha juga akan diperkenalkan dalam PRU13 untuk bertanding kerusi Parlimen Permatang Pauh .....

Senang citer -  Pakatan Rakyat ni milik MAK BAPAK ANAK Pemimpin jer ..... patutnya dijadikan contoh terbaik dalam definasi NEPOTISMA oleh Wikipedia !

Baca juga Utusan.

Nurul Nuha Melengkapkan “Kronisme” Keluarga Anwar Ibrahim...Jadinya 4 Orang Semuanya..Nepotisme PKR

Parti Keadilan Rakyat (PKR) hampir rasmi menjadi Parti Anak Beranak Sendirian Berhad dengan desas desus kedengaran bahawa seorang lagi anak Anwar, iaitu Nurul Nuha akan bertanding di Permatang Pauh dalam PRU ke-13 nanti. Pengorbanan terpaksa dilakukan oleh kedua-dua orang tua Nurul Nuha. Wan Azizah terpaksa bertanding di DUN Selangor manakala Anwar Ibrahim terpaksa mengemis undi daripada Rakyat Perak.

Nama Nurul Nuha menjadi pilihan Anwar setelah mendapat laporan bahawa calon yang dikemukakan sebelum ini iaitu, Dr. Muhammad Nur Manuty, yang juga Pengerusi PKR Perak telah ditolak oleh pengundi di situ. Lantas Anwar meletakkan nama anaknya bagi memastikan pengaruh keluarganya kekal di kawasan tersebut. Selain daripada Anwar Ibrahim dan Wan Azizah, anak perempuan sulung  mereka, Nurul Izzah turut diberitakan akan mempertahankan kerusi Lembah Pantai. Lengkaplah denasti Keluarga Anwar Ibrahim di dalam politik Malaysia.

Bapa Anwar, Datuk Ibrahim Abd. Rahman juga merupakan ahli Parlimen di situ sebelum Anwar maka pencalonan Nurul Nuha mungkin dilihat sebagai bersifat sentimental atau mungkin juga peribadi bagi keluarga mereka. Kenapa Nurul Nuha yang masih muda dan tiada pengalaman yang dipilih? Kenapa tidak letakkan Nurul Izzah sahaja sedangkan Izzah juga jenuh terbang merayau-rayau mencari kawasan kerana sudah ditolak di kawasan sendiri. Namun, khabarnya terpaksa kekal kerana hanya itulah saja kawasan yang paling selamat baginya. Jawapan kenapa Nuha dan bukan Izzah adalah kerana hanya Nuha sahaja yang masih ‘suci’, yang mampu memulihkan imej bapa, ibu dan kakaknya yang sudah sebati dengan imej pengkhianat, pelakon dan peliwat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...