Paling tidak pun, wacana ilmu berkenaan sumpah wajar dibuka.
Diterbitkan |
Dikemaskini
Dikemaskini
Apabila bekas perdana menteri Najib Razak mengambil pendekatan sumpah
laknat yang kononnya dia tidak ada kaitan dengan Altantuya, paling
tidak pun, wacana ilmu berkenaan perkara ini wajar dibuka.
Apatah lagi, sesuatu tindakan sudah pasti punyai implikasinya tersendiri, sama ada baik atau buruk.
Secara
dasarnya, kebanyakkan ulama-ulama fiqh berpendapat bahawa sumpah bukan
suatu amalan yang digalakkan – dikira sebagai hukum makruh.
Ini
berasaskan kepada firman Allah: “Jangahlah kamu jadikan (nama) Allah
dalam sumpahmu sebagai penghalang untuk berbuat kebajikan, bertakwa dan
mengadakan ishlah di antara manusia. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha
Mengetahui” (al-Baqarah 2:224)
laknat yang kononnya dia tidak ada kaitan dengan Altantuya, paling
tidak pun, wacana ilmu berkenaan perkara ini wajar dibuka.
Apatah lagi, sesuatu tindakan sudah pasti punyai implikasinya tersendiri, sama ada baik atau buruk.
Secara
dasarnya, kebanyakkan ulama-ulama fiqh berpendapat bahawa sumpah bukan
suatu amalan yang digalakkan – dikira sebagai hukum makruh.
Ini
berasaskan kepada firman Allah: “Jangahlah kamu jadikan (nama) Allah
dalam sumpahmu sebagai penghalang untuk berbuat kebajikan, bertakwa dan
mengadakan ishlah di antara manusia. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha
Mengetahui” (al-Baqarah 2:224)
Demikian juga, bersandarkan kepada penjelasan Allah bahawa yang suka
bersumpah adalah orang-orang munafiq. Firman Allah: “Mereka bersumpah
kepada kamu dengan (nama) Allah untuk mencari keridhaanmu, padahal Allah
dan Rasul-Nya itulah yang lebih patut mereka cari keridhaannya jika
mereka adalah orang-orang yang mukmin” (Surah al-Taubah 9:62)
Walaubagaimana
pun, apabila dikaitkan sumpah dan laknat, dalam fiqh Islam dibincangkan
perkara ini dalam dua tajuk besar; Pertama, li’an. Kedua, mubahalah.
Apa itu li'an?
Kalimah
li’an bermakna perkataan tertentu yang digunakan oleh orang yang
terpaksa menuduh orang yang mencemarkan tempat tidurnya dan memberi malu
kepadanya sebagai berzina.
Dengan perkataan lain, Li’an
bermaksud seseorang suami yang nampak isterinya berzina dengan lelaki
lain, tetapi tidak dapat mendatangkan seramai empat orang saksi, maka
hendaklah dia berkata, “Aku bersaksi demi Allah, aku berada di pihak
yang benar terhadap dakwaanku bahawa isteriku [sebut nama dan bintinya]
telah berzina”.
Perkataan ini hendaklah diucapkan sebanyak
empat kali. Dan pada kali kelima, dia hendaklah berkata, “Aku dilaknati
Allah sekiranya aku berbohong”. [Al-Fiqh Al-Manhaji : 4/903]
Amalan
li’an ini disandarkan kepada firman Allah: “dan orang-orang Yang
menuduh isterinya berzina, sedang mereka tidak ada saksi-saksi (yang
mengesahkan tuduhannya itu) hanya dirinya sendiri, maka persaksian (sah
pada Syarak) bagi seseorang Yang menuduh itu hendaklah ia bersumpah
Dengan nama Allah, empat kali,
Bahawa Sesungguhnya ia dari orang-orang
yang benar dan sumpah Yang kelima (hendaklah ia berkata): Bahawa laknat
Allah akan menimpa dirinya jika ia dari orang-orang Yang dusta” (Surah
al-Nur 24:6-7)
Dengan ini difahami bahawa li’an ini berlaku dalam
hal yang melibatkan antara suami dan isteri. Selain dari itu – seperti
isu melibatkan Najib yang bersumpah laknat bahawa dia tidak kenal
Altantuya, tidak timbul isu li’an sama sekali.
Apa itu mubahalah?
Makna mubahalah dari sudut bahasa adalah, “saling laknat melaknati”. (Mukjam Al-Mustalahat wa Al-Alfaz Al-Fiqhiyyah: 3/204).
Adapun
makna Mubahalah dari sudut syarak adalah, “saling laknat melaknati,
iaitu berdoa agar diterima laknat dari Allah terhadap orang yang dusta
daripada dua pihak yang saling laknat melaknati” (Tahrir Alfaz At-Tanbih
: 1/247).
Asal amalan mubahalah adalah perdebatan antara Nabi
Muhammad SAW dengan beberapa orang Nasrani dari Najran. Mereka terdiri
daripada 13 orang, yang diketuai oleh seorang yang bernama Al-‘Aqib,
atau dikenali juga sebagai Abdul Masih.
Dalam perdebatan itu,
semua hujah-hujah Nasrani itu dijawab oleh Nabi SAW, tanpa mereka
berjaya membalas lagi. Namun begitu, mereka tetap berkeras juga hendak
berhujjah, walau mereka sudah tidak mempunyai hujjah lagi.
Mengenangkan
sifat begitu, Allah SWT pun menurunkan ayat ke 61, surah ali-Imran yang
bermaksud : “kemudian sesiapa Yang membantahmu (Wahai Muhammad)
mengenainya, sesudah Engkau beroleh pengetahuan Yang benar, maka
katakanlah kepada mereka: "Marilah kita menyeru anak-anak Kami serta
anak-anak kamu, dan perempuan-perempuan Kami serta perempuan-perempuan
kamu, dan diri Kami serta diri kamu, kemudian kita memohon kepada Allah
Dengan bersungguh-sungguh, serta kita meminta supaya laknat Allah
ditimpakan kepada orang-orang Yang berdusta" (Ibnu Kathir : 2/50]).
Ulama-ulama
Islam menjelaskan bahawa mubahalah, walaupun boleh diamalkan, tetapi
lebih digalakkan agar tidak dilakukannya. Ini kerana, dibimbangi ia
memberi implikasi tidak baik kepada masyarakat. Dengan sebab itu, para
ilmuwan Islam menekankan beberapa syarat bagi amalan mubahalah. [Syarh
Qasidah : 1/37]
Apatah lagi, mubahalah tidak berlaku dalam urusan
yang melibatkan jenayah. Ia berlaku dalam urusan yang melibatkan
perdebatan ilmu sahaja. Dengan sebab itu, al-Imam Ibn al-Qayyim ada
menjelaskan bahawa mubahalah tidak berlaku kecuali kedua-dua belah pihak
pendebat telah mendatangkan hujjah masing-masing. Hujjah itu pula,
hendaklah hujjah yang nyata dan jelas. [Zad Al-Ma’ad : 3/643]
Dengan itu, amalan sumpah laknat yang dilakukan oleh Datuk Seri Najib tidak bertepatan dengan konsep mubahalah.
Bagaimana pula dengan jenayah?
Dalam
kes melibatkan jenayah, sesuatu dakwaan perlu kepada pembuktian.
Sesuatu dakwaan, tidak boleh terus dianggap sebagai benar kecuali perlu
kepada proses pembuktian, seperti siasatan dan proses mahkamah.
Di
pihak yang menafikan pula, semestinya ada hak untuk menafikannya –
melalui bersumpah. Namun, semua proses itu tidak akan berlaku kecuali
dihadiri hakim.
Dengan sebab itu, dalam kes yang
melibatkan Najib yang melakukan sumpah laknat di masjid - walaupun
dihadiri ramai orang, ia bukan sekadar boleh dianggap sebagai amalan
“bid’ah”, tetapi ia tidak memadai.
Ia tidak memberi kesan
pada keputusan di peringkat mahkamah pun. Ia tidak lebih sekadar memberi
gambaran dari sudut persepsi politik sahaja.
WAN JI WAN HUSSIN ialah pendakwah dan pengarah akademik Saudara Research Centre.
Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini
bersumpah adalah orang-orang munafiq. Firman Allah: “Mereka bersumpah
kepada kamu dengan (nama) Allah untuk mencari keridhaanmu, padahal Allah
dan Rasul-Nya itulah yang lebih patut mereka cari keridhaannya jika
mereka adalah orang-orang yang mukmin” (Surah al-Taubah 9:62)
Walaubagaimana
pun, apabila dikaitkan sumpah dan laknat, dalam fiqh Islam dibincangkan
perkara ini dalam dua tajuk besar; Pertama, li’an. Kedua, mubahalah.
Apa itu li'an?
Kalimah
li’an bermakna perkataan tertentu yang digunakan oleh orang yang
terpaksa menuduh orang yang mencemarkan tempat tidurnya dan memberi malu
kepadanya sebagai berzina.
Dengan perkataan lain, Li’an
bermaksud seseorang suami yang nampak isterinya berzina dengan lelaki
lain, tetapi tidak dapat mendatangkan seramai empat orang saksi, maka
hendaklah dia berkata, “Aku bersaksi demi Allah, aku berada di pihak
yang benar terhadap dakwaanku bahawa isteriku [sebut nama dan bintinya]
telah berzina”.
Perkataan ini hendaklah diucapkan sebanyak
empat kali. Dan pada kali kelima, dia hendaklah berkata, “Aku dilaknati
Allah sekiranya aku berbohong”. [Al-Fiqh Al-Manhaji : 4/903]
Amalan
li’an ini disandarkan kepada firman Allah: “dan orang-orang Yang
menuduh isterinya berzina, sedang mereka tidak ada saksi-saksi (yang
mengesahkan tuduhannya itu) hanya dirinya sendiri, maka persaksian (sah
pada Syarak) bagi seseorang Yang menuduh itu hendaklah ia bersumpah
Dengan nama Allah, empat kali,
Bahawa Sesungguhnya ia dari orang-orang
yang benar dan sumpah Yang kelima (hendaklah ia berkata): Bahawa laknat
Allah akan menimpa dirinya jika ia dari orang-orang Yang dusta” (Surah
al-Nur 24:6-7)
Dengan ini difahami bahawa li’an ini berlaku dalam
hal yang melibatkan antara suami dan isteri. Selain dari itu – seperti
isu melibatkan Najib yang bersumpah laknat bahawa dia tidak kenal
Altantuya, tidak timbul isu li’an sama sekali.
Apa itu mubahalah?
Makna mubahalah dari sudut bahasa adalah, “saling laknat melaknati”. (Mukjam Al-Mustalahat wa Al-Alfaz Al-Fiqhiyyah: 3/204).
Adapun
makna Mubahalah dari sudut syarak adalah, “saling laknat melaknati,
iaitu berdoa agar diterima laknat dari Allah terhadap orang yang dusta
daripada dua pihak yang saling laknat melaknati” (Tahrir Alfaz At-Tanbih
: 1/247).
Asal amalan mubahalah adalah perdebatan antara Nabi
Muhammad SAW dengan beberapa orang Nasrani dari Najran. Mereka terdiri
daripada 13 orang, yang diketuai oleh seorang yang bernama Al-‘Aqib,
atau dikenali juga sebagai Abdul Masih.
Dalam perdebatan itu,
semua hujah-hujah Nasrani itu dijawab oleh Nabi SAW, tanpa mereka
berjaya membalas lagi. Namun begitu, mereka tetap berkeras juga hendak
berhujjah, walau mereka sudah tidak mempunyai hujjah lagi.
Mengenangkan
sifat begitu, Allah SWT pun menurunkan ayat ke 61, surah ali-Imran yang
bermaksud : “kemudian sesiapa Yang membantahmu (Wahai Muhammad)
mengenainya, sesudah Engkau beroleh pengetahuan Yang benar, maka
katakanlah kepada mereka: "Marilah kita menyeru anak-anak Kami serta
anak-anak kamu, dan perempuan-perempuan Kami serta perempuan-perempuan
kamu, dan diri Kami serta diri kamu, kemudian kita memohon kepada Allah
Dengan bersungguh-sungguh, serta kita meminta supaya laknat Allah
ditimpakan kepada orang-orang Yang berdusta" (Ibnu Kathir : 2/50]).
Ulama-ulama
Islam menjelaskan bahawa mubahalah, walaupun boleh diamalkan, tetapi
lebih digalakkan agar tidak dilakukannya. Ini kerana, dibimbangi ia
memberi implikasi tidak baik kepada masyarakat. Dengan sebab itu, para
ilmuwan Islam menekankan beberapa syarat bagi amalan mubahalah. [Syarh
Qasidah : 1/37]
Apatah lagi, mubahalah tidak berlaku dalam urusan
yang melibatkan jenayah. Ia berlaku dalam urusan yang melibatkan
perdebatan ilmu sahaja. Dengan sebab itu, al-Imam Ibn al-Qayyim ada
menjelaskan bahawa mubahalah tidak berlaku kecuali kedua-dua belah pihak
pendebat telah mendatangkan hujjah masing-masing. Hujjah itu pula,
hendaklah hujjah yang nyata dan jelas. [Zad Al-Ma’ad : 3/643]
Dengan itu, amalan sumpah laknat yang dilakukan oleh Datuk Seri Najib tidak bertepatan dengan konsep mubahalah.
Bagaimana pula dengan jenayah?
Dalam
kes melibatkan jenayah, sesuatu dakwaan perlu kepada pembuktian.
Sesuatu dakwaan, tidak boleh terus dianggap sebagai benar kecuali perlu
kepada proses pembuktian, seperti siasatan dan proses mahkamah.
Di
pihak yang menafikan pula, semestinya ada hak untuk menafikannya –
melalui bersumpah. Namun, semua proses itu tidak akan berlaku kecuali
dihadiri hakim.
Dengan sebab itu, dalam kes yang
melibatkan Najib yang melakukan sumpah laknat di masjid - walaupun
dihadiri ramai orang, ia bukan sekadar boleh dianggap sebagai amalan
“bid’ah”, tetapi ia tidak memadai.
Ia tidak memberi kesan
pada keputusan di peringkat mahkamah pun. Ia tidak lebih sekadar memberi
gambaran dari sudut persepsi politik sahaja.
WAN JI WAN HUSSIN ialah pendakwah dan pengarah akademik Saudara Research Centre.
Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini