1. MiM ingin berkongsi dengan pembaca sekalian, satu video yang menerangkan jika berlaku sabotaj kepada sistem komunikasi pesawat MH 370.
2. Jika merujuk kepada video di bawah, terdapat tiga sistem navigasi yang berkemungkinan telah di sabotaj termasuk yang berada di bahagian bawah pesawat tersebut.
a. Transponder di kokpit pesawat MH 370.
b. ACARS atau pun Aircraft Communications Addressing and Reporting System (Sistem Pengalamatan dan Pelaporan Komunikasi Pesawat, sistem pautan data digital untuk penghantaraan pesanan pendek dan agak mudah antara pesawat dengan stesen darat melalui radio atau satelit.
c. Komunikasi satelit yang memerlukan seorang lagi individu yang perlu turun ke bahagian bawah pesawat di mana terletaknya sistem terakhir komunikasi pesawat.
3. Lihat video di bawah :
Malaysia's leader says communications systems
on Flight 370 were cut off by "deliberate action." U.S. officials are
investigating whether a third system, on the plane's lower deck, was
also compromised. WSJ's Jason Bellini explains.
4.
Jika tidak terhempas dan kesemua sistem navigasi pesawat MH 370 masih
terpadam serta tidak dapat lagi dikesan oleh radar dan satelit, apakah
terdapat lebih daripada seorang yang terlibat di dalam pesawat MH 370?
5. Dan teori rampasan atau pun hijack pesawat sebesar Boeing 777-200 ER ini sudah tentu melibatkan lebih daripada satu orang.
6. Tetapi logiknya, setelah 8 hari, pesawat MH 370 itu mesti berhenti di lapangan terbang untuk mengisi minyak kerana jarak maksimum Boeing 777-200 ER hanya 7,725 batu nautika (14,305 km) manakala maksimum kapasiti minyaknya ialah 171,170 liter.
7. Sehingga kini, tiada laporan daripada mana-mana lapangan terbang utama dunia yang mengesahkan pesawat MH 370 mendarat dn berhenti atau pun mengisi minyak dan terbang semula.
8. Dan untuk merancang
komplot 'melenyapkan' pesawat besar MH 370 daripada dikesan oleh
mana-mana radar dan satelit di dunia ini bukannya mudah dan rampasan
atau hijack bukan sahaja melibatkan mereka yang berada di dalam pesawat
tetapi lebih ramai individu, pihak atau organisasi di luar sana.
9. Sudah tentu terdapat pelbagai tohmahan, teori dan spekulasi yang timbul tetapi sistem navigasi dan radar Malaysia hanya merangkumi ruang angkasa negara kita sahaja dan sekarang, skop pencarian MH 370 tidak lagi di perairan negara tetapi di Teluk Bengal atau pun Lautan Hindi.
10. Kenyataan DS Najib Razak :
12. Anda baca laporan ini :
14. Kita hanya mampu berdoa dan terus berdoa kepada Allah swt agar keluarga penumpang-penumpang MH 370 terus bersabar dan operasi mencari serta menyelamat dipermudahkan.
15. Dalam masa yang sama, kita juga menyelar mana-mana pihak yang tidak sensitif dan cuba memperlekehkan operasi mencari dan menyelamat ini : BACA SINI
6. Tetapi logiknya, setelah 8 hari, pesawat MH 370 itu mesti berhenti di lapangan terbang untuk mengisi minyak kerana jarak maksimum Boeing 777-200 ER hanya 7,725 batu nautika (14,305 km) manakala maksimum kapasiti minyaknya ialah 171,170 liter.
Jarak maksimum yang dicapai oleh MH 370 |
7. Sehingga kini, tiada laporan daripada mana-mana lapangan terbang utama dunia yang mengesahkan pesawat MH 370 mendarat dn berhenti atau pun mengisi minyak dan terbang semula.
Landasan kapal terbang dalam jangkauan MH 370. |
9. Sudah tentu terdapat pelbagai tohmahan, teori dan spekulasi yang timbul tetapi sistem navigasi dan radar Malaysia hanya merangkumi ruang angkasa negara kita sahaja dan sekarang, skop pencarian MH 370 tidak lagi di perairan negara tetapi di Teluk Bengal atau pun Lautan Hindi.
10. Kenyataan DS Najib Razak :
Military radar showed the jetliner flew in a westerly direction back over the Malaysian peninsula, Najib said. It is then believed to have either turned northwest toward the Bay of Bengal or southwest elsewhere in the Indian Ocean, he said.11. Dan tidak logik jika pesawat MH 370 dapat dibawa ke utara merentasi tanah dan benua tanpa dikesan oleh radar-radar negara yang dilintasi.
12. Anda baca laporan ini :
It's more likely, officials suggest, that it crashed into the sea. There, the sheer expanse of water and an average depth of more than two miles make the task of tracking debris unimaginably difficult.13. Oleh kerana skop operasi mencari dan menyelamat menjadi lebih luas, merumitkan dan mungkin mengambil masa yang lebih lama.
14. Kita hanya mampu berdoa dan terus berdoa kepada Allah swt agar keluarga penumpang-penumpang MH 370 terus bersabar dan operasi mencari serta menyelamat dipermudahkan.
15. Dalam masa yang sama, kita juga menyelar mana-mana pihak yang tidak sensitif dan cuba memperlekehkan operasi mencari dan menyelamat ini : BACA SINI