عَنْ
أَبِي ذَرٍّ الْغِفَارِي رَضِيَ اللهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِيْمَا يَرْوِيْهِ عَنْ رَبِّهِ عَزَّ وَجَلَّ
أَنَّهُ قَالَ : يَا عِبَادِي إِنِّي حَرَّمْتُ الظُّلْمَ عَلىَ نَفْسِي
وَجَعَلْتُهُ بَيْنَكُمْ مُحَرَّماً، فَلاَ تَظَالَمُوا . يَا عِبَادِي
كُلُّكُمْ ضَالٌّ إِلاَّ مَنْ هَدَيْتُهُ، فَاسْتَهْدُوْنِي أَهْدِكُمْ .
يَا عِبَادِي كُلُّكُمْ جَائِعٌ إِلاَّ مَنْ أَطْعَمْتُهُ
فَاسْتَطْعِمُوْنِي أَطْعِمْكُمْ . يَا عِبَادِي كُلُّكُمْ عَارٍ إِلاَّ
مَنْ كَسَوْتُهُ فَاسْتَكْسُوْنِي أَكْسُكُمْ . يَا عِبَادِي إِنَّكُمْ
تُخْطِئُوْنَ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَأَناَ أَغْفِرُ الذُّنُوْبَ
جَمِيْعاً، فَاسْتَغْفِرُوْنِي أَغْفِرْ لَكُمْ، يَا عِبَادِي إِنَّكُمْ
لَنْ تَبْلُغُوا ضُرِّي فَتَضُرُّوْنِي، وَلَنْ تَبْلُغُوا نَفْعِي
فَتَنْفَعُوْنِي . يَا عِبَادِي لَوْ أَنَّ أَوَّلَكُمْ وَآخِرَكُمْ
وَإِنْسَكُمْ وَجِنَّكُمْ كَانُوا عَلَى أَتْقَى قَلْبِ رَجُلٍ وَاحِدٍ
مِنْكُمْ مَا زَادَ ذَلِكَ فِي مُلْكِي شَيْئاً . يَا عِبَادِي لَوْ أَنَّ
أَوَّلَكُمْ وَآخِرَكُمْ وَإِنْسَكُمْ وَجِنَّكُمْ كَانُوا عَلَى أَفْجَرِ
قَلْبِ رَجُلٍ وَاحِدٍ مِنْكُمْ مَا نَقَصَ ذَلِكَ مِنْ مُلْكِي شَيْئاً .
يَا عِبَادِي لَوْ أَنَّ أَوَّلَكُمْ وَآخِرَكُمْ وَإِنْسَكُمْ وَجِنَّكُمْ
قَامُوا فِي صَعِيْدٍ وَاحِدٍ فَسَأَلُوْنِي فَأَعْطَيْتُ كُلَّ وَاحِدٍ
مَسْأَلَتَهُ مَا نَقَصَ ذَلِكَ مِمَّا عِنْدِي إِلاَّ كَمَا يَنْقُصُ
الْمَخِيْطُ إِذَا أُدْخِلَ الْبَحْرَ . يَا عِبَادِي إِنَّمَا هِيَ
أَعَمَالُكُمْ أُحْصِيْهَا لَكُمْ ثُمَّ أُوْفِيْكُمْ إِيَّاهَا فَمَنْ
وَجَدَ خَيْراً فَلْيَحْمَدِ اللهَ وَمَنْ وَجَدَ غَيْرَ ذَلِكَ فَلاَ
يَلُوْمَنَّ إِلاَّ نَفْسَهُ .
[رواه مسلم]
[رواه مسلم]
Daripada Abu Zar al-Ghifaari r.a, daripada Rasulullah s.a.w berdasarkan apa yang diriwayatkannya daripada Tuhannya yang Maha Mulia lagi Maha Tinggi bahawasanya Ia berfirman :
"Wahai
hamba-hamba-Ku! Sesungguhnya Aku mengharamkan ke atas diri-Ku kezaliman
dan Aku menjadikan ia dikalangan kamu sebagai perkara yang diharamkan,
maka janganlah kamu saling zalim menzalimi di antara satu sama lain.
Wahai
hamba-hamba-Ku! Setiap kamu adalah sesat melainkan sesiapa yang Aku
berikan kepadanya petunjuk, maka mintalah petunjuk daripada-Ku nescaya
akan-Ku berikan petunjuk kepadamu. Wahai hamba-hamba-Ku setiap kamu
adalah lapar melainkan sesiapa yang Aku memberikan kepadanya makan, maka
mintalah makanan daripada-Ku nescaya akan Ku berikan makanan kepadamu.
Wahai
hamba-hamba-Ku ! Setiap kamu adalah bertelanjang kecuali sesiapa yang
Aku berikan kepadanya pakaian, maka mintalah pakaian daripada-Ku nescaya
akan Ku berikan pakaian kepadamu. Wahai hamba-hamba-KU ! Sesungguhnya
kamu melakukan kesalahan di waktu siang dan malam, dan aku mengampuni
segala dosa, maka mintalah keampunan daripada-Ku, nescaya akan Ku
berikan keampunan kepadamu.
Wahai
hamba-hamba-Ku ! Sesungguhnya kamu tidak akan mampu untuk mendatangkan
kemudaratan yang boleh menyakiti-Ku. Dan kamu tidak mampu mendatangkan
faedah yang boleh memberikan manfaat kepada-Ku. Wahai hamba-hamba-Ku!
Sesungguhnya, kalau semua manusia; yang terdahulu dan yang terkemudian
daripada kamu, dari kalangan manusia atau jin, kesemua mereka keadaannya
sama dengan hati seorang lelaki yang paling bertaqwa di kalangan kamu,
kerajaan-Ku tidak akan bertambah sedikit pun di sebabkan perkara
tersebut.
Wahai hamba-hamba-Ku ! kiranya semua
manusia; yang terdahulu dan yang terkemudian daripada kamu, dari
kalangan manusia atau jin, kesemua mereka keadaannya sama dengan hati
seorang lelaki yang paling jahat daripada kamu, kerajaan-Ku tidak akan
berkurangan sedikitpun disebabkan perkara tersebut.
Wahai
hamba-hamba-Ku ! Kiranya semua manusia; yang terdahulu dan yang
terkemudian daripada kamu, daripada kalangan manusia dan jin berada pada
satu tempat, mereka meminta kepada-Ku, lalu Aku berikan kepada setiap
orang akan permintaannya, maka perkara tersebut tidak akan mengurangkan
apa yang ada pada-Ku melainkan sepertimana berkurangnya air lautan
apabila dimasukkan sebatang jarum kemudian dikeluarkan daripadanya.
Wahai
hamba-hamba-Ku! Sesungguhnya ia adalah amalan-amalan kamu yang Aku
hitungkan untukmu, kemudian Aku sempurnakan balasan kamu disebabkan
amalan-amalan kamu. Maka sesiapa yang mendapat kebaikan maka hendaklah
dia memuji Allah dan sesiapa mendapat selain daripada itu, maka
janganlah dia mencela kecuali dirinya sendiri."
[ Hadis riwayat Imam Muslim ]
Kandungan Hadis
1.Takrif hadis qudsi
Hadis Qudsi ialah apa yang diriwayatkan oleh Rasulullah s.a.w
daripada Allah.Kadang-kadang melalui perantaraan Jibril a.s dan kadang
kala melalui wahyu,ilham atau mimpi dan Rasulullah s.a.w bebas
menyampaikannya mengikut susunan bahasa yang disukainya.Tidak ada
perbezaan di antara hadis qudsi dan hadis nabawi kecuali pada hadis
qudsi Rasulullah menyampaikan sanadnya kepada Allah.Oleh sebab
itu,kebanyakan hadis ini disandarkan kepada Allah.Sandaran ini mengambil
kira bahawa Allahlah yang bercakap melalui hadis qudsi.Kadang-kadang
disandarkan kepada Rasulullah kerana bagindalah yang menyampaikannya
daripada Tuhannya.
Perbezaan hadis qudsi dengan Quran:
a)Al Quran adalah mukjizat pada lafaz dan maknanya,berlainan dengan hadis qudsi.
b)Sah sembahyang dengan membaca Al Quran,sedangkan hadis qudsi tidak sah sembahyang malah membatalkan sembahyang.
c)Orang yang mengingkari Quran adalah kafir,orang yang mengingkari hadis qudsi adalah fasik.
d)Lafaz
dan makna al Quran adalah daripada Allah manakala bagi hadi
qudsi,lafaznya adalah daripada Rasulullah dan maknanya daripada Allah.
e)Tidak harus meriwayatkan al Quran dengan makna manakala hadis qudsi harus diriwayatkan dengan makna.
f)Al
Quran tidak boleh disentuh melainkan oleh orang-orang yang bersuci dan
hadis qudsi tidak disyaratkan suci ketika menyentuhnya.
g)Tidak harus bagi orang yang berjunub membaca al Quran ataupun membawanya dan harus baginya membawa atau membaca hadis qudsi.
h)Sesiapa yang membaca satu huruf daripada al Quran diberi pahala sepuluh kebaikan dan hadis qudsi tiada bagi pembacanya semata.
i)Al
Quran tidak sah menjualnya(berdasarkan riwayat Ahmad) ataupun makruh
menjualnya(di sisi mazhab Syafi'e)berbeza dengan hadis qudsi,ia tidak
ditegah untuk dijual dan tidak juga makruh,mengikut kesepakatan ulama.
2.Pengharaman kezaliman ke atas Allah
Lafaz hadis ini "Aku mengharamkan kezaliman ke atas diri-Ku" jelas
menyatakan bahawa Allah melarang dirinya daripada melakukan kezaliman
terhadap hamba-hambanya.
Firman Allah:
"KeputusanKu itu tidak dapat diubah atau ditukar ganti, dan Aku tidak sekali-kali berlaku zalim kepada hambaKu"
(Qaf:29)
Firmannya lagi:
Sesungguhnya Allah tidak menganiaya manusia sedikitpun, akan tetapi manusia jualah yang menganiaya diri mereka sendiri.
(Yunus:44)
Firmannya lagi:
Sesungguhnya
Allah tidak sekali-kali menganiaya (seseorang) sekalipun seberat zarah
(debu). Dan kalaulah (amal yang seberat zarrah) itu amal kebajikan,
nescaya akan menggandakannya dan akan memberi, dari sisiNya, pahala yang
amat besar.
(an-Nisa:40)
3.Pengharaman kezaliman ke atas hamba-hamba.
Allah
mengharamkan dirinya daripada berlaku zalim ke atas hamba-hamba-Nya dan
melarang mereka daripada menzalimi sesama manusia.Dengan itu Dia
mengharamkan setiap manusia daripada menzalimi orang lain.Berlaku zalim
itu adlah haram secara mutlak,dan ia terbahagi kepada dua jenis:
a)Menzalimi diri sendiri dan yang paling besar ialah menyekutukan Allah dengan sesuatu.Firman Allah:
Dan
(ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi
nasihat kepadanya:" Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau
mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan
syirik itu adalah satu kezaliman yang besar."
(Luqman:13)
Ini
adalah kerana seseorang yang menyekutukan Allah dengan sesuatu dia
telah menjadikan kedudukan mahkluk sama dengan kedudukan Pencipta dan
menyamakan hamba dengan Allah.Maha Suci Allah daripada sekutu.
Kezaliman
seterusnya ialah maksiat-maksiat dan dosa kecil dan besar.Sesungguhnya
di situ terdapat kezaliman terhadap diri sendiri kerana dia menempah
azab serta kebinasaan di dunia dan di akhirat.
b)Kezaliman
manusia terhadap orang lain.Sesungguhnya hadis-hadis Rasulullah s.a.w
berulangkali mengungkapkan pengharamannya serta ancaman supaya tidak
melakukannya.Di dalam kitab Bukhari dan Muslim daripada Abdullah bin
Omar r.a,daripada Rasulullah s.a.w baginda bersabda:
“Sesungguhnya kezaliman itu merupakan kegelapan di hari akhirat”
Di dalam kitab Bukhari dan Muslim juga diriwayatkan daripada Abu Musa al-Asy’ari,daripada Rasulullah s.a.w baginda bersabda:
“Sesungguhnya
Allah menangguhkan(azab) bagi orang yang zalim,tetapi apabila Dia
menyeksanya,maka dia tidak akan melepaskannya.Kemudian baginda membaca
firman Allah yang bermaksud;”Dan demikianlah azab Tuhanmu,apabila ia
menimpa (penduduk) negeri-negeri yang berlaku zalim.Sesungguhnya
azab-Nya itu tidak terperi sakitnya,lagi amat keras
serangannya.”(Huud:102)
Menegakkan keadilan
serta mengharamkan kezaliman merupakan tujuan dan matlamat Islam yang
terpenting.Keadilan merupakan asas pembinaan mahligai mana-mana kerajaan
atau tamadun manakala kezaliman merupakan sebab kejatuhan umat dan
tamadun.Kebahagiaan dalam hidup juga hilang dan menjadi sebab mendapat
kemurkaan Allah.
4.Keperluan kepada Allah
Mahkluk
semuanya berhajat kepada Allah untuk mendapat segala kebaikan dan
menolak segala kemudaratan di dunia dan di akhirat.Mereka sangat
berhajat kepada hidayah Allah dan rezeki-Nya di dunia dan mereka amat
berhajat kepada rahmat Allah serta pengampunan-Nya di akhirat
nanti.Seorang muslim menghampirkan diri kepada Allah dengan menzahirkan
keberhajatannya kepada Allah.Ubudiahnya yang sebenar terpapar jelas pada
salah satu daripada tiga bentuk:
a)Dengan
meminta atau memohon.Allah suka manusia menzahirkan hajatnya kepada-Nya
dan meminta segala kepentingan agama dan duniawi mereka yang berupa
makanan,minuman dan pakaian daripada-Nya sebagaimana mereka meminta
daripada-Nya hidayah dan keampunan.Terdapat dalam sebuah
hadis,Rasulullah s.a.w bersabda:
“Hendaklah setiap kamu meminta semua hajatnya kepada Tuhannya sehinggakan tali sepatunya apabila terputus.”
b)Dengan meminta hidayah.
c)Dengan
kepatuhan yang sempurna,iaitu dengan menjauhkan diri daripada segala
perkara yang ditegah oleh Allah dan melakukan segala suruhan-Nya.
sumber:Syarah Hadis 40 Imam Nawawi
Dr Mustafa al-Bugha & Muhyiddin Misto