Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Saturday, July 2, 2011

SEKADAR RENUNGAN DAN FIKIRKAN BERSAMA PENDAPAT DARIPADA : AR RAYAH WORLD NEWS


Analisis di antara KHILAFAH 2.0 dengan BERSIH 2.0

Friday, July 1, 2011

AKU SEBAGAI ANAK LEPAS MERDEKA BERUMUR 4 TAHUN PERISTIWA : Tragedi 13 Mei Mayat Bergelimpangan

MARILAH KITA HAYATI PENGALAMAN PENULIS YANG DISIARKAN DI BLOG MALAY DELIMA DALAM PERISTIWA 13 MEI 1969. MASA ITU UMUR AKU 4 TAHUN. DIHARAPKAN SEMUA BANGSA DI MALAYSIA MENJADIKAN PERISTIWA 13 MEI 1969 SEBAGAI TAULADAN. MARILAH SAHABATKU SAMA ADA YANG MELAYU,CINA ,INDIA , KADAZAN, IBAN DAN LAIN-LAIN.DAN YANG BERAGAMA ISLAM,HINDU, BUDDHA,KRISTIAN YANG CINTAKAN TANAH AIR INI SAMALAH KITA MENGINGATKAN RAKAN2 LAIN AGAR BATALKAN HASRAT UNTUK MEMBUAT KEKACAUAN.

Pengalaman 13 Mei Aku Untuk DiKongsikan...Dan 13Mei 2.0





13 Mei 1969 satu tragedi berdarah yang tercatit dalam sejarah hitam negara kita.Pada generasi baru atau generasi lama yang tidak terlibat secara langsung yang hanya mendengar cerita dari sumber bacaan atau penceritaan dari mulut orang mungkin 13Mei tidak membawa apa apa erti atau keinsafan dalam diri.Tapi pada mereka yang mengalami dan terlibat pastinya kesan nya amat mendalam sekali apatahlagi mereka yang kehilangan orang tersayang dalam tragedi berdarah itu.




Aku berumor 9 tahun masa tragedi itu berlaku.Keluarga aku tinggal disatu perkampungan setinggan di Jalan Kelang Lama yang dipanggil Kg Sentosa B dimana Bandar Seri Sentosa berdiri hari ini.Penempatan bekas lombong ini mengandungi 2 buah perkampungan Melayu iaitu Kg Sentosa A & B serta satu perkampungan kaum Cina bernama Kg.Manggis.Kampung aku betul betul bersempadan dengan Kg Manggis ini dan rumah kami adalah rumah ke-5 dari sempadan kedua kampung ini yang hanya dipisahkan oleh satu anak sungai dan jambatan kayu.


Disempadan inilah tempat kami yang masih kanak kanak masa itu berkumpul untuk bermain kerana terdapatnya kawasan lapang disitu yang agak besar juga(masa kanak kanak semuanya nampak besar) yang aku kira seluas 2 gelanggang bola keranjang.Disitu terdapat sebuah kedai runcit yang dipunyai oleh seorang India Muslim yang aku panggil Pakcik Hamid dan diseberang jambatan sana dikawasan kampung Cina terdapat kedai runcit milik seorang apek Cina.Jadi tak hairanlah kanak kanak suka berkumpul disini untuk bermain kerana kemudahan membeli gula gula dan 'Aiskrim Malaysia'(mungkin generasi sekarang tak tahu apa dia aiskrim ini) bila ada duit.




Saperti yang pernah aku ceritakan dalam entri aku sebelum ini atas tajuk yang sama,dari kawasan permainan inilah aku selalu melihat kaum Cina kampung sebelah sering membawa masuk lembing tajam dengan menaiki motorsikal lama sebelum tragedi ini terjadi.Kekerapan Cina Cina ini mengangkut senjata tajam kedalam kampung mereka pernah aku ceritakan kepada ayahku,tapi masa itu cerita aku tidak diambil kisah sangat mungkin kerana memikirkan aku masih budak lagi.


Diringkaskan cerita seingat aku kekerapan mengangkut lembing dan pedang ini menjadi jadi dan aku masih ingat disuatu petang aku terdengar sekumpulan orang orang dewasa mula membicarakan keresahan mereka tentang hal ini termasuk ayah aku.Yang peliknya cina cina ini akan merenung kearah kami dengan pandangan yang megah dan sombong setiap kali melintas sambil kadang kadang menghunus pedang dan lembing keudara sambil melaungkan sesuatu yang aku tak faham waktu itu.




Petang sebelum kejadian berdarah itu berlaku kami semua kanak kanak diarah Tok Empat agar pulang awal dan tidak bermain disitu saperti selalu.Kelihatan wajah wajah panik dan cemas dikalangan kaum ibu mencari anak masing masing termasuk arwah ibuku.Kami semua diarah pulang dan mengunci pintu rumah masing masing oleh Tok Empat kerana kebanyakan kaum bapa tiada dirumah kerana masih belum pulang dari bekerja.Bila aku bertanya kepada arwah ibu kenapa,dia hanya menjawap hal orang tua jadi aku tak perlu bertanya.


Arwah ibu amat cemas sekali masa itu kerana sehingga hari dah malam ayahku masih belum pulang dari bekerja di Kem Sungei Besi.Cuma bila dengar bunyi motor Vespa ayah dilaman barulah kelihatan wajahnya mula ceria.Ayahku masuk kerumah dengan badan dan pakaian nya berbau petrol.Selepas mandi dan makan malam barulah dia menceritakan pengalaman ngerinya diserang sepanjang perjalanan memasuki Jalan Kelang Lama oleh penyerang penyerang yang terdiri dari kaum Cina dan India.Dia dilontar 'bom api'(molotov cocktail) sepanjang jalan pulang tapi kami bersyukur dia selamat.




Malam itu perintah berkurung (curfew) diisytiharkan.Satu mesyuarat yang melibatkan semua orang kampung diadakan dilaman rumah Pakcik Baha.Aku dan kanak kanak lain macam biasalah bermain tanpa menghiraukan apa yang dibincangkan oleh orang orang dewasa.Sesekali aku berhenti dan mencuri dengar bila ada yang meninggikan suara seakan bunyi nak bergaduh.Yang paling aku ingat sampai hari ini ialah bila ayahku dengan nada yang marah berkata,"Hidup mati, aku tidak akan berganjak dan lari dari sini,apa nak jadi jadilah!".Aku berhenti bermain dan terus mengikuti perbincangan mereka.Akhirnya keputusan sebulat suara orang kampung bersetuju untuk berpindah ke dewan masyarakat dikampung A kecuali 6 keluarga termasuk kami.


Malam itu bermulalah rutin menjaga kampung kami oleh 6 orang pahlawan...oops 7 orang..termasuk AKU.Walaupun baru berumur 9 tahun aku tidak akan membenarkan apa apa terjadi kepada ayahku.


Berbekalkan sebilah golok terselit di pinggang yang ayah berikan kepadaku,aku merasa saperti pahlawan Melayu silam..itulah perasaanku waktu itu.Antara nama teman teman ayah yang masih ku ingat yang sama berkawal ialah Arwah Pakcik Baha,Pakcik Nayan dan Pakcik Zainal,yang dua lagi itu aku tak ingat lagi.Tapi akulah selalunya yang terlebih dahulu berdengkur disitu...


Ada masanya ayah tidak membenarkan aku turut serta berkawal diluar jadi terpaksalah aku dirumah kehulu kehilir berkawal konon nya.Pantang dengar bunyi pelik sikit diluar pasti aku bingkas bangun dengan golok sedia terhunus.Dirumah suasana nya lebih bosan sebab kami semua adik beradik hanya dibenarkan tidur cara bersandar didinding sambil sesekali arwah ibu akan mengetuk ibu jari kami supaya kami mudah terjaga jika ada kecemasan.Aku lebih suka bersama ayahku berkawal sebab boleh tidur sampai pagi disitu tanpa gangguan.Tapi seingat aku,banyak masa aku dihabiskan bersama mereka berjaga sampai ke pagi.Ini disebabkan dari masa kesemasa cina cina dari kampung sebelah sana coba berbuat sesuatu kepada kami.


Malam pertama perintah berkurung mereka merentang kawat berduri diatas jambatan kayu sambil meyusun tong drum ala ala kubu perang.Besen aluminium ditebuk ditengah sambil diletakan mentol lampu untuk menyuluh kearah kami.Tak silap aku tidak kurang 3 spotlight jenis ini yang didirikan malam itu.Arwah Pakcik Baha yang angin dengan tindakan kurang ajar mereka telah melepaskan satu das tembakan senapang patah miliknya ke udara sambil melaungkan Allahu Akbar dan dikuti azan oleh ayahku.Melihat kami(termasuk aku ehh..ehh)marah mereka terus memadamkan spotlight itu mulai malam itu.Keesukan harinya satu pertemuan diadakan ditengah jambatan diantara orang Melayu dan Cina sambil bersetuju untuk menjaga kampung masing masing dan memastikan tiada orang dari luar baik Melayu atau Cina datang membuat kacau disitu.


Aku tak ingat berapa lama perintah berkurung ini berjalan tapi macam aku kata diawal tadi semasa budak budak semuanya nampak besar dan semuanya dirasakan lama.Banyak insiden yang pelik pelik berlaku dalam waktu itu yang aku dah tak berapa ingat.Sebagai contoh disuatu malam datang satu land rover Polis Hutan bersama 5 anggotanya yang diketuai oleh seorang pegawai yang dipanggil Tuan Rahman.Dia ini memang anti-Cina giler punya,sebab dibadan nya lekat parut berbutir peluru yang pernah menusuk tubuhnya hasil pertempuran dia dengan grombolan komunis satu masa dulu.




Bila dia melihat cuma ada 6 orang Melayu dan seorang budak sahaja yang berkawal mempertahankan kampung,sedangkan disebelah sana tidak kurang 30-40 orang Cina dia naik angin.Malam itu juga dia memanggil satu trak lagi bantuan dan mengarahkan semua orang Cina Kg Manggis menyangkung sampai ke pagi sambil merampas senjata mereka.Sebelum beredar dia telah memberi amaran kepada orang orang Cina kampung itu andaikata kami di pengapa apakan dia berjanji akan datang kembali dengan mesingun dan menghabiskan mereka semua.Sejak itu barulah terasa selamat sikit bila berkawal malam.


Ada juga kisah yang melucukan masa itu.Bila curfew dilonggarkan beberapa jam untuk orang ramai mendapatkan bekalan yang dah beberapa hari terputus,berpusu pusu penduduk kampung yang lari berlindung di kampung A kembali memeriksa rumah masing masing.Masih ingat kedai runcit India Muslim Pakcik Hamid diawal cerita tadi?Habis dipecahkan mereka untuk mencuri barang keperluan.Aku pun tumpang sekaki mengambil(mencuri) apa yang dapat.Pulang dengan bangga kerumah dimarahi oleh arwah ibu kerana mengambil barang yang bukan milik kami dan disuruh memulangkan nya semula.Itulah pelajaran pertama tentang jangan mengambil yang bukan hak kita dari arwah ibu yang aku pegang sehingga hari ini Alhamdulillah.


Masa kelonggaran ini juga bantuan makanan dari kerajaan datang melalui RIDA(MARA) waktu itu.Berbaris lah penduduk untuk mengambil bantuan bekalan yang berakhir dengan satu keluarga mendapat 2 pot susu beras,1 pot tepung,1 pot susu gula dan 4 keping roti potong.Arwah ibu kata tepung ini diberi bukan untuk dimakan tapi untuk dibuat 'bedak sejuk'..he he he.



Kiyai Salleh


Berbalik kepada kisah perintah berkurung tadi setelah beberapa lama ianya dilonggarkan berperingkat peringkat sehingga keadaan balik saperti sediakala.Perkataan 'Muhibbah' mula menjadi perkataan popular waktu itu.Setelah semua penduduk kembali kerumah masing masing satu majlis muhibah telah diadakan diantara orang Melayu dan Cina kampung kami dikawasan lapang tempat permainan kami.Seorang dari ketua kaum Cina itu bertanya kepada ayahku dan masih aku ingat sampai sekarang,"Kawan,siapa itu ramai ramai Melayu baju hitam sama lu orang tiap tiap malam?"Apa yang aku difahamkan oleh ayahku selepas majlis itu yang cina cina tu hairan melihat 300-400 orang berpakaian hitam siap dengan tanjak bersenjata lembing dan parang berjaga sepanjang waktu.300-400 orang????Sampai sekarang masih menjadi misteri kepada aku dan bila ditanya ayah aku akan tersenyum cuba mengelak dari menjawap nya sehingga hari ini.




Kiyai Salleh

Ada lagi kisah lucu yang berlaku selepas itu bila aku mengikut arwah ibu kepasar PJ Old Town bila keadaan dan reda tapi semua masih berhati hati dan waspada.Seorang India tua telah mencuri sebiji buah petola dan memasukannya kedalam baju yang dipakainya.Orang ramai yang menyangka dia menyorokan parang didalam baju telah lari bertempiaran dan ianya menyebabkan domino effect bila ada yang menyebarkan cerita Melayu sedang mengamuk dipasar itu.Sehingga semua orang bertempiaran lari termasuk peniaga peniaga Cina dipasar itu meninggalkan barang jualan dan duit mereka.Begitulah phobia nya masyarakat selepas tragedi itu.




Tapi yang paling menyayat hati bila melihat mayat mayat berbilang bangsa yang dihanyutkan arus Sungei Kelang selepas tragedi itu.Mayat yang kadang kadang tersangkut dikaki jamban yang dibina ditepi tepi sungai buat aku terkejut bila tiba masa nak lepaskan hajat dan terpaksa ditemani seseorang.Aku tak terkira berapa ramai tapi jumlahnya agak besar terutama selepas hujan dan airnya tinggi dan deras.


Itulah selingkar kisah pengalaman aku mengharungi tragedi berdarah 13 Mei.Kisah ini harus diambil iktibar oleh generasi yang lahir selepas atau pun generasi sewaktu yang tidak melaluinya agar ianya tidak berulang lagi dimasa akan datang.Tapi melihatkan perkembangan semasa yang berlaku ketika ini yang melibatkan penganjuran perhimpunan haram BERSIH aku sangsi ianya tidak akan berulang kembali.


Dari percikan percikan bunga api perkauman yang dibakar setiap hari oleh berbagai pihak terutamanya di pihak pembangkang mahupun NGO pro pembangkang,aku pasti jika tidak ditangani lebih awal oleh pihak berwajib ianya akan mencetuskan 13Mei 2.0 pula kali ini.




Jadi kepada Melayu Melayu Bangsat tak sedar dek untung,tolong baca sejarah mengapa terjadinya 13Mei 1969 dan apa persamaan nya dengan apa yang korang nak lakukan kali ini dalam artikel aku sebelum ini.Korang jangan jadi kaldai bodoh dan diperalatkan oleh bangsa haramjadah ini.Ingat! yang akan turun kelak baik dipihak mana sekalipun adalah orang orang Melayu belaka.Apa Cina buat?Apa India buat?Pastinya bila korang bersedia untuk bertumpah darah sesama bangsa dan agama,mereka semua senang senang duduk dirumah menonton Astro.Cerdik tahap mana pemikiran korang semua ini?




Kepada KAUM CINA dan INDIA suka aku nak memberi AMARAN!!!! Jangan cari pasal sama Melayu !!!! Jangan jadi batu api untuk cetuskan ketegangan sesama Melayu atau sama bangsa kamu!


Kali ini andai berulang tragedi yang sama Melayu akan pastikan bangsa kamu semua pupus dibumi bertuah ini.Kali ini kami lebih bersedia sapertimana persediaan yang kamu semua buat berbulan sebelum tragedi 13Mei korang cetuskan dahulu.Aku akan pastikan orang Melayu akan meMelayukan semua hartabenda korang yang korang kumpul selama ini di bandar bandar besar terutama Kuala Lumpur.Apa yang dilakukan Melayu Nusantara di Indonesia akan kami lakukan disini sebagai pengajaran kepada keturunan kamu semua.


Apakah itu yang korang mahukan?


Jika tidak bersyukurlah dengan kemakmuran dan kekayaan yang kamu perolehi atas kemurahan hati orang Melayu dari dahulu sehingga hari ini.Menjadi tanggung jawap kamu semua untuk menjaga agar keturunan kamu tidak mencabar hak istimewa orang Melayu,Raja Raja Melayu dan paling penting Agama Islam yang dianuti orang Melayu.



Pedang Kiyai Salleh


Mana mana pencabulan keatas 3 perkara yang aku sebut diatas adalah PENGISYTIHARAN PERANG kepada bangsa Melayu dan korang semua akan menaggung akibatnya.


DONT PLAY PLAY...



Pilihan raya kotor: SPR persoal Bersih

Pilihan raya kotor: SPR persoal Bersih

Wan Ahmad Wan Omar berucap pada program Ceramah Makan Tengah Hari bertajuk Tuntutan Bersih Apa Penjelasan SPR di Kuala Lumpur, semalam.
SURUHANJAYA Pilihan Raya (SPR) hari ini menegaskan bahawa perjalanan pilihan raya di negara ini dijalankan secara adil, telus serta bebas daripada campur tangan kerajaan.

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, buktinya pada Pilihan Raya Umum Ke-12 iaitu pada 2008 pihak pembangkang berjaya memenangi 82 kerusi Parlimen dan menguasai lima negeri.

Beliau berkata, satu lagi fakta yang harus diambil kira ialah kemampuan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan partinya mempertahankan pemerintahan di Kelantan selama 21 tahun.

"Peraturan yang sama digunakan pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-11 (2004) yang mana Barisan Nasional (BN) menang besar. Peraturan ini juga yang digunakan untuk PRU Ke-12.

"Pada pilihan raya itu berlaku tsunami politik hingga menyebabkan BN hilang majoriti apabila pembangkang menang di 82 kerusi Parlimen. Lima negeri jatuh kepada mereka. Apa lagi yang kotor?,'' katanya.

Beliau berkata demikian di dalam program Ceramah Makan Tengah Hari yang bertajuk Tuntutan Bersih Apa Penjelasan SPR? anjuran Institut Perkembangan Minda (Inmind) di Kuala Lumpur pada Khamis.

Hadir sama Pengerusi Ahli Majlis Pengarah Inmind, Datuk Salamon Selamat serta para peserta terdiri di kalangan wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO), pengamal media, wakil agensi kerajaan serta pelajar.

Wan Ahmad berkata, jika keadilan bukan menjadi dasar SPR sudah tentu kemenangan mereka akan dinafikan dan tidak mungkin Nik Abdul Aziz mampu bertahan sebagai Menteri Besar selama 21 tahun.

"Di Selangor, Parti Keadilan Rakyat (PKR) menang tanpa diduga dan begitu juga dengan beberapa negeri lain. Ini bukti paling jelas bahawa pilihan raya di Malaysia ini adil tidak ada tersembunyi. Tuan-tuan fikirkanlah,'' ujarnya.

Bagaimanapun, beliau mengakui keadilan yang menjadi pegangan SPR itu tidak dipandang oleh pihak pembangkang, sebaliknya mereka berusaha mewujudkan persepsi di kalangan rakyat bahawa SPR bersekongkol dengan kerajaan terutama isu daftar pemilih.

"Tujuannya supaya rakyat membenci SPR. Nampaknya apa yang mereka lakukan ini berjalan seperti mana mereka kehendaki. Bagi menterjemahkan kebencian itu rakyat akhirnya akan mengundi pembangkang pada pilihan raya,'' ujarnya.

Bagaimanapun beliau berkata, sekiranya Bersih terus berkeras mahu terlibat di dalam politik, organisasi itu perlu didaftarkan sebagai sebuah parti politik dan kemudian bertanding pada pilihan raya akan datang.

"Daftarkan Bersih sebagai parti politik sekiranya mahu terbabit dengan politik dan bukan anjurkan perhimpunan. Perhimpunan hanya mengundang kesan buruk kepada negara dan menjejaskan hidup rakyat.

"Jika tidak, Bersih dan Pengerusinya, Datuk Ambiga Sreenevasan perlu segera pisahkan diri daripada parti politik. Perkukuhkan agenda Bersih," katanya.

Mengenai senarai daftar pemilih, beliau berkata, dalam sistem pendaftaran sekarang adalah mustahil seseorang pengundi boleh mengundi sebanyak dua kali.
- Utusan

SATU MELAYU:
Peluang untuk mamat ni tunjuk hebat...
Apapun penjelasan yang diberikan tidak akan diterima oleh pengkhianat negara yang diresapi fahaman komunis dan campurtangan kuasa asing itu.

Setelah Pas tidak lagi menggunakan slogan Negara Islam, puak pembangkang ‘haramjadah’ berasa selesa untuk meneruskan agenda mereka dengan memperalatkan Melayu Pas dan PKR.

Yang malangnya, apa yang dirancangkan itu membuktikan betapa bangan dan bebalnya sebahagian umat Melayu/Islam yang sanggup menjadi pengkhianat negara kerana termakan umpan dan gula-gula yang ditabur oleh pemimpin Pas seperti Mat Sabu.

Mungkin inilah kejayaan pertaman Mat Sabu setelah menjawat jawatan Timbalan Presiden Pas baru-baru ini. Dia terpaksa buktikan kepada mentornya bahawa dia benar-benar mampu ‘memurtadkan’ ahli dan penyokong Pas dan seterusnya menyokong gerakan merampas negara ini melalui tunjuk perasaan jalanan.

Mereka ingat apa yang berlaku di Mesir mampu dan akan berjaya diterapkan di negara bertuah ini.

Read more: http://sa-melayu.blogspot.com/2011/07/pilihan-raya-kotor-spr-persoal-bersih.html#ixzz1QsyQGUl6

Bersih 2.0: NICA Sahkan Ada Unsur Komunis Dan Filipino yang ditangkap seorang Komunis

MEMANG DAH JELAS PERHIMPUNAN BERSIH 2.0 MEMANG HARAM. PEMIMPIN-PEMIMPIN DAN PENGANJUR BEERSIHIT 2.0 MERUPAKAN PENGKHIANAT , PEMBELOT DAN PENDERHAKA KEPADA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. KALAU MENGIKUT HUKUM ISLAM PEMBELOT DAN PENGKHIANAT NEGARA DIHUKUM PANCUNG SAMPAI MATI. BAGI PEMIMPIN YANG BERAGAMA ISLAM , KAMU TELAH MENCEMARI KESUCIAN ISLAM ... DI MANA NABI MUHAMMAD SAW BERULANG KALI MENGATAKAN KESUCIAN ISLAM YANG SEBENAR ADALAH KEIKHLASAN DAN AKHLAK YANG MULIA BUKAN BERSIKAP KASAR DAN SAMSENG. BERTAUBATLAH SEBELUM TERLAMBAT. BAGI RAKAN MELAYU DALAM PAS DAN PKR BERFIKIRLAH SECARA BERILMU DAN MEMOHON HIDAYAH DAN PETUNJUK DARI ALLAH DARIPADA MENANGGUNG DOSA BESAR YANG TIDAK AKAN TERTANGGUNG HINGGA AKHIR HAYAT .

KEPADA RAKAN KAUM LAIN SAMA ADA CINA , INDIA DAN LAIN2. MARILAH KITA SAMA2 MENJAGA KEHARMONIAN NEGARA INI. KITA TELAH HIDUP DALAM PENUH KEAMANAN DAN KEHARMONIAN NEGARA. LANTARAN DENGAN SEMANGAT KEPERIKEMANUSIAAN DAN PENUH KEIKLASAN BANGSA MELAYU TELAH BERTOLAK ANSUR TERHADAP BANGSA LAIN UNTUK MENIKMATI KEWARGANEGARAAN DAN AKHIRNYA KITA HIDUP DALAM SEBUAH NEGARA MALAYSIA.



Jika aktivis Korea yang ditangkap hari itu bersama PSM disahkan ada hubungkait dengan NDI (CIA), aktivis Filipina itu seorang komunis:

NICA Sahkan Ada Unsur Komunis

Agensi-agensi perisikan antarabangsa termasuk National Intelligent Coordinating Agency (NICA) mengesahkan lelaki warga Filipina, Romeo Castillo adalah Timbalan Setiausaha Agung sebuah parti berhaluan kiri, Partido Lakas dan Massa (PLM) serta Organisasi Hadapan Komunis di Filipina.

Agensi-agensi itu berperanan menjalankan risikan dan perkongsian maklumat berhubung ancaman luar yang boleh menjejaskan keselamatan negara terbabit.


Menurut sumber, strategi politik parti PLM yang berkait rapat dengan parti bersenjata komunis adalah dengan mencetuskan semangat rakyat sebelum menggulingkan kerajaan kapitalis bertujuan untuk menubuhkan kerajaan rakyat.

“Kerajaan Filipina tidak mengharamkan parti itu tetapi memantau rapi aktivitinya. Agensi perisikan antarabangsa memohon pihaknya dimaklumkan kedatangan Castillo ke negara ini supaya dia boleh ditahan untuk disoal siasat mengenai tujuan kedatangannya.

“Difahamkan, Castillo juga menghubungi Pengerusi PLM, Sommy Melencio dan memaklumkan penahanan ahli-ahli PSM. Dia (Castillo) kini gagal dikesan selepas dibebaskan baru-baru ini,” kata sumber itu.


Semalam, sekumpulan anggota PLM diketuai Sommy telah mengadakan satu demonstrasi di hadapan Kedutaan Malaysia di Filipina, pukul 11 pagi, bertujuan mendesak kerajaan membebaskan ahli-ahli PSM yang ditahan dan menyatakan sokongan penganjuran perhimpunan haram Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih)


Semalam, sekumpulan anggota PLM diketuai Sommy telah mengadakan satu demonstrasi di hadapan Kedutaan Malaysia di Filipina, pukul 11 pagi, bertujuan mendesak kerajaan membebaskan ahli-ahli PSM yang ditahan dan menyatakan sokongan penganjuran perhimpunan haram Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih).

Difahamkan, selain itu, alamat penginapan Castillo di Kajang sama dengan alamat pejabat Parti Sosialis Malaysia (PSM).

Akhbar hari ini melaporkan Setiausaha Agung Parti Sosialis Malaysia (PSM), S. Arutchelvan menuduh akhbar Utusan Malaysia membuat laporan karut mengenai lelaki Filipina, Castillo dan warga Korea, Min Young Song yang didakwa ejen asing untuk membawa gerakan komunis di negara ini.

Menurut Arutchelvan, kehadiran Castillo dan Young Song, 24, ke negara ini bukan untuk menyebarkan propaganda jahat bagi menggulingkan kerajaan, sebaliknya datang menyertai Kongres PSM pada 3 hingga 5 Jun lalu.

Katanya, walaupun hadir sepanjang program PSM di Johor baru-baru ini, mereka berdua tidak membuat ucapan umum atau terlibat dalam perhimpunan atau sebarang aktiviti yang boleh dilabel sebagai jenayah.

Sebelum ini, polis menahan 30 individu daripada PSM yang dipercayai penyokong Bersih di dalam sebuah bas ketika dalam perjalanan menuju ke Pulau Pinang bagi mempromosikan perhimpunan haram Bersih.


Thursday, June 30, 2011

ARTIKEL 10 PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN

INI DIA YANG BOLEH DIKATAKAN PERHIMPUNAN BERSIH 2.0 DIKATAKAN HARAM







Hatta, dengan pengaruh ini perlulah diambil tindakan tegas. Dan tolong fahami ARTIKEL 10 PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN

Artikel 10.

Kebebasan bercakap, berhimpun dan menubuh persatuan.

(1) Tertakluk kepada fasal (2), (3) dan (4);

(a) Tiap-tiap warganegara adalah berhak bebas bercakap dan mengeluarkan fikiran;

(b) Semua warganegara adalah berhak berhimpun secara aman dan dengan tidak bersenjata;

(c) Semua warganegara adalah berhak menubuhkan persatuan.

(2) Parlimen boleh dengan undang - undang menggunakan:

(a) Ke atas hak-hak yang diberi oleh perenggan (a) Fasal (1), apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya, perhubungan persahabatan dengan negeri-negeri lain, ketenteraman awam untuk melindungi keistimewaan-keistimewaan parlimen atau mana-mana Dewan Negeri atau untuk mengelakkan penghinaan terhadap mahkamah, fitnah, atau perbuatan mengapi-api supaya dilakukan sesuatu kesalahan;

(b) Ke atas hak yang diberi oleh perenggan (b) Fasal (1), apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya, atau ketenteraman awam;

(c) Ke atas hak yang diberi oleh perenggan (c) Fasal (1) apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya atau ketenteraman awam atau akhlak.

(3) Sekatan-sekatan ke atas hak menubuhkan persatuan yang diberi oleh perenggan (c) Fasal (1) boleh juga dikenakan oleh mana-mana undang-undang mengenai buruh atau pelajaran.

(4) Pada mengenakan sekatan-sekatan demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya atau ketenteraman awam di bawah Fasa (2) (a) , Parlimen boleh meluluskan undang-undang melarang perbuatan mempersoal apa-apa perkara, hak, taraf, kedudukan, keistimewaan, kedaulatan yang ditetapkan atau diperlindung oleh peruntukan Bahagian 3, perkara 152, 153 dan 181 berhubung dengan pelaksanaannya sebagaimana yang dinyatakan dalam undang-undang itu.



Wednesday, June 29, 2011

PETIKAN AKHBAR BERITA HARIAN 1965...CINA DAN INDIA PATUT BERTERIMA KASIH PADA ORANG MELAYU.. . oleh itu jangan main api dengan kaum melayu

TERIMA KASIH LAH PADA ORANG MELAYU...JANGAN BAGAI KACANG LUPAKAN KULIT. ORANG MELAYU MARAH NANTI


Petikan dari akhbar Berita Harian pada tahun 1965:

KUALA LUMPUR, 24 JUN 1965 – Menteri Kerjayara, Pos dan Telekom, Datuk V.T Sambanthan, hari ini telah bertanyakan Lee Kuan Yew, Perdana Menteri Singapura, di negeri mana di dalam dunia ini bangsa-bangsa yang mendatang diterima baik menjadi warganegaranya beramai-ramai.

Beliau menegaskan bahawa hanya negara ini sahaja di dalam dunia ini telah memberi segala kemudahan kepada semua bangsa yang mendatang di sini menjadi warganegaranya.

Datuk Sambanthan berkata demikian di dalam Dewan Rakyat tadi ketika dewan mendebatkan titah ucapan Seri Paduka Yang Di Pertuan Agong.

Di dalam ucapannya selama 45 minit, Datuk Sambanthan telah mengkecam hebat sikap Lee Kuan Yew yang memainkan peranan perkauman di sini untuk kepentingan diri sendiri.

Beliau menuduh Lee Kuan Yew cuba memainkan politik perkauman dengan mengatakan Kerajaan Melayu Pusat cuba menguasai Kerajaan Negeri.

Datuk Sambanthan telah bertanyakan Lee Kuan Yew di mana letaknya logik tuduhannya itu.

Katanya: “Jikalau sungguhlah dakwaan Lee Kuan Yew itu, memang bodohlah pemimpin-pemimpin Melayu di sini dalam tahun 1957 dahulu memberi segala kemudahan kepada bangsa-bangsa asing di sini menjadi warganegara di sini.

“Jika benar laungan-laungan Lee Kuan Yew itu bahawa Kerajaan Melayu Pusat hendak mengusai bangsa-bangsa lain, mengapa mereka membenarkan bangsa-bangsa asing itu dengan senang saja menjadi warganegara di sini”.

“Ini amat bodoh sekali kerana adanya lebih ramai bangsa-bangsa asing (khususnya Cina dan India) menjadi rakyat di sini, tentu sukar bagi orang-orang Melayu di sini hendak menguasai bangsa-bangsa lain itu.

“Jika benar mereka hendak menguasai bangsa-bangsa asing di sini, mereka denga mudah sahaja berbuat demikian dalam tahun 1957 dahulu dengan tidak memberi kemudahan untuk bangsa-bangsa asing menjadi warganegara.

Beliau menerangkan bahawa sungguhpun orang-orang Melayu telah bermurah hati menerima baik bangsa-bangsa asing, tetapi sekarang ini mereka itulah (Melayu) golongan bangsa yang termiskin sekali.

Datuk Sambanthan bertanya: “Siapa yang memiliki bandar-bandar dan gudang-gudang serta ladang-ladang di sini. Adakah gudang-gudang dan ladang-ladang ini dimiliki oleh orang-orang Melayu?” (Berita Harian: 25.6. 1965).
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...