Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Saturday, December 28, 2013

Menuntut hak, menebus masa silam. Muhammad Ali kembalikan darjah kebesaran Johor. Di manakah derhakanya!


  • Tan Sri Muhammad Ali Hashim  
  • Tan Sri Muhammad Ali Hashim
PUTRAJAYA - Bekas Presiden Johor Corp (JCorp), Tan Sri Muhammad Ali Hashim mengesahkan telah mengembalikan tiga darjah kebesaran negeri Johor, semalam.

Menurutnya, tindakan itu diambil ekoran tidak dapat menerima tuduhan yang dibuat oleh Setiausaha Jumaah Majlis Diraja Johor, Datuk Abdul Rahim Ramli, 5 Disember lalu.

Sebelum ini, Abdul Rahim mendakwa artikel Menuntut Hak, Menebus Masa Silam tulisan Muhammad Ali yang disiarkan Sinar Harian, dikhuatiri boleh menimbulkan persepsi negatif terhadap institusi diraja negeri Johor.

"Saya sangat memandang berat dan serius tuduhan terhadap diri saya yang mencemar nama baik dan reputasi saya.

"Saya mengesahkan bahawa saya telah mengembalikan semua darjah terbabit pada 27 Disember 2013 (semalam)," katanya kepada Sinar Harian Online, hari ini.

Darjah terbabit adalah Darjah Dato' Seri Paduka Mahkota Johor (SPMJ), Darjah Dato' Paduka Mahkota Johor (DPMJ) dan Setia Mahkota Johor (SMJ).

Menerusi surat bertarikh 18 Disember lalu kepada Abdul Rahim, Muhammad Ali yang juga Presiden Dewan Perdagangan Islam Malaysia (DPIM) telah memberi penjelasan mengenai penulisan artikel itu.

"Saya telah memberi penjelasan mengenai penulisan artikel terbabit, juga dengan tegas menolak dakwaan atau tanggapan bahawa sajak itu mengandungi apa-apa motif seperti yang digambarkan.

"Melalui kenyataan media ini, saya minta masyarakat umum khasnya rakyat negeri Johor membaca artikel itu dan menilai sendiri sama ada penulisan itu mengandungi unsur menderhaka kepada raja atau tindakan tidak bertanggungjawab atau bertentangan dengan Rukun Negara," katanya.

Beliau memuatkan sajak tulisan anak bongsunya, allahyarham Khaled Ali yang antara lain menyebut 'Sultan yang adil adalah Sultan yang wajib disembah, Sultan yang zalim adalah Sultan yang wajib disanggah'. SH

Baca artikel terdahulu Tan Sri Muhammad Ali Hashim

Menuntut hak, menebus masa silam

Tuesday, December 24, 2013

JOM JOIN @ PERSATUAN ANAK MELAYU BERSATU JOHOR (PENENTU)

Alhamdulillah, syukur kepada Allah SWT..

Persatuan Anak Melayu Bersatu Johor (PENENTU) telah berjaya mengadakan mesyuarat agung 1 bagi sesi 2014-2016 pd hari ini tanggal 23 Disember 2013 ( Isnin ) bersamaan 20 Safar 1435 hijrah jam 9.30 malam di Balai Raya Kampung Panti, Kota Tinggi, Johor dn setrusnya pelancaran gerak kerja PENENTU.

Sblum mesyuarat agung bacaan doa tlh dibacakan oleh Imam Hj Yusof dn seterusnya nyanyian lagu Negaraku , Lagu Bangsa Johor, Anak Kecil Main Api sebgai pemangkin semangat PENENTU.

Persatuan Anak Melayu Bersatu Johor (PENENTU) telah didaftarkan kepada ROS pada 19.07.2013 dengan no. pendaftaran : PPM-008-01-19072013 beralamat 39,Jalan Ibrahim,81900 Kota Tinggi, Johor.

Kepada anak-anak MELAYU JOHOR dipelawa menyertai PENENTU
tidak kira apa jua pegangan politik. KITA ANAK MELAYU BOLEH BERSATU WALAUPUN BERLAINAN PEGANGAN POLITIK

keterangan lanjut boleh hubungi:
Setiausaha PENENTU : Encik Zainal Bin A.Majid ( 013-3459865 )
Pen. SU PENENTU : Encik Fauzi Bin Faizal ( 012-7134521 )

JOM JOIN "PENENTU" SATU PENENTUAN DEMI MEMARTABATKAN AGAMA ISLAM YANG SEBENAR DAN BANGSA MELAYU

fb group PERSATUAN ANAK MELAYU BERSATU JOHOR (PENENTU)
https://www.facebook.com/groups/408433889273867/ 




Lagu Anak Kecil Main Api Sebagai Pemangkin Semangat PENENTU 

Gambar Sekitar Mesyuarat Agung 1 PENENTU


 















Monday, December 23, 2013

Pendedahan Eksklusif : Anwar Ibrahim & Kes Liwat II -Yuktes Vijay. Ditawarkan 300Ribu utk Duduk Diam-diam

yuktes-pakar DNA
Pendedahan Eksklusif : Anwar Ibrahim & Kes Liwat II -Yuktes Vijay 

Pasukan peguam bela Anwar

Yuktes Vijay – Antara faktor-faktor yang dinyatakan oleh Pendakwaraya untuk memfailkan Rayuan untuk Kes Liwat 2 adalah
  • 1. keraguan terhadap integriti sampel DNA yang diambil daripada Saiful
  • 2. kecuaian Pegawai Penyiasat
  • 3. kenyataan hipotesis oleh ‘expert witness’ iaitu David Wells dan Brian Macdonald
Dalam Petisyen yang difailkan, sebanyak 9 sebab telah dikemukakan oleh Pihak Pendakwaraya untuk pertimbangan semula Hakim-hakim di Mahkamah Rayuan daripada aspek undang-undang. Menurut Petisyen yang difailkan,

Hakim Mahkamah Tinggi telah salah tafsir kes dan bukti-bukti yang dibentangkan berikutan kewujudan beberapa percanggahan dalam keputusan Hakim Mahkamah Tinggi sebelum itu dengan keputusan muktamadnya pada 9 Januari.

Misalnya, jikalau integriti sampel diragui, ATAS DASAR APA Tuan Hakim menyuruh Anwar Ibrahim untuk ‘enter defence’‘Enter defence’  bermaksud Pihak Pendakwaraya telah membuktikan ada kemungkinan besar Anwar Ibrahim bersalah. 

Hakim Mahkamah Tinggi dalam alasan penghakimannya pada masa tersebut telah mengesyorkan integriti sampel DNA Saiful tidak dikompromi. Oleh itu, ada asas untuk menyuruh Anwar Ibrahim untuk menjawab tuduhan ke atasnya.

Dalam hujah-hujah yang dibentangkan oleh Peguambela Anwar berdasarkan kenyataan saksi pakar daripada Australia, soal tentang kesahihan sampel tersebut tidak menjadi hujah utama. Alasan ‘break in the chain of evidence‘ di mana bukti-bukti yang penting untuk kes telah dikompromikan. Kita berhujah bahawa DSP Judy iaitu Pegawai Penyiasat Kes Liwat 2 adalah seorang yang tidak mempunyai integriti berdasarkan rekod lama beliau yang pernah disiasat untuk sebuah kes sebelum ini.

Malah, DSP Judy telah melanggar peraturan IGSO iaitu Inspector General Standing Orders. Peraturan IGSO yang dilanggarnya ialah tidak mendengar arahan daripada Jabatan Kimia untuk menyimpannya dalam Lokar untuk Simpan Ekshibit Mahkamah yang digunakan untuk kes-kes yang lain tetapi telah menyimpannya dalam lokar peribadinya di dalam bilik. Yang pelik, dia juga mengaku telah buka botol sampel untuk ‘gamkan’ penutup botol itu dengan lebih kemas. Ganjil!

Secara  ringkas, sampel DNA tidak ada masalah daripada segi integriti maupun kesahihannya. Malah, sampel tersebut telah didapati padan dengan sampel DNA Anwar yang diambil daripada lokap di mana dia ditahan untuk satu malam. Memandangkan undang-undang pada masa itu memerlukan kebenaran daripada tertuduh untuk memberi sampel DNA, kita telah pertikaikan penggunaan DNA yang diambil daripada lokap.Kan Anwar Ibrahim menggigil untuk beri DNA-nya.

Huraian di atas adalah petunjuk penting kepada sandiwara masa kini di mana Anwar cuba cari pelbagai alasan untuk tangguhkan kesnya. Mengapa Anwar meroyan begini? Gelisah pula itu!

Adakah Tan Sri Shafee faktornya? Adakah Anwar takut penglibatan Tan Sri Shafee bermaksud campur tangan UMNO?

Tidak. Tidak ada asas untuk pemikiran sedemikian pun!

Anwar tidak pernah kalah kes kepada Tan Sri Shafee atas sebab-sebab yang mencurigakan.
Dua kes yang saya terlibat secara langsung lawan Tan Sri Shafee untuk pihak Anwar adalah kes saman terhadap Khairy dan Hamzah Zainudin. Kes Khairy itu kita kalah sebab Peguam sebelum itu telah silap besar daripada aspek teknikal iaitu ‘service of writ‘. Kes Hamzah pula Anwar tarik balik.

Mana campur tangan UMNO di sini? 

 

Bersama pakar DNA Dr Brian Mac Donald 

Kisah sebenar di sebalik kegelisahan Anwar ialah dia tahu dia akan kalah Rayuan ini. Sebabnya adalah 9 faktor yang dikemukakan oleh Pendakwaraya untuk pertimbangan semula menyelaputi subjek dan konteks hujah-hujah yang dibentangkan oleh Sankara Nair dan diselidik oleh saya semasa kes masih di Mahkamah Tinggi.

Hanya Sankara dan saya yang faham secara menyeluruh segala aspek teknikal dan undang-undang hujah kami. Ini kerana hujah-hujah kami terdiri daripada banyak aspek teknikal DNA dan Forensik yang tidak pernah dihakimi di mana-mana Mahkamah di Malaysia. Bukan di Mahkamah Persekutuan pun!
Karpal tidak tahu apa-apa tentangnya. Sama juga dengan RamKarpal.



Kini saya bukan lagi bersama Anwar dan Sankara pula tidak mewakili Anwar dalam Rayuan ini.
Mengapa.Kenapa.Apa dah jadi adalah cerita untuk hari lain. Anwar Ibrahim ini satu makhluk yang tak tahu nak kenang budi. Sanggup ‘hack’ e-mel Peguam Peribadi sendiri untuk lihat kaitan di antara saya dan Sankara dan jika Sankara turut terlibat dengan saya dalam pendedahan wajah sebenarnya.

Yang saya kesal, hubungan dengan manusia baik seperti Sankara yang putus.

Sumbangan Karpal dalam Kes Liwat 2 adalah untuk jatuh sakit dan tangguhkan kes. Dan juga untuk beri hujah politik di Mahkamah. Mereka yang tahu undang-undang dan proses Mahkamah semestinya akan tahu siapakah sebenarnya yang memenangkan Anwar Kes tersebut. Begitu ketara.

 bersama Pakar Forensik Dr David Wells 

Hujah-hujah tersebut boleh dibidas hanya dengan pemahaman yang terperinci tentang aspek DNA dan Forensik. Erti kata lain, hanya Sankara Nair dan saya yang mampu nak pertahankan hujah tersebut. Atau bidasnya.

Kan penyelidikan dibuat oleh saya dan dididik oleh Brian dan David serta dibimbing oleh Sankara nair. Sankara kini bermasam muka dengan Anwar kerana mengesyakinya dan saya pula bernekad untuk menghapuskan Agen CIA ini! 

Baru-baru ini Anwar menerusi salah seorang kenalan kita berdua telah suruh saya untuk tidak libatkan diri dalam Kes Liwat 2 ini. Dia tidak mahu saya bantu Tan Sri. Nak tahu jumlah wang yang saya di-offer? 300Ribu! Tunai…Di Selangor Club..Di tempat parking..

Dengar khabar juga Anwar dalam proses memujuk Sankara. Dia tidak percayakan Karpal. Itu hakikat! Akrab kan DAP dan PKR? :)

Kalaulah Anwar ini sememangnya mangsa konspirasi;

1. kenapa tiada saksi selain saksi pakar dan Najwan yang bekerja untuk MB Selangor masa kes..
2. Mana Hasanudin?
3. Mana Ezam?
4. Kenapa tak sub poena PM dan isterinya?
5. Kenapa tak berani masuk kandang saksi?
6. Mana alibi yang disebut untuk dapatkan ikat jamin?
7. Mana ahli ekonomi yang kononnya bersama Anwar masa itu?

Anwar dan Saiful adalah pasangan biseksual yang memang melakukan hubungan seks. Bukan saja di sini tapi di Hong Kong dan banyak lagi tempat di luar negara. Faham tak sekarang kenapa Karpal kata ‘suka sama suka’ di Mahkamah?


Kenyataan Saiful diliwat banyak kali dibuang atas desakan Karpal

Saiful insaf ke derhaka bukan masalah saya. Tapi dia tidak rela untuk lakukan aktiviti homoseksual dengan Anwar lagi. Namun, Anwar paksanya. Macam rogol.

Sama seperti cerita yang diberitahu oleh bekas banduan yang bersama Anwar di Sungai Buloh. Saya tidak mendedahkan identitinya kerana tidak ingin mengkompromikan masa depan budak tersebut. Namun, diberitahu dia bakal jadi saksi dalam Kes Nalla.


Guess who else might choose to be a witness in Nalla’s case? ;) 

Anwar Ibrahim adalah seorang biseksual yang gila seks seperti mana yang diakuinya sendiri apabila sperma Male Y dikenal pasti miliknya. Masa tu penaung untuk pakar saksi daripada Australia dah bengang gila dan enggan ‘finance’ Anwar lagi. Kita di barisan peguam sememangnya dah tahu fakta ini.

Male Y milik Anwar. Hanya kerana DNA diambil tanpa kebenaran, ianya tidak boleh digunakan. Sampel daripada dubur Saiful yang dipadankan dengan DNA daripada Tuala dan Berus Gigi yang ditinggalkan Anwar Ibrahim di lokap memang padan. Ini tidak dipertikaikan oleh pakar kita pun.

Saman lah. Kalau apa yang saya catit di sini adalah ‘konspirasi Barisan Nasional’ iaitu Alasan serta Automatik Respon untuk segala soalan yang melibatkan seksualitinya.

Pendedahan bonus..Kan hari minggu :

Anwar Ibrahim telah melakukan hubungan seks dengan seorang wanita 2 minggu sebelum melakukan ujian perubatan untuk Kes Liwat ini.  Nak tahu siapa?

Tanya Eskay. Tanya Anwar.

Anwar Ibrahim,

Saman saya. Kita berdua ada perhitungan yang belum selesai.

Yakin dengan pendedahan itu, Yuktes menerusi kenyataannya di portal http://www.anwaraidc.com dengan tajuk 'Pendedahan Eksklusif: Anwar Ibrahim & Kes Liwat II-Yuktes Vijay' mencabar Anwar mengambil tindakan undang-undang terhadap beliau.
 

Sunday, December 22, 2013

MAHAGURU58: Apakah Melayu mudah keliru?

Hukum menyerupai Kaffir Kristian dan yang lain didalam adat kebudayaan dan amalan mereka.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Muslimin dan Muslimat sekelian,

Didalam kehidupan kita di Akhirul Zaman ini, masih ramai dikalangan umat Islam yang keliru tentang apa dia perbuatan menyerupai sesuatu kaum yang di larang Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan juga Rasul Sallalahu Alaihi Wassallam?

Saban tahun di Malaysia ini dan juga di seluruh dunia, masih ramai dikalangan umat Islam yang cenderung untuk mengikuti cara cara orang2 kaffir Kristian merayakan Hari Krismas @ Hari Natal dimana orang2 kaffir Kristian percaya pada 25hb Disember adalah hari kelahiran Isa al Masih @ Jesus Christ yang mereka percaya dan sembah sebagai 'Anak Tuhan'! Na'uzubillahiminzalik!

Semalam, saya berkongsi di laman Facebook saya, sebuah paparan menunjukkan Dr.Zakir Abdul Karim Naik memperingatkan umat Islam agar tidak mengucapkan 'Merry Christmas' kepada kaffir penganut ajaran Kristian:



Didalam Surah Al Baqarah ayat ke 120, Allah Subhanahu Wa Ta'ala berfirman:
2:120
Transliteration
Walan tarda AAanka alyahoodu walaannasara hatta tattabiAAamillatahum qul inna huda Allahi huwa alhudawala-ini ittabaAAta ahwaahum baAAda allathee jaakamina alAAilmi ma laka mina Allahi min waliyyin walanaseer
Malay
Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (ugama Islam itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu.
Mengapakah masih ada dikalangan umat Islam di Malaysia ini yang tidak faham faham akan maksud larangan Allahu Rabbi didalam ayat Al-Quran di atas?

Apakah Melayu mudah keliru?



Saya rasa memang begitu. Ini belum lagi mengambil kira akan bangsa bangsa lain seperti India Muslim, Pakistan, Bangladesh, Rohingya dan sebagainya yang cukup cenderung kepada perbuatan2 khurafat seperti percaya kepada kuasa tangkal, sihir dan sebagainya sehingga mereka sanggup bermati-matian mempertahankan amalan amalan syirik tersebut walaupun dinasihati agar menghentikan kerja2 gila begitu!

Gereja Kristian tidak pernah berhenti didalam usaha untuk memurtadkan Melayu. Ramai dikalangan orang2 Melayu memang ternyata rapuh didalam kefahaman keagamaan mereka. 

Contoh risalah dakyah Kristian: 



Zaman sekarang ada dikalangan orang2 Melayu turut sama dengan kaffir Kristian menyalakan lilin didalam perhimpunan2 awam membantah sesuatu:



Larangan mengucapkan 'Merry Christmas!', 'Selamat Hari Natal' dan sebagainya yang membawa pengertian bahawa si pengucap itu merestui kepercayaan bahawa perayaan orang orang kaffir Kristian itu adalah benar dan ia bersetuju dengan kaffir Kristian bahawa Nabi Isa ibni Maryam itu adalah 'Anak Tuhan' seperti apa yang mereka percaya!

Apa yang susah sangat nak faham tentang natijah pengucapan selamat seperti itu?

Bilamana seseorang Muslim itu mengucap selamat kepada orang orang kaffir merayakan sesuatu hari atau upacara yang menyembah sesuatu selain dari Allah Subhanahu Wa Ta'ala yakni Tuhan Semesta Alam, maka si Muslim itu sudah jatuh sama kuffur terhadap Allahu Rabbul Alamin!


Dari Ibnu ‘Umar radhiyallahu 'anhuma berkata, Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassallam telah bersabda:

عن ابن عمر - رضي الله عنهما - قال: قال رسول الله -صلى الله عليه وعلى آله وسلم-: من تشبه بقوم فهو منهم أخرجه أبو داود وصححه ابن حبان. 
“Dari Ibnu Umar Radhiallahu Anhu berkata, Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassallam telah bersabda:"Barang siapa yang menyerupai suatu kaum maka dia termasuk bagian dari kaum tersebut”(HR. Abu Dawud dan disahihkan oleh Ibnu Hibban) 
Apa masih tak faham?
Bilamana seseorang yang mengaku diri nya sebagai seorang Muslim dan Mukmin, semberono pula boleh pergi mengikuti cara cara amalan orang orang kaffir didalam adat kebudayaan serta amalan keagamaan mereka, maka ianya telah tergolong didalam takrifan mereka yang di perkatakan Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wassallam didalam maksud hadis di atas!
Jika kita pergi ke mana mana pusat membeli belah di kota kota raya dan bandar di negara kita, maka ada kemungkinan kita kan melihat orang2 muda dan tua berbangsa Melayu yang turut memakai topi 'Santa Claus' @ watak dongeng rekaan orang2 kaffir Kristian didalam musim perayaan Krismas mereka.
Melayu2 seperti ini selalunya terdiri dari mereka yang jahil tentang hukum hakam Agama Islam dan mereka mudah sahaja menyarungkan topi2 lambang Santa Claus tanpa sebarang rasa malu atau segan. Malah boleh dikatakan bahawa mereka ini bangga tahap gaban dapat menyerupai orang2 kaffir Kristian tersebut. Didalam hati mungkin merasa bahawa tahap sosial mereka sudah menjulang naik dengan berpakaian sedemikian rupa.
Sebenarnya mereka telah menjerumuskan diri mereka jatuh ke lembah kancah kehinaan didalam ertikata sebenarnya kerana engkar terhadap larangan Allahu Ta'ala dan bakal bersama sama dengan mereka yang akan di bakar didalam gejolak bahang panas mendidih api Neraka Jahannam kelak seandainya mereka tidak bertaubat dan berhenti dari perbuatan terlaknat tersebut!
Susah untuk ditegur golongan yang sombong bodoh seperti ini.
Degilnya mereka tidak terperi. Sama sahaja dengan segelintir orang2 berketurunan Mamak, Bangla dan Pakistan yang percaya terhadap azimat, tangkal, pelaris dan pendinding yang berasaskan kepada kepercayaan terhadap sesuatu selain dari Allah, Tuhan Semesta Alam.
Kecelaruan Akidah ini bukan sahaja dilakukan oleh orang kebanyakan tetapi juga oleh mereka yang berkuasa memerintah negara ini. Ketua Negara turut melakukan Syirik terhadap Allahu Ta'ala bilamana ia mengucapkan selamat kepada kaffirin didalam merayakan hari hari perayaan keagamaan mereka.
Ini tidak tertakluk hanya kepada pihak Kerajaan BN sahaja tetapi turut sama dilaksanakan oleh mereka yang dahulunya berikrar untuk menjadikan Malaysia ini sebagai sebuah negara 'Islam'.
Tak semudah itu tuan tuan dan puan puan. 
Nak dirikan sebuah negara Islam harus lah dimulakan dari peringkat dasar dahulu. 
Kita ini hidup di negara asal Tanah Melayu. Berbudaya dan adat resam Melayu. Namun dengan peredaran zaman, segala adat resam dan warisan Melayu semakin lama semakin dilupakan orang2 Melayu itu sendiri.
Hidup orang2 Melayu di zaman dahulu berpasak kepada syariat Islam tetapi lama kelamaan syariat Islam itu diabaikan mereka. Yang tinggal sekarang adalah pelbagai macam golongan didalam masyarakat Melayu itu sendiri. 
Ada yang terlalu taksub dengan usaha untuk meng'Arab'kan diri mereka sehingga adat resam warisan keturunan Melayu mereka sendiri di anggap tidak 'Islamik' dan mereka berbahasa 'Ana Ente' sesama mereka yang berfikrah serupa.
Ada pula golongan yang terlalu cenderung kepada cara orang orang Barat dan mereka malu serta segan untuk berbahasa dan berbudaya Melayu didala kehidupan harian masing masing. Golongan ini seumpama umang umang yang bercengkerang Barat tetapi berinti Melayu.
Segolongan pula muncul mahu mengembalikan zaman kegemilangan orang orang Melayu tetapi hanya setakat berbusana Melayu tetapi tidak mempunyai kuasa untuk merubah dasar atau ketentuan hidup orang2 Melayu secara amnya.
Segalanya kembali semula kepada apa yang dilakukan 'Ulul 'Amri yang terdiri dari orang2 Melayu tetapi sudah bercampur aduk adat resam dan kebudayaan serta amalan2 agama mereka diantara yang hak mahupun yang batil!
Dari pengamatan saya, kedua dua golongan politikus Melayu baik dari UMNO dan Pakatan ada yang cirit mulut memperkatakan sesuatu berkaitan Islam tanpa mengambil kira akan natijah pengucapan mereka:
Islam hanya pada nama dan berslogan retorika kosong belaka.
Kemana arah tuju orang2 Islam yang terdiri dari Melayu, Mamak, Bangla, Indon, Pakistan dsbnya didalam Malaysia ini?
Naik sesak dada memikirkannya....
Kembali semula kepada soal pokok tentang larangan pengucapan selamat kepada orang2 kaffir didalam perayaan keagamaan mereka, larangan ini adalah untuk menyelamatkan umat Islam dari jatuh syirik kuffur terhadap Allah!
Hidup matinya kita harus didalam keadaan kita teguh beriman terhadap Allah dan tidak kepada sesuatu apa sahaja yang lain.
Segala kehidupan dunia ini hanya bersifat sementara dan hanya kepada Allah jua akan kita semua kembali.
Nyawa dan ruh kita ini adalah ehsan Allah semata mata. Tidak dari yang lain.
Baik ke buruknya kelakuan kita ini semua tertakluk kepada apa yang kita lakukan selama hidup ini. Larangan mengucapkan selamat kepada mereka yang kuffur terhadap Allah tidak bererti bahawa kita harus bersikap buruk terhadap mereka.
Allah Subhanahu Wa Ta'ala memerintah kita untuk menyeru manusia ke jalan Allah dengan penuh berhikmah dan bijaksana. Baik terhadap kaffir tidak bermakna kita harus bersama dengan mereka didalam kuffur terhadap Tuhan Manusia.
Hayati lah maksud sebenar maksud ayat ke 125, Surah An Nahl:
16:125
Transliteration
OdAAu ila sabeeli rabbika bilhikmatiwalmawAAithati alhasanati wajadilhumbillatee hiya ahsanu inna rabbaka huwa aAAlamubiman dalla AAan sabeelihi wahuwa aAAlamu bilmuhtadeen
Sahih International
Invite to the way of your Lord with wisdom and good instruction, and argue with them in a way that is best. Indeed, your Lord is most knowing of who has strayed from His way, and He is most knowing of who is [rightly] guided.
Malay
Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.
Allah tidak menyuruh kita bermusuh musuh dengan kaffir yang tidak memerangi kita. Kita disarankan untuk memberi ruang bagi mereka untuk hidup secara mereka dan kita pula dibenarkan bebas untuk hidup dan beramal ibadat secara kita.

Surah Al Kafirun :

109:1
Transliteration
Qul ya ayyuha alkafiroon
Sahih International
Say, "O disbelievers,
Malay
Katakanlah (wahai Muhammad): "Hai orang-orang kafir!
109:2
Transliteration
La aAAbudu ma taAAbudoon
Sahih International
I do not worship what you worship.
Malay
"Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah.
109:3
Transliteration
Wala antum AAabidoona maaAAbud
Sahih International
Nor are you worshippers of what I worship.
Malay
"Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah.
109:4
Transliteration
Wala ana AAabidun maAAabadtum
Sahih International
Nor will I be a worshipper of what you worship.
Malay
"Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat.
109:5
Transliteration
Wala antum AAabidoona maaAAbud
Sahih International
Nor will you be worshippers of what I worship.
Malay
"Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat.

109:6
Transliteration
Lakum deenukum waliya deen
Sahih International
For you is your religion, and for me is my religion."
Malay
"Bagi kamu ugama kamu, dan bagiku ugamaku"
 
 

Makmal Rasionalisasi Subsidi (MRS) : Malaysia bankrap 9 tahun lagi? Selama ni rakyat terima subsidi. Negara tak bangkarp pun?

  • Malaysia
PERKARA paling menakutkan untuk kita bayangkan ialah jika negara jatuh bankrap yang sudah pasti akan membawa rakyat kepada suatu kehidupan yang memeritkan, terpaksa menganggur dan harga barang melambung.

Itulah gambaran diberikan Makmal Rasionalisasi Subsidi (MRS) yang menjangka hutang negara meningkat 100 peratus berbanding Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) 2019 jika dasar pemberian subsidi diteruskan.

Menurut MRS, Malaysia mungkin akan bankrap dalam tempoh sembilan tahun akan datang jika polisi yang diamalkan sekarang diteruskan dengan mengambil kira jumlah pembiayaan subsidi ditanggung kerajaan mencecah lebih RM70 bilion setahun.

Subsidi boleh dimansuhkan jika rakyat mampu membeli barangan keperluan asas pada harga sebenar.
Malangnya, sebahagian besar rakyat masih tergolong dalam kelompok berpendapatan sederhana dan miskin.
Golongan ini masih memerlukan bantuan daripada kerajaan dalam bentuk subsidi untuk meneruskan kehidupan kerana kos sara hidup tinggi, terutama mereka yang tinggal di bandar besar.

Kerajaan seharusnya bersedia menyemak semula pendapatan semua sektor pekerjaan di negara ini kepada nilai munasabah supaya masyarakat boleh berkompromi sekiranya subsidi ditarik semula.

MRS ditubuhkan untuk mengkaji langkah sesuai dalam merasionalisasikan pemberian subsidi agar kesan pemansuhan atau pengurangannya tidaklah sehingga menjejaskan kehidupan rakyat disampaing berupaya mengukuhkan ekonomi negara.

Langkah yang seperti ini sangat penting untuk memastikan negara kekal berdaya saing sekali gus mewujudkan iklim pelaburan yang telus dan mapan.

Mengikut cadangan makmal itu, pemberian subsidi antara aktiviti perdagangan yang tidak menguntungkan.
Ia menimbulkan kesan ke atas ekonomi Malaysia yang sedang membangun.

Pengumuman Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala mengenai bahana yang akan menimpa negara dalam tempoh sembilan tahun akan datang jika negara masih mengekalkan subsidi termasuk antara kesan jangka panjang yang dijangkakan jika polisi itu diteruskan.

Kalau benar disebabkan subsidi negara boleh jatuh bankrap, rakyat sudah tentu rela ia dihapuskan.
Ini kerana tiada rakyat yang mahu negaranya bankrap sekali gus lebih teruk menjejaskan berbanding kehidupan yang dilalui sekarang.

Bagaimanapun timbul persoalan dalam isu tingkat pendapatan, apakah dengan apa yang diperolehi majoriti hari ini, rakyat Malaysia mampu hidup selesa dalam keadaan kos hidup mencanak sedangkan tangga gaji di takuk lama?

Usaha kerajaan melalui Model Ekonomi Baharu (MBE) dilihat cuba menumpukan peningkatan pendapatan per kapita rakyat menjelang 2020 dan mempertingkatkan pendapatan golongan berpendapatan rendah serta sederhana rendah kepada 40 peratus sepanjang MBE dilaksanakan.

Bagaimanapun, apakah kadar pergerakan gaji atau pendapatan rakyat seiring dengan pergerakan kos hidup secara purata tahunan?

Jika kenaikan pendapatan per kapita rakyat selari dengan penghapusan subsidi secara berperingkat oleh kerajaan, mungkin ia tidak akan menjejaskan kehidupan rakyat secara keseluruhannya.

Bagaimana jika penghapusan subsidi tidak selari dengan peningkatan pendapatan rakyat?

Apakah kerajaan boleh beri jaminan jika subsidi dihapuskan, negara lebih kompetitif dan pendapatan rakyat akan meningkat?

Atau adakah kerajaan perlu cari jalan memastikan negara kompetitif dan pendapatan rakyat meningkat serta kemudian baru hapuskan subsidi berperingkat?

Kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menerusi media semalam, bahawa kerajaan sedang mencari jalan melindungi dan mengurangkan kesan kenaikan kos hidup (dalam konteks ayat beliau merujuk kepada kenaikan tol dan tarif elektrik) secara tidak langsung menjawab persoalan itu bahawa kerajaan pada masa ini belum menemui sebarang mekanisme sesuai untuk mengatasi masalah itu.

Atas sebab itulah, di sebalik tindakan mengurangkan atau menghapuskan subsidi yang sebagaimana disebut perdana menteri bahawa sesuatu yang tidak mungkin dapat dielakkan, rakyat di mana-mana juga menjerit dan membantah kerana berasa hidup semakin terhimpit.

Inilah yang meresahkan sebahagian besar rakyat yang ber-pendapat kerajaan harus mencari langkah paling sesuai untuk menangani masalah ekonomi sebagaimana yang dilakukan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri pada era kemelesetan ekonomi 1987 dan 1997, bukan dengan terus meletakkan beban kepada rakyat.

Lebih-lebih lagi isu pembaziran, ketirisan, rasuah dan kecekapan masih menjadi isu pentadbiran kerajaan.
Sedangkan negara semaju Amerika Syarikat (AS) pun masih memberi subsidi dalam pelbagai sektor industri dan perkhidmatan sebagai mekanisme perlindungan industri negaranya.

Subsidi tanaman jagung, kerajaan AS memberi sebanyak AS$73 billion sepanjang tempoh 2006 hingga 2009.

Walaupun ia menyebabkan barangan komoditi negara sedang membangun terjejas, tetapi dari segi pertanggungjawaban AS terhadap industri dan rakyat, tidak boleh dipertikaikan.

Dalam konteks negara kita, bolehkah kerajaan memberik statistik pulangan dari segi daya saing dan gandaan yang bakal diperolehi daripada langkah penghapusan subsidi? Bolehkah kerajaan mengunjurkan peningkatan pendapatan rakyat hasil tindakan ini?

Kalau kenaikan tepung tahun depan sebanyak 20 sen dan tahun seterusnya 25 sen, maka sehingga 2015, harga tepung akan meningkat kepada RM1.20 iaitu lebih 50 peratus kenaikan. Ini belum dikira lain-lain barang kawalan. Apakah ini selaras dengan unjuran pendapatan per kapita rakyat ditetapkan MBE bagi tempoh sama?

Kalau pendapatan kita tinggi, secawan kopi berharga RM10 pun tidak menjadi masalah, satu kepala bufet RM100 pun tidak berbeban.

Sama juga dengan harga minyak, bagi yang mampu dan mempunyai kereta yang cukai jalannya RM2,000 atau RM10,000 pun tidak menjadi masalah jika minyak RM2.50 seliter.

Sejauh manakah MRS yang akan dilaksanakan membantu golongan miskin dan berpendapatan sederhana?
Sementara itu, Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata, kerajaan perlu menubuhkan jawatan kuasa yang serius dan komited memantau kenaikan harga barangan untuk menyekat kenaikan harga.

Katanya, bukan rakyat yang patut berjimat cermat tetapi kerajaan harus mengurus perbelanjaan lebih efektif.SH

Saturday, December 21, 2013

Sunnah Wal Jamaah : Sokong Ustaz Zamihan Mat Zain @ Pegawai Agama Kementerian Dalam Negeri (KDN)

Jangan buli saya, kata Zamihan kepada Shahidan, meneruskan perang mulut berhubung fahaman Wahabi. - Gambar The Malaysian Insider, 21 Disember, 2013.
Perang mulut di antara Pegawai Agama Kementerian Dalam Negeri (KDN), Zamihan Mat Zain dan Datuk Seri Shahidan Kassim dalam isu fahaman Wahabi berterusan selepas pegawai kerajaan itu mengugut mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak yang mencemar namanya.

“Saya tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap mana-mana pihak yang cuba mencemarkan nama baik saya selaku penjawat awam,” kata Zamihan dalam satu kenyataan kepada The Malaysian Insider.

Zamihan, yang merupakan Penolong Setiausaha Bahagian Keselamatan dan Ketenteraman Awam KDN, berkata sekiranya Shahidan ada masalah dengannya, beliau seharusnya berhubung dengan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan bukan menyerangnya melalui media.

“Menteri bermentaliti rendah tidak perlu ada dalam kerajaan transformasi. Menteri sepatutnya mendokong aspirasi kerajaan. Bukannya bersifat membuli saya.

“Jika beliau tidak mahu berbincang secara ilmiah, jangan lagi menyerang saya secara tidak berhemah. Berhentilah dari mempertikaikan kredibiliti saya dalam menjalankan tugas sebagai penjawat awam,” kata Zamihan.

Shahidan yang merupakan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri sebelum ini menyelar Zamihan kerana turut melibatkan aliran Wahabi dalam serangan kerajaan terhadap umat Islam beraliran Syiah.

Bekas Menteri Besar Perlis itu mendakwa Zamihan cuba mengelirukan umat Islam di Malaysia tentang fahaman Wahabi, sambil berkata ramai ahli Umno marah dengan tindakan tersebut.

"Pegawai di KDN nak hukum pasal Syiah itu tidak mengapa kita boleh sokong. Namun mencampuradukkan Wahabi dan sebagainya merupakan satu perbuatan yang tidak boleh terima," kata Shahidan dalam satu temuramah eksklusif bersama The Malaysian Insider.

Zamihan membalas dakwaan itu dengan mengatakan beliau melakukan kerja berdasarkan arahan Ketua Setiausaha KDN dan Menteri Dalam Negeri, serta berdasarkan permintaan dari jabatan agama dan jabatan mufti negeri.

“Dalam isu teologi dan ideologi kita perlu berbincang. Berdebat mencari kebenaran. Soalnya, apabila tohmahan diajukan kepada saya berkaitan ideologi agama, maka berdebat merupakan salah satu cara mendapatkan kebenaran.

“Memang saya berpangkat rendah. Setelah hampir 9 tahun berkhidmat masih ditangga S 41. Beginilah nasib penjawat awam agama. Kelihatan ada ciri double standard berbanding perjawatan lain,” katanya, merujuk kenyataan Shahidan yang beliau tidak mahu membuang masa melayan pegawai rendah seperti Zamihan.

Bagi Shahidan, fahaman Wahabi tidak sesat. - Gambar The Malaysian Insider, 21 Disember, 2013.
Semalam Zamihan mencabar Shahidan untuk berdebat mengenai isu Wahabi kerana berpendapat fahaman tersebut tidak sesuai di Malaysia.

Katanya, tiada keperluan menegakkan fahaman Wahabi kerana Shahidan sendiri pernah mengakui Wahabi umpama hantu dan tidak seharusnya berpegang kepada fahaman hantu.

Zamihan sebelum ini meminta Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu untuk menafikan 10 bukti KDN yang mengaitkan beliau dengan fahaman itu, berikutan tuduhan Ahmad Zahid di perhimpunan agung Umno baru-baru ini.


 
Zamihan berkata KDN sentiasa bersedia untuk bermuzakarah dengan Mohamad, yang dikenali sebagai Mat Sabu, bagi mencari kebenaran berdasarkan pegangan Sunnah Wal Jamaah yang diamalkan di negara ini.

Zamihan bagaimanapun berkata 10 bukti itu hanyalah "gred B", dan mendakwa mempunyai bukti "gred A" yang belum didedahkan.

Antara 10 bukti yang disebut KDN termasuk sebuah rencana Mat Sabu yang melahirkan rasa terhadap pemimpin Revolusi Islam Iran, Ayatollah Ruhullah Khomeini. – 21 Disember, 2013.

Friday, December 20, 2013

PERSATUAN ANAK MELAYU BERSATU JOHOR

 
PERSATUAN ANAK MELAYU BERSATU JOHOR

DI JEMPUT HADIR KPD SEMUA ANAK2 JOHOR KOTA TINGGI

MESYUARAT AGUNG - 1 PENENTU

PADA 23/12/2013,(ISNIN)

TEMPAT : BALAIRAYA KG PANTI, KOTA TINGGI

MASA : 8.00 MALAM

PAKAIAN : BAJU MELAYU

PENDAFTARAN AHLI BAHARU : SILA BAWA GAMBAR UKURAN PASPOT DAN RM10.00

JOM KITA MARTABATKAN ANAK MELAYU BANGSA JOHOR TANPA TERIKAT DGN IDEOLOGI PARTI2

Wednesday, December 18, 2013

Penyokong BN Lega Tol Naik Hanya Untuk Highway Di Selangor. Yang sengsara tetap rakyat Selangor.

Inilah sebab kenapa harga tol di Selangor naik.



Rupa-rupanya negeri yang kononnya berkebajikan turut ambil untung dari konsesi tol.





Gamaknya keuntungan inilah yang digunakan untuk bayar gaji mahal-mahal kat Menteri Besar, Speaker DUN dan EXCO dari Pakatan. 





Yang sengsara tetap rakyat Selangor. 

Kenaikan kos sara hidup: Sudah puas mengutuk Kerajaan?


timthumb
Sudah puas mengutuk Kerajaan ekoran kenaikan harga tol? Belum puas? Silalah kutuk lagi kerana saya yakin pihak Kerajaan takkan dapat menutup mulut kita dari terus mengutuk mereka. Apatah lagi berkenaan kenaikan kadar tol di bandar-bandar yang dikatakan bertentangan dengan manifesto BN pada PRU13 yang lalu. 

Sejak diumumkan tentang kenaikan sedikit kadar tol, ramai yang kononnya tertekan bangkit menghentam Kerajaan. Yang kononnya menyokong dan berada di bangku kerajaan pun turut seirama dengan pihak pembangkang yang siang malam menyebut tentang isu kenaikan kadar tol. 

Ditokok tambah bagi menyedapkan “perisa”, disebut juga berkenaan kenaikan harga petrol yang mendominokan kenaikan harga barangan lain, harga gula, kenaikan kadar tarif elektrik, tiket LRT dan sebagainya. Meriah sungguh mereka menghentam kerajaan. 

Ada yang mengatakan kerajaan tidak prihatin, mungkin janji dan tidak cakap serupa bikin. Ada yang mengecam menuduh kerajaan zalim dan menekan hidup rakyat. Ada pula yang berhujah mengatakan TNB dan PLUS untung besar dan tidak wajar menaikkan kadar elektrik dan tol.

Golongan muda kata, tindakan kerajaan menaikkan kos sara hidup itu menekan mereka. Mereka tertekan nak kahwin, beli kereta dan beli rumah. Pada mereka, mungkin semua kenaikan itu akan menyebabkan mereka tidak mampu kahwin, beli kenderaan dan memiliki rumah nanti… 

Kesimpulan dari kutukan terhadap kerajaan itu, mereka yang tidak berpuas hati mendakwa bahawa kos sara hidup mereka telah naik mendadak dan hidup mereka tertekan ekoran tersebut. Jadi, pada 31 Disember 2013 nanti mereka nak adakan himpunan bantahan di ibu negara. Maka kita bolehlah tengok pihak pembangkang dan “so called” penyokong kerajaan sama-sama berdemo nanti, kan? 

ANWAR HANTAR SURAT MOHON NAIK GAJI AHLI PARLIMEN DARIPADA KERAJAAN BN. BIOR BETUL!!

Dalam diam-diam, Anwar rupanya telah menghantar surat kepada Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia yang memohon agar gaji dan elaun Ahli Parlimen dinaikkan. Perkara itu dimaklumkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim ketika menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2014 dalam sidang Dewan Negara petang tadi.

Anwar sudah menulis surat kepada Speaker Dewan Rakyat bersetuju gaji Ahli Parlimen dinaikkan.

“Perdana Menteri sudah membentangkan cadangan itu (kenaikan gaji dan elaun MP) dalam usaha menaiktaraf Ahli Parlimen kita setaraf dengan ahli-ahli Parlimen negara lain di seluruh dunia. Usaha telah kita buat tapi atas sebab politik ia dibantah oleh Ketua Pembangkang.

“Sekarang barulah Ketua Pembangkang hantar surat kepada Speaker baru-baru ini mohon dinaikkan gaji. Barulah nampak ada sokongan padu untuk naikkan gaji MP,” kata Shahidan.

Ketika pembentangan Bajet 2012 pada tahun lalu, Perdana Menteri mengumumkan bahawa kerajaan akan mengkaji semula elaun Ahli Parlimen sekiranya mendapat sokongan penuh wakil rakyat kerajaan, pembangkang dan Bebas.

Namun usul tersebut terpaksa ditarik balik ekoran bantahan daripada empat wakil rakyat pembangkang. Mereka yang dimaksudkan ialah Anwar Ibrahim; Ahli Parlimen Gombak, Mohamed Azmin Ali; Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz pada ketika itu berkata, penarikan itu membabitkan peruntukan sebanyak RM30 juta yang diumumkan Perdana Menteri itu.

“Pembangkang ‘buka mulut’ (bantah) terlalu awal sebelum kita jelaskan kandungan pakej kajian berkenaan yang merangkumi pelbagai kemudahan yang diperlukan oleh seorang wakil rakyat.


“Sebenarnya kenaikan gaji Ahli Parlimen yang dicadangkan tidak begitu banyak, mungkin dalam lingkungan RM1,000. Tapi kita banyak fokuskan mengenai elaun sampingan lain seperti elaun pegawai penyelidik, bayaran pejabat serta gaji pemandu,” menurut Nazri.

Malah disebabkan bantahan tersebut, ramai di kalangan Ahli-ahli Parlimen pembangkang dikatakan marah dan tidak berpuas hati dengan tindakan Anwar itu.

Menurut Ahli Parlimen PKR, selama ini mereka telah mengalami perbelanjaan ‘defesit’ setiap bulan memandangkan gaji sebagai Ahli Parlimen cuma RM6,500 sahaja dan dicampur lain-lain elaun termasuk tuntutan jika Parlimen bersidang, mereka hanya perolehi tidak sampai RM12,000 sebulan.

Lebih malang lagi, beberapa orang Ahli Parlimen PKR yang ditemui pada ketika itu menjelaskan, mereka terpaksa mendermakan RM1,500 kepada parti bagi kos operasi.

“Tolak sebanyak itu, berapa yang kami dapat. Anak isteri juga perlu wang. Ini tak masuk bantuan kepada pengundi-pengundi dan aktiviti setempat... Hadiri kenduri kahwin, ziarah kematian.”

Menurut seorang ahli parlimen PKR yang enggan dikenali itu, mengatakan dia terpaksa ‘bersilat’ dengan isterinya selepas ternampak slip elaun RM6,500.

“Isteri saya bising dan tidak percaya wakil rakyat dapat gaji banyak itu. Dia tanya saya, macam mana saya boleh beri duit kepada mereka yang datang meminta bantuan... nasib baik saya ada perniagaan sendiri, jika tidak memang teruk. Perbelanjaan kami ‘defesit’ sebenarnya.”

Kesimpulannya ialah, walaupun pada ketika itu kerajaan hanya mencadangkan kenaikan sekitar 10 peratus, namun atas sebab politik ia terus ditentang berbanding kenaikan yang diluluskan oleh kerajaan Selangor yang mencecah sehingga 373 peratus. Anwar juga pada hakikatnya sedar gaji Ahli-ahli Parlimen di Malaysia adalah rendah berbanding negara-negara jiran.

Namun disebabkan hasratnya ingin menjadi Perdana Menteri dan ingin mengambil hati rakyat semua cadangan tersebut terus ditolak mentah-mentah, tambahan pula pada ketika cadangan tersebut dilakukan, Pilihanraya Umum ke-13 masih lagi menjadi teka-teki.

Benarlah apa yang dikatakan sebelum ini, Anwar adalah ‘Bapa Segala Retorik’. 

Setelah puas menghentam Menteri Besar Selangor, Abdul Khalid Ibrahim yang dikatakan tidak peka dengan masalah dan rintihan rakyat berhubung usul kenaikkan gaji mendadak yang dberikan kepada semua 56 Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) yang berkuat kuasa pada 1 Januari 2013.

Mengikut usul tersebut gaji Menteri Besar dinaikkan daripada RM14,175.15 kepada RM29,250 (106 peratus); anggota Exco kerajaan negeri dari RM6,109.29 kepada RM20,250 (231 peratus); speaker Dun dari RM6,109.29 kepada RM22,500 (266 peratus); timbalan speaker dari RM3,327.50 kepada RM15,750 (373 peratus) dan Adun dari RM6,000 kepada RM11,250 (87 peratus).

Disebabkan itu, Khalid telah menjadi ‘mangsa belasahan’ Anwar dan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali yang kononnya tidak bersetuju dengan kenaikan tersebut. Pelbagai kritikan dan cemuhan dilemparkan oleh Anwar bagi menggambarkan kononnya dia prihatin denga keluhan dan masalah rakyat.




ARTIKAL TERDAHULU: KLIK SINI
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...