Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Saturday, March 30, 2013

JOM SOKONG PR .. DAPAT KERETA BAHARU ... KIHKIHKIHHHHHH.. MEMANG MUDAH BERJANJI .. BUKAN JANJI?????

jom sokong PR..dapat kete baru..kihkihkih..
#TumbangBN #No2BN
MENURUNKAN HARGA KERETA – ADAKAH KITA MAMPU - PR

1. Seramai 71.9% isi rumah di Malaysia menggunakan kereta.
2. Hutang kereta merupakan hutang yg ke-2 tertinggi ditanggung oleh rakyat Malaysia. Mei 2012 sebanyak RM 134.2 bilion hutang kereta.
3. Malaysia termasuk di kalangan negara yg mengenakan cukai kereta yg sgt tinggi. Cukai itu termasuklah cukai eksais, cukai jualan dan cukai import.
4. Sila lihat gambar, cukai terlalu tinggi dikenakan. Kerajaan BN menekan rakyat.
5. Bagaimana PR nak turunkan harga kereta.
(a) PR akan hapuskan cukai secara berperingkat selama 5 tahun. Kenapa secara berperingkat? Untuk memastikan harga kereta sedia ada tidak jatuh merudum.
(b) Dalam tempoh 5 tahun akan diturunkan pada kadar 20% setahun sehingga tahun ke-5.
(c) Tiap-tiap tahun kerajaan BN kutip RM 7.6 bilion setahun.
(d) PR potong 20% maka Negara akan hilang RM 1.5 bilion.
(e) Kehilangan ini diganti dgn hasil yg baru melalui dasar lelong AP secara telus dan terbuka. Kerajaan PR akan dapat RM 2 bilion setahun.
6. Tahukah anda apa itu AP? Selama ini siapa yang dpt AP di Malaysia??

Harga kereta siap pasang (CBU).Menurut laporan akhbar, sebuah kereta import 1.0 liter jenama popular dari Korea Selatan hanya berharga RM8,762 apabila tiba di Pelabuhan Kelang. Namun, setelah dikenakan cukai, harga kereta tersebut menjadi RM22,868. Ia dijual pula oleh pemegang permit AP dengan harga RM46,000! Bayangkan, selepas cukai 160 peratus pun, mereka masih boleh mengaut keuntungan lebih 100 peratus.

Begitulah juga dengan kereta 1.3 liter jenama Korea Selatan yang berharga RM11,000 apabila tiba di Pelabuhan Kelang. Tetapi apabila sampai ke tangan pembeli, harganya menjadi RM59,000 hingga RM63,000! Maknanya, setelah dicampur cukai, dan keuntungan besar 'orang-orang istimewa' ini, rakyat terpaksa membayar hampir enam kali ganda, atau 600 peratus lebih mahal! Cukai yang keterlaluan yang dikenakan oleh kerajaan untuk memberi perlindungan kepada 'kereta nasional' seperti Proton dan Perodua, bukanlah bukan cerita baru. Betapa murahnya harga sebuah kereta import dan jika kerajaan bertimbang rasa, kereta buatan Korea Selatan model 1.0 liter atau 1.3 liter itu mungkin boleh dijual pada harga RM20,000 hingga RM25,000 sahaja.

Kereta jenama tempatan yang sesuai untuk kegunaan keluarga yang paling murah, dijual dengan harga RM45,000. Jadi sebuah keluarga yang berpendapatan RM3,000 sebulan, terpaksa membayar kira-kira RM700 sebulan untuk tempoh lima hingga tujuh tahun bagi melangsaikan pinjaman kereta mereka.

JADI PENURUNAN HARGA KERETA OLEH PR ADALAH SUATU YG REALISTIK.RASIONAL DAN KAEDAH TELAH DIBERIKAN. IA MERUPAKAN LANGKAH YG BIJAK OLEH KERAJAAN PR DEMI UTK RAKYAT..BUKAN UNTUK KRONI ...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...