Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Saturday, February 16, 2013

KASIHAN TN GURU NIK AZIZ KENA TUKAR JAWATAN MENTERI BESAR ....

Warisan Melayu Semakin Layu

CINA DAH MULA MAKI HAMUN MELAYU ... SEBAB MELAYU SEMAKIN LUPA .. CINA DAH MULA MENCABULI KESUCIAN ISLAM DGN MENGKUFURKAN KALIMAH ALLAH... AQIDAH UMAT MULA GOYAH, PERPADUAN UMAT SEMAKIN LAYU TANPA BERSATU... KALAU TOK JANGGUT, MAT kILAU, TOK BAHAMAN MASIH HIDUP DAH TENTU .... AQIDAH ISLAM AKAN DIPERTAHANKAN ... BANGSA MELAYU AKAN DILINDUNGI .... KESEJAHTERAAN TANAH MELAYU AKAN DIJULANG.. WALAUPUN NYAWA SEBAGAI GALANGNYA

PeNeNTaNGaN ToK JaNGGuT

Tok Janggut atau nama sebenarnya Haji Mat Hassan telah dilahirkan di Kampung Saring daerah Jeram di Kelantan. Tok Janggut dilahirkan pada tahun 1953. Tok Janggut mendapat penddikan pondok di Kelantan dan Mekah. Beliau menyimpan janggut hingga ke paras dada menyebabkan gelaran Tok Janggut melekat pada dirinya. Tok Janggut mahir dalam ilmu persilatan. Beliau yang menetap di Kampung Nering, bekerja sebagai petani & peniaga.

Faktor Faktor Penentangan Tok Janggut :

1) Peraturan Tanah
2) Pengenalan cukai yang membebankan
3) Perasaan Anti-British
4) Pembayaran cukai yang menyusahkan

Notis yang dikeluarkan oleh pejabat Balai Besar pada 23 Mei 1915 yang menawarkan hadiah kepada sesiapa sahaja yang berjaya menangkap Tok Janggut dan pengikut-pengikutnya samada dalam keadaan hidup atau sebaliknya
 

Kelantan Berubah, Tukar Itu Hijrah Tanah Itu Maruah



HTK2013 - Tukar Itu Hijrah Tanah Itu Maruah 
 
  
#HTK2013 Himpunan TUKAR Kelantan 2013 15 Februari 2013
 
 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjSwClaOyOR0Y7aMI7zluYLzX9-9oWvHuyOXsGaCqbXxJPXgEMNsEASZ6iSgzCGEWMQkfdjsU1xrT7RNrpJttMXmeEqpdHsZmtC4bwSq1vVTv8jqrVHWhvfG_O1LVDboMJU3FU0Fnm3rGw/s1600/image_2.jpg
Petang semalam menyaksikan hampir kebanyakan jalanraya sekitar Bangunan UMNO Negeri di Kota Bharu penuh sesak dengan kehadiran ribuan rakyat Kelantan dari pelbagai lapisan sebagai tanda sokongan mereka kepada Himpunan Tukar Kelantan 2013 (HTK2013).

Anggaran kehadiran mungkin mencecah 10,000 orang termasuk peserta konvoi motosikal, teksi dan kereta persendirian. Turut serta menjayakan HTK2013 ini termasuklah NGO seperti TUKAR, Ummati, Minda Pondok dan beberapa NGO lain.
Mereka berhimpun bukannya untuk mencontohi perilaku buruk penyokong PR yang gemar bertindak di luar tabii atau berkelakuan ganas seperti tayang punggung di khalayak ramai atau pun menterbalikkan kenderaan polis, jauh sekali dari berhasrat untuk mengubah reka bentuk panji negara atau bendera Kelantan.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjc_la4ZcMxwc1AhPi4go4dCH7Pxj6q7Css5BEGo8Yf3FdHrsWjLbS_PkHouKPlsD_qt_7SS_IbuH4TDhc2zCKFr6tQy9Sa0b03omcTxbimKxiLtmFNFgjTRX5Cxz1_YJe-hq_qq4NwsfY/s1600/image_35.jpg 
Malah tiada rakyat Kelantan di HTK2013 ini yang datang bersama kelengkapan topeng pemedih mata atau pun bekalan air garam, menunjukkan khalayak yang hadir langsung tak berminat ke arah unsur pemberontakan atau demonstrasi jalanan yang tak terkawal.

Tiada kelibat peserta HTK2013 yang terdiri daripada golongan LGBT malah tiada pondan atau pelacur yang tampil sama memberi sokongan, membuktikan HTK2013 bersih dari unsur maksiat dan sama sekali bertentangan dengan HKR#112 di Stadium Merdeka anjuran PR tempohari.


Sebaliknya anak-anak Kelantan yang sedar diri dan menginsafi kebobrokan yang sedang berlaku di negeri Serambi Mekah ini datang dengan nawaitu yang jelas, yakni untuk menyokong kebangkitan gelombang merah ke arah perubahan yang lebih baik.


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh0XUFa9uVqjkmgOb3aGsKcfp-vaIh1ZFETMBrG3b7ay9KvLXXHfRRSmkhARCuDcOU8oFcqlezo0eJGZe87_D-DKIAFZ3wdR9LA7nBh7j2mB4h9QXyX3hrcItG-IY8dDxe9pHPZ5J2Y9UY/s1600/image_40.jpg Mereka mahu melaksanakan proses hijrah dari terus diperintah oleh Kerajaan PAS Kelantan yang terbukti lemah urusan tadbirnya dan lembap pula kepimpinan MBnya, untuk ditukar kepada yang baru yang diyakini mampu mengembalikan semula maruah rakyat negeri ini.

Dilihat pada gelombang kebangkitan rakyat Kelantan yang semakin membuak-buak ini, gayanya pendekatan pimpinan UMNO negeri sudah berada di landasan yang betul dan menepati kehendak majoriti rakyat sekaligus berpeluang untuk mendapat kembali mandat memerintah Kelantan selepas 23 tahun negeri ini dijajah oleh PAS.

Lagipun, sebahagian besar rakyat Kelantan semakin sedar lebih lama PAS memerintah bermakna hampir setiap inci tanah-tanah di negeri ini berkemungkinan akan jatuh ke pihak lain terutama melalui proses pajakan berpuluh tahun yang hanya menguntungkan pihak yang terlibat sahaja.
PAS, tanah dan balak tidak pernah berpisah, bagai aur dengan tebing. 

Di mana PAS memerintah di situlah akan ada puluhan ribu ekar tanah yang dipajak gadai dengan berselindung disebalik alasan pembangunan atau pertanian tapi hakikatnya motif sebenar tertumpu kepada usaha merobek kekayaan hasil bumi Kelantan yang berupa kayu kayan balak.

Kalau kekayaan negeri dikongsi bersama dan tempiasnya dinikmati kebanyakan rakyat jelata tidak akan timbul isunya, tapi bila mana hanya segelintir yang menikmatinya itu petanda betapa parahnya kepimpinan negeri ini.

Rakyat Kelantan sudah naik muak, PAS perlu ditukar dalam PRU 13 kelak dan gelombang merah ini akan merintis dan menjadi saksi penting di mana negeri yang pernah terkenal dengan jolokan Serambi Mekah ini bakal berubah ke arah lebih baik.

http://terengganutoday.com/index/wp-content/uploads/2013/02/18404_472823299434242_762560514_n.jpgBerubah dan bertukar ke arah kebaikan itu menepati proses penghijrahan, lagikan pula cukup-cukuplah tanah bumi Kelantan menjadi milik kroni PAS, tatkala pribumi sendiri asyik merintih gara-gara kelemahan PAS dalam menguruskan kekayaan hasil mahsul negeri.

Tanah itulah maruah anak negeri, jika bumi dipijak ini banyak yang jadi milik orang lain, manakala harta benda dan hasil kekayaannya asyik mengalir ke tangan yang lain, akhir kelak seluruh negeri akan terjajah dan kita akan terus merintih lagi.
Rakyat Kelantan perlu teruskan kebangkitan ini, semarakkan lagi gelombang merah ke serata negeri untuk memulihkan kembali maruah dan harga diri. Jika perubahan ini bukan untuk kita orang dewasa, setidak-tidaknya hijrah ini akan memberi makna besar untuk anak-anak kecil kita kelak.

semua foto diceduk dari pelbagai sumber, kredit kpd blog tukar-kelate, siemens, hambali, montero dan juga facebooker kelate.
 
 
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...