Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Sunday, December 18, 2011

Anwar Ibrahim mengungkitkan isu Krisis Ekonomi Asia 1997-1998 dan Tun Dr Mahathir,

THE TRUTH ! Rahsia Di Sebalik Serangan Terbaru Anwar Ibrahim Terhadap Tun Dr Mahathir !!



Apabila MiM meneliti kembali isu Anwar Ibrahim mengungkitkan isu Krisis Ekonomi Asia 1997-1998 dan Tun Dr Mahathir, ada beberapa putar belit suspek liwat itu yang kita terlepas pandang jika kita tidak faham dengan kenyataan tersebut.

Anwar Ibrahim dengan 'bangganya dan tanpa malu tak sedar diri' berkata, pada tahun 1993, beliau juga pernah menulis kepada Bank Dunia atas kapasitinya sebagai menteri kewangan ketika itu untuk menolak bantuan kewangan.

Kemudian, suspek liwat itu menggaitkannya pula dengan dakwaan bahawa 'pada 1999, Dr Mahathir menulis kembali kepada presiden Bank Dunia dan merayu untuk dana dan pinjaman'.

Para pembaca sekalian, dua kenyataan di atas merupakan dua kenyataan yang jauh berbeza di antara satu sama lain.

1. Dr Mahathir mencabar suspek liwat itu untuk mendedahkan kepada rakyat bukti kononnya 'beliau menulis kembali kepada presiden Bank dan merayu pada tahun 1999.

2. MiM jangka Anwar Ibrahim tidak akan dapat membuktikannya kerana ianya satu pembohongan sahaja!

3. Dan tidak ada sebarang istimewanya apabila Anwar Ibrahim 'menulis kepada Bank Dunia untuk menolak bantuan kewangan pada tahun 1993'.

4. MiM kata demikian kerana pada awal tahun 1990-an termasuk 1993, ekonomi negara Malaysia sangat mantap jika dibandingkan dengan negara-negara lain dalam dunia ini.

5. Malah, kekejapan GDP negara pada tahun-tahun tersebut jauh lebih tinggi daripada negara-negara lain dan pemerintahan Dr Mahathir turut mendatangkan kekaguman para pakar ekonomi dunia.

6. Rujuk graf di bawah







Klik foto untuk lebih jelas


7. Jika GDP negara mantap dan kejap, negara Malaysia tidak memerlukan sebarang bantuan kewangan maka tidak ada istimewanya apabila Anwar Ibrahim 'menolak' bantuan Bank Dunia.

8. Anwar Ibrahim hanya sekadar orang perutusan atau penyampai untuk menreangkan kejayaan Dr Mahathir kepada Bank Dunia. Lagi pun, keputusannya terpulang kepada Dr Mahathir.

9. Itu sahaja. Nothing special untuk suspek liwat itu duduk sama tinggi dengan Dr Mahathir.

10. Kerana itu juga MiM menjangka tujuan Anwar Ibrahim mencipta 'Dr Mahathir menulis kepada Bank Dunia pada tahun 1999.' sebagai taktik untuk mempertikai kejayaan Dr Mahathir mengemudi negara daripada Krisis Ekonomi Asia 1997-1998.

11. Beliau cuba menafikan sumbangan besar Dr Mahathir menyelamat negara dan rakyatnya. Kenapa jadi begitu?

12. Jika tidak kerana Dr Mahathir Mohamad, Malaysia akan dipaksa menerima 'pakej bantuan' IMF yang diketahui merosakkan kedaulatan negara itu.

13. Dan yang beria-ia sangat dengan pakej 'celaka' IMF itu tidak lain tidak bukan, suspek liwat Anwar Ibrahim! Beliaullah juga yang bersekongkol dengan penyangak mata wang, George Soros, speculator bangsa Yahudi yang meranapkan kejayaan negara-negara Asia pada tahun 1997-1998.

14. Sila rujuk Economic History.net yang menerangkan tentang krisis matawang Asia 1997-1998. Di antaranya :-


The Asian financial crisis originated in heavy international currency speculation leading to major slumps in exchange rates beginning with the Thai baht in May 1997, spreading rapidly throughout East and Southeast Asia and severely affecting the banking and finance sectors.


The Malaysian ringgit exchange rate fell from RM 2.42 to 4.88 to the U.S. dollar by January 1998. There was a heavy outflow of foreign capital.


To counter the crisis the International Monetary Fund (IMF) recommended austerity changes to fiscal and monetary policies. Some countries (Thailand, South Korea, and Indonesia) reluctantly adopted these.


The Malaysian government refused (menolak) and implemented independent measures; the ringgitbecame non-convertible externally and was pegged at RM 3.80 to the US dollar, while foreign capital repatriated before staying at least twelve months was subject to substantial levies.


Despite international criticism these actions stabilized the domestic situation quite effectively, restoring net growth especially compared to neighboring Indonesia. more


Kepada Anwar Ibrahim, janganlah perbodoh-hina diri itu lagi. Dr Mahathir bukan lawan yang setanding dengan anda. You are not even closed to his shadow!

http://novandri.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...