Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Saturday, December 24, 2011

Amerika Syarikat melakukan Kesalahan Terbesar Perang Iraq

Hj Anwar Ibrahim melakukan kesalahan besar membuat huru hara di Malaysia ...




Amerika Syarikat, 24 Disember 2011 - Seorang penganalisis pertahanan Amerika Syarikat menjelaskan bahawa perang Iraq adalah "kesalahan terbesar" dalam sejarah tentera Amerika Syarikat selepas siri terakhir dalam pengeluaran pasukan tentera Amerika dari Baghdad.

Perang di Iraq dan penjajahan seterusnya akhirnya menjadi kesalahan terbesar daripada perang di Vietnam, kata penganalisis Loren Thompson dalam sebuah artikel oleh industri pertahanan yang diterbitkan oleh Forbes.

Ia juga mengatakan, perang gagal mengumpulkan sokongan domestik, yang menyebabkan "kekalahan teruk" dari strategi Amerika di negara itu (Iraq). Merujuk kepada tuduhan palsu Barat bahawa Baghdad mempunyai senjata pemusnah besar-besaran (WMD) sebagai alasan berperang, dalam artikel itu dikatakan bahawa WMD adalah ilusi dan tidak pernah ada.


"Kami menetapkan bahawa alasan besar lain untuk perang dengan Iraq, adalah mengira kewujudan elemen al-Qaeda, sebahagian besar adalah khayalan", kata Thompson.

Lebih jauh lagi, Thompson menjelaskan bekas Presiden George W. Bush menyatakan untuk membuat "demokrasi sejati" pertama di negara-negara Arab. Thompson menambah bahawa pasukan Amerika meninggalkan Iraq tidak akan lebih jauh dari Kuwait.


Dia menunjukkan bahawa Washington sepertinya akan menjaga perluasan kewujudan tentera untuk memastikan Perdana Menteri Iraq Nouri al-Maliki "bersedia untuk mengendalikan fungsi-fungsi politik Iraq".


Thompson mengatakan, P
entagon telah mengeluarkan beratus-ratus bilion dolar bagi teknologi-teknologi baru, untuk mengadakan latihan dan taktik untuk memerangi "pemberontak". Namun, "pemberontak" di Iraq telah berjaya mendorong "kesan besar tentera Amerika ke ambang kekalahan".

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...