Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Wednesday, December 4, 2013

Kisah Sebenar Perobohan Candi Lembah Bujang Dibongkar!

Pendedahan yang dibuat oleh blogger Kedah.

Kisah tentang perobohan "Candi" di Merbok kini dijadikan cerita panas. Malah pihak yang tidak tahu menahu tentang cerita ini pun kini bertukar menjadi pakar sejarah.


N. Surendran menyamakan perobohan "candi" tersebut sebagai tindakan setara Taliban memusnahkan patung Budha di Bamiyan satu ketika dulu.


Sebenarnya, ada tiga perkara yang Malaysiakini sembunyikan dari pembacanya, supaya perobohan "candi" ini akan dipersalahkan kepada Kerajaan Negeri Kedah, dibawah pimpinan YAB Dato Paduka Mukhriz Mahathir.


1. Malaysiakini gagal memberitahu pembacanya bahawa "Pemaju telah membuat semakan status tanah, dan mendapat kebebasan dari terikat dengan apa2" pada 14 Januari 2013, dan meneruskan pembelian tanah tersebut pada Februari 2013Siapakah kerajaan negeri yang memberi "clearance" pada masa itu, bukankah kerajaan Pakatan Rakyat, yang merupakan penaja penuh Malaysiakini?


Komen RBA Screenshot dari Malaysiakini
2. Dari manakah wartawan Malaysiakini mendapat Gambar Before/After Seperti diatas? Mereka pastinya menulis artikel dari Kuala Lumpur dan tidak tahu pun dimana Candi Merbok tersebut. Sebenarnya, tidak ada Candi yang dirobohkan, yang dirobohkan hanyalah replika yang dibina pada tahun 1974, diatas tapak asal candi. Jadi, faktanya, TIDAK ADA CANDI YANG DIROBOHKAN.


3.  Candi tersebut adalah tinggalan kerajaan Melayu beragama Hindu masa lampau, dan tidak sepatutnya dijadikan isu perkauman. Ini bukan Candi orang India, tetapi Candi Melayu.
Baca seterusnya di sini : http://syburi-times.blogspot.com/2013/12/fakta-tentang-candi-merbok-yang-tidak.html#ixzz2mSvhI1KQ
dan di sini Candi Hindu Merbuk - Penjualan Diluluskan Kerajaan PR Tetapi Mukriz Yang Dipersalahkan???

*Banyak pihak yang cuba sensasikan isu ini bukan berasal dari Kedah tapi dari luar negeri tersebut. Mohon disebarkan untuk beri penjelasan kepada rakan-rakan lain.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...