Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Tuesday, December 3, 2013

Kenapa Sabasun Dilayan Sedemikian. Kenapa Pemimpin Melayu buat tak tahu? Adakah kerna Perbezaan Parti?

Raja Bahrin : Kenapa Sabasun Dilayan Sedemikian.

Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad mempersoalkan ketelusan kerajaan negeri di bawah pimpinan Umno yang banyak melanggar peraturan dan garis panduan yang ditetapkan oleh Kerajaan Persekutuan.

Beliau telah berucap secara rasmi di Dewan Rakyat dan memberitahu seluruh menteri Umno peringkat pusat betapa teruknya pentadbiran Kerajaan Negeri Terengganu.

“Dan isu ini (Sabasun) kita telah bawa ke parlimen, saya sendiri telah membawa isu ini ke parlimen. Dan kita telah menekan habis-habisan kementerian yang berkenaan, kenapakah Sabasun diberi layanan sedemikian rupa?” ujarnya dipetik Buletin Online.

Beliau berkata demikian ketika mengulas isu penganiayaan Kerajaan Negeri Terengganu terhadap pasaraya Sabasun yang dimiliki penuh oleh orang Melayu Islam dan anak jati negeri itu.

Katanya, kerajaan pusat telah menetapkan bahawa satu pasaraya besar hanya boleh dibangunkan dalam kawasan jumlah penduduk seramai 350,000 orang.

Namun, katanya kerajaan Terengganu telah melanggar garis panduan itu, bukan hanya membenarkan satu, tetapi tiga pasaraya dibina dalam jarak yang terlalu hampir.

“Mengapa garis panduan yang diguna pakai oleh pihak kementerian, contohnya garis panduan dia cakap, sebuah pasaraya kena ada 350,000 orang baru boleh. Kalau tengok (di) Terengganu, Mydin ada, Giant ada, Sabasun ada, kalau 350,000 kali 3, sudah 1 juta orang lebih, lebih kurang sama dengan kuantiti penduduk negeri Terengganu,” katanya.

Beliau melahirkan rasa hairan, mengapa kerajaan Terengganu memberikan kelulusan pembinaan pasaraya-pasaraya itu selepas Sabasun memulakan perniagaan.

Menurutnya, bagaimana kerajaan menetapkan ukuran persaingan dengan tidak mengambil kira perniagaan kecil yang banyak di Kuala Terengganu.

Akibatnya, kata beliau, ramai peniaga runcit kecil-kecilan telah’gulung tikar’ dan terpaksa menutup perniagaan, angkara pentadbiran yang ‘tidak cerdik’ kerajaan negeri.

Malangnya, kata beliau, iktibar yang berlaku di bandar Kuala Terengganu tidak diambil dan kerajaan terus melakukan kesilapan yang sama di Wakaf Tembesu.

“Bila Sabasun buka di Wakaf Tembesu, tiba-tiba kerajaan sudah luluskan Giant dan nampaknya Mydin pula akan ‘naik’ dalam lingkungan tak sampai 5 kilometer antara satu sama lain.

“Paling menyedihkan, Sabasun yang meneroka perniagaan di sana, milik Melayu, milik Islam, tidak diluluskan permohonannya, bahkan tanah milik Sabasun pula dicadangkan untuk diberikan kepada orang asing,” ujarnya kesal.

 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...