Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Friday, March 1, 2013

LAGI Laporan Perisikan Filipina SAHKAN ANWAR, PEMBANGKANG MEMANG TERLIBAT Insiden Lahad Datu

MORE BREAKING NEWS ... Laporan Perisikan Filipina SAHKAN ANWAR, PEMBANGKANG MEMANG TERLIBAT Insiden Lahad Datu

| Friday, March 1, 2013
Kumpulan ketiga yang didakwa terlibat adalah pembangkang dari Malaysia, yang sedang bersiap sedia untuk pilihan raya umum yang mungkin berlangsung sebelum Jun. Pegawai perisikan berkata salah satu ahli politik pembangkang Malaysia yang bersekutu dengan Anwar Ibrahim akan bertanding bagi jawatan di Sabah - INQUIRER NEWS, 1 Mac 2013




Sama ada waris kesultanan Sulu bertindak sendiri untuk menuntut Sabah atau telah dihasut oleh kuasa luar untuk berbuat demikian, satu perkara yang pasti, menurut sumber-sumber perisikan kerajaan: Ia adalah sesuatu yang terbukti terlalu besar bagi waris untuk mengendalikannya.

Sumber-sumber berkata dasar kerajaan Filipina di Sabah adalah untuk memastikan perkara ini tidak menjadi subjek keutamaan.

Namun begitu "sesetengah pihak" mahu mengketengahkan perkara ini. Mengapa sekarang, pada masa ini, ia menjadi salah satu daripada persoalan yang dikaji perisikan kerajaan.

Sumber-sumber ini secara konsisten menyebut tiga kumpulan telah mengambil kesempatan daripada keputusan Kiram untuk meneruskan tuntutannya ke atas Sabah.



"Terdapat kumpulan yang mahu menumpang hasrat Kiram demi kepentingan mereka sendiri," kata salah satu sumber.

Sumber lain turut menambah: "Ramai yang boleh mendapat manfaat daripada tuntutan ini, bukan sahaja di Filipina malah di Malaysia juga."

"Faktor-faktor luaran" seperti yang disebut Inquirer, adalah salah satu kelompok kecil yang menggunakan kesempatan untuk wang, sebuah kumpulan anti-pentadbiran Aquino, dan parti politik pembangkang Malaysia.

"Kiram merancang untuk meneruskan tuntutan mereka seawal tahun lepas. Namun mereka pergi ke Lahad Datu akibat hasutan daripada kumpulan-kumpulan ini," kata pegawai perisikan.

Kumpulan kecil ini menghasut Kiram untuk menuntut sewa yang lebih tinggi ke atas Sabah dari kerajaan Malaysia. Jika Malaysia bersetuju, kumpulan kecil ini didakwa akan turut mendapat bahagian dari peningkatan tersebut.

Kumpulan anti-pentadbiran semata-mata mahu menjatuhkan Presiden Aquino dan menggunakan proses perdamaian untuk menghasut rasa tidak puas hati kerada Kiram.

"Mereka yang tidak menyukai P-Noy (nama samaran Presiden) telah bergabung tenaga. Ini adalah satu cara untuk menguji bagaimana pentadbiran ini akan bertindak balas (terhadap isu). Apa sahaja yang berlaku di Malaysia, kami pasti akan terkena tempias, "kata satu sumber.



"Dalam erti kata lain, sesiapa yang mahu mengganggu proses damai atau mencalar imej Presiden Aquino telah pun dikira menang," tambah sumber.

Kumpulan ketiga yang didakwa terlibat adalah pembangkang dari Malaysia, yang sedang bersiap sedia untuk pilihan raya umum yang mungkin berlangsung sebelum Jun.

Pegawai perisikan berkata salah satu ahli politik pembangkang Malaysia yang bersekutu dengan Anwar Ibrahim akan bertanding bagi jawatan di Sabah.

"Rupa-rupanya, ahli politik ini adalah salah seorang yang telah berhubung dengan Kiram. Beliau kononnya memberikan sokongan pembangkang kepada Kiram dalam tuntutan ke atas Sabah," kata sumber itu.

Mesyuarat Pada November

Sumber itu juga percaya bahawa dalam satu mesyuarat yang diadakan pada November tahun lepas, Kiram memutuskan untuk "menuntut Sabah atau sekurang-kurangnya meminta satu pampasan bagi Sabah yang setimpal dengan harga dan nilai-tanah itu, dan untuk keluarga diraja diberikan pengiktirafan yang sewajarnya oleh kerajaan Malaysia "

Tetapi Tausug yang menjaga Sultan Jamalul Kiram III, dan keluarga beliau, dan kaum kerabat tetap berdegil meneruskan tuntutan pembaharuan mereka ke atas Sabah, walaupun terpaksa mengingkari arahab Presiden Aquino, kata salah satu sumber bertanya.

"Ini adalah pendirian terakhir Sultan Jamalul. Sebagai Tausug, mereka telah menetapkan untuk meneruskan tuntutan mereka. Tidak kira sama ada hidup atau mati demi mengotakan janji," katasumber, seorang pegawai kanan tentera, memberitahu Inquirer.

Namun bagi pentadbir keselamatan yang menganalisis peristiwa ini tiga minggu yang lalu, Kiram seolah-olah semakin keliru sejak akhir-akhir ini.

"Mereka keliru. Kerajaan berharap mampu untuk melengahkan lebih banyak masa, mencari satu jalan keluar diplomatik," kata sumber, merujuk kepada usaha kerajaan Filipina untuk membantu menyelesaikan kebuntuan di antara pasukan keselamatan Malaysia dan sebuah kumpulan bersenjata yang diketuai oleh saudara Jamalul, Agbimuddin Kiram, yang telah masuk minggu ketiga di kampung Tanduao di pekan Lahad Datu kini.

Perpaduan Kiram

Sumber The Inquirer adalah dari pertubuhan diplomatik dan pertahanan. Mereka meminta untuk tidak didedahkan nama kerana mereka tidak dibenarkan untuk bercakap kepada wartawan mengenai analisis mereka terhadap perkembangan tuntutan Kiram ke atas Sabah.

Sumber turut berkata Kiram memutuskan untuk bersatu kerana mereka merasakan ditinggalkan daripada rundingan damai di antara pentadbiran Aquino dan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF), yang telah menandatangani perjanjian damai Oktober lalu.

Kumpulan ketiga yang didakwa terlibat adalah pembangkang dari Malaysia, yang sedang bersiap sedia untuk pilihan raya umum yang mungkin berlangsung sebelum Jun. Pegawai perisikan berkata salah satu ahli politik pembangkang Malaysia yang bersekutu dengan Anwar Ibrahim akan bertanding bagi jawatan di Sabah - INQUIRER NEWS, 1 Mac 2013

Cuba Menarik Perhatian Kerajaan

"Kiram mahu menarik perhatian kerajaan Filipina," kata sumber itu.

"Selama bertahun-tahun, mereka merasakan telah dieksploitasi dalam politik. Sultan Jamalul telah didorong untuk bertanding jawatan senator pada tahun 2010 namun beliau tewas. Kemudian surat mereka kepada Presiden Aquino (pada tahun 2010, sebelum beliau memegang jawatan) telah hilang, "kata sumber itu.

Menurut sumber, Kiram dan pengikutnya "memikirkan butiran rancangan untuk pergi ke Lahad Datu" pada akhir Januari tahun ini.

"Pada bulan Februari, satu kumpulan kecil pengikut Kirams berlepas ke Lahad Datu, diikuti oleh Raja Muda Agbimuddin," kata sumber.

Dianggarkan 70 senjata api kini berada di tangan kumpulan di Tanduao, dimiliki oleh penduduk di Lahad Datu, Tausug dan Badjao, yang memegang kad pengenalan Malaysia, kata sumber itu.

Pasukan keselamatan Malaysia telah mengepung kumpulan Agbimuddin namun tidak mengambil sebarang tindakan, dengan memberikan tempoh untuk kumpulan tersebut meninggalkan Sabah yang telah dilanjutkan tiga dan empat kali, seperti yang diminta oleh kerajaan Filipina.

Kerajaan Malaysia Berhati-Hati

Menurut sumber tentera berkata kebuntuan berterusan kerana kerajaan Malaysia berhati-hati di dalam berurusan dengan kumpulan Agbimmudin.

"Mereka semua umat Islam dan mereka tahu bahawa jika ada keganasan, ia akan berterusan buat selama-lamanya. Terdapat 800,000 warga Filipina di Sabah. Ia akan menjadi satu masalah yang besar di Sabah jika keganasan meletus. Pasukan keselamatan Malaysia mungkin berakhir berurusan dengan gerila atau Rido, "kata sumber itu, menggunakan istilah untuk puak berperang.


sumber : INQUIRER NEWS

artikel asli, klik http://newsinfo.inquirer.net/366851/govt-intel-eyes-3-groups-abetting-sulu-sultans-claim#






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...