Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Tuesday, May 28, 2013

Fitnah terhadap SPR ibarat 'cheap matinee'

Fitnah terhadap SPR ibarat 'cheap matinee' atau siaran ulangan - Datuk Wan Ahmad Omar

Datuk Wan Ahmad Wan Omar mungkin hanya memegang jawatan nombor dua dalam Suruhanjaya Pilihanraya (SPR), tetapi beliau adalah yang paling berpengalaman mengendalikan pilihanraya.

Bagi Timbalan Pengerusi SPR ini, Pilihanraya Umum ke-13 (PRU13) adalah yang paling mencabar dan menguji kesabarannya. Begitupun dia tetap tenang menangkis ftinah demi fitnah terutama yang dilemparkan oleh pembangkang, baik terhadap SPR mahupun dirinya secara peribadi.

Apakah rahsia Wan Ahmad begitu “cool” mendepani semua cabaran ini yang tidak henti-henti walaupun PRU13 sudah berakhir?

“Dari segi karenah parti politik yang melanggar undang-undang, inilah pilihanraya paling teruk saya hadapi apabila ada pihak yang tak terima dan tak percaya keputusan rakyat,” katanya dalam satu pertemuan di pejabat SPR baru-baru ini.

Wan Ahmad berkata, beliau menganggap karenah yang berlaku sebelum, semasa dan selepas pilihanraya ibarat “cheap matinee” atau dalam konteks penyiaran, cerita lama yang sering diulang tayang di televisyen.

“Setiap kali pilihanraya, benda yang sama akan berulang. Macam “cheap matinee” atau siaran ulangan yang kita tengok di televisyen. Tetapi PRU13 inilah yang paling teruk. Macam-macam kami kena fitnah,” katanya.

Terkini, semasa Kongres Nasional PKR ke-9 Jumaat lalu, pembangkang mencemuh kredibiliti SPR bersubahat memberi kemenangan kepada Barisan Nasional (BN).

Malah, PKR tak habis-habis meroyan membangkitkan isu dakwat kekal, pengundi hantu, bekalan elektrik terputus dan jumlah kertas undi yang dikeluarkan. Malah mereka mendesak  Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Yusof  dan Wan Ahmad meletakkan jawatan.

Wan Ahmad ditanya jika beliau boleh bertindak menyaman Mat Sabu dan Harakahdaily atas kapasiti peribadi kerana memfitnahnya terbabit dalam isu projek kad pengenalan di Sabah, mengapa tidak boleh saman bagi pihak SPR yang dilemparkan pelbagai tuduhan?

“Itu saman peribadi. Saya saman Mat Sabu, PAS dan editor Harakah kerana mereka tuduh saya terbabit dalam projek IC, walhal ketika itu saya tak masuk SPR lagi. Fitnah itu telah mencemarkan nama baik saya dan keluarga.

“Apabila saya ke luar negara menghadiri ceramah, bayangkan betapa malunya apabila rakan-rakan sejawat dari negara lain bertanyakan hal itu. Ada juga yang menghantar emel menghulurkan simpati. Tetapi saya jelaskan orang yang dituduh itu bukan saya. Kes ini akan dibawa ke mahkamah pada 29 Mei. Saya sudah serahkan kepada peguam,” katanya.
Wan Ahmad berkata SPR pula tidak boleh bertindak sembarangkan memandangkan ia adalah sebuah suruhanjaya yang panelnya dilantik oleh Yang DiPertuan Agong, lantas mereka perlu merujuk kepada peguam terlebih dahulu sebelum membuat apa-apa tindakan.
Ditanya apakah langkahnya selepas ini jika fitnah terus menerus dilemparkan, Wan Ahmad berkata beliau tidak akan berhenti memberi penerangan malah bersedia diundang menyertai forum.
“Saya suka berterus terang. Orang buat fitnah, kita beri penjelasan bersandarkan fakta. Kita mesti terus menerus berhubung dengan rakyat dan memberi penerangan. Insyallah, orang atas pagar yang keliru akhirnya akan menggunakan akal fikiran,” katanya.
Wan Ahmad, menggunakan analogi seorang pegawai bomba apabila dia berdepan dengan masalah.
“Ia macam kita padam api. Bila kebakaran berlaku, saya ambil hos dan padamkan. Malah tidak cukup dengan itu saya akan memeriksa apa yang ada dalam api itu yang menjadi punca kebakaran. Itulah pendekatan saya. Saya tak akan berputus asa beri penjelasan kepada rakyat kerana itu tanggungjawab yang diamanahkan kepada kita,” katanya.
Wan Ahmad berkata, SPR telah mengadakan latihan berbulan-bulan, berceramah ke seluruh negara dan mencetak beribu dokumen dalam usahanya mendidik pengundi.
“Tetapi membentuk pemikiran rakyat supaya menghormati undang-undang dan keluhuran perlembagaan bukan  tanggungjawab SPR semata-mata. Badan Bukan Kerajaan (NGO) yang kononnya mengambil berat mengenai pilihanraya patut bekerjasama. Begitu juga ibubapa dan guru.
“Dulu semasa saya sekolah ada mata pelajaran sivik dan tatarakyat. Sepatutnya apabila masuk ke sekolah menengah, pelajar-pelajar dididik dalam hal ini. Apabila mereka sudah masuk kolej atau universiti baru kita nak mengajar, susahlah sebab mereka sudah pandai.
“Sepatutnya seawal tingkatan empat kita perkenalkan pelajar kepada perlembagaan negara dan sivik.  Ibu bapa juga harus main peranan untuk tanamkan cintakan keamanan dan demokrasi dalam diri anak-anak. Melentur buluh biarlah dari rebungnya,” katanya.
Mengenai desakan pemimpin pembangkang supaya beliau dan Aziz meletak jawatan, Wan Ahmad berkata tidak ada sebab mereka perlu berbuat demikian.
“Panel SPR dilantik oleh Yang DiPertuan Agong. Mengapa perlu letak jawatan apabila kita telah jalankan tugas dengan betul? Lainlah kalau Yang DiPertuan Agong titah kita letak jawatan.
“Alah, pembangkang memang sejak dulu sentiasa mencari alasan apabila kalah. Saya nak tengoklah pada hari angkat sumpah di parlimen pada 24 Jun nanti, sama ada mereka hadir atau tidak,” katanya.
Wan Ahmad berkata, dia bersimpati dengan golongan muda yang mudah terpengaruh dengan Pasukan Penyebar fitnah (PPF) yang bekerja untuk pembangkang.
“Kesian orang muda diperalatkan. Terlalu banyak maklumat yang tidak betul disebar dan dicanang oleh mereka yang tak bertanggungjawab semata-mata untuk mengelirukan generasi muda yang tidak faham, serta tidak ada masa nak membaca undang-undang pilihanraya.
“Mereka sengaja mahu memupuk budaya benci, tidak menghormati undang-undang, keluhuran perlembagaan dan tidak mahu menerima keputusan pilihanraya yang telah diputuskan oleh rakyat melalui proses demokrasi yang sah.
“Rakyat telahpun membuat keputusan. Kawasan yang menang mereka terima, kawasan yang kalah mereka tolak. Apabila menang, cepat-cepat angkat sumpah dan apabila kalah, pergi ke jalan raya membantah. Ini satu budaya double-standard yang sungguh tidak profesional dan tidak bertanggungjawab,”katanya.
Sehubungan itu Wan Ahmad mencadangkan supaya pihak berwajib memandang serius apa yang sedang belaku sekarang. Katanya jika tidak dibendung, masalah akan menjadi lebih besar.
“Saya selaku Timbalan Pengerusi SPR, selaku rakyat yang mempunyai satu undi, sebagai bapa dan ketua keluarga, merasakan fenomena memperalatkan anak muda sungguh merbahaya kepada Malaysia.
“Kita tengok Pasukan Penyebat Fitnah terus-terusan sebarkan dakyah. Kita tengok dalam suratkhabar gambar anak-anak muda memakai baju hitam meletakkan bendera Malaysia terbalik. Masyallah apa nak jadi?
“Sekarang ini kita lihat rakyat Malaysia lebih percaya fitnah daripada fakta. Mereka lebih percaya fiksyen dan persepsi daripada realiti. Inilah perkara yang sedang berlaku. Saya harap kerajaan janganlah biarkan budaya fitnah terus berlaku.”
 
Sehubungan itu Wan Ahmad mencadangkan supaya pihak berwajib memandang serius apa yang sedang belaku sekarang. Katanya jika tidak dibendung, masalah akan menjadi lebih besar.

“Saya selaku Timbalan Pengerusi SPR, selaku rakyat yang mempunyai satu undi, sebagai bapa dan ketua keluarga, merasakan fenomena memperalatkan anak muda sungguh merbahaya kepada Malaysia.  

“Kita tengok Pasukan Penyebat Fitnah terus-terusan sebarkan dakyah. Kita tengok dalam suratkhabar gambar anak-anak muda memakai bju hitam meletakkan bendera Malaysia terbalik. Masyallah apa nak jadi?
Klik : http://novandri.blogspot.com/2013/05/gambar-gambar-pelajar-bangsa-cina-hina.html
"Sekarang ini kita lihat rakyat Malaysia lebih percaya fitnah daripada fakta. Mereka lebih percaya fiksyen dan persepsi daripada realiti. 
Inilah perkara yang sedang berlaku. Saya harap kerajaan janganlah biarkan budaya fitnah terus berlaku - Agenda Daily

 Kenyataan kontroversi laporan polis Anwar Ibrahim : KLIK SINI

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...