Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Sunday, May 26, 2013

ARTIKEL MANTAP PASAL KETURUNAN TONGSAN ! Is this what the Chinese want?

Sunday, May 26, 2013

Is this what the Chinese want?


Pada 7 Mei selepas PRU ke-13, Malaysia wartawan Utusan, Zulkiflee Abu Bakar menulis sekeping sebagai tindak balas kepada 6 Mei berjalan senyap. Persoalan langsung tetapi mudah dan tidak bersalah dia menimbulkan adalah "Apa Jogja Cina mahu?" [baca di sini].

DAP memenangi 38 kerusi daripada 51 kerusi yang dipertandingkan di Parlimen. PKR dan PAS berjaya menyelamatkan beberapa kerusi daripada beberapa perpecahan dalam undi Melayu, khususnya daripada pengundi bandar dan belia (kecuali Kelantan), ihsan undi Cina. Ia adalah prestasi yang terbaik dengan DAP dan pengundi Cina pada dasarnya memberikan dominasi politik kepada DAP dalam Pakatan Rakyat.

Zulkiflee merasakan kuasa Want Cina. Walaupun konsesi yang diberikan oleh Dato Najib, yang bru tindak balas daripada pendidik, pengamal ekonomi Melayu, dan masyarakat pada umumnya, Cina enggan memberi BN walaupun minimum undi. Pandangan beliau mungkin mempunyai merit sendiri itu.

Beberapa blogger merasakan China telah dikhianati oleh yang menipu semasa kempen. Mereka membalas dengan panggilan Beli kempen terakhir Cina. Mereka sedar diskriminasi terbalik pada pekerja Melayu biasa dan perniagaan mungkin diambil untuk bertindak dengan cara pertentangan tersebut.

Pasti, ini bukan cara untuk membina sebuah negara. Tetapi, adakah ini apa yang orang Cina mahu dan bersedia untuk risiko?

 
Taste of power  


Terdapat pinggir Melayu dengan Pakatan yang memujuk orang Cina dengan menafikan kewujudan Tsunami Cina tetapi yang mereka bergurau. Helen Ang telah menulis beberapa posting untuk mematuhi existense itu. Baca di sini.

Ramai, termasuk bulatan kami rakan-rakan Cina, dipercayai suku tertentu dalam masyarakat Cina merasai "darah kuasa" di Pulau Pinang, Perak sebelum crossover, dan menguasai kerajaan Selangor sebelum itu kini mereka mahu lebih.

Ada juga yang mengatakan bahawa DAP manakala telah berpura-pura menjadi sederhana tentang kuasa untuk menerima bahasa Melayu sebagai majoriti dan sukar bagi China untuk menjadi kepala, rancangan mereka tidak begitu. Mereka telah mahu untuk pilihan raya tempatan untuk tahun untuk menguasai bandar-bandar, bandar-bandar dan pusat-pusat bandar.

Satu lewat bekas Semangat 46 aktivis memberitahu kami bahawa Lim Guan Eng bersama permintaan sederhana untuk melihat sempadan kawasan pilihan raya dilakukan selaras dengan bilangan pengundi dan tidak menganggap saiz kawasan itu. Bukankah yang membawa peralihan kuasa kepada pengundi bandar dan terutamanya Cina?

Sederhana ke tu?


Dengan itu sebagai latar belakang, persoalan yang mudah, "Apa lagi yang orang Cina mahu?" oleh Zulkiflee, yang Azran Air Asia-X gagal untuk memahami tetapi ditembak senapang beliau untuk berpuasa, adalah sah.

Tiada Tan Sri Rafidah. Ia bukan satu pandangan peribadi, apabila dia mempunyai topi merah di atas kepala botak beliau secara terbuka mengatakan Air Asia X tidak akan mengiklankan dengan Utusan.

Kebetulan, beberapa insiden masalah teknikal, dan keangkuhan di Vietnam dan Mekah berlaku tetapi CEO Aireen Omar berbohong dalam responnya kepada insiden Vietnam. Sekarang terdapat satu kempen virus untuk memboikot Air Asia. Kami hanya terlalu gembira untuk meminjamkan tangan.


Demands or Deception?

Kembali kepada soalan, Zulkiflee bertanya apa lagi orang Cina jujur ​​mahu untuk menyenangkan hati mereka dan untuk BN mendapatkan kembali undi?

Jika tiada apa yang boleh memuaskan hati mereka kerana mereka mahu kuasa, berkata demikian.

Dengan cara itu Dato Najib tidak perlu berusaha keras untuk memuaskan hati mereka dan memberi mereka sahaja yg diperlukan.

Ia adalah politik yang lebih besar dan mulia untuk memberi perhatian tambahan kepada penyokong tegar yang akan memberikan undi. Tiada risiko tindak balas politik untuk muka.

Satu pandangan di sini oleh seorang lelaki korporat mendakwa iman Cina hilang atau kepercayaan dengan sistem sosio-ekonomi pecah di negara ini tetapi penyelesaian beliau hanya ekonomi; ". Persaingan yang adil dan terbuka dengan mengambil kira yang diberikan kepada keperluan dan merit tanpa mengira kaum"

Bolehkah terdapat persaingan yang adil dan terbuka?

Melaka berasaskan blogger, Jiwa Paradox mencatatkan kira-kira satu surat mendakwa telah dihantar kepada Perdana Menteri penyenaraian 13 tuntutan, di mana ia secara amnya meminta kerajaan untuk meninggalkan mereka sahaja dan membolehkan laisse fairre ekonomi, sistem politik dan pentadbiran iaitu sistem no.

Sejak bahasa dan cara surat yang ditulis terlalu kasual dan tidak berfikir melalui, ia mewujudkan keraguan mengenai kesahihan surat tersebut. Walau bagaimanapun, surat itu telah pergi virus di Facebook. [Baca di sini].

Jika kuasa tidak apa yang mereka mahu, orang-orang menuntut intipati apa yang Cina mahu dan dihukum MCA dan Gerakan untuk kejam?

Pada pilihan raya umum lepas, ramai aktivis merasakan sesuatu yang aneh kepada orang Cina lebih terbuka kepada lawatan dan kempen mereka. Ia ternyata satu penipuan dan kempen rahsia ala PKM. Dengan cara itu, kata-kata yang datang dari seorang bekas pemimpin DAP.

Secara umumnya, orang Melayu (untuk layak, pengundi Melayu BN majoriti) berasa ditipu dan melihat ia sebagai satu tindakan yang tidak jujur. Mereka melihat ia sebagai satu pengkhianatan bahawa walaupun ahli-ahli MCA dan Gerakan tidak mengundi calon-calon BN. Kerajaan bengkok ke belakang untuk memenuhi permintaan mereka, namun mereka membuat persetujuan rahsia untuk menolak.

Mengapa menuntut di tempat pertama?


Boycott

Ini telah mendapat beberapa blogger untuk memulakan boikot terhadap penyokong DAP Cina.
Sejak pengguna Melayu tidak akan dapat membezakan antara DAP dan penyokong MCA dan generalisasi mudah akan membawa menganggap semua orang Cina adalah penyokong DAP, kempen ini akan bermakna boikot peruncit Cina.
Ia tidak adalah perkara-perkara rasional untuk melakukan tetapi a boikot daripada peruncit Cina di memihak kepada Malay, Muslim, India dan peruncit Pribumi mungkin mempunyai rayuan itu. Ia boleh dibenarkan sebagai membantu diri.
Beberapa pemimpin korporat telah menyatakan kebimbangan. Paling lantang adalah Yeah Kim Leng dari Jabatan Melayu dan Cina Perdagangan wakil. Tan Sri Zeti, bekas MIER Anwarista Prof Arif, dan beberapa yang lain telah menyatakan kebimbangan mereka.
Seperti apa yang Rafidah menyahut mempertahankan Azran, Dato Hasan Malek Menteri baru bagi Perdagangan Dalam Negeri berkata, beliau tidak boleh menghalang sebuah NGO, yang merupakan rencana Persatuan Islam Malaysia (PPIM), daripada mengambil pendirian tersebut.
Tan Sri Zainuddin Maidin mengumumkan motif di sebalik tindak balas Ya di sini tetapi jawapan ini di sini dengan lain Melaka berasaskan blogger, Azeeza Abdullah Yeah lebih provokatif:

    
... Ya menggesa Putrajaya untuk campur tangan untuk menghentikan pemulauan.

    
Saya yakin bahawa Yeah juga sedar bahawa orang Melayu telah meletakkan dengan permainan perkauman dimainkan oleh akhbar-akhbar Cina dan 'lebih-bertindak balas' orang Cina mengenai isu-isu perkauman untuk sekian lama, dengan harapan bahawa orang Cina akan satu hari menghargai toleransi mereka .

    
Walau bagaimanapun, orang Cina mengambil toleransi sebagai ego booster. Keangkuhan bahawa orang Cina sekali dipaparkan semasa tragedi 13 Mei sekali lagi dipaparkan di seluruh GE-13 kempen.

    
Sebenarnya, majoriti adalah sakit sejak 'hipokrit sensitiviti' orang Cina. Setiap kali mereka diingatkan kontrak sosial, mereka akan bertindak balas dengan menjerit 'perkauman'!

    
Setiap kali mereka mempersoalkan nasionalisme dan patriotisme mereka, mereka akan menyalak 'perkauman'!

    
Dan apabila Utusan Malaysia bertanya kepada mereka tentang apa lagi yang mereka mahu, yang merupakan satu yang tidak berdosa, langsung, soalan yang mudah, kertas yang dikutuk sebagai 'ultra-perkauman'!

    
Sebaliknya, akhbar-akhbar Cina dan ahli-ahli politik terus bermain kad perkauman keras sebenar bahawa ia datang ke titik di mana masyarakat Cina gagal untuk membezakan antara 'benci Melayu dan benci Malaysia'.
Dan hari ini kita melihat anak-anak mereka mengambil gambar memegang bendera Malaysia terbalik - dan bangga dengan itu.

     Selepas PRU ke-13, ini pelampau perkauman Cina akhirnya bertemu setanding mereka. Ramai guru-guru Melayu dan pelajar-pelajar di sekolah-sekolah Cina mula bercakap daripada pengalaman mereka dalammenghadapi perkauman di sekolah-sekolah mereka. 


 

Dan banyak lagi mula mempersoalkan peranan akhbar-akhbar Cina telah memainkan semua bersama-sama dalam menghasut prejudis, keraguan dan kebencian terhadap kerajaan Melayu yang dipimpin. ...
Tic for Tac

Azzeza merasakan Melayu mempunyai isu untuk bertindak balas terhadap pengkhianatan itu.

Pakatan menjangkakan tindak balas dan mengambil peluang untuk menuntut alasan moral yang tinggi kepada perkauman. Seolah-olah ia adalah semua orang Melayu atau UMNO ...

     .... Ahli-ahli politik Melayu juga adalah bosan kepura-puraan orang Cina.

     Ia kini masa untuk meletakkan kad perkauman untuk semua orang untuk melihat. Seperti yang telah saya selalu berkata kepada kawan-kawan saya, apabila anda berurusan dengan perkauman, anda tidak mempunyai pilihan tetapi untuk menjadi seorang yang bersifat perkauman atau anda akan ditindas. Dan Cina sentiasa mahu berbuat demikian kepada orang lain - 'menindas'.

     Orang Melayu mempunyai cukup cauvinisme Cina dan keangkuhan, dan supaya mereka berkata: "Jika anda mahu bermain perkauman, mari kita bermain".

     Seseorang mungkin berfikir bahawa ini adalah bagaimana 'pemulauan kaum' bermula.

     Pada hakikatnya, ia telah bermula lama dahulu apabila orang Cina dgn licin diserang dan disabotaj semua produk bumi.
 
Satu contoh, apabila seorang hartawan Melayu dibeli roti Gardenia (KL) Sdn Bhd beberapa tahun yang lalu sejak kebimbangan status 'halal' bekalan tepung yang mempunyai semua masa yang monopoli hartawan Cina, masyarakat Cina menunggu tiada masa untuk melancarkan boikot terhadap semua produk Gardenia.

     Alasan mereka? Ia adalah sebuah syarikat UMNO-kroni ini.

     Ini adalah cara yang bersifat perkauman tipikal pemikiran, bahawa ia adalah ok bagi orang Cina untuk mengamalkan monopoli tetapi ia tidak ok untuk orang Melayu untuk memecahkan monopoli dan mewujudkan persaingan yang sihat kerana yang akan cronysm.

     Melainkan, pesaing adalah Cina juga, maka ia harus okay.

     Seperti meletakkan Ya, ia adalah 'tidak sihat, kebudak-budakan dan perkauman' kepada orang Melayu untuk memboikot produk China tetapi ia adalah hak '' pengguna 'bagi orang Cina untuk memboikot produk keluaran orang Melayu.


Ia juga merupakan rahsia terkenal bagaimana Cina bermain kad perkauman mereka dalam mengambil orang dalam sektor swasta, iaitu dengan menyatakan 'mandarin' sebagai keperluan dalam iklan pekerjaan.

     Ke utara, kad perkauman sering dimainkan di kawasan terbuka di mana pertubuhan Cina milik tidak akan memberi peluang yang sama kepada orang Melayu untuk 'membesar' dalam syarikat tersebut.

     Ada juga yang secara terang-terangan mengenakan skim gaji double-standard untuk kaum-kaum yang berbeza di bawah satu 'prosedur syarikat tidak bertulis' - sudah tentu.

 
Market Control


Beliau mengingatkan Melayu tidak mungkin berada dalam kawalan ekonomi tetapi a boikot runcit pasti akan menyakiti peruncit.
Melayu mengawal pasaran sejak Melayu adalah majoriti penduduk, mempunyai kecenderungan consumerist dan dengan mereka terletak kuasa membeli runcit.
Jika orang Melayu, Islam, India dan Pribumi, tanpa mengira kecenderungan politik, telah merasai diskriminasi itu terbalik dan perkauman monopoli, mereka diam-diam boleh menyokongnya.

    
Dan selama ini, orang Cina adalah seperti sombong seperti biasa, memberitahu orang lain bahawa tiada apa yang mereka boleh lakukan sebagai orang Cina menguasai ekonomi.

    
Mungkin ia adalah benar bahawa tidak ada orang lain boleh lakukan dan yang memboikot produk ini Cina tidak akan mendapatkan orang-orang Melayu di mana sahaja.

    
Dan sebagainya, jika ia benar, kami percaya bahawa tidak ada keperluan untuk Yeah Kim Leng perlu bimbang. Jangan sekali-kali fikiran ekonomi negara, kerana orang Cina tidak akan terjejas. Lagipun, ia adalah Cina yang dia begitu mengambil berat tentang, tidak dia?

    
Orang Cina telah menyatakan bahawa mereka tidak perlu orang lain, supaya orang lain perlu 'belajar' untuk hidup tanpa Cina. Dan pembelajaran bermula sekarang, melalui 'boikot produk China.

    
Sila ingat juga - Orang Melayu adalah kuasa membeli dan anda meminta untuk itu, Cina!
Jika ini jenis tic untuk tindakan tac dan tindak balas berterusan, semua orang akan kehilangan.
Berhati-hati apabila anda menipu seseorang, undang-undang fizikal ketiga Newton usul boleh memohon kepada manusia: Setiap tindakan akan mempunyai tindak balas yang sama dan bertentangan.
Sesungguhnya ini tidak ada cara untuk kedua-dua pihak untuk bertindak dalam membina sebuah negara.
Kepimpinan yang diperlukan
Jangan tanya kami menyebabkan kami hanya "budak blogger".
Kami bukan YB, kita tidak adalah Menteri dan terakhir sekali, kita tidak PM a. Hanya belting keluar atas beberapa simpletons yang beriman YB sahaja, Menteris, dan PMS boleh berfikir dan bercakap dengan kuat. Bagi kita orang biasa, hanya menjadi benar-benar setia dan beri kepercayaan kita kepada mereka.
Lebih banyak lebih, budaya UMNO pervading mengenakan ke atas tanah dan tanah itu menjangka pada orang lain adalah seperti yang:

    
Kita tidak boleh memberi soalan kritikal, kita tidak boleh berfikir jauh ke hadapan, kita tidak boleh mencadangkan apa-apa, kita tidak dapat meluahkan tempahan, kita tidak boleh mempersoalkan pelantikan (walaupun orang-orang yang yang buruk), dan kita mesti sentiasa kekal penuh kepercayaan.
Mana-mana suara kecil yang menjadi kebimbangan atau permintaan bagi tindakan drastik akan dianggap sebagai a suara manouvre yang baik dan halus untuk membawa ke bawah Najib. Sesetengah berpandangan jauh juga akan mengesyaki mendapatkan untuk mengumpul lebih teh berbahaya seperti konspirasi.
Penindasan Halus tidak akan mengubah hakikat bahawa seorang pemimpin perlu mendapat kepercayaan beliau atau tertakluk beliau. Apabila ada yang hilang kepercayaan, mereka gentlemenly perlu menarik diri. Seorang pemimpin yang baik akan menarik diri apabila mereka tahu mereka tidak boleh menangani masalah dan ada orang lain yang lebih berkebolehan.
Pada masa ini, kita tidak mampu perjuangan kuasa. Ia adalah gangguan dalam banyak aspek kehidupan dan masa depan kesejahteraan. Jadi semua orang mesti jujur ​​kepada diri mereka sendiri dan lain-lain untuk mendapatkan keutamaan mereka betul.
Harapan kami adalah bahawa pemimpin-pemimpin kita tercerahkan dan dipandu oleh Allah untuk melakukan perkara yang betul. Mudah-mudahan mereka yang jujur, ikhlas dan mendengar dengan baik kerana banyak masalah sekarang memerlukan tindakan drastik dan tidak perkhidmatan bibir semata-mata dan slogan dan tidak oportunis.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...