Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Saturday, February 23, 2013

BIADAP : PECACAI PAKATAN, MENUKARKAN KEPALA EMAK ORANG JADI KEPALA BINATANG? AKAI ADA KA?

APA KE GILA PECACAI PAKATAN, MENUKARKAN KEPALA EMAK ORANG JADI KEPALA BINATANG? AKAI ADA KA?

Saturday, February 23, 2013

Bila kita kata mulut Nik Aziz celupar, ada pulak yang kata kita ni jahil tukil. Ada pula yang kata, kita ni menghina orang yang begitu cintakan Allah dan Rasul. Bahkan ada pula yang menganggap kita ni serupa macam pintu keluar mereka ke dunia ini yang dimiliki oleh emak masing-masing.

Kita kata mulut Nik Aziz celupar pasal dia seorang pemimpin. Seorang pemimpin tidak seharusnya bermain dengan mantik. Tak seharusnya nak bermetafora dan berkias-kias. Dia seharusnya bercakap dengan penuh hikmah sesuai dengan kedudukannya selaku pemimpin. Dia seharusnya buang atau elak daripada bercakap dengan seuatu yang boleh menyebabkan kewajarannya dipersoalkan.

Apabila Nik Aziz cuba menggambarkan kaedah memberi BR1M sama seperti memberi ayam dedak, memberi lembu jerami dan sebagainya sedangkan Islam perlu diberi dengan ceramah dan kelas agama, di situlah kelihatan tidak bijaknya seorang pemimpin seperti Nik Aziz.

Sebabnya, para pecacainya akan bertindak secara keterlaluan dan mengambil langkah bodoh dengan menangkap kata-katanya sepintas lalu. Mereka akan faham secara sehala walaupun Nik Aziz sekadar berkias.

Buktinya seperti dalam gambar di atas.

Sehinggakan gambar ibu-ibu orang lain, telah ditukarkan kepala dan dijadikan seperti haiwan!

Justeru, siapa sebenarnya yang jahil tukil? Siapa sebenarnya yang menghina Allah Taala dan Rasul, walhal wanita yang dikepalakan dengan kepala haiwan itu adalah ciptaan Allah Taala yang sempurna, manakala ajaran Nabi s.a.w pula ialah melarang penghinaan sebegitu rupa kepada makhluk ciptaan Allah Taala.

Menancap kata-kata Nik Aziz sendiri pun, pemimpin agung PAS itu melakukan kegelinciran lidah yang paling nyata. Adakah zakat yang diberikan kepada kesemua asnaf terutama sekali mualaf dianggap seperti memberi dedak kepada ayam, memberi jerami kepada lembu? Tidakkah Nabi s.a.w juga memberikan harta rampasan perang dengan kadar yang lebih kepada mereka yang baru memeluk Islam? Adakah Nabi s.a.w mengumpamakan mereka yang menerima zakat, yang menerima harta rampasan perang itu sebagai HAIWAN?

Islam itu penuh hikmah. Namun apabila pemikiran sempit dan jumud yang dilindungi dek serban, janggut, jubah, dan topeng seorang agamawan, akhirnya yang kelihatan ialah, Islam sebagai agama yang sangat hodoh dan umat Islam pula terdiri daripada golongan yang paling bodoh.

Sekarang, siapa yang lebih jahil tukil?

SUMBER

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...