Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Saturday, September 17, 2016

Persempadanan Semula SPR : 'memudaratkan' Komponen BN @Gerakan


Cadangan proses persempadanan semula yang dijalankan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) diselar kerana mengutamakan penguasaan kaum berbanding memastikan percampuran antara kaum yang seimbang.

Naib Ketua Pemuda Gerakan, Andy Yong memberitahu Malaysiakini, perubahan cadangan kepada kawasan pilihan raya yang sedia ada 'mungkin akan memudaratkan Gerakan' dan mungkin mengambil tindakan.

"Cadangan ini juga akan menjurus pilihan raya yang memusnahkan saki-baki keharmonian antara etnik yang wujud di Malaysia.

"Persempadanan semula ini sepatutnya melihat komposisi etnik Melayu, India dan Cina mewakili semua rakyat Malaysia dan bukannya dominasi satu kaum," kata Yong.

Semenanjung Malaysia kini mempunyai satu keadaan dengan orang Melayu menguasai parti pemerintah dan golongan minoriti termasuk kaum Cina telah hampir kesemuanya berpihak kepada pembangkang.

"Ia bukan resipi untuk keharmonian antara etnik," kata Yong.

Tambah beliau, Gerakan sedang mengkaji implikasi persempadanan semula secara serius dan kemungkinan untuk memfailkan bantahan, jika ada, dalam masa terdekat.

'SPR didakwa bantu Umno bunuh kerjaya politik Muhyiddin'

Umno mengharap proses persempadanan semula oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk menamatkan kerjaya politik Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin, dakwa pemimpin Pakatan Harapan Johor.

Mereka yang terdiri daripada Liew Chin Tong (DAP), Mohd Khuzzan Abu Bakar (PKR) dan Aminolhuda Hassan (AMANAH) mendakwa demikian berdasarkan penurunan 22.24 peratus pengundi di kerusi Parlimen Pagoh.


Daripada 46,793 pengundi pada tahun 2013, Pagoh kini hanya melibatkan 36,387 pemilih sahaja, tegasnya.

"Proses persempadanan semula Pagoh jelas bermotifkan politik. Difahamkan Pagoh mempunyai kira-kira 20,000 ahli Umno.

"Dengan mengurangkan jumlah pengundi di kawasan pilihan raya itu, Umno berharap kerjaya politik Muhyiddin akan berakhir," kata mereka dalam kenyataan bersama, hari ini.

Mereka menekankan bagaimana Pagoh sebagai sebuah kerusi parlimen mempunyai kurang pengundi berbanding 14 kerusi dewan undangan negeri Johor seperti Johor Jaya yang mempunyai 59,041 pengundi dan Perling dengan 55,810 pemilih.

Sementara itu, kata mereka, kerusi Ketua Anggota Parlimen DAP, Lim Kit Siang di Gelang Patah pula menjadi kerusi parlimen terbesar di negeri itu dengan 112,081 pengundi.

Ketiga-tiga mereka berkata, proses itu secara jelas bertujuan menjamin BN terus berkuasa dan menggesa rakyat Johor untuk membantah cadangan itu.

SPR perbanyakkan kerusi majoriti Melayu di S'gor, dakwa Jeyakumar

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sri Andalas, Dr Xavier Jeyakumar menuduh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memadamkan kerusi pelbagai kaum dan menggantikannya dengan kerusi Melayu dalam persempadanan semula terkini di negeri Selangor.

Beliau yang juga naib presiden PKR berkata, contoh paling dekat ialah adalah kerusi dewan undangan negeri (DUN) yang diwakili beliau sendiri.

"Ia menunjukkan sekitar 30,252 pengundi telah dipindahkan mengikut rancangan SPR.

"Tambahan pula, SPR membawa masuk 14,268 pengundi baru dari kawasan majoriti Melayu.

"Jadi, daripada kerusi campuran dengan 60-40 peratus (bukan Melayu-Melayu), kawasan itu menjadi satu kerusi majoriti Melayu dengan kira-kira 85 peratus," kata beliau dalam kenyataan, malam tadi.

Kata Jeyakumar, SPR telah memindahkan ribuan pengundi bagi mengurangkan kerusi campuran tersebut.

"Justeru, SPR dalam apa jua cara telah memastikan Selangor mendapat peningkatan dalam bilangan kerusi majoriti Melayu," jelas beliau.

Ujarnya, lebih 30,000 pengundi yang dipindahkan daripada kawasan beliau telah ditempatkan dalam kerusi DUN Kota Alam Shah.

"Selain itu, 11,010 pengundi dari DUN Sri Muda dan DUN Pelabuhan Klang juga telah ditambah untuk kerusi DUN Kota Alam Shah.

"Tiada seorang pun daripada pengundi asal dari Kota Alam Shah berada di dalam kawasan pilihan raya itu lagi," tambahnya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...