Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Monday, January 30, 2012

RIDHUAN TEE : Hilang sudahkah jati diri?

Hilang sudahkah jati diri?

by Azman Mahat on Monday, January 30, 2012 at 11:39am

(Sinar Harian 30 Januari 2012)

Orang Cina dan simbol naga sudah sinonim. Naga membawa makna yang begitu signifikan. Pendek kata, Cina itu adalah naga, naga itu adalah Cina. Begitulah kuatnya jati diri Cina, sehinggakan ‘binatang’ yang bernama naga dikaitkan dengan identiti, walaupun ia hanya mitos. Saya tidak pasti apakah orang Melayu mempunyai ‘nama binatang’ yang boleh dikaitkan dengan identiti. Seingat saya tiada. Semua binatang itu makhluk dijadikan oleh Allah SWT. Kita perlu sayang dan menghormatinya, termasuklah khinzir. Haram dimakan, tetapi dilarang menganiayainya. Begitulah indahnya Islam. Walaupun Nabi sangat sayangkan kucing, tidak semestinya kita bencikan anjing.

Saya pernah menonton cerita Melayu yang dikaitkan dengan binatang khayalan iaitu “Naga Tasik Chini”. Sama ada naga itu wujud atau tidak, saya tidak pasti. Apa yang jelas, naga bukan lambang identiti Melayu. Begitu juga lambang bulan, bintang, tidak ketinggalan warna hijau, tidak semestinya mencerminkan keislaman seseorang. Pendek kata, Islam sebagai agama bersifat sejagat, menerima apa jua perlambangan dan warna selagi tidak bercanggah dengan syariat.

Namun begitu, walaupun Islam menerima semua identiti yang tidak bercanggah, itu bukan bermakna, sesebuah negara Islam tidak boleh mempunyai identiti. Kita semua sedia maklum, Allah jadikan kita berbangsa-bangsa mengikut tempat dan kawasan, itulah identitinya. Lumrahnya, nama bangsa ini akan menjadi identiti atau nama negaranya. Misalnya, bangsa Cina menjadi negara China, bangsa India, negara India, bangsa Arab menjadi negara Arab, bangsa Melayu menjadi Tanah Melayu (Malaysia) dan sebagainya. Perkara ini telah saya sebut dalam artikel yang lalu.

Sehubungan dengan itu, sudah pastilah identiti bangsa ini seperti bahasanya akan menjadi identiti utama atau bahasa negara. Justeru, saya amat kagum dengan polisi bahasa di negara seperti Perancis, China, dan negara-negara lain di dunia ini. Dasar mereka adalah satu bahasa, satu bangsa, satu negara. Malangnya, ia tidak berlaku di negara ini. Mendengar sahaja lagu tema 1Malaysia, tertanya-tanya saya adakah kita sebenarnya mengamalkan kita satu bangsa, kita satu negara, kita satu matlamat?

Saya tidak pasti apa akan terjadi kepada identiti negara ini dalam jangka masa 10 hingga 50 tahun mendatang. Melihat kepada perkembangan hari ini, saya dapat meramalkan bahawa identiti bangsa ini akan pupus. Saya jarang melihat orang bukan Melayu menonton filem Melayu, atau filem bangsa lain, berbanding orang Melayu menonton semua filem tidak kira filem bahasa apa sekalipun. Virus filem korea sedang melanda. Walaupun kita tidak faham bahasanya, sama seperti cerita Hindi, air mata berlinang dan ada yang menangis teresak-esak. Itulah orang Melayu, semua boleh, Malaysia boleh. Identiti sendiri hilang entah ke mana. Malah kita bangga beramal dengan identiti orang lain.

Pengalaman menaiki pesawat Air Asia buat kedua kalinya begitu menarik perhatian, mendorong saya menulis artikel ini dan terpaksa menangguhkan artikel mengenai Hasan Ali. Saya tercari-cari di manakah identiti Malaysia berbanding dengan menaiki pesawat Thailand, Indonesia, China, Jepun dan sebagainya yang begitu terpancar kesiaman, keindonesiaan, kechinaan, kejepunan dan lain-lain negara yang tidak perlu disebut. Tidak perlu sampai ke destinasi negara tersebut, memasuki pesawat mereka sudah terasa seolah-olah berada di negara mereka. Tetapi keadaan ini sukar dirasai apabila menaiki pesawat MAS, Air Asia, Firefly dan Berjaya Air. Nama pesawat itupun sudah tidak mencerminkan identiti. Mungkin nama firefly tidak seglamour nama kunang-kunang atau kelip-kelip. Sebab itulah nama majalah kunang hanya bertahan beberapa bulan sahaja.

Lihat pula pada pakaian mereka, terpancar identiti negara? Lebih meloyakan apabila melihat pakaian pramugari mereka. Peliknya, pakaian pramugara berlengan panjang dan seluar labuh hingga ke bawah buku lali kaki. Sedangkan wanita yang sepatutnya sedemikian, terbuka seluas-luasnya paha dan dada yang montok. Mungkin ada yang berkata, itu pesawat kepunyaan bukan Islam, suka hati mereka nak apa buat yang mereka suka. Persoalan di mana dasar dan agenda kebangsaan? Berapa ramai orang Melayu yang duduk dalam kerusi lembaga pengarah pesawat tersebut? Di manakah hati Melayu mereka? Hilang sudahkah jati diri?

Membaca majalah dalam pesawat yang bertajuk 3Sixty (Air Asia) dan Going Places (MAS) turut menyakitkan hati. Tidak adalah sepatahpun bahasa Melayu digunakan kecuali satu sahaja artikel dalam majalah Going Places. Sekurang-kurangnya biarlah tajuk majalah tersebut mempunyai identiti kebangsaan seperti majalah Kris dalam pesawat Singapura (SIA). Walaupun Kris itu bukan perkataan Melayu, tetapi saya masih beranggapan perkataan Kris itu mungkin berasal dari nama Keris. Tidak mengapalah menjadi Kris, paling tidak ada juga bunyi Melayunya. Tetapi bukan 3Sixty atau Going Places. Pesawat mereka terus membuat keuntungan dengan identiti kebangsaan. Begitu juga dengan Thai Airways dengan perkataan Sawadee. Pendek kata, agenda kebangsaan dan jati diri sentiasa diperkasakan. Bukan seperti kita, bila berbahasa Melayu, kalau boleh mahu diInggeriskan.

Untuk makluman, beberapa kali percubaan telah dibuat oleh kerajaan Singapura untuk menukar lagu kebangsaan dan cogan katanya “Majulah Singapura” tetapi gagal. Begitu juga koman (command) tenteranya masih lagi menggunakan bahasa Melayu. Perkataan seperti senang diri, sedia, ke kanan pusing, ke kiri pusing, dari kiri cepat jalan, dan berhenti masih digunakan. Malangnya, di kalangan negara lain gagal untuk menukar identiti yang telah bertahan sekian lama, kita dengan mudah sahaja menukar identiti tersebut.

Bayangkan jika selepas ini ultra kiasu yang memerintah, apakah identiti yang semakin hilang akan terus pupus. Ultra kiasu sedang memancing orang Melayu untuk menyertai parti mereka. Ramai yang telah terpengaruh. Apa akan terjadi jika ramai Melayu menjadi sebegini. Saya amat hairan kenapa sehingga ke hari ini kita tidak mempunyai polisi atau dasar yang mengikat agar identiti kebangsaan diperkasakan dan digunakan secara meluas.

Jangan ulangi kesilapan demi kesilapan. Belajarlah daripada pengalaman dan sejarah. Tercabutnya identiti Melayu dan Islam apabila kuasa raja-raja Melayu ditarik melalui pindaan perlembagaan. Dahulu, sebelum pindaan, raja-raja Melayu kebal. Raja adalah payung mahkota, pelindung agama, bangsa dan negara. Namun, setelah pindaan dilakukan, raja hanya berfungsi sebagai simbol. Orang Melayu sendiri sudah berani mempertikaikan raja. Kita ubah identiti zaman berzaman, akhirnya fungsi raja semakin kecil. Kekebalan raja telah hilang. Agama Islam dan bangsa Melayu belum tentu dapat dilindungi sepenuhnya berbanding dahulu. Ingatlah, bila identiti itu telah hilang, amat sukar sekali untuk dikembalikan semula.

Prof. Madya Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah

Universiti Pertahanan Nasional Malaysia

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...