Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Saturday, September 6, 2014

KHALID SAMAD Mengesyorkan diadakan satu forum/debat tertutup di antara golongan yang digelar ‘profesional, erdogan, anwarinas’

Khalid Samad Naik Angin - Demi Ketum Buat Cabaran Berdebat Dengan Golongan Muda Pro Ulamak Dalam PAS

"Saya di sini mengesyorkan supaya diadakan satu forum/debat tertutup di antara golongan yang digelar ‘profesional, erdogan, anwarinas’ dan sebagainya dengan golongan yang kononnya menggelarkan diri mereka sebagai penyokong ulama’ tersebut. Mari kita bertemu di medan perbahasan ilmiah dan tidak lagi di medan FB dan Blog. Biar hujjah kedua-dua pihak diuji kesahihan dan keabsahannya dimedan perbahasan secara bersemuka supaya dengan itu akan berakhir segala amalan tuduh menuduh yang merosakkan jemaah. 
"Saya mengalu-alukan sekiranya ada mana-mana pihak sanggup menganjurkannya, lebih-lebih lagi sekiranya di bawah naungan Dewan Pemuda Pusat," - Khalid Samad
Satu kekurangan yang dihadapai oleh kelompok anwarinas dalam PAS ialah ketiadaan back-up dari golongan muda terhadap mereka.

Harus diakui bahawa bahawa kedudukan kelompok anwarinas tersebut, bagai terkapit di tengah-tengah antara kumpulan ulamak (melalui komposisi anggota Majlis Syura Ulamak) dengan golongan muda pro ulamak yang ada dalam Dewan Pemuda Pusat.

Khalid Samad meluahkan ras tidak senangnya kepada golongan muda malah mengsyaki bahawa mereka adalah polis cawangan khas (SB) yang menyusup dalam PAS dan dilabelkan dengan gelaran 'musta'jiun' (orang gopoh).

Pada Muktamar PAS 2012, memang dapat disaksikan kebangkitan golongan muda ini seperti yang dipaparkan dalam video bawah;


Pemuda Klang dan Putrajaya bidas Harakah 

Khalid turut menganggap bahawa golongan muda ini melakukan kerja-kerja UMNO dan ini mungkin merujuk kepada kenyataan terbaru Pemuda PAS yang mahukan 'ketuanan Melayu', seperti didedahkan SINI.

Dalam pada Khalid menuduh golongan muda ini cuba mengubah destini politik PAS, beliau terlupa yang beliau dan kumpulannya juga telah melakukan perkara yang sama terhadap destini politik parti berkenaan.

Satu contoh yang ketara ialah apabila berlaku perubahan mendadak pimpinan PAS berkenaan 'Dokumen Negara Islam PAS 2003', bila mereka membuat keputusan mengenepikan falsafah yang didokumen, malah menerima pakai konsep 'Negara Berkebajikan' yang tidak menyebut sama sekali nama 'Islam' disamping berbeza pula konsepnya.

Baca kejayaan kumpulan Khalid mempedaya ulamak PAS di SINI.  


Bertambah Celaru - DAP & PKR Tersinggung Bila Pemuda PAS Nakkan Ketuanan Melayu


Bagai termakan dengan gertakan Mat Taib terhadap PAS [baca SINI], tiba-tiba PAS membuat satu lagi 'U-Turn' dari politik Islam kepada politik Melayu.

The Malaysian Insider melaporkan kenyataan AJK Dewan Pemuda PAS Pusat Dr Fadhli Ghani yang kononnya;
  • PAS berkeras Melayu mesti ditegaskan hak ketuanannya, tetapi Umno berkata hak istimewa,yang bermaksud orang Melayu mesti menjadi 'tuan' dalam negara ini
  • PAS sentiasa mahu Islam dijadikan agama rasmi negara, bukan seperti Umno yang menjadikan Islam agama Persekutuan yang dengan sendiri menjadikan Malaysia sebagai berfahaman sekular
  • PAS tidak bersetuju dengan UMNO berkaitan kerakyatan yang diberi secara prinsip Jus Soli kepada orang Cina dan India di bawah kontrak sosial pada kerana PAS yang mahu seseorang warganegara itu diiktiraf berdasarkan kesetiaan mereka kepada negara dan bukan atas  keinginan menetap di negara ini.
Kenyataan yang begitu lunak oleh AJK Pemuda PAS Pusat itu tidak lain adalah bertujuan untuk menarik perhatian orang Melayu supaya menyokong PAS.
Jelas bahawa krisis menukar MB Selangor ciptaan Anwar Ibrahim membawa musibah kepada PAS berbanding DAP dan PKR, lantas ini yang menggusarkan Pemuda PAS. 
Baru sekarang baru nak bercakap hal Melayu? 

Sudah Sampai Masanya Hadi Awang Tinggal PAS Dan Sertai PERKIM


DS Hadi Awang sudah tidak relevan lagi mengetuai PAS. Dari seorang ahli politik yang begitu garang untuk mendirikan mendirikan negara Islam yang berlandaskan 'Ad-Deen Wad-Daulah', kini mengendur dan hanya bertindak sebahai seorang pendakwah yang menyelia dan mengelola para mualaf dalam PERKIM.

Penglibatan Hadi dalam PAS selama lebih 35 tahun, bolehlah dianggap sebagai sia-sia. Hadi dilihat gagal dalam dakwah dan tarbiyahnya dalam merealisasikan landasan yang dilaluinya dalam membawa 'Ad-Deen Wad-Daulah' yang bermatlamatkan tegaknya sebuah negara Islam di Malaysia.

Didalam 'Dokumen Negara Islam PAS' 2003, Hadi menegaskan bahawa menegakkan Negara Islam adalah sama dengan kewajiban ibadat-ibadat wajib yang lain, berpandukan kepada kaedah fiqh makruf;
“Sesuatu yang tidak dapat disempurnakan yang wajib melainkan dengannya maka yang itupun menjadi wajib.
Pendirian Hadi berubah, apabila pada Muktamar PAS 2011 beliau telah memperkenalkan gagasan baru 'Negara Kebajikan PAS'. Bagai menyedari kesilapannya selama lebih 30 tahun menyerang dasar UMNO yang berbaik-baik dengan parti-parti bukan Islam, Hadi berkata;
"Kita mulakan dengan pelaksanaan Negara Berkebajikan. Ia ada dalam Islam dan al-Quran. Dalam al-Quran tidak sebut Negara Islam, ia sebut Negara Berkebajikan”
Hadi sudah tidak lagi berpegang pada fiqh mkruf tapi berpandukan pula pada fiqh awlawiyat, yang mengutamakan kepada keutamaan semasa.

Liew Chin Tong (Ahli Parlimen DAP) dalam mengalu-alukan kekenduran Hadi dari perjuangan asalnya, sempat pula mendedahkan bahawa 'Dokumen Negara Islam PAS 2003' adalah berlawanan sama sekali dengan "Memorandum PAS kepada Rakyat Malaysia – Pemerintahan Islam Dalam Abad ke-21" yang deraf asalnya dirangka dibawah Presiden PAS sebelumnya, Ustaz Fadzil Noor.

Menurut Liew (tulisannya disiarkan di blog AJK PAS Pusat Dr Dzulkefly Ahmad), Majlis Syurah Ulama PAS telah menerima pakai dokumen Hadi berbanding memorandum Fadzil.

Kecelaruan dalam pendirian Hadi sepanjang memimpin PAS adalah amat jelas menunjukkan bahawa sikap Hadi dan PAS terhadap UMNO adalah bentuk serangan, tohmahan dan fitnah yang bersifat politik. Malah kecelaruan Hadi semakin terserlah ketika mengendali isu penggantian MB Selangor. Tindakan tidak menamakan calon MB dari PAS sudah cukup untuk membuktikan bahawa Hadi sudah tidak berminat lagi dengan 'Ad-Deen Wad-Daulah'.

Justeru, sudah sampai masanya Hadi memikirkan untuk bersara, disamping bertanggung-jawab memperbetulkan kerosakan-kerosakan yang dilakukannya sepanjang penglibatannya dalam PAS, melalui badan dakwah dan kebajikan seperti PERKIM. 


1 comment:

  1. Pendirian selalu berubah ubah ni biasanya wahabi style, ASWJ pendirian tetap, sbb ASWJ berhujah atas kebenaran bukan kepentingan kelompok atau individu. Kebenaran tidak berubah, kepentingan individu dan kelompok boleh sahaja berubah ubah.
    Yg aku perasan aji adi ni kenyataan kenyataannya mmg menggambarkan dia sendiri pun tak dpt memastikan akan salahnya pegangan, cara dan kaedah kaedah yg dipakai oleh geng geng wahabi ni, sbb dia boleh kata, wahabi ni sunnah juga, biar betul.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...