Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Thursday, September 4, 2014

Isu MB Selangor : PAS berkerjasama dengan UMNO di Selangor? Tidak Mungkin Terjadi krn UMNO dn PAS musuh dunia melayu

Tulang Besi Dakwa PAS Calon 3 Nama MB Selangor

 

3/9/14 – Facebooker pro PAS, Tulangbesi Malaysiawaves mendakwa parti itu telah menghantar tiga nama di kalangan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dari partinya sendiri untuk dipersembahkan kepada Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah sebagai calon Menteri Besar.

“Maklumat Tulang Besi dapat Presiden PAS telah tanda tangan surat kepada Istana yang menamakan tiga Adun PAS.
“Betul-betul berlawanan dengan keputusan mesyuarat PAS Pusat, mesyuarat Pakatan Rakyat serta apa-apa keputusan parti.
“Walaupun ada usaha dari Mustafa Ali untuk tarik surat tersebut, tapi gagal,” dakwanya.

Namun, Tulangbesi Malaysiawaves kemudiannya membuat pembetulan bahawa tiga ADUN itu adalah dua dari PAS dan satu lagi mencalonkan semula Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kekal sebagai MB Selangor.
“Surat menamakan tiga calon – dua dari PAS dan seorang lagi adalah Khalid Ibrahim.
“Hujjah mengekalkan Khalid Ibrahim adalah diberitahu kepada Tuanku, Khalid mendapat semula kepercayaan Dewan Undangan Negeri.
“Formula yang dipakai adalah: PAS (15) + UMNO (12) + Khalid Ibrahim = 28 kerusi. Oleh kerana Speaker tidak boleh mengundi maka mereka mempunyai majoriti 1 undi. Khalid Ibrahim akan kekal memimpin kerajaan perpaduang PAS + UMNO + Khalid Ibrahim
“Minta Hasnul dan Saari dilindungi sebab mereka mungkin diculik. Tak salah ambil langkah berjaga.
“Presiden masih mahu mempertahankan kepimpinan Khalid Ibrahim dan masih mahu menubuhkan kerajaang perpaduang dengan UMNO dan BN.” dakwanya.
Dalam masa sama Tulangbesi Malaysiawaves tidak dapat mengesahkan sejauh manakah kebenaran maklumat yang disebarkannya itu.
“Tidak pasti maklumat ni benar atau tidak. Sekadar khabar sahaja,” dakwanya lagi.
Semalam, bnbbc.my mendedahkan satu sumber memberitahu portal itu bahawa PAS telah menghantar tiga nama ADUN dari kalangan partinya sendiri sebagai MB Selangor yang baharu.
“Difahamkan, nama tiga ADUN PAS Selangor turut disebut-sebut dihantar kepada PAS Pusat bagi diputuskan pimpinan parti.
“Mereka adalah ADUN Cempaka yang juga Pesuruhjaya PAS negeri Iskandar Abd Samad, Exco yang juga ADUN Sijangkang, Dr Ahmad Yunus Khairi serta ADUN Meru, Dr Rani Osman, ” lapornya.
Khalid Ibrahim dalam kenyataan medianya hari ini berkata pentadbiran kerajaan negeri akan berjalan seperti biasa sehingga Menteri Besar Selangor yang baharu dilantik.
Beliau berkata, ketiga-tiga parti iaitu PKR, PAS dan DAP telah menghantar nama calon pengganti beliau kepada Sultan Selangor.
“Saya percaya proses seterusnya akan menyusul dan pihak istana akan memberi maklum balas terhadap cadangan yang telah diberikan.
“Sehingga proses selesai, pentadbiran kerajaan negeri akan berjalan seperti biasa bawah Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri sedia ada,” katanya.
Justeru, Khalid menyeru semua pihak terlibat supaya bersabar dan membenarkan proses dijalankan mengikut tatacara Undang-Undang Tubuh Negeri serta adat istiadat Selangor.

Jadi.. benarlah ada usaha untuk PAS berkerjasama dengan UMNO di Selangor?


Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Datuk Dr Mohd Khairudin Aman Razali mengakui tindakan dua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) parti itu menyokong pencalonan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai menteri besar Selangor menggagalkan usaha mereka untuk mengekalkan Tan Sri Khalid Ibrahim melalui kerjasama dengan Umno.

Melalui satu tulisannya yang disiarkan dalam laman Facebook rasmi PAS semalam, Khairudin yang juga ahli Parlimen Kuala Nerus berkata tindakan dua Adun itu secara teknikalnya menyebabkan Khalid tidak boleh lagi dikekalkan sebagai menteri besar kerana bilangan majoriti Adun tidak memihak kepadanya.

"PKR dan DAP yang hanya mempunyai 28 Adun menyokong bertambah menjadi 30 Adun, hasil sokongan 2 Adun PAS.

"Secara teknikalnya Khalid hanya mempunyai sokongan 26 Adun termasuk 13 Adun PAS dan 12 Adun Umno yang menyokong tanpa syarat. Beliau tidak boleh lagi dikekalkan sebagai MB dalam situasi dan realiti ini.

"Ia mentafsirkan kenapa mesyuarat jawatankuasa PAS Pusat memutuskan untuk menghantar 2 nama sebagai calon MB menggantikan Khalid," tulis beliau yang lebih dikenali dengan nama Takiri, sempena tempat kelahirannya di Seberang Takir, Kuala Terengganu.

Pengakuan Khairudin ini selari dengan apa yang dilaporkan The Malaysian Insider sebelum ini terdapat usaha daripada PAS untuk bekerjasama dengan Adun Umno bagi membentuk kerajaan di Selangor.

Dalam laporan itu, menurut seorang Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS, Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang sendiri mengaku berbincang dengan Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali untuk membentuk kerajaan bersama 12 Adun Umno di Selangor.

Namun Setiausaha Politik Presiden PAS Dr Ahmad Samsuri Mokhtar menafikan berita itu dan berkata tidak pernah ada usaha sebagaimana yang dilaporkan.

Semalam, Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa berkata, Umno sedang memancing PAS untuk bekerjasama dengannya di Selangor dan sasaran akhir mereka adalah untuk mendapatkan majoriti dua pertiga dalam Dewan Rakyat bagi membolehkan persempadanan semula kawasan pilihan raya diluluskan atas nama kepentingan Melayu.

Dua Adun PAS Saari Sungib (Hulu Klang) dan Hasnul Baharuddin (Morib) menandatangani akuan berkanun (SD) bagi menyokong pencalonan Dr Wan Azizah sebagai menteri besar Selangor.

Dalam tulisannya bertajuk "Ke mana PAS mahu dibawa" ini, Khairudin berkata, isu dua Adun PAS yang menyokong PKR dan DAP berkenaan isu menteri besar Selangor sejak kebelakangan ini benar-benar menjolok kesabaran ahli parti yang prihatin dengan adab berjemaah anjuran Islam.

Katanya, keputusan Majlis Syura Ulama yang bersidang pada 6 Ogos 2014 yang mengambil ketetapan untuk mengekalkan Khalid sebagai menteri besar Selangor selagi tidak berlaku pelanggaran amanah sewenang-wenangnya dilanggar secara terang-terangan dua Adun tersebut.

"Lebih menjengkelkan apabila dilihat beberapa pimpinan kanan dalam jawatankuasa kerja PAS Pusat membuat kenyataan terbuka menyokong tindakan mereka berdua.

"Lebih jauh lagi, ada pula di kalangan pimpinan PAS Pusat ini yang mengandaikan mereka berdua bakal dianggap sebagai hero atau wira oleh orang terkemudian kerana bertindak kononnya menyelamatkan Pakatan Rakyat," kata Khairudin.

Khairudin berkata, tindakan pimpinan pusat ini menyokong Adun yang bersikap tidak mempedulikan keputusan Majlis Syura Ulama itu jelas satu lagi tindakan membelakangkan keputusan Majlis Syura Ulama PAS oleh kepimpinan tertinggi parti.

"Ia menjadi satu panduan dan ikutan buruk untuk ahli bawahan juga bertindak dengan cara yang sama," katanya.

Sehingga kini, katanya, berpuluh aduan dan usul dikemuka dan diluluskan pelbagai pihak dalam PAS sama ada mesyuarat agong kawasan, muktamar dewan dan mesyuarat badan perhubungan negeri mendesak tindakan tegas terhadap mereka.

"Namun, sangat jelas beberapa pimpinan ini sememangnya secara terang-terangan membela mereka berdua. Bertindak di belakang tabir? Menikam Tuan Guru Presiden dari belakang?" katanya.

Lebih mengejutkan lagi, Khairudin mendakwa ada perkhabaran yang bersedia untuk dibuktikan berkenaan tindakan kedua-dua Adun itu adalah arahan dan restu pimpinan kanan dalam jawatankuasa PAS Pusat.

"Ini sudah tersangat serius dan di luar jangkauan akal manusia yang waras," katanya.

Katanya, dalam keadaan itu, tiba-tiba ada pimpinan kanan cuba mengalih perhatian ahli dengan membangkitkan isu kononnya ada usaha ke arah kerjasama PAS dan Umno.

"Kononnya ada institusi tertentu cuba dikuasai 'team' Umno. Fitnah apa yang sedang dimainkan ini?" soal Khairudin yang dipercayai ditujukan kepada kenyataan Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa.

Dalam kenyataan semalam, Husam mendakwa, beliau tahu ada usaha terancang daripada setengah kalangan Umno untuk menyerapkan agenda mereka ke dalam PAS, khususnya pasukan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

"Pasukan ini berpendapat, dengan menguasai institusi tertentu dalam PAS, PAS akan bergerak mengikut kehendak mereka. Mereka gagal memahami PAS adalah parti yang berbeza dengan Umno," dakwa Husam dalam tulisan itu.

Dalam tulisannya, Khairudin juga menyerang pimpinan tertinggi PAS apabila mereka berkata kenyataan Hadi parti Islam itu menyokong Khalid sebelum mesyuarat Pusat adalah kenyataan peribadi.

"Maka tidak menghairankan apabila ada pula pimpinan tertinggi yang menyifatkan kenyataan presiden dalam isu MB Selangor sebagai kenyataan peribadi.

"Walhal presiden menegaskan keputusan PAS sebelumnya pada Januari 2014 iaitu isu jawatan MB Selangor tidak berbangkit apabila PRK Kajang dipaksa berlaku oleh PKR," katanya.

Selepas PKR mengumumkan pencalonan Dr Wan Azizah sebagai menteri besar, Hadi berkata, PAS tetap akan menyokong Khalid sebagaimana sikap Pesuruhjaya PAS Selangor Iskandar Samad sebelum itu.

Susulan itu, sekurang-kurangnya dua pemimpin PAS iaitu Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu dan Ketua Penerangan PAS Datuk Mahfuz Omar berkata, "ia kenyataan pribadi" kerana PAS hanya akan bermesyuarat selepas itu bagi membincangkannya.

Dalam mesyuarat selepas itu iaitu 17 Ogos lalu, mesyuarat Jawatankuasa PAS memutuskan untuk mencalonkan 2 nama untuk jawatan itu iaitu Dr Wan Azizah dan Azmin lapor The Malaysian Insider


Jadi.. benarlah ada usaha untuk PAS berkerjasama dengan UMNO di Selangor?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...