Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Wednesday, September 17, 2014

AIR MATA MELIHAT KEHANCURAN DAN PERPECAHAN DEPAN MATA, BERGADUH-GADUHAN KERANA DUNIAWI

MUKTAMAR PEMUDA PAS KALI KE 55 , 2014. KOTA TINGGI

TUHAN TUNJUK JALAN BERSIHKAN PAS

AIR MATA MELIHAT KEHANCURAN DAN PERPECAHAN DEPAN MATA, BERGADUH-GADUHAN KERANA DUNIAWI 



Pengerusi Tetap Muktamar Pemuda PAS Kamal Ashaari berkata beliau sendiri akan membawa laporan daripada perwakilan Pemuda Puchong yang mendakwa terdapat perwakilan lima kawasan dari Johor yang tidak dipilih dalam mesyuarat tahunan mereka tetapi hadir pada Muktamar Pemuda PAS tahun lalu.

Perwakilan lima kawasan itu turut didakwa terlibat dalam pemilihan dalam persidangan tahun lalu selepas dibangkitkan segelintir perwakilan kali ini yang bimbang PAS bakal diharamkan oleh Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS) jika laporan tahunan tahun  ini disahkan. 
*PERINGATAN, UMNO DIHARAMKAN PADA TAHUN 1988 KERANA KES YANG SAMA IAITU TERDAPATNYA PENGUNDI HANTU. PERKARA YANG SAMA BERLAKU KEPADA PAS.SEKIRANYA BEBERAPA AHLI PAS MEMBAWA PENIPUAN INI KE MAHKAMAH, PAS AKAN MENERIMA NASIB MALANG SEPERTI UMNO, IAITU AKAN DIHARAMKAN.
TAPI ELOK JUGA DIHARAMKAN TERLEBIH DAHULU, KETIKA ITULAH BOLEH BUANG MUSUH-MUSUH DALAM SELIMUT SEPERTI KUMPULAN ANWARINAS DAN LAHIRLAH SEMULA PAS YANG ORI.
MUNGKINKAH INILAH PETUNJUK DARIPADA ALLAH SWT.
"Saya menerima laporan ini. Muktamar tidak ada autoriti
(menubuhkan) satu jawatankuasa untuk menyiasatkan (laporan ini) yang dikemukakan malam ini.

"Muktamar (Pemuda) tidak ada jawatankuasa untuk menyiasat laporan ini, jadi saya memohon untuk membawa laporan ini diputuskan pihak beraurotiti atau Majlis Syura Ulama.

"Saya minta mandat dibawa di peringkat atas yang ada jawatankuasa untuk menyiasat perkara ini," kata Kamal sambil majoriti perwakilan kemudiannya bangun memberi mandat kepadanya untuk membawa laporan itu diputuskan oleh pihak atasan.

Kamal juga menangguhkan perbahasan mengenai laporan tahunan selama 10 minit bagi mendapatkan penjelasan daripada pihak atasan parti.

Selepas itu, majoriti perwakilan mengesahkan laporan tahunan Muktamar Pemuda PAS tahun ini melalui undian, tetapi status pengesahan kehadiran perwakilan dari lima kawasan itu - yang ada dalam laporan tahunan kali ini - diserahkan kepada pihak atasan untuk menyiasat dan memutuskan.

Kemudian, terdapat seorang perwakilan bangun membangkitkan rasa
tidak berpuas hati - selepas ia disahkan dan memberi mandat - cuba menjelaskan situasi yang berlaku di beberapa kawasan di Terengganu pada 2009. 




Berlinangan air mata

Bagaimanapun, suasana bising tercetus apabila ramai perwakilan lain menjerit dan melaungkan supaya perwakilan itu menghentikan tindakannya dan kemudiannya melaungkan takbir, "Hidup Islam dan Hancur Taghut".

Susulan itu juga seorang perwakilan lain cuba menenangkan keadaan dengan meminta perwakilan menghormati keputusan yang dibuat oleh pengerusi tetap sebelum itu.

"Dua kali pengerusi beri peluang (kepada kita untuk selesai masalah ini). Saya minta hormat kepada pengerusi tetap," katanya dan suasana dewan ketika itu menjadi gamat dan riuh rendah.

Hal demikian kemudiannya, menyebabkan Kamal Ashaari mencelah
dengan meluahkan rasa kesalnya nada yang sebak dengan air mata berlinangan.

"(Jika tidak sah) muktamar (dan pemilihan) tahun lalu, muktamar khas boleh diadakan untuk mengadakan pemilihan semula. Kita nak tolak, kita tidak ada autoriti untuk buat keputusan.

"Saya faham, kamu sayang kepada parti. Saya tidak mahu PAS diharamkan... Tolong beri mandat. Saya janji saya serah sendiri," katanya dalam nada sebak dan tersekat-sekat.

Selepas itu, beberapa minit selepas insiden itu selesai, Timbalan Pengerusi Tetap Riduan Mohd Nor memberitahu perwakilan bahawa Kamal dikejarkan ke hospital selepas mengadu sesak nafas. 



Kekecohan Di Muktamar Pemuda PAS - Kemenangan Suhaizan Kaiat Sebagai Ketua Pemuda Disebabkan Pengundi Hantu 



Saya dari awal menelah yang Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat Suhaizan Kaiat berdepan masalah dengan perwakilan di Muktamar Pemuda PAS (melalui posting sebelum ini), apabila ucapannya tidak mendapat sambutan laungan takbir 'Allahu Akbar' terhadap ucapan dasarnya, seperti kelaziman dalam persidangan parti berkenaan yang terdahulu.

Malah Harakah Daily dalam mengulas suasana yang jarang berlaku dalam sejarah Pemuda PAS, menyebut;
"Sepintas lalu ucapan dasar ketua pemuda pada muktamar kali ini bagaikan 'bercakap depan mayat' yang tiada lagi gerak gentanya. Sekian lama muktamar dihiasi dengan laungan takbir dan laungan sorak apabila beberapa point penting ditekankan ketua-ketua pemuda, namun kali ini bagaikan sepi tak bersahut."
Sebaliknya, selepas menyambung sidang di sebelah malam keadaan telah berubah, apabila Pengerusi Tetap muktamar terpaksa berdepan dengan perwakilan yang dianggap sebagai 'mayat' di sebelah siang, tiba-tiba menjadi sesak nafas dan dikejarkan ke hospital, gara-gara berdepan dengan 'mayat' yang tiba-tiba bangun menghangatkan sidang sebelah malam.

Menurut laporan The Star, perwakilan dari Sabak Bernam Mohd Labib Abdul Jalil telah mencabar Laporan Tahunan dan Penyata Kewangan 2013, dengan dakwaan 5 kawasan termasuk 4 adalah dari Johor iaitu Sembrong, Labis, Pengerang dan Pulai telah tidak mengadakan meyuarat tahunan sebelum pemilihan sayap parti berkenaan.

Perwakilan tersebut kemudiannya mengajukan soalan samada pemilihan saf kepimpinan sayap berkenaan yang memilih Suhaizan sebagai ketua itu boleh dianggap sah?

Dalam pada itu rakannya yang juga dari Selangor, Mohd Rosharizan Mohd Roslan (perwakilan Puchong) mendakwa mempunyai bukti terhadap perkara yang dibangkitkan.

Keadaan ini memperlihatkan Suhaizan kini berdepan dengan krisis kepercayaan, apatah lagi serangan yang dibuat adalah terhadap sasaran 4 kawasan dari Johor, negeri asal Ketua Pemuda PAS itu sendiri. Malah sebelum dikejarkan ke hospital, Pengerusi Tetap sempat memberi tahu para perwakilan bahawa beliau akan memanjangkan isu berkenaan untuk tindakan kepimpinan tertinggi PAS. 
Amat sukar untuk dinafikan bahawa keadaan ini berlaku, rentetan tindak tanduk Suhaizan yang tidak memihak kepada Presiden PAS DS Abdul Hadi Awang, dalam mendepani kemelut perlantikan MB Selangor. Lantas muktamar ini menjadi platform untuk melucut jawatan yang disandang oleh Suhaizan.

Sesungguhnya, isu ini dengan sendirinya membawa mesej yang kemenangan Suhaizan sebagai Ketua Pemuda PAS adalah atas sokongan pengundi hantu dari Sembrong, Labis, Pengerang dan Pulai. 

 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...