Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Friday, January 10, 2014

Rakyat Mula Bangkit Bersatu Demi Mempertahankan Kalimah Allah.

Nota: tahniah kepada Datuk Mohd. Adzib, Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) yang menegaskan bahawa JAIS tidak perlu patuh arahan daripada Kerajaan Negeri Selangor untuk memulangkan 351 naskhah Bible versi Bahasa Melayu yang dirampas oleh JAIS pada 02 Jan lepas atas alasan tindakan JAIS tepat menurut Seksyen 9 Enakmen Anti Dakyah kerana kandungan bible itu mengandungi penggunaan kalimah-kalimah melanggar undang-undang.
 


Keadaan di Masjid Negeri Shah Alam sekarang ini. Rakyat bangkit bersatu demi mempertahankan Kalimah Allah.

Menteri Besar Selangor mengarahkan JAIS untuk memulangkan semula bible bahasa melayu yang telah diramps tempoh hari. Ini bermakna kerajaan Negeri Selangor telah mengadai kalimah Allah semata mata untuk meraih sokongan politik! 

Di IPOH Perak lepas solat Jumaat tadi.

Kita tak biadap tapi mereka yabg biadap.


Di IPOH Perak lepas solat Jumaat tadi.

Kita tak biadap tapi mereka yabg biadap.
 
 

NGO PERAK BERI AMARAN KEPADA PADERI PENCETUS KEMARAHAN UMAT ISLAM


Sebentar tadi sebaik selepas sholat jumaa bertempat di Dataran KTM ipoh yg betul-betul Berhadapan Masjid Negeri Perak sekumpulan NGO sepa. At dan berhimpun bagi menyatakan sokongan Terhadap Sokongan Dato Mufti Negi Perak yg j.a cuba diaibkan Oleh Pemuda PAS yg cukup jelas dilihat hanyalah sebagai pak tur.  kepada Roket. Yang menyedihkan mereka sanggu.menghina mufti dan seolah mufti yang mengarahkan pem.nuhan


De.hanya kerana memperjelaskan pengertian dan hukumnya Bhugah Pemuda PAS sanggup membuat report atau aduan Polis seolah seriusnya bagai arahan membunuh... teman nak tanya jugak kat dema nie... berapa ribu orang yg dah mati masa dema jadi beruk berguling didataran merdeka dan ganggu sambutan tahun baru yang diadakan? 

Mana pegi telor dema bila satu ketika dahulu Badrul Amin pernah dalam ceramah Pas menyatakan cukup jelas mahu pancung kepala mufti perlis (Asri) ketika itu. Kenapa tak buat report Polis. Berlambak video di laman you tube  Cukup nelas dan terang dia nyatakan ' Nak saya pancung kepala mufti nie' kenapa tak report? Adakah roket tak suruh macam sekarang... apakah sebab takut tergugat maka jadi balaci dengan segala arahan...


Sebelum itu juga mereka juga menegaskan bahawa gerakan ini sebagai amaran kepada Paderi Lawrence Andrew yang begitu biadap kerana engakr dengan Arahan Sultan Selangor yg cukup jelas memerintahkan supaya tidak dibenarkan menggunakan kalimah Allah disebarang aktiviti agama Kristian termasuk di Gereja. Nampak dia cuba menyalakan api kemarahan umat islam di sini. Tegas mereka lagi supaya beliau jangan mencetuskan keharmonian rakyat yg berbilang bangsa dan agama di Malaysia yg cukup aman serta harmoni...

Mereka juga menegaskan akan memperbesarkan gerakan hingga ke peringkat daerah untuk melahirkan sokongan terhadap Mufti yang nampaknya diperlekehkan oleh pakartun Roket dan kuncu-kuncunya... mereka juga mencabar pemuda PAS berani tampil.dan buat juga aduan kepada Badrul yang cukup jelas dalam ceramahnya berkata mahu memancung kepala mufti bagi membuktikan juga Badrul perlu disanggah dan bukan kerana atas arahan. 

Agak-agak la yop...Mufti hanya perjelaskanpengertian Bhugah dan hukumnya yg komer buat macam dah mufti suruh bunuh ker pulak... ater tau ker hukumnya menyanggah mufti yg bertangung jawab halehwal agama bagi Sultan dan Rakyat Perak. Kot yer pun berapa ramai yang dah kojol masa berguling hari tu... boleh teman carikan sponser kain kapan kalau miker ndak... tarak hei ler...

SALAH TERJEMAH!

Penganut kristian dilarang oleh Bible daripada menyebut nama tuhan mereka Yahweh didalam Lev 24:16 
'he that names the name Yahweh shall surely be put to death (dia yang menyebut nama Yahweh pasti akan dihukum bunuh'

Salam 2 all.

Sebenarnya isu penggunaan istilah atau perkataan Allah oleh para pendakyah kristian bukannya soal menganut atau mengamal agama kristian mereka. Sebaliknya ianya adalah soal penterjemahan.
Malah sebenarnya ianya soal salah penterjemahan perkataan God kepada Allah.
Dalam bible bahasa hebrew, perkataan God ialah Eli, Eloi, Adonai atau Elohim. Contohnya dalam Matthew 27:46 Jesus merintih diatas salib semasa dipasung dengan teriakan:
Eli, Eli, Lamma sabachthani.
 Ini telah diterjemahkan kedalam bahasa Inggeris dengan ayat;
My God, My God, why have thy forsaken me.
Tetapi apabila diterjemah kedalam bahasa Melayu versi Indonesia, ayat ini diterjemah;
Allahku, Allahku, mengapa Kau tinggalkan aku.
Adalah jelas ini soal salah penterjemahan. Sepatutnya ayat itu diterjemah seperti berikut: 
Tuhanku, Tuhanku, mengapa Kau tinggalkan aku.
Dalam bahasa Melayu, God maknanya Tuhan. Sebab itu Rukunegara sebut Kepercayaan kepada Tuhan, bukan Kepercayaan kepada Allah.
Bermakna apa yang berlaku ialah pendakyah kristian, samada secara sengaja atau kerana kejahilan, telah salah menterjemahkan perkataan God kepada Allah.
Jadi tidak timbul soal pelarangan penggunaan perkataan Allah terhadap pendakyah kristian merupakan satu sekatan atau pencabulan terhadap kebebasan beragama bagi penganut kristian. Ini kerana mereka masih bebas untuk menganut dan mengamalkan agama mereka termasuk dalam soal ketuhanan.
Mereka masih bebas dan dijamin boleh terus mempercayai Jesus sebagai anak Tuhan Bapak melalui perantaraan Ruh Suci. Mereka tidak dilarang untuk terus mempertuhankan patung salib yang menjadi simbol ketuhanan mereka dengan menyebut In the name of Our Father, the Son & the Holy Spirit - Atas nama Tuhan Bapak, Tuhan Anak & Ruh Suci.
Tuhan bagi penganut kristian disebut dalam bible asal bahasa Hebrew ialah Yahweh atau Yhwh. Tetapi mereka dilarang menyebut nama ini kerana ayat Lev 24:16 yang menegaskan 'he that names the name Yahweh shall surely be put to death (dia yang menyebut nama Yahweh pasti akan dihukum bunuh).

Bermakna Bible mereka sendiri melarang penganut kristian daripada menyebut nama Tuhan mereka. Tidak pula kedengaran perbincangan dikalangan mereka mengapa itu boleh berlaku. Sebaliknya mereka sibuk nak menyalahgunakan kalimah Allah.

Secara rumusannya, kemelut isu penggunaan kalimah Allah oleh pendakyah kristian ini sebenarnya bukan soal keagamaan, bukan soal anutan dan kepercayaan, bukan soal iktikad, tetapi sebenarnya soal salah penterjemahan perkataan God ke dalam bahasa Melayu kepada Allah walaupun terjemahan tepat ialah Tuhan.
Oleh itu, pelarangan penggunaan perkataan Allah (disamping 35 perkataan lain seperti Ka'bah, solat dan lain-lain) oleh Enakmen Kawalan & Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam Selangor 1988 adalah tepat dan tidak melanggar Artikel 3 dan 11 Perlembagaan Persekutuan yang menjamin mana-mana warganegara (bukan Islam) untuk menganut dan mengamalkan agama masing-masing.
Ini adalah kerana Allah bukan Tuhan yang mereka percaya, Allah bukan Tuhan yang mereka sembah, Allah bukan Tuhan yang mana perintah dan ajaranNya mereka ikut dan patuhi.

Sebaliknya Allah bagi pendakyah kristian hanyalah perkataan yang diguna untuk menterjemah perkataan God, itupun dalam keadaan yang salah dari segi bahasa mahupun linguistik.

Sebab itu kita umat Islam jangan sampai terkeliru. Ini sampai rungkai serban cekak janggut beriya-iya nak mempertahankan konon hak pendakyah kritian untuk menyalah-terjemahkan kalimah Allah. Mereka sudah salah terjemah. Tugas dan tanggungjawab kita ialah memperbetulkan kesilapan tersebut; bukan untuk membiarkan mereka terus menerus berada dalam kesalahan dan kesilapan.

Wallahua'lam dan wassalam.

Adios amigos, grasias.

Zulkifli Bin Noordin
Jumaat
08 Rabi'ul Awal 1435
10 Januari 2014

Nota: tahniah kepada Datuk Mohd. Adzib, Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) yang menegaskan bahawa JAIS tidak perlu patuh arahan daripada Kerajaan Negeri Selangor untuk memulangkan 351 naskhah Bible versi Bahasa Melayu yang dirampas oleh JAIS pada 02 Jan lepas atas alasan tindakan JAIS tepat menurut Seksyen 9 Enakmen Anti Dakyah kerana kandungan bible itu mengandungi penggunaan kalimah-kalimah melanggar undang-undang
JAIS Enggan Patuh SOP Ciptaan DAP Selangor Dan Mengekalkan SOP Yang Ada 


Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) tidak akan tunduk atau akur Prosedur Operasi Standard (SOP) ciptaan pemimpin Dap sebaliknya terus mengekalkan SOP penguatkuasaan jabatan itu yang sedia ada.

Ini ditegaskan oleh Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) Datuk Setia Mohamad Adzib Isa kerana perkara ini membabitkan bidang penguatkuasaan yang merupakan bidang kuasa JAIS.

“Perkara ini membabitkan penguatkuasaan dan JAIS tertakluk di bawah kuasa MAIS manakala MAIS berada di bawah bidang kuasa Sultan Selangor selaku Ketua Agama Islam negeri, jadi JAIS tidak perlu akur dengan SOP baru seperti yang dikatakan pihak kerajaan negeri semalam,” katanya.

Terdahulu, Adzib dalam kenyataan MAIS menegaskan bahawa JAIS tidak perlu untuk memaklumkan sebarang tindakan kepada mana-mana pihak kerana boleh menganggu proses penyiasatan yang akan dilakukan.

Penegasan ini diambil setelah serbuan yang dijalankan JAIS terhadap Persatuan Bible Malaysia (PBM) minggu lalu yang merampas kira-kira lebih 300 bible versi Bahasa Melayu dan Iban mengundang pelbagai reaksi.

Serbuan itu dijalankan berdasarkan aduan orang ramai apabila dipercayai melanggar Enakmen Kawalan Pengembangan Agama Bukan Islam 1988.

MAIS juga menegaskan bahawa tindakan JAIS bukan atas dasar cetakan Bible berkenaan di dalam versi Bahasa Melayu tetapi atas dasar Kalimah Allah telah digunakan di dalam bible berkenaan dan ini mengundang kepada satu jusitifikasi siasatan bagi mengenal pasti sama ada berlaku satu kesalahan di bawah Seksyen 9 Enakmen 1988,” katanya. 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...