Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Sunday, January 5, 2014

Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib TIDAK Meyokong Pinda Enakmen Agama Bukan Islam

 
 
Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib mahu pihak berkuasa bertindak tegas terhadap pihak yang cuba meminda Enakmen Agama Bukan Islam yang diguna pakai di negara ini.

Beliau juga berharap pihak berkuasa jangan sekali-kali tunduk terhadap desakan pihak terbabit yang cuba mengganggu-gugat kedudukan Islam sebagai Agama Persekutuan dan mesti dipatuhi seluruh rakyat tanpa mengira bangsa dan agama.

Tegas beliau, kedaulatan dan kesucian Islam mesti dipertahankan dan apa sahaja tuntutan atau desakan pihak tertentu agar enakmen seumpama itu dipinda, tidak perlu dilayan.

"Jangan sekali-kali beri muka dan layan tuntutan atau desakan mana-mana pihak yang cuba mencabar kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara ini.

"Saya harap pihak berkuasa bertindak tegas terhadap mereka terbabit kerana kita tak sanggup lihat agama Islam terus dipersendakan," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas bantahan pelbagai pihak terhadap cadangan tiga wakil rakyat DAP Selangor supaya Enakmen Agama Bukan Islam Selangor (Kawalan Penyebaran Kepada Umat Islam) 1988 dipinda.

Harun berkata, beliau kesal dengan sikap orang bukan Islam yang tidak menghormati hak penganut agama lain, khususnya Islam sedangkan penganut Islam bertindak sebaliknya.

Beliau seterusnya menegaskan untuk terus mempertahankan ketetapan enakmen agama sedia ada dan tidak akan tunduk pada desakan mana-mana pihak meskipun daripada kalangan parti sekutu dalam pakatan pembangkang, khususnya DAP.

"Kita bersatu dalam satu pakatan hanya berkaitan politik tetapi tidak dalam urusan agama. Kalau mereka sentuh tentang hukum dan Islam, kita tidak akan kompromi," tegasnya.

Mengulas tentang penggunaan kalimah Allah dalam Bible versi bahasa Melayu dan Iban, Harun berkata, di sebalik usaha itu, tersirat motif tertentu iaitu untuk mempersendakan agama Islam semata-mata.

"Seperti saya nyatakan sebelum ini, tiada sebab kenapa agama Kristian mahu menggunakan kalimah Allah sedangkan kalimah suci itu hanya hak mutlak agama Islam.

"Begitu juga perkataan solat dan zakat, mereka juga guna perkataan itu sehingga menimbulkan kekeliruan kalangan umat Islam, semua ini bertujuan mempersendakan Islam. Kenapa mereka mahu mencampur-aduk agama mereka dengan agama Islam?" tambahnya. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...