Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Saturday, January 19, 2013

Kalimah Allah Hak Esklusif Umat Islam

Paderi Indonesia Akui Kalimah Allah Hak Esklusif Umat Islam

Paderi Jahja Iskandar
Seorang paderi kristian di Indonesia mengakui bahawa kalimah Allah adalah hak esklusif Umat Islam.Peristiwa ini sangat menarik kerana sebelum ini pembangkang cuba mencanang bahawa bukan Islam boleh menggunakan kalimah Allah jika diterjemah ke dalam bahasa melayu.
Peristiwa ini bermula apabila Mufti Wilayah Persekutuan ,Datuk Wan Zahidi Wan Teh telah berutus surat dengan seorang paderi di Indonesia yang menulis sebuah buku bertajuk "Mengapa Nama Yahweh Semakin Populer" yang menberi konotasi dan pandangan berkenaan kalimah Allah dalam agama krsitian.Datuk Wan Zahidi tertarik dengan pandangan paderi berkenaan dalam buku tersebut berkenaan isu kalimah Allah untuk agama kristian.
Paderi berkenaan berkata "kalimah Allah secara umum lebih banyak difahami dan berkonotasi sebagai nama diri tuhan atau sembahan yang khas untuk Islam"
Mufti Wilayah Persekutuan ,
Datuk Wan Zahidi Wan Teh
Lampiran daripada laman sesawang Pejabat Mufti Wilayah Perseketuan
Seorang Paderi dari Indonesia Pdt. Jahja Iskandar Mth. mengakui bahawa kata “Allah” khas untuk umat Islam. Perakuan ini termuat dalam bukunya “Mengapa Nama YAHWEH Semakin Popular” yang diterbitkan oleh Pt Abiyah Pertama Jakarta (hlm. 116). Menurut beliau, kata yang tepat bagi nama Tuhan sembahan orang Kristian berasaskan bahasa asli perjanjian lama, iaitu Ibrani ialah “Elohim” (hlm. 144, 145). Jika diterjemah ke bahasa Arab, maka kata yang tepat bagi menggantikan “Elohim” ialah “Ilah” bukan “Allah”. Ini berasaskan terjemahan paling awal ke bahasa Arab, iaitu Inskripsi Zabad, tahun 512M (hlm. 127).

 2. Sehubungan itu, Yayasan Lentera Bangsa yang diasaskan oleh beliau telah menerbitkan KITAB SUCI Indonesia Literal Translation (KS-ILT). Terjemahan ini tidak lagi tertera nama “Allah” sebaliknya menggunakan “Elohim” sebagai nama sembahan orang Kristian. Menurut Pdt Jahja Iskandar, penggunaan nama Allah dalam versi Terjemahan Baru Al Kitab (PL & PB) oleh Lembaga Al Kitab Indonesia adalah bertentangan dengan ketetapan Konferensi Para Penterjemah Al Kitab Bahasa Indonesia pada tahun 1952 yang diadakan di Jakarta, Konferensi ini menetapkan bahawa Nama HUWA/HOEWA/JOHOEWA hendaklah digantikan dengan “TUHAN” (hlm. 109).

 3. Dalam suratnya kepada saya, beliau berharap agar KS-ILT dapat menjadi jalan keluar bagi menyelesaikan kemelut penggunaan nama “Allah” oleh umat Kristian di Malaysia. Beliau juga menyatakan kesediaan untuk datang ke Malaysia bagi memberi penjelasan jika diperlukan. 4. Dikemukakan di bawah ini lampiran-lampiran berikut : 

i) Pengenalan diri Pdt. Jahja Iskandar MTh.

 ii) Kulit Hadapan buku “Mengapa Nama YAHWEH Semakin Popular”

 iii) Halaman : 116, 144, 145, 127, 109 daripada buku di atas.

 iv) Salinan surat saya kepada Pdt. Jahja Iskandar MTh. Dan jawapan beliau.

 v) Halaman judul KITAB SUCI (ILT)

 vi) Halaman 1 kitab berkenaan.

 Datuk Hj Wan Zahidi bin Wan Teh
Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
28 Safar 1436/11 Januari 2013
Berikut merupakan hasil surat menyurat di antara Sahibus Samahah Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Haji Wan Zahidi bin Wan Teh dengan seorang Paderi Kristian di Indonesia.


Surat balas daripada Paderi kepada Mufti Wilayah Persekutuan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...