Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Wednesday, August 22, 2018

Merakam sejarah: Lagi projek sailang Mahathir

Merakam sejarah: Lagi projek sailang Mahathir: Apa tujuan saya jumpa Zahid Hamidi? Saya yakin ramai akan tanya.

Hishamuddin Rais  | 
Diterbitkan  | 
Dikemaskini




   


Malam Rabu 9 Mei 2018 kerajaan baru Pakatan Harapan gagal ditubuhkan.
Dr Mahathir Muhamad gagal mengangkat sumpah di Istana Negara untuk
menjadi Perdana Menteri ke-7.


Satu surat - persetujuan - yang telah ditandatangani oleh empat
pemimpin HARAPAN (PKR, DAP, AMANAH, BERSATU) untuk menobatkan Mahathir
Muhamad sebagai Perdana Menteri baru telah disediakan.


Surat ini telah dibawa oleh Dr Wan Azizzh untuk dipersembahkan kepada
Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V. Tetapi pada malam Rabu 9 Mei
2018 surat ini tidak dibincangkan. Surat ini terbengkalai.


PKR - mengikut logik - telah mendapat kerusi terbanyak. Walhal kerusi
terbanyak ini adalah hasil daripada empat parti bersetuju untuk
menggunakan hanya satu logo - logo Parti Keadilan Rakyat.


Lalu timbul persoalan hakiki untuk kurun ini: Cadangan Wan Azizah untuk dijadikan perdana menteri lahir dari mana?


Siapa agaknya yang berjaya menyuntikkan idea Wan Azizah jadi perdana menteri ini?


Drama tambah gelap, gerun


Amat jelas di belakang semua ini adalah projek untuk menggagalkan
Mahathir daripada menjadi perdana menteri. Maka siapa agaknya di
belakang projek 'mengsailang' Mahathir ini?


Jeng jeng jeng. Drama bertambah gelap. Lagi takut lagi menggerunkan.


Ketika semua ini berlaku di Padang Timur - di hadapan Amcorp Mall -
rakyat makin melimpah berhimpun. Orang ramai makin gelisah menunggu
kerajaan baru ditubuhkan.


Dari dewan hotel di Petaling Jaya saya terus-menerus berhubung dengan
Jonah dan Kecik dua orang anak muda yang telah ditugaskan mememantau
dan memandu orang ramai di Padang Timur.


Permintaan daripada war room cukup senang - orang ramai wajib terus ditenteramkan. Huru-hara tidak dingini.


Kita tahu pasti ada hantu pontianak bersama dalam ribuan orang ramai
yang sedang berkumpul. Ejen provokasi yang diupah pasti ada bersama
berlegar di sana sini. Pengalaman telah menjadi guru dan mendewasakan
tindak-tanduk kami.


Arahan Mat Sabu


Jam telah melintasi dua pagi. Hari telah beralih. Kami difahamkan
esok akan diadakan sekali lagi pertemuan pemimpin Pakatan Harapan dengan
Agong.


Mat Sabu memberi arahan kepada saya agar mententeramkan warga yang
berhimpun di Padang Timur. Saya turun ke bawah hotel untuk ke Padang
Timur. Di ruang menyambut tamu dan di luar hotel ratusan warga sedang
menunggu. Keadaan berserabut.


Pengurus hotel berkenaan, seorang Mat Salih kelihatan gagal mengawal
keadaan. Suara dan permintaanya agar ruang lobi dikosongkan tidak
dipedulikan. Ruang lobi menjadi padat - berpusu-pusu.


Lalu saya meminta megafon dan bersuara meminta ‘kawan-kawan’ keluar
dari hotel dan menunggu di luar. Permintaan saya berjaya dilunaskan.


Dari hotel saya ke Padang Timur untuk memberi taklimat. Kepada yang
berhimpun saya memberi penerangan apa yang telah berlaku. Dan juga
mengumumkan bahawa esok pemimpin HARAPAN akan pergi sekali lagi menemui
Agong.


Saya tidak meminta mereka berundur. Saya tidak meminta orang ramai
beredar. Ini kerana saya tidak tahu apa lagi yang bakal berlaku.
Daripada pengalaman saya ombak orang ramai yang berhimpun di padang atau
di jalan raya jangan sesekali kali disuraikan.


Dalam fikrah - saya masih lagi bersiap sedia dengan politik jalan
raya. Dalam sekelip mata semua boleh berubah. Justeru saya wajib terus
bersedia. Semangat mahu melawan daripada orang ramai yang berhimpun
jangan dipatahkan.


Justeru untuk meredakan suasana saya telah mengumumkan Khamis dan
Jumaat sebagai hari cuti umum. Justeru orang ramai boleh terus bersadai
di Padang Timur. Pengumuman saya ini disambut oleh gelak ketawa.


Media sosial dengan pantas ketawa memperli dan bertanya - kuasa apa
yang ada pada Hishamuddin Rais untuk mengumumkan cuti. Tetapi saya tidak
ada pilihan. Hanya ‘cuti umum ‘ yang boleh mententeramakan orang ramai
yang berhimpun.


Dari Padang Timur saya berundur ke hotel tersebut. Jonah dan Kecik masih bertanggungjawab di Padang Timur.


Lewat jam tiga saya beredar dari hotel dan singgah sekali lagi ke Padang Timur. Saya perhatikan orang ramai telah mula beredar.


Esoknya, Khamis 10 Mei 2018 jam 11.00. Najib Razak membuat siaran
media. Najib muncul di radio dan televisyen untuk mengumumkan bahawa
tidak ada - saya ulangi TIDAK ADA - parti politik yang memiliki majoriti
untuk menubuhkan kerajaan. Semua terpulang kepada budi bicara Agong.


Saya dipanggil ke hotel di Petaling Jaya itu. Keadaan semakin tidak
menentu. Apa makna ucapan Najib? Berita angin mula tersebar bahawa Agong
akan menemui bual pemimpin Pakatan Harapan.


Menemu bual?


Apa sebabnya menemui bual ini? Saya menjadi hairan. Pemimpin Pakatan
Harapan bukan nak minta kerja. Atau nak minta lesen projek jual pasir ke
Singapura.


Dalam keadaan yang tidak menentu maka berita angin ini pantas tersebar untuk menjadi labon politik.


Telefon Zahid


Pada Khamis 10 Mei 2018 jam 5 petang rombongan pemimpin Pakatan Harapan sekali lagi - kali kedua - ke Istana Negara.


Saya telah menelefon Zahid Hamidi yang masih lagi menteri dalam negeri kerajaan penjaga (care taker goverment). Zahid Hamidi minta saya datang ke rumahnya di Putrajaya pada jam 5 petang.


Di Putrajaya saya lihat kawalan cukup ketat. Banyak jalan ditutup.
Polis di sana-sini. Banyak lorong dikawal. Arah ke rumah rasmi perdana
menteri tidak mungkin dilintasi. Ada jalan yang direntang kawat berduri.


Putar punya putar - bertanya di sana sini - akhirnya saya berjaya juga sampai ke rumah Zahid Hamidi.


Apa tujuan saya berjumpa Zahid Hamidi? Tujuan saya hanya satu untuk
meminta si Zahid ini agar tidak melakukan apa-apa rancangan dan tindakan
yang berpotensi membawa huru-hara.


Saya sedar bahawa Barisan Nasional telah kalah. Tetapi saya juga
sedar sebagai menteri dalam negeri kerajaan penjaga si Zahid ini masih
ada ‘garam’ untuk memberi arahan.


Saya yakin ramai akan bertanya bagaimana saya boleh menemui menteri dalam negeri ini?


Zahid kawan lama Universiti Malaya


Biar saya hitam putihkan sejarahnya di sini. Zahid ini ialah kawan
lama saya dari zaman Universiti Malaya. Dalam Majlis ke-17 Persatuan
Mahasiswa Universiti Malaya (PMUM) sesi 1974/75 - Hishamuddin Rais telah
dipilih untuk menjadi Presiden PMUM. Timbalan Presiden PMUM ialah Zahid
Hamidi.


Pada 3 Disember hingga 8 Disember 1974 - PMUM telah menjadi dalang
demo mahasiswa bersama pelajar dari Universiti Kebangsaan Malaysia,
Institut Teknologi Mara dan Institut Teknologi Kebangsaan. Pelajar dan
mahasiswa turun berdemo menyokong kaum tani miskin dan penoreh getah di
Baling, Kedah.


Pada malam 8 Disember 1974 polis dan soldadu menyerbu kampus UM dan
UKM atas arahan perdana menteri Razak Hussein. Saya meninggalkan kampus
UM pada malam 8 Disember 1974. Jawatan Presiden PMUM Majis ke 17 diambil
alih oleh Zahid Hamidi.


PMUM kemudian diharamkan oleh Mahathir Mohamad yang ketika itu
menteri pelajaran. Perharaman ini disahkan melalui Akta Universiti Kolej
Universiti (AUKU) Pindaan 1974. Justeru hubungan Hishamuddin Rais
dengan Zahid Hamidi telah lama terjalin.


Ketika saya sampai ke rumah Zahid pihak polis masih lagi memberi
kawalan. Saya masuk ikut pintu belakang. Ini rumah kediaman rasmi
timbalan perdana menteri - luas dan lumayan.


Minta Najib letak jawatan


Seperti biasa Zahid menyambut kedatangan kami dengan ramah-mesra
walau pun kerajaan yang dipimpinnya telah kalah. Saya datang dengan dua
orang kawan dari generasi 1974 dan anak muda bernama Jonah.


"Shahrizat dan Khairy dah sampai awal tadi…." Ini pembukan ucapan politik daripada Zahid Hamidi.


"Mereka meminta aku memimpin... mereka nak Najib letak jawatan,"
Zahid terus bersurah. Tetiba Hamidah isteri Zahid sampai. Si Hamidah ini
melaungkan "reformasi" apabila dia terlihat kami. Kami sesama senyum
ketawa.


"Aku tak sampai hati nak beritahu Najib hal ini... bayangkan dah
lebih 30 tahun aku dengan dia... tapi esok hari jadi Umno... di PWTC
akan ada move." Zahid menerangkan lagi.


"Macam mana keadaan sekarang?"


Duduk di luar istana


"Sham… Agong tak akan terima Pakatan Harapan. Masuk istana pun belum
pasti… duduk di luar pintu istana." Zahid bercakap dengan penuh
keyakinan.


Ini menjadikan saya cuak. Apakah rombongan pemimpin Pakatan Harapan akan tersadai di pintu pagar Istana Negara?


"Jonah cuba telefon… betul ke?" Jonah menelefon kawan di hotel di Petaling Jaya untuk kepastian.


"Betul… delegasi masih di luar istana lagi," Jonah memberi jawapan
tuntas. Saya merasa ada sesuatu yang mencurigakan. Dalam hati saya terus
bertanya. Keadaan ini hasil daripada projek siapa?


Kemudian dari saku seluarnya Zahid Hamidi mengeluarkan sekeping kertas.


"Umno mendapat 54 kerusi, PKR 47 dan PAS dapat 18 kerusi, tidak ada
parti yang memiliki majoriti," bunyi suara Zahid ini sama seperti yang
telah diucapkan oleh Najib pada awal pagi tadi.


Malah ada bau-bau chempedak dengan bunyi titah di istana pada malam yang lalu.


Apa maksud kenyataan ini? Apa tujuan kenyataan ini. Pada hemat saya projek sailang Mahathir masih berjalan.


Minta warga bertenang


Tiba-tiba muncul di kaca televisyen ulangan kenyataan Ketua Polis Negara Fuzi Harun yang meminta semua warga bertenang.


Saya tersenyum kerana saya sedang melihat kenyataan daripada KPN ini
bersama Zahid Hamidi - menteri dalam negeri. Justeru niat saya telah pun
disampaikan oleh kenyataan Fauzi.


Zahid menarik tangan saya untuk keluar dari ruang tamu. Kami berdua duduk di dapur.


"Apa Najib akan lakukan? Najib akan panggil NSC ke? Malam itu Najib ada panggil?"


"Tak ada," Jawapan Zahib pendek. Kemudian dia menyambung lagi.


"Aku ada telefon bos."


Siapa bos ini? Tunggu minggu hadapan.



HISHAMUDDIN RAIS seorang aktivis politik, penulis dan pengarah filem.


Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi redaksi Malaysiakini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...