Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Saturday, August 25, 2018

Dr M jawab spekulasi China tidak puas hati


 
Published on Aug 23, 2018

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menjawab spekulasi bahawa pemimpin China tidak gembira dengan hasil dari lawatannya. 
 
Mahathir, dalam temubual pertamanya selepas kembali dari China semalam memberitahu Malaysiakini, beliau yakin pencapaiannya yang paling besar daripada lawatan lima hari ke China adalah meyakinkan Beijing bahawa Malaysia tidak bermusuhan dengan republik itu tetapi perlu membekukan projek-projek itu kerana kebimbangan kewangan yang tulen.
 
 "China memahami bahawa - tiada seorang pun daripada mereka berkata 'tidak' atau apa-apa (yang bermaksud) seperti itu. Saya menjelaskan kepada ketiga-tiga pemimpin - perdana menteri, ketua parti serta presiden.
 
 "Mereka tidak pernah menolak dan mengatakan bahawa ia tidak betul ... mereka semua mengakui bahawa kami mempunyai masalah kewangan yang hanya boleh diselesaikan dengan mengurangkan perbelanjaan," katanya. 
 
Mahathir juga menafikan dakwaan pengkritik yang mengatakan Beijing tidak berpuas hati dengannya. 
 
"Mereka tidak kelihatan tidak berpuas hati ... Saya diterima dengan baik oleh mereka dan kami mempunyai perbincangan yang sangat baik pada peringkat rasmi dan selanjutnya, saya makan tengah hari dengan perdana menteri dan makan malam dengan presiden. 
 
 "Ketika itu, hubungannya juga sangat mesra," katanya.

Bahagian yang sukar sekarang bergantung kepada jika pendirian kepimpinan China akan dapat diarahkan kepada birokratnya yang akan terlibat dengan Putrajaya yang akan merangka arah tuju seterusnya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...