Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Sunday, February 3, 2013

Fahami Mentaliti Pas Dah Songsang, Tapi Mengaku Masih Berjuang Bersama ISLAM...

Isu Nasha - Fahami Mentaliti Pas


Menarik satu entri ini yang saya baca di blog Pas Kelab Greenboc, komen mereka tentang kenyataan Nasha yang mahu kekal bersama Pas. Saya copy kerana ia menjelaskan mentaliti orang Pas -

                      ***********************

GB rasa keputusan Nasharuddin itu dapat diterima oleh pimpinan dan ahli-ahli PAS malah kita mengalu-alukannya.

Akan tetapi, apabila kita membuat keputusan untuk bersama dengan jamaah, berarti kita sepatutnya menerima hakikat bahawa:

Dalam hubungan 'amal jama'i setiap ahli hendaklah jelas akan konsep tanzim kita dan keperluan kepada konsep ketaatan kepada keputusan jemaah. Kerja kita di sini adalah kerja yang dihasilkan dari konsep syura dan bukannya pandangan individu.

Seseorang anggota yang telah beriltizam dengan sesuatu organisasi Islam / jamaah itu hendaklah mengekalkan keiltizaman dan kedudukannya tanpa tergugat oleh mana-mana sebab atau situasi yang boleh menyebabkan ianya keluar dari organisasi Islam/jamaah tersebut.

Jangan pula mudah terpedaya dengan habuan kesenangan dan merajuk lantaran kerana terpengaruh dengan situasi dan persekitaran terutama oleh nilai kebendaan.

Sebagai pengajarannya, kita dapati para sahabat di zaman Rasulullah saw tidak sedikitpun berganjak dari kebenaran Islam walaupun terpaksa menerima berbagai ancaman dan azab yang tidak terperi.

Mereka yang memimpin organisasi Islam/jamaah tidak pernah luntur keiltizaman mereka walaupun terdapat beberapa kepincangan di dalam organisasi atau jamaah tersebut. Mereka tetap berusaha memperbaiki dan memperteguhkan kelemahan yang sedang dialami oleh organisasi/jamaah dan bukan menggunakan kesempatan itu untuk menyerang jemaah disamping berbaik-baik pula dengan mereka yang selama ini diketahui sebagai "syaitan yang dikenali".

Renung baik-baik firman Allah swt ini:


“Kalau apa yang engkau serukan kepada mereka (wahai Muhammad) sesuatu yang berfaedah yang mudah didapati dan satu perjalanan yang dekat dan senang nescaya mereka (yang munafik itu) akan mengikutmu, tetapi tempat yang hendak dituju itu jauh bagi mereka. Dan mereka akan bersumpah dengan nama Allah dengan berkata ” Kalau kami sanggup, tentulah kami akan pergi bersama kamu”. (Dengan sumpah dusta itu) mereka membinasakan diri mereka, sedang Allah mengetahui bahawa sesungguhnya mereka itu orang - orang yang berdusta”. (Surah at-Taubah:42)


                            ***********************

Orang Pas masih beranggapan perjuangan Pas adalah perjuangan Islam. Mereka menyamakan penglibatan mereka bersama Pas dengan perjuangan para sahabat dizaman Rasulullah.

Sebab itu saya setuju dengan kenyataan Tun Mahathir sebelum ini - KLiK -

"Orang Islam berperang dengan orang Islam disebabkan ada pihak yang 'hijack' agama Islam untuk kepentingan diri sendiri."

"Oleh itu masyarakat Islam perlu kembali berpegang kepada al-Quran bagi mengembalikan semula keamanan dan menghapuskan kekeliruan yang berlaku disebabkan kurang pemahaman terhadap kandungan al-Quran.


"Kita kena baca terjemahan al-Quran dalam bahasa yang kita fahami dan juga memahami hadis-hadis sahih. Al-Quran diturunkan sebagai panduan tetapi kalau kita tidak faham, macam mana nak dijadikan panduan,"


Orang Pas mendakwa mereka juga merujuk kepada alQuran. Siapalah saya untuk menuduh pemahaman sesiapa salah tapi yang saya tahu, Islam melarang umatnya dari mencerca, menghina atau mendoakan kehancuran sesama saudara seIslam.

Hendak berpolitik, dipersilakanlah tapi jangan sampai umat Islam berpecah belah ! 

Benarkah sudah tidak ada cara lain lagi untuk menegakkan Islam dinegara kita selain dari menghancurkan parti dominan yang dianggotai oleh orang Islam untuk digantikan dengan parti yang orang Islam TIDAK LAGI DOMINAN ?

Allah sendiri melarang umatNya dari meletakkan sepenuh kepercayaan kepada orang kafir tapi Pas seperti menyeru kita ke arah itu. 

Tiada parti dominan dalam Pakatan Rakyat   - Ini artikel dari Harakah, kenyataan dari Dr. Mujahid.


Dalam Pakatan Rakyat tiada parti yang dominan, sebaliknya yang dominan adalah prinsip bersama pakatan itu sendiri iaitu keadilan dan ketelusan bla bla bla...

Disebalik segala kata2 manis bersifat retorik beliau, semuanya bergantung kepada NIAT juga. Dan Pas tatkala menyeru umat Islam supaya kalahkan BN dan menangkan PR, SAMAlah maksudnya dengan menyeru umat Islam supaya melepaskan kuasa dominan orang Islam keatas kerajaan untuk digantikan dengan kerajaan baru dimana orang Islam TIDAK LAGI berkuasa sepenuhnya DAN meletakkan sepenuh kepercayaan kepada keikhlasan orang kafir - berikan mereka lebih kuasa ketahap SAMARATA dengan orang Islam supaya sama2 kita perintah negara.

Kerajaan Umno BN dituduh zalim, rasuah bla bla bla ....tapi cuba fikirkan .... tidakkah jalan yang Pas mahu kita pilih itu LEBIH ZALIM ?

Sekali lagi saya tanya - Tidak adakah cara lain ? Atau Pas sebenarnya berjuang untuk kepentingan sendiri dan menggunakan Islam untuk tujuan itu bukannya berjuang menggunakan Islam demi Islam ?

Balik kepada isu Nasha diatas , tidakkah orang Pas terfikir akan kemungkinan perjuangan Pas telah diHIJACK oleh mereka yang berkepentingan sendiri ? Tidak mungkinkah terdapat kebenaran dalam teguran2 yang diberikan oleh beberapa pemimpin tertinggi Pas seperti Hasan dan Nasha ?

Jika ternyata perjuangan/teguran mereka benar, bayangkanlah kemana halatuju anda semua mahu dibawa oleh kepimpinan Pas yang telah mencantas kedua mereka dan beberapa lagi nama besar hanya kerana mereka menegur demi Kebenaran ?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...