Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Monday, March 19, 2012

AMAN KAMPUS MAHUKAN KEAMANAN MADRASAH SALIHIAH

FOTO : Solat Hajat #AmanKampus mempertahankan Madrasah Salihiah daripada dirobohkan !!! YB Azizan tengok ni !!!!

YB AZIZAN dengan megahnya sedang melangsungkan upacara PECAH TANAH Projek Pembangunan Kompleks Membeli-belah Aman Central...

"sama ada keputusan mahkamah memihak kepada kerajaan negeri dan Majlis Fatwa Kedah atau tidak, projek pembangunan Aman Central akan dilaksanakan mengikut jadual"






"Perkara ini saya serah kepada Menteri Besar dan kerajaan negeri untuk bercakap mengenainya. Ia perkara sensitif dan lebih baik saya tidak mengulas,"



Rakyat tak benarkan...
YB kata abaikan...
$$$$ diutamakan....
kesian....

GAMBAR AMAN KAMPUS DI MADRASAH SALIHIAH...











HE : Isu ini masih diperingkat mahkamah...sama-sama kita doakan supaya tangan 'syaitan' ini tidak mampu merobohkan rumah ibadat antara yang tertua di Kedah...


FAKTA MADRASAH SALIHIAH KANCHUT

  1. Jalan Tambang Badak, Alor Setar, KEDAH
  2. DIBINA pada tahun 1327 Hijrah atau 1909. Kini berusia 102 tahun.
  3. Bangunan yang asalnya diperbuat daripada kayu itu diasaskan antaranya oleh Hajah Aisyah.
  4. Tapak asal Madrasah Salihiah adalah kira-kira 0.1 hektar namun mengecil kepada 0.08 hektar selepas sebahagian daripada tanahnya diambil untuk tujuan pembinaan jalan raya.
  5. Tapaknya berstatus tanah wakaf khas yang dikhususkan untuk orang Islam bagi tujuan pembinaan masjid atau surau dan ia tidak pernah diganggu sejak sekian lama.
  6. Madrasah itu kini mempunyai kira-kira 200 ahli kariah, bahkan kariah dari Jalan Titi Siam, Kampung Pisang, Jalan Menanti dan umat Islam lain juga menggunakan kemudahan yang ada di madrasah itu.
  7. Setelah sekian lama digunakan, pada 23 Oktober 2011 pihak Madrasah Salihiah menerima notis daripada Kerajaan Negeri Kedah agar mengosongkan bangunan madrasah itu untuk dirobohkan bagi memberi laluan kepada projek pembangunan.
  8. Ahli kariah tidak berpuas hati kerana ia melanggar keputusan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kedah pada 8 Rejab 1431 iaitu 21 Jun 2010 yang menyatakan. “Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah memutuskan bahawa surau ini hendaklah dikekalkan di tempat asalnya tanpa diruntuhkan struktur asal bangunan tersebut demi kemaslahatan jemaah berdekatan untuk beribadat dan melakukan aktiviti keagamaan.”
  9. Namun pada cabutan keputusan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah pada 4 Julai 2011, jawatankuasa itu membuat pindaan terhadap keputusan yang dibuat pada 21 Jun 2010.
  10. Pindaan itu membenarkan madrasah itu digantikan dengan surau baru yang dibina oleh pemaju dengan beberapa syarat ditetapkan.
  11. Notis mengosongkan bangunan itu diberikan lagi oleh kerajaan negeri yang berakhir 10 November 2011 bagi pembangunan semula Plaza Tunku Yaacob.
  12. Kerajaan negeri berjanji akan menggantikan Madrasah Salihiah Kanchut dengan surau baru di pusat beli-belah tersebut.







Peserta Aman Kampus mendirikan Solat Sunat Tahiyyatul Masjid

Solat Hajat memohon Madrasah ini dikekalkan...


Sesi penerangan





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...