Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Friday, August 5, 2011

PELAJAR PENDIDIKAN KHAS LEBIH BIJAK BERBANDING KEBODOHAN KHALID GEREJA!! MENGENAI ISU MURTAD

Isu Murtad GMDU - Hasan Ali Dan JAIS Bersendirian Kini

Kita perhatikan respons yang dihighlightkan oleh Malaysian Insider susulan kenyataan Hasan Ali yang mempertahankan tindakan JAIS dalam isu Murtad GMDU.


Khalid Samad : Itu pandangan Hasan, hadir digereja bukan makna murtad
. Jelas usaha menjauhkan kenyataan Hasan dari dikaitkan dengan Pas. Saya nak tulis apa mamat ni cakap pun malas .... takde rasa macam berhujah dengan seorang bertaraf Ahli Parlimen ! Macam nak layan orang yang dah tersepit, tangan menggagau capai apa saja yang boleh untuk selamatkan keadaan. Macam budak-budak lah senang .... korang klik lah kalau nak baca. Versi omputeh.

Ni satu lagi ....
Isu gereja: Serbu rumah ibadat canggah prinsip Islam, kata Khalid Samad
Kata Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor ini, Islam mengajar umatnya untuk menghormati mana-mana agama termasuk Kristian dan dilarang menyerbu rumah ibadat tanpa alasan yang konkrit. Kena ada waran !


Sengaja saya highlightkan ajaran Khalid Samad diatas. Ramai umat Islam tak tahu benda ni ....


Majlis Peguam pun nak masuk campur juga, komen sepesen dengan Khalid Samad -
No Law against Muslims in churches, says Bar Council
Ni satu lagi kenyataan yang saya malas nak baca .... bila orang kafir nak bercakap tentang Islam dari sudut undang-undang sivil.


Komen-komen dari MB Selangor iaitu Boss kepada Hasan Ali yang paling menarik -
MB mahu menghadap Sultan Selangor selesai isu Jais serbu gereja

Sebaik terima laporan Jais, saya akan menghadap Sultan Selangor untuk mendapat nasihat bagi menyelesaikan isu ini dan memastikan perkara sebegini tidak akan berlaku lagi. Sehingga itu, SEMUA AHLI MAJLIS KERAJAAN NEGERI SELANGOR KENA TUTUP MULUT !

versi omputeh

********************************************
OK, cuba kita tenang jap dan lihat kes ini sebagai orang luar yang tidak ada kepentingan.

Dari awal pagi semalam lagi kita dapat baca bagaimana berita yang disebarkan adalah dari satu sumber saja iaitu dipihak gereja. Setiap komen pemimpin Kerajaan ( KJ yang saya tahu, pemimpin lain saya tak tahu ) , Pembangkang dan pemimpin kristian semuanya beri komen berdasarkan premis cerita yang disediakan oleh pihak gereja GMDU.


Semua menerima bulat-bulat majlis itu adalah Majlis Makan Malam Kesyukuran (@ Majlis Berbuka Puasa ? minta maaf lah .... tapi kalau ada mana-mana pemimpin yang cuba katakan ia adalah majlis berbuka puasa yang dianjurkan oleh gereja, diadakan dalam gereja sememangnya orang itu TERAMATLAH BODOH SEKALI ) atas semangat 1Malaysia. ( seriously la ... ! ) dan semua pihak menuntut JAIS buat penjelasan.


Nah, sebelum Jais buat penjelasan lagi, mindset kebanyakan kita dah diatur oleh pihak gereja secara licik. Kita seolah menanti jawapan dari pihak yang melakukan kesalahan iaitu Jais. Yang lebih penting bagi orang Pakatan adalah persoalan, apakah boleh dikaitkan tindakan Jais itu dengan Putrajaya ?


Sememangnya tindakan Hasan Ali yang tampil memberi sokongan kepada tindakan Jais amat berani sekali. Beliau sedar akan berdepan dengan seluruh barisan kepimpinan Pas, Dap dan Pkr dan berkemungkinan besar berdepan dengan tindakan buang parti .... ( digugur dari jadi calon PRU13 memang dah dalam poket ! ). namun Hasan Ali tetap dengan pendiriannya.


Hasan Ali secara sendirian telah berjaya mengelakkan negara dari berdepan dengan satu lagi krisis keagamaan yang besar ... yang berkemungkinan besar akan memaksa Najib mengadap Ketua Paderi Malaysia buat kali ketiga. Bila ternyata semuanya adalah keputusan pihak Jais tanpa arahan dari Putrajaya maknanya ia tindakan kerajaan Negeri Selangor sendiri, semua pemimpin Pakatan terasa macam kena penampar sulung dari Hasan Ali sekali gus ! ( Wa tabik lu Hasan Ali ! kalau sayalah ditempat beliau, saya akan anggap sebagai balasan baikkkkk punyer susulan isu jualan beer dulu )


Usaha menyerang kerajaan BN bertukar menjadi usaha 'damage control', terutamanya mengasingkan diri dari keputusan yang dibuat oleh Hasan Ali. Makanya kita dapat lihat diatas tumpuan serangan mereka adalah discredit Hasan Ali, lebih kepada isu teknikal. Semua pihak bersungguh-sungguh cuba menafikan wujudnya sebarang usaha memurtadkan umat Islam pernah berlaku malam itu.


Tidak ada seorang pun yang meminta pihak Jais teruskan siasatan ! Semua pihak sudah sepakat Jais cuba mengada-adakan cerita murtad itu. Makanya disini saya amat berharap pihak KDN dapat mengambil alih tugas siasatan kerana pasti siasatan akan melangkaui sempadan negeri Selangor.


MB Selangor pula seperti dirasuk hantu, makin lama makin meracau padahal hari ni langsung tidak ada kenyataan baru dipihak Jais mahupun Hasan .... last-last kata nak ngadap Sultan ( atau nak libatkan Sultan kerana isu murtad ini amat sensitif dihati orang Melayu .... hanya pengaruh Sultan saja mampu meredakan kemarahan Melayu (?) . Isu murtad ni dah mula buat orang Melayu kenen semacam je pada Pkr )


Apa yang jelas hari ini adalah pemimpin2 Pakatan yang panas bontot, tak senang duduk, gelisah jer ..... siapa yang serang mereka ? Sampai MB sendiri surender, terpaksa serah pada Sultan. Heraaaan .......



TERBARU
bekas KPN Zaman Khan ikut sama hentam tindakan Jais. Ex-top cop Zaman Khan shoots down Jais raid
Bercakap atas kapasiti Presiden Malaysian AIDS Council yang menyokong NGO Harapan Komuniti, beliau akan meminta kerjasama Jais memberi penjelasan lengkap apa yang berlaku supaya dapat dicari satu penyelesaian segera.

Maaflah cakap, tapi ni pun satu contoh lagi - Duk hentam tapi waktu sama minta penjelasan ? ? Bukankah yang sepatutnya kita minta penjelasan dulu .... lepas dikaji baru buat keputusan nak hentam atau sokong ?


Akhir kata ..... Saya lihat tekanan begitu tinggi sekali keatas Jais dan Hasan Ali supaya ' mengalah '. Sebagai orang Islam, kita mesti beri sokongan kepada Jais ... paling tidak beri peluang dan masa kepada mereka melakukan siasatan terperinci keatas saksi dan bukti yang mereka ada. Biar proses siasatan dan keadilan berjalan seperti biasa tanpa sebarang tekanan atau campurtangan luar.


Campurtangan luar ni 'lain macam' sikit saya nampak ...... bukan terhad pada politik je ni ! Saya tak hairan kalau Putrajaya sendiri ikut sama beri tekanan pada Jais ! ! ( Ini cuma perasaan saya saja ...... minta-minta saya salah )

ISU MURTAD SERLAHKAN KEBODOHAN KHALID GEREJA!!!


Seawal pagi tadi, Si Khalid Gereja ni dah mula menyerang tindakan Datuk Dr. Hassan Ali mengenai serbuan yang dijalankan oleh pihak JAIS.

Malah, Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor itu juga turut menyatakan bahawa ianya tidak salah bagi orang bukan Islam mempergunakan kalimah Al - Qur'an dan doa.

Tambah Si Khalid Gereja ni lagi, kenyataan Dr. Hassan itu bukan pendirian PAS Selangor dan menjauhkan kepimpinan PAS Negeri berhubung isu tersebut.

Walaubagaimana pun, dalam masa yang sama, pihak PAS Negeri telah memanggil Dr. Hassan Ali untuk memberikan penjelasan berhubung tindakan JAIS itu.

Sebelum ini, Khalid turut mengeluarkan satu kenyataan yang jelas nampak sangat bongoknya Si Ahli Parlimen Shah Alam ini. Kata dia:
“Muslim hadir di gereja bukan petanda murtad. Datuk Seri Najib Razak menemui Pope di Vatican. Adakah ia menunjukkan murtad?” kata Khalid
Alasan macam budak sekolah. Apa, dia tak nampak ke isu sebenarnya atau dia saja buat - buat buta? Dia tak baca ke laporan yang disiarkan sebelum ini?

JAIS buat serbuan tu sebab ada laporan menyatakan bahawa wujud gerakan yang mahu memurtadkan orang Islam dengan cara mengadakan jamuan makan.

Sedangkan PM pergi ke Vatican City diatas jemputan dan juga bagi menjalinkan persahabatan dengan Pope. Takkan itu pun dia tak faham?

Takkan benda yang semudah itu pun dia tak tahu nak bezakan? Buat rugi je dia jadi Ahli Parlimen sedangkan benda yang macam tu pun dia boleh jadi bengong.

Sampai hari ni, Semut tunggu jugak bantahan dari dia atau mana - mana ahli PAS lain mengenaiwujudnya laman Facebook yang memurtadkan orang Islam.

Tapi tak de pulak sebarang laporan Polis yang dibuat oleh PAS mahu pun Si Khalid Gereja tu sendiri terhadap isu tersebut.

Nampak sangat la diorang memang mengamalkan 'double-standard' dalam menegakkan hukum Islam. Kalau sesama Islam, berani la dia nak berbunyi. Kena dengan DAPigs tengok, senyap!!! Kecut telur!!! Pejuang Islam menda kejadahnya kalau macam tu? Ceit!!! Pigidah!!!
|

SERBU GEREJA.. AMBIGA CABAR PAS PECAT HASAN ALI!!

Posted: Aug 5, 2011 by Gelombang Rakyat in Labels: , ,
4
Huh? Diplomasi. Toleransi. Punya baik hati PAS Selangor ni dengan puak2 DAP sehinggakan menafikan hukum dan Undang2 Islam. Inilah akibat termakan hasutan dan terminum air jampi Ambiga. Tindakan JAIS memasuki sebuah gereja di Damansara kerana mengesyaki terdapatnya gejala murtad dibalas dengan caci maki hamun dari puak2 PAS Selangor yang kini dimonopoli Khalid Gereja. Agaknya mungkin Hasan Ali sudah tak tahan lagi bersabar setelah sekian lama berdiam diri, lalu dilontarkan terus suaranya semalam dan mempertahankan tindakan Jabatan Agama Islam Selangor. Kenyataan Hasan Ali memijak muka Khalid Gereja yang membuat kenyataan bodoh menganggap JAIS tidak menyiasat terlebih dahulu sebelum membawa bertindak. Bagaimana pula sebuah Jabatan yang memantau bidang Agama sebuah Negeri membuat tindakan membabi buta? Khalid Gereja ini buat2 lupa isu murtad di Selangor bukan 1 perkara baru. Maka ini adalah jalan yang digunakan bagi menangani masalah MURTAD, yang kata PAS 1 ketika dahulu merupakan bakal memusnahkan Tamadun Islam. Tapi sekarang Tamadun sudah tukar. Tamadun Al Juburi. Tamadun Roket. Adoi. Haaa.. Ambiga mesti lebih berang dengan tindakan Hasan Ali. Ambiga bakal membuat kenyataan mengenai hal tersebut. Mungkin Khalid Gagap tidak sabar2 mahu meluluskan cadangan beliau agar memecat Musuh Politik beliau iaitu Hasan Ali.


ANTARA HASAN ALI DAN KHALID SAMAD, SIAPA SEBENARNYA 'WAKIL' UMNO DALAM PAS SELANGOR?

Penulis sekadar menggeleng sambil tersenyum apabila seorang sahabat totok berdarah hijau bertanya pendapat penulis tentang Hasan Ali dan Khalid Samad. Sangka penulis, tentulah si sahabat ini akan memilih salah seorang daripada mereka, apatah lagi si sahabat ini pernah 'berkempen' untuk Khalid Samad tanpa mengira masa di kawasan penulis tinggal.

Sahabat mengulas tentang perkembangan Hasan Ali dan Khalid Samad yang sekali lagi kelihatan bertelagah kerana gereja dan Kristian. Kata sahabat, dia hairan dengan kedua-dua orang pemimpin tersebut yang sepatutnya tidak berperangai begitu, lebih-lebih lagi Khalid Samad.

Apa yang dilakukan oleh Hasan Ali adalah betul berdasarkan kaedah fiqh. Tidak timbul tentang wala' kepada pemimpin kerana berdasarkan hierarki kepimpinan antara Hasan Ali dengan Khalid Samad, Hasan Ali lebih kanan. Tugas Hasan Ali adalah melibatkan umat Islam tanpa mengira parti, sedangkan Khalid Samad pula hanyalah Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor.

Jadi, pada pendapat sahabat berkenaan, hikmah di sebalik tindakan Hasan Ali jauh lebih besar berbanding Khalid Samad yang hanya cuba menyelamatkan air muka PAS di kalangan PKR dan DAP dalam Pakatan Rakyat. Hasan Ali memilih majoriti berbanding minoriti...

Bagaimanapun, sahabat berkenaan menimbulkan satu persoalan yang membuatkan penulis terdiam. Antara kedua-dua orang itu, siapa sebenarnya yang ditanam ke dalam PAS untuk memperlihatkan PAS sebagai sebuah parti bodoh yang bukannya membawa ahli-ahli PAS ke jalan yang benar?

Sahabat kemudiannya memberikan pendapatnya yang penulis rasa, sangat berbeza berbanding pendapat umum di kalangan totok PAS yang lain. Katanya, berbanding Hasan Ali yang seringkali dikatakan sebagai orang UMNO yang bercita-cita menjadi Menteri Besar menerusi Kerajaan Perpaduan, Khalid Samad sebenarnya yang lebih mendatangkan keburukan kepada PAS.

Alasannya, kebanyakan tindak-tanduk Khalid Samad banyak mendedahkan kelemahan pada PAS. Khalid Samad berjaya membuktikan bahawa para pemimpin PAS terutama pemimpin tertinggi sangat takut kehilangan kuasa dan pada masa yang sama, sanggup menjadi binatang politik yang tidak berpandu kepada ajaran wahyu lagi. Khalid Samad juga menjadikan PAS sebagai belasahan, sekaligus membenarkan UMNO membuka mulut sedangkan selama puluhan tahun, tidak banyak hujah PAS terhadap UMNO yang boleh dibalas atau berani dibalas.

Jadi, katanya, dia lebih berat mempercayai bahawa Khalid Samad sengaja dibiarkan oleh UMNO berada dalam PAS bagi tujuan perosakan seperti Khairy Jamaluddin sebagai Ketua Pemuda UMNO....

Penulis sekadar tersenyum sambil menggeleng-geleng kecil! Tak tahu nak cakap apa lagi...


TERKINI !! Pihak Gereja Damansara cuba HERET Sultan Selangor didalam isu JAIS..

Herman Shastri

Memang kurang ajar puak-puak tu bila mempertikaikan kuasa pihak Agama Islam membuat siasatan.. Dan yang paling kurang ajar ialah bila dorang cuba nak babitkan Sultan Selangor didalam Isu ni..

Gua heran satu perkara.., cepat sungguh dorang mengadu kepada Media Indonesia.. Dan kalau korang baca BBC Indonesia tu, memang dorang dah burukkan Malaysia kononnya dah berlaku ketegangan agama di negara ni..

Ini semua tak lain adalah kerja Anwar Ibrahim dan konco-konconya lah.. Dia kan selalu je pergi melawat ke Indon tu untuk kutuk Malaysia..

Dan ini juga jenis kafir yang Khalid Samad pertahankan sangat tu? Memang bodoh puak-puak PAS bila terlampau percayakan kafir lebih dari saudara semuslim sendiri...



Dewan Gereja Malaysia menyampaikan bantahan kepada kerajaan Malaysia kerana pihak polis dan pegawai jabatan agama JAIS, masuk ke dalam sebuah gereja tanpa surat perintah.

"Semua tempat kebaktian, sembahyang, seperti kuil, masjid, gereja dan lain-lain adalah tempat suci. Sebab itu polis atau wakil-wakil lain tidak boleh masuk secara terus tanpa alasan munasabah atau surat perintah.


Kalau hendak masuk juga harus mendapat kebenaran dari ketua agama berkaitan," kata Herman Shastri, seksyen Dewan Gereja Malaysia kepada BBC Indonesia. (British Boardcasting Corparation)


Serbuan itu pada (03/08) malam di Gereja Metodis Damansara Utama, Selangor.


Polis dan Jabatan Agama Islam Selangor, JAIS, memasuki gereja ketika majlis jamuan makan malam sehubungan dengan kegiatan sebuah LSM, Harapan Komuniti.


"Amat dikesali jika jamuan untuk para sukarelawan, pemimpin dan masyarakat harus diganggu oleh tindakan yang mengejut dan memualkan dari pejabat agama negari dan Polis," lapuran kenyataan resmi Dewan Gereja Malaysia.


Pihak Gereja meminta agar Sultan Selangor melakukan penyelidikan atas apa yg terjadi sebagai 'penyerbuan yang tidak beralasan'.


Herman Shastri juga berkata insiden ini adalah baru pertama kali terjadi dan pihak kami tertanya tanya dan menimbulkan ketakutan.


"Antara perkara yang membuat kami ketakutan di kalangan kaum Kristen disini kerana inilah yg pertama berlaku apabila Polis dan wakil-wakil JAIS, masuk ke dalam gereja tanpa kebanaran dan tunjuk surat arahan. Mereka mengatakan hendak membuat investigasi atau siasatan tentang apa yang sedang dibuat dalam gereja, jelas Herman lagi. - BBC






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...