Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Sunday, July 31, 2011

KENALI SEJARAH DAP DARIPADA SEORANG MELAYU YANG BUANG BANGSANYA!

Adakah kerana ketksuban ini, ada di kalangan Melayu Islam termasuk ahli PAS menyokong DAP BANGSAT LAGI LAKNAT.

Sebagai renungan dan kesedaran. :

Bila membaca tulisan seorang YANG JELAS MENGANGKAT DAP sebagai Parti yang terhebat. Gaya penulisan ini menunjukkan dia mestilah seorang Melayu. Pelik betul kenapa jadi seperti ini. Pewaris Anak Bangsa sengaja kongsikan penulisan ini untuk tujuan kita tahu .

SEJARAH PENUBUHAN DAP"
Diasaskan pada Oktober 1965, Parti Tindakan Demokratik (DAP) didaftarkan secara rasmi enam bulan kemudian pada 18 Mac 1966 sebagai sebuah parti demokratik sosial yang

“berjanji akan berpegang kuat kepada ideologi satu negara Malaysia yang bebas, demokratik dan berfahaman sosialis, berdasarkan prinsip-prinsip keadilan kaum dan kesaksamaan sosial dan ekonomi yang berasaskan institusi demokrasi berparlimen.”(PERISYTIHARAN SETAPAK, dibuat pada Kongres Kebangsaan DAP pertama di Setapak, Kuala Lumpur pada 29 Julai 1967)

Pada Ogos 1966, “Lidah Rasmi” Parti iaitu Roket diterbitkan buat pertama kali.

Pada Oktober 1967, DAP menyertai 55 parti demokratik sosial, sosialis dan buruh yang lain di seluruh dunia sebagai ahli Socialist International (SI) di Persidangan Antarabangsa SI di Zurich, Switzerland.

DAP bertanding dalam pilihan raya umumnya yang pertama pada 1969 dan memenangi 13 kerusi Parlimen dan 31 kerusi Dewan Undangan Negeri dengan memperolehi 11.9 peratus daripada jumlah undi sah yang dibuang.

DAP mengalami pasang surut dalam pilihanraya-pilihanraya umum yang ditandingi dalam tempoh 42 tahun di antara 1969 dan 2008, daripada memenangi hanya 9 kerusi Parlimen dan 11 kerusi Dewan Undangan Negeri dalam pilihan raya umum 1995, hinggalah berjaya meraih 20 kerusi Parlimen dan 79 kerusi Dewan Undangan Negeri dalam pilihanraya umum 2008.

Dalam tempoh penuh pahit manis selama lebih empat dekad, DAP masih berdiri di baris depan perjuangan untuk merealisasikan prinsip demokrasi, keadilan, kesaksamaan dan sebuah Malaysia berbilang kaum, bahasa, budaya dan agama yang sentiasa bersatu.

Pemimpin, ahli dan penyokong DAP tidak mudah gentar atau tersentak apabila ramai di antara mereka terpaksa menghadapi cabaran demi cabaran kerana kepercayaan politik mereka. Ada di kalangan pemimpin parti yang ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri, didakwa, disabit bersalah dan dipenjarakan di atas pelbagai tuduhan palsu dan dakwaan yang dirada-adakan, selain menjadi mangsa dalam pelbagai bentuk intimidasi oleh pemerintah.

DAP dalam tempoh 30 tahun pertama perjuangannya telah berjaya menyelamatkan Malaysia daripada perpecahan dan kehancuran dengan memecahkan acuan keras dasar pembinaan negara yang berdasarkan asimilasi dan bukannya integrasi.

Kerajaan Barisan Nasional (BN) secara terbuka pada 1994 telah mengakui bahawa dasar pembinaan negara asimilasi yang mana ia cuba laksanakan pada asalnya, dengan pendekatan “satu bahasa, satu budaya” yang enggan mengiktiraf realiti negara yang berbilang kaum, bahasa, agama dan budaya, adalah tidak sesuai untuk sebuah masyarakat majmuk seperti Malaysia.

Ketegasan DAP yang konsisten dan tidak berputus asa dalam pendekatan integrasi dalam pembinaan negara bangsa telah berjaya dalam penentangannya ke atas sebarang dasar asmilasi.

Dalam pilihan raya umum 1999, DAP bersepakat dengan Parti Islam SeMalaysia (Pas), Parti Keadilan Nasional (Keadilan) dan Parti Rakyat Malaysia (PRM) untuk membentuk Barisan Alternatif (BA) dalam percubaan untuk memecahkan hegemoni politik BN yang menunjukkan kesombongan mereka dalam memerintah melalui cara yang tidak demokratik dan menindas hak asasi rakyat Malaysia sewenang-wenang, hanya kerana mereka memperoleh majoriti Parlimen dua pertiga.

Malangnya, peristiwa-peristiwa yang berlaku seterusnya, khasnya desakan Pas untuk membentuk sebuah negara Islam – suatu idea yang dianggap tidak bersesuaian dengan sifat majmuk negara Malaysia yang dikecapi DAP – memaksa DAP menarik diri daripada gabungan tersebut dua tahun kemudian.

DAP bagaimanapun tetap berpegang kuat kepada komitmennya bahawa Malaysia hendaklah kekal sebagai sebuah negara demokratik, sekular dan berbilang agama. Kerjasama DAP dengan tiga parti pembangkang lain adalah berdasarkan manifesto bersama BA “Ke Arah Sebuah Negara Malaysia Yang Adil” demi memusnahkan hegemoni politik BN dan menghancurkan rantai kongkongan yang membataskan hak dan kebebasan rakyat Malaysia yang menjejaskan keadilan, kebebasan, demokrasi dan pemerintahan yang baik.

Dia atas kewajaran tersebut, DAP mengambil keputusan untuk tidak lagi berada di dalam gabungan BA ini apabila ianya dicemari oleh desakan satu parti komponen bahawa sifat sekular negara ini harus digantikan dengan pembentukan Negara Islam.

Namun demikian, cabaran terbesar bagi Malaysia terletak pada masa depan dan bukan masa silam – merealisasikan sebuah negara Malaysia untuk rakyat Malaysia di mana semua rakyat tanpa mengira kaum atau agama dapat menikmati keadilan, kebebasan, demokrasi dan pemerintahan baik.

Dalam pilihanraya umum bulan Mac 2008, satu senario politik baru telah muncul di Malaysia di mana kongkongan BN ke atas majoriti dua per tiga di parlimen akhirnya dihapuskan. Kuasa di lima buah negeri bertukar tangan – Pulau Pinang yang kini dipimpin oleh seorang Ketua Menteri DAP, Perak, Selangor, Kedah dan Kelantan. Keputusan pilihanraya ini telah menyaksikan penubuhan Pakatan Rakyat oleh tiga parti pembangkang iaitu DAP, Parti Keadilan Rakyat dan PAS – yang berjaya menguasai 82 dari 222 kerusi parlimen – demi merealisasikan negara Malaysia yang adil, bersatu-padu serta demokratik.

DAP akan terus berusaha dalam komitmen politiknya untuk mewujudkan sebuah Malaysia yang adil, saksama, demokratik dan bersatu-padu supaya negara kita mampu menghadapi cabaran-cabaran zaman teknologi maklumat dan globalisasi serta mengambil tempat yang sewajarnya dalam arena antarabangsa.

SEBAGAI RENUNGAN DAN PANDUAN KEPADA MELAYU ISLAM YANG TELAH LUPAKAN AKAN PERISTIWA 13 MEI 1969 ; BACALAH PAPARAN DI BAWAH ... MARILAH KITA NILAI BERSAMA SIAPA SEBENARNYA DAP BANGSAT LAGI LAKNAT:

INILAH DIANTARA PERANAN YANG DIMAINKAN OLEH DAP UNTUK MENJAJAH NEGARA INI.. INGATAN KEPADA DAP .. INI MALAYSIA ADALAH TANAH MELAYU .. JADI INI NEGARA MELAYU PUNYA BUKAN " WE , THE CHINESE

sebuah parti baru telah ditubuhkan di Malaysia bagi mengambilalih fungsi PAP sebelum ini .

Parti baru itu diberi nama Parti Tindakan Demokratik (DAP). Menjelangnya pilihanraya 1969 parti DAP dan parti -parti pembangkang lain telah memainkan isu-isu sensitif dan perkauman termasuk membangkitkan soal-soal ketidakadilan menyebabkan perasaan tidak puas hati dan kegelisahan di kalangan rakyat menjadi bertambah .

Sebenarnya apa yang cuba dilakukan oleh parti-parti politik ini bertujuan untuk mendapatkan kemenangan dalam pilihanraya, di mana mereka tidak mempedulikan sentimen antara kaum yang boleh membahayakan itu.

Isu Bahasa juga tidak kurang pentingnya dalam menyumbangkan faktor kepada peristiwa 13 Mei .

Berikutan perisytiharan kemerdekaan Tanah Melayu 1957, sebuah perlembagaan Persekutuan telah dibentuk yang antara lainnya menyatakan dengan jelas tentang kedudukan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris adalah sebagai bahasa rasmi negara.

Selepas sepuluh tahun merdeka kerajaan akan mengkaji semula tentang kedudukan bahasa Inggeris dengan tujuan untuk menggurkannya daripada status bahasa rasmi dan hanya bahasa Melayu sahaja yang diiktiraf sebagai bahasa rasmi.

Untuk mencapai tujuan itu, pada 31 Ogos 1967 kerajaan telah mengadakan pelbagai kegiatan bagi tujuan memperluaskan penggunaan bahasa Melayu .

Antara kempen yang dijalankan ialah Hari Bahasa Kebangsaan , Minggu bahasa Kebangsaan dan Bulan Bahasa Kebangsaan . Pelaksanaan penggunaan Bahasa Kebangsaan telah dipelopori oleh Dewan Bahasa dan Pustaka dengan dipimpim oleh Syed Nasir bin Ismail .

Dasar Pelajaran Kebangsaan yang dirasmikan sebagai Ordinan Pelajaran 1957 telah dikecam oleh pelbagai pihak bukan Melayu .

Ini kerana mereka merasakan langkah itu terlalu mengutamakan bahasa Melayu, namun Kesatuan Guru-Guru Melayu Semenanjung (KPGMS) pula tidak berpuas hati dengan perlaksanaannya .

Mereka berasa kecewa dengan sikap kerajaan yang tidak menubuhkan sekolah menengah dan universiti yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar pada awal 1958 sebagaimana yang telah dirancangkan .

Bagaimanapun berkat perjuangan beberapa orang tokoh termasuk Tuan Syed Nasir bin Ismail, sebagai pengerusi dan Dr. Mahathir Mohamad sebagai naib pengerusi, termasuk juga antaranya dua orang tokoh UMNO ketika itu iaitu Tun Razak bin Hussain, Dato` Dr.Ismail bin Abdul Rahman, akhirnya gagasan Universiti Kebangsaan yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar telah mendapat sokongan UMNO dan kerajaan perikatan dan ianya berjaya ditubuhkan pada 18 May 1970.

Berikutan penubuhan Universiti Kebangsaan ini telah mendapat reaksi yang kurang menyenangkan daripada kaum Cina, apabila mereka juga telah mengemukakan permohonan untuk menubuhkan Universiti Merdeka.

Oleh kerana pilihan raya 1969 sudah hampir maka pihak MCA telah mendakwa bahawa sekiranya mereka tidak menyokong projek Universiti Merdeka maka ramai pengundi keturunan Cina akan menolak mereka dalam pilihan raya nanti.

Untuk itu kerajaan telah menyelesaikan tuntutan itu secara memberi kebenaran kepada MCA menubuhkan Kolej Tunku Abdul Rahman (KTAR).

Suatu keganjilan di sini apabila kerajaan telah memberi bantuan kepada sebuah institusi pendidikan yang bercanggah dengan Dasar Pelajaran Kebangsaan .

KTAR sebenarnya menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantarnya . Namun itulah hakikatnya kerajaan sedapat mungkin cuba bertolak ansur demi menjaga keharmonian masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa.

Keputusaan pilihanraya pada 10 Mei 1969 telah menunjukkkan kemerosotan pengaruh Perikatan di kalangan rakyat. Hakikat ini sebenarnya membuktikan apa sahaja kelemahan yang cuba ditonjolkan oleh parti-parti pembangkang khususnya DAP telah mendapat sambutan dari kalangan rakyat malah mereka boleh dikatakan berjaya dalam meniupkan sentimen perkauman antara Melayu dan bukan Melayu.

Dalam pilihan raya itu Perikatan telah terlepas Pulau Pinang ke tangan parti Gerakan , sementara Kelantan pula tetap di tangan PAS . Bagaimanapun bagi negeri-negeri seperti Selangor dan Perak, Perikatan hampir-hampir gagal untuk menubuhkan kerajaan kerana kelebihan majoritinya yang sangat sedikit.

Berikutan sedikit kejayaan di pihak DAP itu telah menggawatkan lagi suasana yang sedia tegang ketika itu. Orang-orang Cina merasakan yang mereka sudah menang dan dapat menewaskan orang-orang Melayu lantaran itu mereka berasa sangat angkuh lalu mengeluarkan kata-kata yang menghina terhadap UMNO dan orang-orang Melayu amnya.

Peristiwa ini berlaku sewaktu satu perarakan kemenangan oleh DAP dan Gerakan . Mereka telah melalui jalan-jalan yang tidak dibenarkan bahkan melanggar batasan waktu yang telah dibenarkan oleh pihak polis.

Perarakan ini telah melalui Kampung Bharu iaitu kampung terbesar yang didiami oleh orang-orang Melayu di Kuala Lumpur di mana terdapat lebih tiga puluh ribu penduduk Melayu tinggal di situ.

Sewaktu melalui kawasan itu mereka yang terdiri daripada gabungan ahli-ahli DAP dan Gerakan telah menghamburkan kata-kata kesat seperti "Melayu sudah jatuh", "Kuala Lumpur sekarang Cina punya," "Ini negeri bukan Melayu punya, kita mahu halau semua Melayu".

Orang-orang Cina juga dikatakan telah mengikat penyapu besar pada lori sebagai simbol untuk menyapu orang-orang Melayu keluar dari Kuala Lumpur.

Berikutan itu pada petang 13 Mei 1969, UMNO Selangor telah menyeru ahli-ahlinya supaya datang dan berkumpul di rumah Menteri Besar ketika itu iaitu Dato` Harun Idris untuk mengadakan perarakan balas di mana mereka sebenar bukannya kalah tetapi sekadar kurang majoriti sahaja namun masih boleh membentuk kerajaan.

Menurut laporan seorang pegawai polis, pada petang itu sekumpulan orang Melayu dari Gombak yang lalu mengikut Setapak telah diserang oleh orang Cina.

Ada sebahagian daripada mereka yang terlepas daripada serangan itu telah pergi ke rumah Menteri Besar dan menyampaikan berita itu lalu dengan segera orang-orang Melayu yang sedang berkumpul di situ telah mengambil tindakan balas, maka bermulalah pergaduhan antara kaum yang dikenali sebagai peristiwa 13 May 1969.

Dalam pada itu ada juga sumber-sumber sejarah yang mengatakan peristiwa sebenar berkaitan peristiwa 13 May ini telahpun bermula di Pulau Pinang tidak lama sebelum itu.

Peristiwa ini dikaitkan dengan suatu tindak balas yang berupa simpati golongan pemuda-pemuda pelampau Cina terhadap perjuangan komunis.

Pssssst..... 1969 = DAP+GERAKAN+PAS

2011 = DAP+PKR+PAS

Oleh sebab karenah PR ( DAP+PKR+PAS ) Adakah akan berulang lagi sejarah 1969 ...???

KEPADA SEMUA PEMIMPIN MELAYU BERSATULAH KAMU SEMUA UNTUK MASA DEPAN GENERASI MUDA YG SEMAKIN LUPA AKAN KEPERIBADIAN BANGSA MELAYU MEREKA SENDIRI. KENIKMATAN KESENANGAN SEKARANG . MEREKA LUPA SEJARAH PENGORBANAN DATUK NENEK MEREKA YG BERMANDIKAN KERINGAT DAN DARAH DEMI SATU KEMERDEKAAN YANG JITU.

" IBARAT KATA LAKSAMANA HANG TUAH .... TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA"



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...