Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Wednesday, July 27, 2011

MARI KENALI UMB Oh UMB.... YANG DIKETUAI OLEH TUN FAISAL , EXCO PEMUDA UMNO SELAKU PEGAWAI KHAS MENTERI DALAM NEGERI.

Maklumlah aku ini , asalnya hanya belajar membuat blog. aku hanya tahu dunia aku aje. Dalam aku cuba bermain dgn penulisan seperti budak tadika . Tiba2 aku terbuka blog PAPAGOMO . Jadi banyaklah artikel PAPAGOMO aku copy dan Paste kat blog aku sebagai bahan peribadi. Dan seterusnya aku sebarkan kepada keluarga , sahabat , kenalan aku kat kampunglah tentang hal2 puak pembangkang. Kadang2 ada saudara2 aku memtemplak aku akan artikel yg aku sebarkan. Maklumlah ada antara saudara2 aku ini .. ada yg telah berubah hati menyokong pembangkang terutama PRU-12 tahun 2008. Pada hal , saudara2 aku ini samalah juga dengan aku amat jumud dengan UMNO. Selepas PRU-12 tahun 2008, dgn artikel berapa blogger sokong Kerajaan BN seperti PAPAGOMO , GAP , dan lain lagi. Aku berjaya mengubah pendirian saudara2 aku kearah BN. Walaupun , ada antara saudara , sahabat dan dalam keluarga aku sendiri ( adik beradiklah) pada PRU-12 telah mengundi dan memangkah ruang pembangkang . Hinggakan melalui analisis selepas PRU-12 .. salor tempat aku mengundi kebanyakkan golongan muda sokongan terhadap pembangkang meningkat begitu menakutkan, salor tempat aku mengundi dikuasai pihak pembangkang.

UMB ( Unit Media Baru ) baru aku tahu pada bulan ini , itu pun kerana pertelingkahan PAPAGOMO dengan TUN FAISAL .

Di bawah catatan pengalaman Blog Pendekar Siber. Telah memperkenalkan aku dgn UMB ini. Terima kasih kepada PENDEKAR SIBER.

UMB Oh UMB....

Penulis terdetik untuk menulis mengenai pengalaman yang dialami penulis tidak lama dahulu setelah tercetusnya polemik di antara bloggers Pro BN dan Unit Media Baru (UMB) baru-baru ini. Penulis mula menceburi dunia blogging sejak dari tahun 2007 dan pada masa itu penulis mengakui bahawa dunia penulisan siber negara dikuasai oleh bloggers dari pembangkang. Banyak artikel-artikel yang dimuatkan di dalam blog mereka benar-benar menimbulkan keresahan di kalangan rakyat. Malah di laman myKMU.net. penulis melihat bahawa ramai ahli-ahli myKMU di sana secara terangan menghentam kerajaan BN pada masa itu dan seterusnya membawa kepada kekalahan terburuk BN dalam sejarah pilihanraya tanahair.

Selepas itu, penulis terdengar ura-ura penubuhan sebuah unit baru iaitu Unit Media Baru atau UMB yang bertujuan untuk menangkis serangan bloggers Pakatan Rakyat walaupun tidak dinafikan bahawa telah ada beberapa bloggers Pro BN yang telah lama berhempas-pulas untuk mempertahankan kebenaran. Penulis ada menghubungi Saudara Pengerusi UMB iaitu Saudara Tun Faisal yang pada mulanya penulis sangkakan beliau memang telah dianugerahkan dengan gelaran Tun.

Setelah beberapa lama cuba menghubungi beliau, tidak banyak perkara yang dapat membantu penulis malah beliau telah meminta penulis menghubungi Setiausaha UMB yang kebetulan bermastautin di sebuah negeri di utara tanahair. Seperti yang diperkatakan oleh penulis sebelum ini, ternyata SU UMB berkenaan juga tidak memberikan kerjasama yang sewajarnya kepada penulis untuk merealisasikan hasrat untuk memperjuang agama, bangsa dan negara.

Selepas gagal mendapatkan kerjasama dari orang-orang kuat UMB ini, akhirnya penulis mengambil inisiatif sendiri untuk menubuhkan UMB di tempat di mana penulis sedang bermastautin dan mendapat kerjasama serta perhatian yang sewajarnya dari pihak kepimpinan Bahagian berkenaan sehingga nama penulis telah dicalonkan untuk menghadari kursus anjuran UMB dengan kerjasama Jabatan A dan Jabatan B.

Kursus tersebut telah diadakan di sebuah pulau peranginan di utara tanahair dan terdapat beberapa bloggers yang penulis kenal seperti penantibangkit, pisau.net dan beberapa lagi yang penulis telah lupa nama mereka. Apa yang agak mengejutkan penulis adalah cara pengendalian kursus oleh pihak UMB. Mereka seolah-olah tidak bersedia untuk mengendalikan kursus tersebut dengan arahan-arahan yang bertindih dan berbeza-beza dari masa ke semasa.

Penulis juga difahamkan bahawa semua bloggers UMB pada masa itu bergerak sendiri tanpa mendapat sebarang peruntukan dari mana-mana pihak. Sekiranya benar, penulis ingin ucapkan tahniah kepada bloggers UMB semua. Tapi yang menghairankan penulis bagaimana semua bloggers UMB pada masa itu menggunakan netbook, broadband, baju dan beg dari jenama yang sama? Malah mereka mengenakan baju UMB yang berlainan warna setiap hari.

Antara ketetapan yang telah ditetapkan oleh UMB pada masa itu adalah para bloggers yang ingin menyertai UMB mesti menyediakan 3-5 artikel ke dalam blog masing-masing dan tidak dibenarkan sama sekali mengkritik ahli dan parti politik di bawah naungan UMB. Malah blogger perlu mengwujudkan blog yang baru di bawah naungan UMB walaupun blogger tersebut telah ada blog mereka sendiri sebelum ini.

Ini adalah ketetapan yang telah ditetapkan oleh UMB sendiri dan penulis agak keberatan untuk memenuhi ketetapan tersebut kerana jika tiada ruang untuk menegur kepimpinan atasan di blog, di mana lagi para bloggers boleh berbuat demikian. Tidak mungkin para blogger akan tampil berucap di perhimpunan tahunan kerana perkara ini telah berlaku kepada seorang blogger di mana beliau telah tidak dipanggil ke mana perhimpunan tahunan setelah berucap menegur sesetengah kepimpinan atasan semasa perhimpunan sebelum itu.

Setelah tamat kursus, penulis cuba menghubungi penganjur iaitu Jabatan A berkenaan kesinambungan daripada kursus yang telah diadakan namum amat mendukacitakan bahawa jabatan tersebut tidak memberikan sebarang respon. Penulis juga cuba menghubungi UMB dan seperti biasa juga tiada respon. Setelah ditegur oleh kepimpinan bahagian agar tidak mengkritik mana kepimpinan dan parti, akhirnya penulis mengambil keputusan untuk tidak lagi menulis di bawah naungan UMB. Penulis tidak meletakkan jawatan kerana tiada sebarang perlantikan secara formal dilakukan untuk jawatan UMB ini.

Setelah bergerak secara bersendirian tanpa naungan mana-mana organisasi, penulis berasakan bahawa penulis semakin bebas untuk menulis apa saja yang terlintas di hati dan fikiran penulis. Malah sebagai blogger yang bebas, penulis berkesempatan untuk mengenali beberapa rakan bloggers bebas seperti Papagomo, Parpukari, Flyingkick, GWM dan beberapa lagi nama yang tak sempat penulis senaraikan di sini.

Ternyata penulisan para bloggers bebas ini sangat berbisa dan tajam dari bloggers yang bernaung di bawah UMB. Malah penulisan bloggers Pro BN ini mendapat liputan dari wartawan Utusan, Saudara Zaini Hassan yang menyifatkan bahan-bahan di blog mereka ini sangat kuat. Saudara Zaini juga tidak dapat mengambarkan apa yang akan berlaku sekiranya bloggers Pro BN berpaling tadah!!!...

Berbalik kepada kursus yang pernah penulis hadiri tempohari, akhirnya penulis dimaklumkan oleh Pengarah Jabatan B bahawa kursus tersebut adalah hasil inisiatif Jabatan beliau. Malah beliau berhasrat untuk membantu bloggers Pro BN di utara tanahair untuk terus berkarya demi untuk menegak keadilan dan menentang kebatilan.

Terima kasih Tuan Pengarah.... harap dapat diadakan mesyuarat dalam masa terdekat ini....


2 comments:

  1. Bro.. gua kenal sapa makhluk pendekar siber tu.. 10 dia cakap.., 11 kena tapis bro... Hahahahaha...

    ReplyDelete
  2. Thank MPP ... ini satu peringatan kat gua. Waduh, makin hebat peranan blogger. Thank u , gua harap mana2 blogger yg ikhlas utk BN bantu gua utk mengetahui mana kaca mana intan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...