Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Monday, May 6, 2013

CINA GELANG PATAH TAK SOKONG BN, SIAPA MENTERI BESAR BARU JOHOR?

    
Keputusan PRU13 telahpun diketahui. Rakyat telah memilih. Bagi Johor, umumnya masih lagi tiang seri UMNO tetapi bukannya Barisan Nasional. Majoriti pengundi Cina telah memilih pembangkang dan menolak calun BN.

Dengan penguasaan 13 kerusi DUN oleh DAP, jelas menunjukkan bahawa pengundi Cina Johor sudah tidak memerlukan BN lagi. Sentimen keCinaan telah meresap dalam pengundi Cina Johor.

Justru, apa yang perlu sekarang ini ialah dalam menghadapi PRU14 nanti, Menteri Besar baru yang bakal dilantik perlulah dari kalangan calun yang ultra-Melayu. Pengundi Cina sudah tak perlu dipujuk dan dilayan lagi. Sudah pelbagai peruntukan, sudah pelbagai keistimewaan yang terkadang mengguris hati Melayu diberikan kepada pengundi Cina, namun Cina tetap Cina.

Calun Menteri Besar baru Johor mestilah calun yang mampu memujuk dan menyatukan undi Melayu agar 100% bakal menyokong calun BN nanti. Calun MB Johor yang baru mestilah calun yang mampu menjadikan peniaga Cina berasa "panas punggung" di Johor.  Dan yang paling penting, calun MB Johor yang baru mestilah dari kalangan yang bukan mempunyai apa-apa hubungan atau dikaitkan dengan tauke-tauke buncit yang menyebabkan kemarahan Melayu ketika Datuk Ghani Othman.

Perihal calun-calun yang mempunyai hubungan dengan pemodal dan tauke buncit di Johor ini bukanlah rahsia lagi dikalangan pengundi. Tak perlu diperjelaskan lagi. Eloklah DS Najib mencalunkan calun MB yang baru kepada Istana Johor yang akan dilihat oleh pengundi Melayu bahawa calun tersebut bukanlah calun "salin tikar" untuk tauke buncit di Johor untuk menggantikan Ghani. Dan yang paling penting, calun tersebut mestilah bersifat sedikit perkauman untuk menjadi MB yang "ultra-Melayu", sebabnya Cina Johor dah ada Kit Siang untuk menjadi tempat mereka mengadu.

DAP bolot 70 % kerusi Parlimen 

DAP memperoleh lebih 70 peratus daripada jumlah kerusi Parlimen yang ditandinginya pada Pilihan Raya Umum ke-13, apabila memenangi 38 daripada 51 kerusi, dengan penasihat parti Lim Kit Siang menembusi kubu kuat Barisan Nasional (BN) di Johor. Di kerusi Gelang Patah, Johor, Lim mengalahkan bekas menteri besar Datuk Abdul Ghani Othman apabila memperoleh majoriti 14,762 undi.

 Anggota parti berkata bilangan yang lebih ramai keluar mengundi iaitu sebanyak 89.1 peratus di kawasan itu berbanding anggaran seluruh negara antara 70 dan 80 peratus yang diumumkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya, menyumbang kepada kemenangan Lim.

 Sokongan pengundi Cina di kawasan parlimen itu juga menyumbang kepada kejayaan Lim. Selain Gelang Patah, calon DAP juga menang di Kluang, Bakri dan Kulai, namun kalah di Labis dan Tanjong Piai. Pada Pilihan Raya Umum ke-12 pada 2008, DAP menang 28 kerusi parlimen.

 Sementara itu, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mengekalkan kerusi Parlimen Bagan dengan 34,159 majoriti undi serta kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Air Puteh dengan lebih 7,700 undi. Pengerusi Barisan Nasional (BN) Pulau Pinang Teng Chang Yeow mengumumkan peletakan jawatan beberapa jam selepas keputusan pilihan raya diumumkan kerana bertanggungjawab atas kegagalan merampas semula kerusi negeri itu daripada Pakatan. Di Kuala Lumpur, DAP menang semua lima kerusi Parlimen yang ditandinginya di Kepong, Segambut, Bukit Bintang, Seputeh dan Cheras.

 Di Perak, semua tujuh calonnya menang dengan margin selesa di kebanyakan kerusi parlimen majoriti Cina iaitu di Taiping, Ipoh Timor, Ipoh Barat, Batu Gajah, Beruas, Kampar dan Telok Intan. Selangor juga menyaksikan DAP mengekalkan penguasaannya di Puchong (Gobind Singh Deo), PJ Utara (Tony Pua) dan Klang (Charles Santiago). Pendatang baharu Ong Kian Ming juga berjaya menewaskan Datuk Yap Pian Hon daripada BN di Serdang.

 Di Melaka, calon DAP Sim Tong Him mengekalkan kerusi parlimen Kota Melaka, namun kalah di Alor Gajah menerusi Damian Yeo Shen Li, namun kekal di Seremban dan Rasah. Di Sabah, DAP memnangi kerusi Kota Kinabalu dan Sandakan, namun kalah di Sepanggar dan Putatan.

 Di Sarawak, pengundi terutama di Bandar Kuching, Stampin, Lanang, Sarikei dan Sibu, memilih calon DAP sebagai wakil rakyat mereka di Parlimen, manakala BN menguasai Mas Gading, Serian, Mukah, Kapit, Bintulu dan Lawas. - Bernama

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...