Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Monday, December 12, 2016

'Pemisahan Peguam Negara dan Pendakwa Raya: Memperkuat Undang-undang di Malaysia ".

'Asing peranan pendakwaraya dari AG untuk elak konflik':
Ini kerana pertindihan kedua-dua peranan itu menyebabkan masalah dan konflik kepentingan, kata Ideas.
 http://mk-cdn.mkini.net/902/43a1e3f26e93ce0ab61323cc4bf73126.jpg 
Sebuah badan pemikir menggesa pengasingan peranan peguam negara sebagai penasihat kerajaan dan pendakwa raya kerana kedua-dua peranan itu menyebabkan masalah dan konflik kepentingan.
Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (Ideas) membuat gesaan itu melalui kertas terbaru bertajuk 'Pemisahan Peguam Negara dan Pendakwa Raya: Memperkuat Undang-undang di Malaysia ".
"Apabila (Tan Sri) Abdul Gani Patail disingkir sebagai peguam negara semasa siasatan 1MDB terdapat bantahan awam yang besar.
"Terdapat peningkatan kebimbangan orang ramai mengenai kebertanggungjawaban dan ketelusan yang lebih tinggi bagi memastikan bahawa keadilan dikuatkuasakan dengan adil dan saksama.
"Ia tidak begitu banyak mengenai AG tetapi tentang peranan Pendakwa raya. Tetapi dalam kes ini, kedua-duanya keliru kerana jawatan itu dipegang oleh orang yang sama," kata Ketua Eksekutif Ideas, Wan Saiful Wan Jan dalam satu kenyataan .
Beliau berkata dua pertindihan peranan itu pada masa ini menyebabkan konflik kepentingan terutama dalam kes-kes di mana peguam negara perlu membuat keputusan sama ada perlu atau tidak untuk mendakwa kes terhadap kerajaan.
"Bagaimana seseorang peguam juga mempunyai kuasa untuk membuat keputusan sama ada perlu atau tidak untuk mendakwa anak guamnya?" soal beliau.
[Baca berita penuh]

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...