Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Wednesday, December 14, 2011

Anda memilih Kami, atau Anda bukan Seorang Muslim


ARRAYAH.INFO, Mesir, 13 Disember 2011 - Majalah Amerika "Time" memaparkan beberapa faktor yang dinilainya berada di balik kemenangan kumpulan Islamis atas kumpulan liberalis dalam pemilihan yang berlangsung di negeri-negeri Arab pada musim bunga Arab.

Majalah mengatakan jika musim bunga Arab benar-benar memberi peluang bagi pemberontakan terhadap liberalisme, maka musim gugur Arab membawa hasil besar bagi Islam politik.

Majalah menambah dengan memgatakan bahawa parti-parti yang mengamalkan idea-idea Islam mampu mengalahkan para pesaingnya dari kelompok liberalis, di Tunisia, Maghribi dan Mesir.

Di sinilah, majalah bertanya, berkata: "Mengapa kumpulan liberalis" pemimpin musim semi Arab "meraih sesuatu yang buruk dalam pemilihan? Pertama majalah mengutip sejumlah tafsiran-berkaitan kekalahan itu-yang dikumpul dari kalangan liberalis yang kecewa dengan kekalahannya di Mesir dan Tunisia. Mereka mempunyai pandangan yang sama, di antaranya kaum liberalis tidak bersedia untuk pilihan raya kecuali hanya lapan bulan, sedangkan Ikhwanul Muslimin mempunyai pengalaman hingga 80 tahun dalam organisasi politik.

Mereka juga mengatakan bahawa kumpulan Islamis mendapat sokongan dana besar dari Arab Saudi dan Qatar; serta para jeneral yang berkuasa di Mesir ketika ini memberikan suara kemenangan kumpulan Islamis, sebab tentera marah terhadap kaum liberalis yang dituduh menjatuhkan bekas pemimpin para jeneral, Presiden yang digulingkan Husni Mubarak .

Dan di antara tuntutan kaum liberalis juga, bahawa Ikhwanul Muslimin dan Salafi telah menggunakan propaganda agama "anda memilih kami, atau anda bukan seorang Muslim" untuk menyesatkan orang-orang miskin dan buta huruf dari kalangan pengundi, begitulah tuntutan yang mereka nyanyikan. Di sisi lain, majalah melihat bahawa tuntutan itu boleh dibenarkan, tetapi kurang tepat. Dikatakan bahawa Salafi tidak mempunyai pengalaman dalam organisasi politik, kecuali hanya sepuluh bulan saja. Akan tetapi ia berjaya melakukannya dengan baik.

Dan dalam mengulas pembiayaan, "Time" mengatakan bahawa kaum liberalis bukan kumpulan yang tidak mempunyai sumber pembiayaan, mengingati jutawan Najib Sawers-pemilik syarikat telekomunikasi-merupakan salah satu ahli "al-kutlah al-Mishriyah". Adapun tentang para jeneral berusaha memenangi kumpulan Islamis, maka "Time" mengatakan bahawa para pemerhati antarabangsa tidak mencari bukti adanya campur tangan tentera dalam proses pemilihan.

Sementara dalam menanggapi apa yang disebutkan kaum liberalis tentang kumpulan Islamis melakukan penyelewengan dan penipuan terhadap awam, maka majalah mengatakan bahawa ini bererti majoriti pengundi sangat polos. Sehingga ini mendedahkan sikap politik kaum liberalis terhadap institusi-institusi pemilihan, dan inilah yang merupakan faktor kunci atas buruknya prestasi kaum liberalis dalam pilihan raya.


Memahami Demokrasi

Majalah berpendapat bahawa hasil pilihan raya itu menunjukkan "Sesungguhnya kumpulan Islamis jauh lebih memahami demokrasi daripada kaum liberalis." Parti "An-Nahdhah" di Tunisia, dan parti "Kebebasan dan Keadilan" yang berasal dari Ikhwanul Muslimin di Mesir terbukti sangat kuat dan bagus dalan berorganisasi dan berkempen memenangi pilihan raya.

Kedua-dua parti itu telah menjangka spekulasi bahawa mereka sedang berusaha untuk membina suatu rejim agama di Afrika Utara seperti rejim Iran. Sehingga kelompok Islamis membentuk perikatan dengan parti-parti sekular, dan menyatakan keengganan mereka untuk mencari kerusi presiden di kedua-dua negara, Tunisia dan Mesir.

Majalah bertanya-tanya, apabila kaum Islamis berjaya dalam menjalankan demokrasi seperti yang dijalankannya dalam pilihan raya, maka ia mengatakan bahawa ada alasan untuk diharapkan. Majalah mengingatkan bahawa parti-parti Islam di Mesir dan Tunisia berbicara tentang kaedah reformasi, berusaha memperluaskan ruang lingkup perikatan, dan menarik lebih banyak kaum liberalis ke kenderaan mereka.

Adapun peranan kaum liberalis selepas pilihan raya, maka "Time" mengatakan bahawa mereka perlu memainkan peranan konstruktif dalam pembangkang bukannya berusaha merosakkan pilihan raya dengan kembali melakukan aksi-aksi protes di jalanan. Majalah mengatakan juga bahawa kaum liberalis harus mempersiapkan diri untuk pemilihan yang dijadualkan pada tahun 2012 dan 2013. "Di depan mereka masih terbentang masa yang cukup untuk belajar bagaimana meningkatkan prestasi demokratik mereka, seperti yang dilakukan kumpulan Islamis." [ Aljazeera.net / arrayah.info ].

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...