HADIS PERTAMA
Dari
Amirul Mukminin Umar Al-Khattab r.a katanya: " Aku mendengar Rasulullah
S.A.W. bersabda : - "Bahawasanya amalan-amalan itu adalah (bergantung)
kepada niat, dan bahawasanya bagi setiap manusia itu apa (balasan) yang
diniatkannya. Maka barangsiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya,
maka hijrahnya itu adalah kepada Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa
yang berhijrah kerana dunia yang ingin ia memperolehinya atau kerana
seorang perempuan yang ingin ia dinikahinya, maka hijrahnya itu adalah
atas apa yang ia berhijrah kerananya."
(Riwayat al-Bukhari no.1, 54, 2529, 3898, 5070, 6689, 6953, Muslim no. 1907, Abu Daud no. 2201, al-Tirmizi no. 1646, al-Nasai`i no.1/59-60, VI/158, Ibn Majah no. 4227 dan Ahmad no. 1/25, 43)
(Riwayat al-Bukhari no.1, 54, 2529, 3898, 5070, 6689, 6953, Muslim no. 1907, Abu Daud no. 2201, al-Tirmizi no. 1646, al-Nasai`i no.1/59-60, VI/158, Ibn Majah no. 4227 dan Ahmad no. 1/25, 43)
HADITH 1
It
is narrated on the authority of Amirul Mu'minin, Abu Hafs 'Umar bin
al-Khattab, radiyallahu 'anhu, who said: I heard the Messenger of Allah,
sallallahu 'alayhi wasallam, say:
"Actions
are (judged) by motives (niyyah), so each man will have what he
intended. Thus, he whose migration (hijrah) was to Allah and His
Messenger, his migration is to Allah and His Messenger; but he whose
migration was for some worldly thing he might gain, or for a wife he
might marry, his migration is to that for which he migrated."
[Al-Bukhari & Muslim]
Catatan :
Hadits
ini merupakan salah satu dari hadits-hadits yang menjadi inti ajaran
Islam. Imam Ahmad dan Imam syafi’i berkata : Dalam hadits tentang niat
ini mencakupi sepertiga ilmu. Sebabnya adalah bahwa perbuatan hamba
terdiri dari perbuatan hati, lisan dan anggota badan, sedangkan niat
merupakan salah satu dari ketiganya. Diriwayatkan dari Imam Syafi’i
bahwa dia berkata : Hadits ini mencakupi tujuh puluh bab dalam fiqh.
Sejumlah ulama bahkan ada yang berkata : Hadits ini merupakan sepertiga
Islam.
Hadits
ini ada sebabnya, iaitu: ada seseorang yang berhijrah dari Mekkah ke
Madinah dengan tujuan untuk dapat menikahi seorang wanita yang bernama :
“Ummu Qais” bukan untuk mendapatkan keutamaan hijrah. Maka orang itu
kemudian dikenal dengan sebutan “Muhajir Ummi Qais” (Orang yang
berhijrah kerana Ummu Qais).
Hadis ini adalah salah satu hadis utama dalam lslam.
Pokok perbincangan hadis :
1) Sebab keluar Hadis ini : kisah Hijrah Ummu Qais
2) Kenapa niat penting :
- untuk bezakan ibadat dengan adat.
- untuk tentukan qasad amal - adakah untuk Allah atau lainnya.
3)
Hukum melafazkan niat(jahr) - bid'ah mungkarah : tidak thabit dalam
quran dan sunnah - (asal ibadah haram kecuali berdalil) - fuqaha'
Syafie : sunnat haram sekiranya dengan jahr niat boleh mengganggu orang
lain (solat).
4)
Kesan niat baik pada perkara yang harus : dikira sebagai qurbah (hampir
dengan Allah), dan diberi pahala baginya makan minum - niat nak buat
ketaatan/ memberi nafkah - (hak anak/isteri), jima'@ bergaul dgn isteri -
dikira ibadah (memberi hak).
5)
Beberapa Langkah Perkara Harus bertukar menjadi Qurbah : Tidak boleh
jadikan gambaran luaran perkara harus sebagai qurbah. Contohnya:
berdiri di bawah panas matahari..(hadis nazar seorang lelaki). Perkara
yang mubah sebagai wasilah kepada ibadah. Mengambil ia sebagai tasyri'
ilahi - yakin bahawa ianya harus/ tidak melampau/ menepati syariat.
Menganggap ianya sebagai juz'ie - tak boleh berpanjangan sehingga
membinasakan diri.
Antara pengajaran hadis:
Niat
adalah teras segala amalan. Amalan baik mesti disertakan niat yang
baik. Amalan yang buruk atau amalan yang baik tetapi dijalankan tidak
mengikut aturan syara', tidak membawa apa-apa faedah walaupun dilakukan
dengan niat yang baik. Demikian juga amalan baik jika diniatkan bukan
kerana Allah, seumpama kerana riya', menunjuk-nunjuk atau kerana suatu
tujuan duniawi, maka ia tidak memberikan apa-apa faedah.
Ulama
ada berkata: Boleh jadi suatu amalan kecil menjadi besar kerana niat
dan suatu amalan yang besar menjadi kecil kerana niat. Sesuatu amalan
dibalas berdasarkan niat pelakunya.
Hijrah
adalah suatu peristiwa besar dalam lslam di mana umat lslam
diperintahkan berhijrah. Sesiapa yang berhijrah kerana Allah dan
RasulNya, dia akan dikurniakan pahala besar, sebaliknya jika kerana
dunia atau perempuan, maka dia hanya mendapat apa yang diniatkannya.
Walaupun
hijrah sudah tiada lagi, namun hijrah dengan makna meninggalkan maksiat
kepada melakukan taat, ia juga dianggap hijrah yang akan dikurniakan
pahala.
No comments:
Post a Comment