Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Tuesday, November 5, 2013

PRK Sg Limau : Kaum Cina masih tidak menyokong Barisan Nasional secara keseluruhannya.


ANALISIS PILIHANRAYA KECIL DUN SG LIMAU...HARUS DILIHAT

Tahniah kepada PAS kerana berjaya mengekalkan kerusi tersebut. Namun saya pasti PAS juga tidak terlalu gembira dengan kemenangan ini.

Barisan Nasional Kedah diterajui oleh Datuk Paduka Mukhriz sememangnya sedar bahawa Sg Limau merupakan kubu kuat PAS sejak dulu lagi yang pernah dipegang Allahyarham Ustaz Azizan.

Jalan itu memang sukar tetapi BN cuba sedaya upaya untuk menang atau paling tidak pun mengurangkan majoriti pun dah kira berjaya.

PRU 13 : Majoriti undi 2774
PRK 13 : Majoriti undi 1084

Peti Undi : BN 10, PAS 9

PAS menang di peti undi majoriti Cina (cth : PDM Bukit Besar) dengan majoriti 1110 undi. Pengundi kaum Cina di Sg Limau ialah seramai 1840 orang.

Peti undi inilah menyebabkan BN kalah.

Maknanya kaum Cina masih tidak menyokong Barisan Nasional secara keseluruhannya.

BN berjaya merampas 4 peti undi majoriti Melayu dari PAS. Semasa PRU13, PAS menang 13 peti undi berbanding BN, 6. Sekarang, BN menang di 10 peti undi berbanding PAS, 9.

Secara hakikatnya, Melayu menyokong UMNO, Cina sokong PAS di Sungai Limau.

BN terima kekalahan di DUN Sungai Limau dengan hati terbuka dan akan meneruskan pembangunan di Sungai Limau termasuk projek pembinaan jalan antara Guar Chempedak ke Pulau Bunting termasuk rancangan membina pelabuhan di Pulau Bunting.

PRK Sg Limau – CINABENG Cuma Nak RM350,000 Ajer TAPI BN Pegi Kasi RM2.3 Juta. Sudahnya CINABENG Tetap Tak Undi BN…..

 Keputusan peti undi PDM Bukit Besar telah memberikan keputusan PAS berjaya memperolehi 1557, manakala  undi untuk BN hanyalah 443. Disitu kita lihat PAS pukul BN dengan libasan CINABENG majoriti 1, 114. 

PDM Bukit Besar merupakan kawasan cina dan sedangkan sebelum hari mengundi BN menjanjikan dana sekolah cina mendapat peruntukan sebanyak RM2.3 juta walhal hakikat sebenar CINABENG hanya memerlukan RM350,000 sahaja…..

Simple mathematic bro! Keputusan rasmi merekodkan PAS menang majoriti 1,084 dimana sumbangan paling BESAR datang dari PDM Bukit Besar oleh pengundi CINABENG yang perlukan RM350k tetapi kerajaan UMNO kasi mereka RM2.3 Juta.

Jentera BN-UMNO nak berbangga sangat dengan penurunan majoriti kemenangan PAS…? Kaji semula angka diatas. Sumbangan peti undi PDM Bukit Besar CINABENG beri calon PAS majority 1,114 untuk menafikan kemenangan calon UMNO….

Agak-agaknya kalau RM2.3 juta itu dibelanjakan untuk kepentingan kaum melayu Sg Limau, lebih manfaat atau tidak…? Sajalah nak tanya jer…
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...