Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Monday, June 20, 2011

BERSIH tidak bertanggungjawab serta gangterisme, dan tindakan hendaklah diambil terhadapnya di bawah Akta Hasutan

[admin] Apakah pendapat anda semua tentang kenyataan Presiden PERKASA ini?
"Tuan-tuan bayangkan perhimpunan BERSIH tidak dibatalkan, mereka teruskan juga, (mereka) tidak umum bahawa mereka akan batal pada 7 atau 8 Julai, saya percaya masyarakat Tiong Hua mungkin ramai-ramai, semua sekali, belilah bekalan makanan tambahan simpan di rumah. - Ibrahim Ali.
Seterusnya Majlis Peguam bersuara:
[admin]Ancaman presiden PERKASA, Datuk Ibrahim Ali bahawa "apa saja boleh berlaku pada hari itu" jika Bersih 2.0 meneruskan perhimpunannya pada 9 Julai, adalah tidak bertanggungjawab serta rasis, dan tindakan hendaklah diambil terhadapnya di bawah Akta Hasutan, kata Majlis Peguam Malaysia. - MalaysiaKini.
Jawapan daripada SPR telah diperjelaskan dan penerangan telah diadakan semasa perjumpaan dengan pihak penganjur akan persoalan yang ditimbulkan. Tetapi pihak penganjur masih enggan menerima segala penerangan oleh SPR. Masih terus menghasut rakyat untuk meneruskan perhimpunan BERSIH. Sepatutnya penganjur dan balacinya lah yang dulu mesti ditahan dalam Akta Hasutan kerana ungkal , sombong dan angkuh ingin meneruskan perhimpunan itu walaupun pelbagai pihak menentang akan perhimpunan ini dan banyak laporan polis telah diadakan bagi membantah perhimpunan yang tersebut . Tapi malangnya mengapa pihak penganjur tetap berdegil.

Jangan jadikan SPR sebagai kambing hitam: Abdul Aziz
2011/06/20

PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) meminta Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) yang bercadang mengadakan demonstrasi jalanan haram pada 9 Julai supaya tidak menjadikan SPR sebagai kambing hitam.


Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, SPR bersedia mengadakan pertemuan dengan kumpulan itu dengan syarat perhimpunan haram itu tidak diadakan.
"Kita bincang tetapi dengan syarat begitulah, tetapi jika nak mengadakan demonstrasi dan jumpa kita hanya sebagai "rubber stamp" atau alasan sahaja, tidak ada maknalah.
"Pada saya, demonstrasi itu tidak menyelesaikan sebarang masalah. Pindaan undang-undang tidak akan terjadi dengan sendirinya kerana demonstrasi, atau permohonan mereka akan diterima, tidak mungkin," katanya kepada pemberita di pejabatnya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai tindakan kumpulan pengacau itu yang tetap berdegil untuk mengadakan perhimpunan haram pada 9 Julai ini, walaupun dikecam pelbagai pihak.

Kumpulan itu menuntut lapan perkara untuk memastikan pilihan raya telus dan bersih tanpa sebarang penyelewengan, iaitu membersihkan senarai undi, reformasi kepada undi pos, guna dakwat kekal, tempoh kempen minimum 21 hari, akses media yang bebas dan adil, kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

Abdul Aziz berkata, jika benar kumpulan itu memperjuangkan demokrasi, ia boleh terus berbincang dengan SPR dan mengemukakan permohonan dengan cara baik.
"Ini bukan caranya, jangan guna SPR sebagai kambing hitam. Ini kata SPR tidak demokrasi, tidak bersih, membantu dan menyokong kerajaan. Tetapi buktinya (keputusan) pilihan raya umum dan pilihan raya kecil tidak begitu.

"Jika pengundi suka pembangkang, menang pembangkang, banyak buktinya. Jadi, apa sebenarnya tujuannya? Saya fikir kami berlaku adil dan saksama," katanya.

Pengerusi SPR itu menjelaskan pihaknya mengadakan pertemuan dengan Pengerusi BERSIH, Datuk Ambiga Sreenevasandan dan ahli-ahlinya pada penghujung tahun lalu dan mereka menerima dengan baik penjelasan SPR berhubung perkara-perkara yang dibangkitkan.

Katanya, lapan perkara itu juga telah diperjelaskan oleh beliau di media sebelum ini yang antaranya memerlukan pindaan undang-undang dilakukan terlebih dahulu.

"Mereka (BERSIH) mahu berjumpa saya sekali lagi pada Mac atau April lalu, tapi pada masa itu, kita (SPR) sibuk dengan beberapa pilihan raya kecil dan pilihan raya negeri Sarawak.

"Jadi, saya kata tak boleh kerana saya sibuk sangat, dan mencadangkan mungkin lain kali. Lepas itu, senyap dan tiba-tiba dengar nak buat perhimpunan," katanya.

Abdul Aziz berkata, beliau berpendapat kumpulan itu mempunyai agenda lain dan bukan hanya membabitkan isu ketelusan SPR.

"Saya fikir kumpulan ini bukan bukan seperti pertubuhan bukan kerajaan yang sepatutnya, saya fikir kumpulan itu telah dipengaruhi oleh parti politik (tertentu).

"Mereka tidak lagi berkecuali, tidak lagi bebas, ia dipengaruhi oleh sesuatu kumpulan, tanpa sokongan kumpulan-kumpulan itu, Bersih tidak ada apa-apa," kat anya. - BERNAMA

Dengan ini tidak perlulah Majlis Peguam menggesa Datuk Ibrahim Ali diambil tindakan dalam Akta Hasutan malahan penganjur BERSIH hendaklah terlebih dahulu diambil tindakan dalam Akta Hasutan kerana mencurah minyak dalam api maka maraklah lah ia membakar dan meranapkan keamanan negara. Malah pihak penganjur juga tahu dengan tindakan mereka ini akan mengakibatkan kesan yang buruk kepada negara dan juga rakyat jelata yang tidak bersalah dan tidak ada kepentingan dalam urusan mereka. Rakyat berasa bersyukur menikmati keamanan negara. Justeru itu, rakyat dapat menjalankan aktiviti harian mereka dengan selesa dan aman.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...