image: https://i.malaysiakini.com/1192/3c34a8a10c2733ba19c500c20063b156.jpeg
Pelaksanaan taawun di tangan Tok Guru
Saat dijemput berucap di satu majlis
kebudayaan dan kesenian Cina Kelantan yang disertai 46 pertubuhan bukan
kerajaan (NGO) masyarakat Tionghua pada 11 Oktober 2002, Tok Guru
meletakkan petikan ayat ini sebagai paksi:
“Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu daripada seorang
laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa
dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang
yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling
takwa antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha
Mendalami pengetahuan (akan keadaan dan amalan kamu). (al-Hujurat : 13).
Bersifat hikmah mengambil jalur dakwah dalam majlis yang
berkepentingan multi etnik secermatnya, kata kunci yang sering
ditonjolkan Tok Guru dari ayat wahyu ini ialah pertama: "Allahlah yang
menjadikan kamu berbangsa-bangsa bersuku puak” dan kedua: Allahlah yang
menjadikan ini semua “supaya kamu semua saling kenal-mengenal."
Dalam mana-mana ucapan, Tok Guru cukup teliti membina tapak bersumber
ayat al-Quran terlebih dahulu sebelum membangun dan mengembangkan
kata-katanya agar tidak lari antara teks dan konteks.
Manusia saling bersaudara
Melalui proses penyesuaian diri yang sempurna dengan tema dan tujuan
sesebuah majlis, selalunya ucapan Tok Guru akan memasuki tali yang
diputarnya perlahan-lahan.
Tanpa disedari, khalayak pula akan memasuki “permainan minda” itu yang diputar Tok Guru agar masing-masing rancak berfikir.
Lihat sebahagian dari kata-katanya dalam majlis tadi. Saya petik:
Adam dan Hawa:
“Menurut Islam, walaupun manusia terdiri daripada pelbagai keturunan dan
bangsa, namun mereka semua adalah sama-sama berbapakan Adam dan
beribukan Hawa. Jika ajaran ini benar-benar dihayati secara bersama,
pasti akan timbul perasaan bersaudara-mara, kasih sayang dan perpaduan
di kalangan seluruh manusia.
"Malangnya, terdapat manusia yang tidak bertanggung jawab, yang
melaga-lagakan manusia untuk kepentingan diri sendiri atau kaum
masing-masing.
"Seterusnya kita mesti mengaku bahawa kita sedang menerima kemudahan
asas yang sama di bumi – air, cahaya matahari, makanan, udara dan
lain-lain. Semua ini adalah kurniaan Allah untuk kesenangan hidup semua
kita.
"Oleh yang demikian, kerajaan Kelantan yang didirikan atas sokongan
semua bangsa dan agama, berharap kepada semua yang hadir agar menjaga
asas-asas kehidupan ini supaya hidup kita berharmoni - berada dalam
keadaan yang tidak bercanggah dengan tuan punya alam ini iaitu Allah
SWT.
"Islam bukanlah agama paksaan. Namun, apa yang perlu difahami ialah
semua gerak kerja dan aktiviti hidup kita di dunia ini biarlah mempunyai
nilai sesudah kita mati di akhirat nanti. “
Ini sikap Tok Guru dalam majlis yang bersifat multi budaya kesan
daripada perbezaan agama, keturunan dan kepercayaan. Beliau secara halus
sentiasa menghidangkan juadah minda; menjadikan setiap majlis, bertukar
menjadi sebuah medan fikir.
Terasnya agama Islam. Adat resam tradisional amalan setiap kaum yang
tidak bercanggah dengan ajaran moral setiap agama masing-masing boleh
saja datang dan boleh juga dirai. Ia boleh disesuaikan setelah di asing
dan di saring.
Duduk atas tikar, kita bincang
"Jika ada perbezaan pandangan, semua orang boleh datang dan
dipersilakan untuk duduk di atas tikar. Tak ada masalah. Kita mendengar
dan kita boleh berunding,” bisik Tok Guru perlahan kepada saya di suatu
awal petang ketika sedang membetul-betulkan kilas kain selendangnya dan
bersiap-siap untuk turun ke Bilik Gerakan Negeri bagi mengetuai
pertemuan dengan berbelas-belas ketua sami Budha yang mewakili 23 buah ketek (wat) dari seluruh negeri.
Isu yang ada di tangan ketika itu pula ialah status tanah ketek, bantuan kewangan dan hal-hal penghormatan yang dicadang untuk di legitimasikan oleh kerajaan negeri.
Isi sinopsis dialog dengan sami:
Pertemuan ini diatur sebagai hasil mesyuarat Majlis Sangha Kelantan
yang diadakan pada 31 Julai 2006. Wakil jurucakap sami-sami menyentuh
beberapa perkara seperti berikut:
Rumusan daripada mesyuarat pada 31 Julai 2006 juga memutuskan usul
berbunyi: “Tanah wat ini tanah wakaf. Atas lot tapi tidak ditulis.” Ini
keputusan dari segi status sebenarnya yang muktamad. Mereka meminta
penjelasan rekod daripada kerajaan secara bertulis kepada majlis sangha
untuk di rekodkan.
Sepanjang 16 tahun, kata Tok Guru kerajaan negeri tidak pernah ganggu.
"Duit tuan-tuan, harta tuan-tuan, itu hak masing-masing. Islam
galakkan tutup aurat. Semua orang Islam wajib mengamalkan sikap hormat
menghormati antara satu sama lain," katanya.
Masalah tanah - "Di sini, saya cuma ambil sikap
untuk mendengar. Beri surat bertulis. Kita akan respons secara bertulis
mengikut undang-undang tanah dengan segala peraturan yang berkuat
kuasa."
Orang Islam dan Siam hidup harmoni - "Kenapa? Ini
kerana orang Islam pegang agama. Dalam Islam, kita kena hormat orang
asing. Orang Cina, India dan Siam boleh hidup dengan baik di sini. Ini
kebaikan cara hidup Islam yang menjadi dasar kerajaan kita."
Bagaimana isu diberkas - "Kita kena bincang setelah
mendapat surat bertulis. Beri surat dan kita akan kaji dan jawab kerana
ia melibatkan undang-undang."
Bantuan kewangan - "Nak beri bantuan-bantuan tertentu kepada penjaga (tok siak) di wat. Kita akan bantu dalam bentuk sedikit wang."
Hormat pada sami - "Masalahnya, ada juga yang
menipu. Paderi pun sebahagiannya ada juga yang berzina. Jadi
masing-masing kena jaga kehormatan diri masing-masing. Baru datang
hormat daripada orang lain.”
Majlis berkenaan lalu berakhir dengan bacaan doa daripada Tok Guru,
dibalas pula dengan bacaan doa secara beramai-ramai diketuai oleh
sami-sami dari dua wat untuk selamatkan Kelantan.
image: https://i.malaysiakini.com/196/729c164160256c0ac199ee1ee6283360.jpg
Jadi, fokusnya di mana? Jika inilah pertanyaan, maka di sana kita
dapat saksikan wujudnya amalan dialog yang praktikal lagi sihat
diamalkan oleh sebuah kerajaan Kelantan setiap kali dikunjungi isu.
Sepanjang 23 tahun, Tok Guru tidak banyak menyebut perkataan taawun,
tetapi beliau cukup tahu bahawa perkataan itu bersemangatkan apa jua
kegiatan tolong-menolong mengerjakan kebaikan demi sebuah kemaslahatan
demi melahirkan masyarakat yang sentiasa rukun.
Prinsip saling menjamin yang tidak hanya memikirkan keuntungan
sepihak menjadi paksi kepada wujudnya taawun. Di sini Tok Guru
membuktikan kehadiran Islam itu menurunkan rahmat pembelaan untuk semua.
Tunduk dan merendah
Apa yang penting, taawun bukan sehelai tirai jarang yang dijadikan smoke screen oleh kerajaan yang boleh menyemai benih keraguan terhadap pemerintah.
Unsur kerjasama yang dikandungi perkataan taawun itu harus jujur
membuktikan rahmat buat semua melalui pelaksanaan rundingan secara amali
tanpa mengira antara sesama Islam atau antara Islam dan bukan Islam.
Tanpa mengira perbezaan agama, bangsa dan suku puak, pemimpin Islam
harus dilihat berdiri dengan maruah. Pada kedua tangannya, pemimpin
harus mampu dilihat rakyat sebagai seorang bapa yang sedang memberi
layanan kepada semua anak-anaknya dengan tanpa diskriminasi.
Jika Tok Guru mengambil sikap mengehadkan taawunnya hanya kepada dan
dengan kelompok Islam dan orang Melayu, maka apa akan jadi kepada
suasana hidup bermuhibah dengan non-Muslim?
Mengambil dimensi secermat itu, Tok Guru selalu memilih sikap tunduk
dan merendah. Ini kerana dia cukup tahu, sewaktu dalam keadaan itulah
dia dengan mudah boleh 'mengutip' sesuatu. Dalam keadaan mendekati dan
senang didekati itulah juga, dia membimbing dan mengasuh.
Dalam konteks taawun - pada Tok Guru - hidup bukan lagi soal berdiri
lebih tinggi justeru kita dan bangsa kita sedang berkuasa. Sememangnya
perkara ini sulit tetapi inilah cabaran yang diharunginya.
Biar pun di sana terdapat perbezaan dan kepayahan, di bawanya jua
Islam itu ke tengah-tengah medan. Ia sentiasa dihiasinya dengan seulas
senyum dari sejurai limau Islam yang ramah bertoleransi.
Di mata sami-sami Budha, mereka cukup kagum dengan setangkai anggur
harapan yang sedang diangkat oleh jari-jemari Tok Guru Nik Abdul Aziz.
Jika tidak, masakan mereka sudi berdoa beramai-ramai dalam bahasa mereka
demi kerukunan sebuah negeri.
Mustahil semua ini tidak memberi kesan kepada sokongan.
ANNUAL BAKRI HARON bekas setiausaha politik
menteri besar Kelantan dan mursyidul am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik
Mat. Beliau juga banyak terlibat dalam dunia seni termasuk penulisan dan
muzik.
Rencana ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini
Read more at https://www.malaysiakini.com/columns/405068#C6DDlDjWTAcrAYRV.99
kebudayaan dan kesenian Cina Kelantan yang disertai 46 pertubuhan bukan
kerajaan (NGO) masyarakat Tionghua pada 11 Oktober 2002, Tok Guru
meletakkan petikan ayat ini sebagai paksi:
“Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu daripada seorang
laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa
dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang
yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling
takwa antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha
Mendalami pengetahuan (akan keadaan dan amalan kamu). (al-Hujurat : 13).
Bersifat hikmah mengambil jalur dakwah dalam majlis yang
berkepentingan multi etnik secermatnya, kata kunci yang sering
ditonjolkan Tok Guru dari ayat wahyu ini ialah pertama: "Allahlah yang
menjadikan kamu berbangsa-bangsa bersuku puak” dan kedua: Allahlah yang
menjadikan ini semua “supaya kamu semua saling kenal-mengenal."
Dalam mana-mana ucapan, Tok Guru cukup teliti membina tapak bersumber
ayat al-Quran terlebih dahulu sebelum membangun dan mengembangkan
kata-katanya agar tidak lari antara teks dan konteks.
Manusia saling bersaudara
Melalui proses penyesuaian diri yang sempurna dengan tema dan tujuan
sesebuah majlis, selalunya ucapan Tok Guru akan memasuki tali yang
diputarnya perlahan-lahan.
Tanpa disedari, khalayak pula akan memasuki “permainan minda” itu yang diputar Tok Guru agar masing-masing rancak berfikir.
Lihat sebahagian dari kata-katanya dalam majlis tadi. Saya petik:
Adam dan Hawa:
“Menurut Islam, walaupun manusia terdiri daripada pelbagai keturunan dan
bangsa, namun mereka semua adalah sama-sama berbapakan Adam dan
beribukan Hawa. Jika ajaran ini benar-benar dihayati secara bersama,
pasti akan timbul perasaan bersaudara-mara, kasih sayang dan perpaduan
di kalangan seluruh manusia.
"Malangnya, terdapat manusia yang tidak bertanggung jawab, yang
melaga-lagakan manusia untuk kepentingan diri sendiri atau kaum
masing-masing.
"Seterusnya kita mesti mengaku bahawa kita sedang menerima kemudahan
asas yang sama di bumi – air, cahaya matahari, makanan, udara dan
lain-lain. Semua ini adalah kurniaan Allah untuk kesenangan hidup semua
kita.
"Oleh yang demikian, kerajaan Kelantan yang didirikan atas sokongan
semua bangsa dan agama, berharap kepada semua yang hadir agar menjaga
asas-asas kehidupan ini supaya hidup kita berharmoni - berada dalam
keadaan yang tidak bercanggah dengan tuan punya alam ini iaitu Allah
SWT.
"Islam bukanlah agama paksaan. Namun, apa yang perlu difahami ialah
semua gerak kerja dan aktiviti hidup kita di dunia ini biarlah mempunyai
nilai sesudah kita mati di akhirat nanti. “
Ini sikap Tok Guru dalam majlis yang bersifat multi budaya kesan
daripada perbezaan agama, keturunan dan kepercayaan. Beliau secara halus
sentiasa menghidangkan juadah minda; menjadikan setiap majlis, bertukar
menjadi sebuah medan fikir.
Terasnya agama Islam. Adat resam tradisional amalan setiap kaum yang
tidak bercanggah dengan ajaran moral setiap agama masing-masing boleh
saja datang dan boleh juga dirai. Ia boleh disesuaikan setelah di asing
dan di saring.
Duduk atas tikar, kita bincang
"Jika ada perbezaan pandangan, semua orang boleh datang dan
dipersilakan untuk duduk di atas tikar. Tak ada masalah. Kita mendengar
dan kita boleh berunding,” bisik Tok Guru perlahan kepada saya di suatu
awal petang ketika sedang membetul-betulkan kilas kain selendangnya dan
bersiap-siap untuk turun ke Bilik Gerakan Negeri bagi mengetuai
pertemuan dengan berbelas-belas ketua sami Budha yang mewakili 23 buah ketek (wat) dari seluruh negeri.
Isu yang ada di tangan ketika itu pula ialah status tanah ketek, bantuan kewangan dan hal-hal penghormatan yang dicadang untuk di legitimasikan oleh kerajaan negeri.
Isi sinopsis dialog dengan sami:
Pertemuan ini diatur sebagai hasil mesyuarat Majlis Sangha Kelantan
yang diadakan pada 31 Julai 2006. Wakil jurucakap sami-sami menyentuh
beberapa perkara seperti berikut:
- Peranan dan kedudukan Majlis Sangha di Kelantan. Kes di Kelantan
cukup unik kerana gelarannya ialah Serambi Mekah namun banyak pula kuil
Buddha - Selain dari majlis Buddha negeri, ada satu lagi majlis yang disebut
Majlis Sangha Kelantan diketuai oleh cha khun. Sejak 200 tahun, ketua
atau cha khun ini dilantik oleh sultan Kelantan. - Mereka meminta agar kedudukan sami-sami diberikan status yang semulia-mulianya seperti dilantik oleh sultan.
- Mereka mempunyai 23 wat. Oleh itu, mereka mencadangkan supaya
kerajaan negeri mengeluarkan pekeliling meminta semua sami diberi
layanan yang baik. Ia hendaklah diedarkan kepada ketua-ketua Jabatan. - Pengelola istana pernah buat surat. Sudah dikeluarkan surat penjelasan kepada cha khun.
Rumusan daripada mesyuarat pada 31 Julai 2006 juga memutuskan usul
berbunyi: “Tanah wat ini tanah wakaf. Atas lot tapi tidak ditulis.” Ini
keputusan dari segi status sebenarnya yang muktamad. Mereka meminta
penjelasan rekod daripada kerajaan secara bertulis kepada majlis sangha
untuk di rekodkan.
- Dalam fahaman Majlis Sangha Kelantan, ada tiga kategori tanah untuk
wat. Tidak kurang dari 200 tahun tanah-tanah itu telah dibina dengan
wat. Ia telah wujud. Kategori-kategori itu ialah: - Tanah kawasan berpagar yang menjadi pusat pentadbiran dan
peribadatan dengan terdapat bangunan-bangunan berkaitan. Bagi Majlis
Sangha Kelantan, tanah ini tidak menjadi bimbangan. - Tanah-tanah perkuburan orang Buddha yang di luar kawasan wat. Ini
membimbangkan mereka. Masalah berlaku apabila ia diceroboh, bahkan ada
antara tanah-tanah ini dipohon oleh orang lain. - Tanah yang mengikut sumber lisan, iaitu tanah milik wat di luar kawasan berpagar wat.
- Tanah milik orang Siam - Tanah yang dimiliki rakyat sebelum
diwartakan sebagai Tanah Rizab Melayu 1931. Ini diambil dari sumber
lisan. Untuk itu, mereka mohon jawapan bertulis berkaitan hal status
pemiliknya daripada kerajaan negeri.
- Syukur kerana ketua-ketua sangha bersetuju datang mengunjungi
beliau. Ia kali keenam pertemuan Tok Guru dengan ketua-ketua agama. - Walaupun berbeza; kita ada titk-titik persamaan. 'Kalimatin sawa'
iaitu titik untuk sama-sama menjaga kemakmuran bumi Allah. Orang Melayu
sebut Allah. Penganut agama lain menyebut God, Vishnu, Hudha. - Kita ini hamba Allah. Ada lagi kuasa lain yang lebih kaya, lebih gagah dan lebih bermulut masin.
- Islam ajar bahawa manusia ini selalu diawasi oleh dua jenis malaikat
- Raqib dan ‘Atid. Walaupun kita ada ibu bapa, guru, ustaz, polis,
askar, kita masih ada lagi Allah Yang Maha Mengawasi. Mari kita pakat
“besar-besarkan” kesedaran ini. Inilah cara untuk tangani masalah sosial
yang sangat kritikal sekarang ini. Semangatnya ialah, jika polis tiada,
Allah ada. Tuhan sentiasa ada dan sentiasa melihat perbuatan kita. - Di hujung kehidupan kita ini ada akhirat. Kita orang agama perlu
besar-besarkan perkara ini. Mari kita sebarkan. Insya-Allah, agama akan
jadi paksi kukuh untuk hapus jenayah dan makmurkan bumi , sekali gus
dapat mengelak daripada bala bencana dan malapetaka.
Sepanjang 16 tahun, kata Tok Guru kerajaan negeri tidak pernah ganggu.
"Duit tuan-tuan, harta tuan-tuan, itu hak masing-masing. Islam
galakkan tutup aurat. Semua orang Islam wajib mengamalkan sikap hormat
menghormati antara satu sama lain," katanya.
Masalah tanah - "Di sini, saya cuma ambil sikap
untuk mendengar. Beri surat bertulis. Kita akan respons secara bertulis
mengikut undang-undang tanah dengan segala peraturan yang berkuat
kuasa."
Orang Islam dan Siam hidup harmoni - "Kenapa? Ini
kerana orang Islam pegang agama. Dalam Islam, kita kena hormat orang
asing. Orang Cina, India dan Siam boleh hidup dengan baik di sini. Ini
kebaikan cara hidup Islam yang menjadi dasar kerajaan kita."
Bagaimana isu diberkas - "Kita kena bincang setelah
mendapat surat bertulis. Beri surat dan kita akan kaji dan jawab kerana
ia melibatkan undang-undang."
Bantuan kewangan - "Nak beri bantuan-bantuan tertentu kepada penjaga (tok siak) di wat. Kita akan bantu dalam bentuk sedikit wang."
Hormat pada sami - "Masalahnya, ada juga yang
menipu. Paderi pun sebahagiannya ada juga yang berzina. Jadi
masing-masing kena jaga kehormatan diri masing-masing. Baru datang
hormat daripada orang lain.”
Majlis berkenaan lalu berakhir dengan bacaan doa daripada Tok Guru,
dibalas pula dengan bacaan doa secara beramai-ramai diketuai oleh
sami-sami dari dua wat untuk selamatkan Kelantan.
image: https://i.malaysiakini.com/196/729c164160256c0ac199ee1ee6283360.jpg
Jadi, fokusnya di mana? Jika inilah pertanyaan, maka di sana kita
dapat saksikan wujudnya amalan dialog yang praktikal lagi sihat
diamalkan oleh sebuah kerajaan Kelantan setiap kali dikunjungi isu.
Sepanjang 23 tahun, Tok Guru tidak banyak menyebut perkataan taawun,
tetapi beliau cukup tahu bahawa perkataan itu bersemangatkan apa jua
kegiatan tolong-menolong mengerjakan kebaikan demi sebuah kemaslahatan
demi melahirkan masyarakat yang sentiasa rukun.
Prinsip saling menjamin yang tidak hanya memikirkan keuntungan
sepihak menjadi paksi kepada wujudnya taawun. Di sini Tok Guru
membuktikan kehadiran Islam itu menurunkan rahmat pembelaan untuk semua.
Tunduk dan merendah
Apa yang penting, taawun bukan sehelai tirai jarang yang dijadikan smoke screen oleh kerajaan yang boleh menyemai benih keraguan terhadap pemerintah.
Unsur kerjasama yang dikandungi perkataan taawun itu harus jujur
membuktikan rahmat buat semua melalui pelaksanaan rundingan secara amali
tanpa mengira antara sesama Islam atau antara Islam dan bukan Islam.
Tanpa mengira perbezaan agama, bangsa dan suku puak, pemimpin Islam
harus dilihat berdiri dengan maruah. Pada kedua tangannya, pemimpin
harus mampu dilihat rakyat sebagai seorang bapa yang sedang memberi
layanan kepada semua anak-anaknya dengan tanpa diskriminasi.
Jika Tok Guru mengambil sikap mengehadkan taawunnya hanya kepada dan
dengan kelompok Islam dan orang Melayu, maka apa akan jadi kepada
suasana hidup bermuhibah dengan non-Muslim?
Mengambil dimensi secermat itu, Tok Guru selalu memilih sikap tunduk
dan merendah. Ini kerana dia cukup tahu, sewaktu dalam keadaan itulah
dia dengan mudah boleh 'mengutip' sesuatu. Dalam keadaan mendekati dan
senang didekati itulah juga, dia membimbing dan mengasuh.
Dalam konteks taawun - pada Tok Guru - hidup bukan lagi soal berdiri
lebih tinggi justeru kita dan bangsa kita sedang berkuasa. Sememangnya
perkara ini sulit tetapi inilah cabaran yang diharunginya.
Biar pun di sana terdapat perbezaan dan kepayahan, di bawanya jua
Islam itu ke tengah-tengah medan. Ia sentiasa dihiasinya dengan seulas
senyum dari sejurai limau Islam yang ramah bertoleransi.
Di mata sami-sami Budha, mereka cukup kagum dengan setangkai anggur
harapan yang sedang diangkat oleh jari-jemari Tok Guru Nik Abdul Aziz.
Jika tidak, masakan mereka sudi berdoa beramai-ramai dalam bahasa mereka
demi kerukunan sebuah negeri.
Mustahil semua ini tidak memberi kesan kepada sokongan.
ANNUAL BAKRI HARON bekas setiausaha politik
menteri besar Kelantan dan mursyidul am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik
Mat. Beliau juga banyak terlibat dalam dunia seni termasuk penulisan dan
muzik.
Rencana ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini
Read more at https://www.malaysiakini.com/columns/405068#C6DDlDjWTAcrAYRV.99
No comments:
Post a Comment