Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Wednesday, February 3, 2016

Mukhriz Umum Letak Jawatan MB Kedah. Berundur bukan bererti kalah. Syabas Datuk Mukhriz



Mukhriz Mahathir baru sahaja mengumumkan perletakan jawatan beliau sebagai Menteri Besar Kedah berkuatkuasa serta merta dalam satu sidang media di Wisma Darulaman sebentar tadi.

Beliau bertindak demikian ekoran dari tidak mendapat kepercayaan daripada majoriti Ketua-ketua Umno Bahagian dan juga krisis sokongan terhadap Perdana Menteri DS Najib Razak.

Dimaklumkan bahawa SUK akan mengumumkan perlantikan Menteri Besar Kedah yang baru lebih kurang pukul 11 pagi nanti.

Umno akan berada pada kedudukan paling lemah selagi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kekal sebagai presiden, kata Datuk Seri Mukhriz Mahathir.
Mukhriz berkata demikian dalam sidang media di Alor Setar bagi mengumumkan perletakan jawatannya sebagai Menteri Besar Kedah, selepas mendapat tekanan daripada Umno negeri itu.
"Saya minta maaf untuk mengatakan, selagi Najib masih ada, Umno akan berada pada titik yang paling lemah ketika ini," katanya disambut tepukan daripada penyokongnya.
"Skandal demi skandal, kita tidak boleh terima semua ini. Ini sudah melampau. Ini trauma kita semua. Kita tidak boleh lagi merasa bangga apabila kita ke luar negara," katanya.
Katanya, meskipun Umno memiliki tiga juta ahli, namun ia tidak bermakna apabila mereka tidak boleh bersuara terhadap presiden parti itu.
Tambahnya, ia dapat dilihat pada Perhimpunan Agung Umno tahun lepas apabila parti itu menongkah tradisi dengan hanya membenarkan Najib untuk berucap kepada perwakilan.
Manakala timbalan dan naib presiden tidak dibenar berucap seperti kebiasaan.
"Malah amalan kebudak-budakan itu apabila dalam (ucapan) mukadimah pun tak disebut nama vip yang hadir termasuk Tun Mahathir, timbalan presiden, naib-naib presiden. Sampai macam tu sekali disekat. Jadi itu keadaan parti kita sekarang," katanya. - MK
Dijangka juga, jawatan Mukhriz akan diisi oleh Datuk Ahmad Bashah sebagai Menteri Besar yang baru. - Utaranews.com 


SEBAB UTAMA MUKHRIZ MESTI DISINGKIRKAN SEGERA

"MAHU TUTUP MULUT  SAYA DARI JADI SUARA RAKYAT (lihat kenyataan penuh Mukhriz di bawah)

Apakah sebab utama sebahagian besar  anggota BN Dewan Undangan Negeri Kedah mahu MB Mukhriz  disingkirkan sebelum sampai masanya. Kerakusan tindakan ini dengan alasan  tipis menghina tidak sahaja  kemampuan berfikir rakyat Kedah tetapi seluruh rakyat Malaysia.

Kerakusan ini juga semakin mendedahkan kepada rakyat kerakusan politik Presiden UMNO dan juga Perdana Menteri Datuk Seri Najib sehingga mencetuskan suatu krisis perlembagaan di negeri Kedah yang melibatkan Istana.

Ini adalah politik do or die bagi Najib dan juga penyokong-penyokong setianya di negeri Kedah.

Mukhriz mesti disingkirkan dengan pantas untuk menjamin kumpulan  yang mahu menyingkirkannya tidak tersingkir dari pencalonan bagi DUN dan juga  Parlimen  Kedah dalam pilihanraya umum akan datang. Mukhriz pastinya tidak akan mengekalkan mereka.

Jika Mukhriz kekal sebagai MB dan Pengerusi Perhubungan UMNO negeri Kedah maka pastinya muka-muka lama dan tua ini tidak lagi berpeluang untuk menjadikan politik sebagai profesyen seumur hidup.Walaupun beliau tidak mempunyai kuasa sepenuhnya dalam hal ini (Kuasa pemutus di tangan Presiden) tetapi beliau  sedang  memantapkan kedudukan politiknya  di kalangan pemuda yang sukar bagi Najib untuk menolak suaranya kelak.

Banyak pemuda UMNO Kedah yang secara diam-diam memberikan sokongan kuat kepada Mukhriz. Mereka telah  sekian lama dinafikan peranan  untuk turut memberi sumbangan menjalankan sebuah kerajaan negeri berjiwa rakyat yang dinamik,bervisi dan cekap. Mereka melihat pendekatan Mukhriz ke arah ini dan Mukhriz telah memberikan harapan baru kepada mereka.

Inilah yang ditakuti  oleh kumpulan yang mahu menyingkirkan Mukhriz.

Kegagalan Mukhriz dalam menjalankan pentadbiran dan pengurusan politik negeri Kedah adalah kerana kumpulan ini menjadi duri dalam daging dan tidak membantu Mukhriz dalam melaksana visi dan  perancangannya di Kedah. Mereka memburuk dan memperkecil  rancangan  Mukhriz untuk membangunkan lapangan terbang antarabangsa baru di Kulim.

Mereka menjalankan kerja-kerja sabotaj dengan memburukkan Mukhriz di kalangan rakyat Kedah dan sekarang mereka menuding jari kepada Mukhriz untuk menutup kesilapan dan keburukan mereka sendiri.

Kepada rakyat Kedah, Mukhriz tidak lemah tetapi yang lemah adalah mereka yang mahu menyingkirkannya.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...