Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Thursday, May 23, 2013

NAK TIPU PUN TAK TAHU , Perbuatan Budak PKR Undi 2 kali yang Terperangkap. Salah dan boleh dihukum kerana Kesalahan Pilihanraya

SPR steady , perbuatan budak PKR undi 2 kali yang terperangkap !! 


Walaupun SPR diserang bertubi-tubi setiap hari dengan fitnah-fitnah pembangkang , tapi orang kuat nya iaitu Pengerusi & Timbalan tetap steady & relaks  .

Terbaru dakwaan oleh seorang macai PKR yang kononnya mahu tunjuk boleh  SPR tak telus dan boleh  undi 2 kali telah mendedahkan kepada kita bahawa segala rancangan jahat mereka memang dirancang .

Kita semua sedia maklum undi 2 kali menjadi satu kesalahan besar undang-undang tetapi mereka cuba juga melakukannya .

Seperti contoh ..kalau  dah tahu merompak Bank itu satu kesalahan besar di sisi undang-undang  tapi bagi menunjukkan sistem keselamatan bank ini tidak telus , mereka melakukan rompakan .

Sekarang terima lah akibatnya wahai macai PKR & Fuziah ...



Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar menegaskan seseorang itu tidak akan terlepas daripada undang-undang jika didapati melakukan perbuatan tertentu untuk kepentingan mana-mana parti politik.
 
Beliau berkata demikian merujuk kepada laporan seorang pemuda dari Kuantan yang mengaku keluar mengundi dua kali semata-mata mahu mempertikaikan sistem pilihan raya yang berlangsung 5 Mei lepas.
 
"Saya rasa budak ini, kalau dia cuba nak buat laporan polis itu untuk tujuan politik, dia akan hadapi kesan-kesannya.
 
"Saya harap polis siasat perkara ini secara menyeluruh dan beri satu hasil penyiasatan yang begitu menyeluruh dan rapi kerana benda ini menjadi satu kes siasatan yang menarik bagi SPR. Kita pun nak tengok hasil siasatan macam mana," katanya ketika dihubungi Antarapos.
 
Jelas Wan Ahmad lagi, SPR akan menunggu hasil siasatan pihak polis berkenaan laporan pemuda itu, malah beliau sendiri menyifatkan hal ini sesuatu yang 'menarik'.
 
Walaupun pemuda berkenaan telah membuat laporan polis yang mendakwa SPR tidak telus dalam menjalankan tugas semasa hari mengundi, namun tegas Wan Ahmad, perbuatan pemuda tersebut jelas menunjukkan kesalahan di bawah Akta Kesalahan Pilihan Raya.
 
"Pertama orang itu sendiri membuat kesalahan di bawah Akta Kesalahan Pilihan Raya iaitu pergi mengundi dua kali dan kedua bawa keluar kertas undi dari tempat mengundi. Ini menarik. Kita tengok (hasil) siasatan. Dan seterusnya masuk akal ke kalau orang tu dah mengundi nama dia dah dipotong oleh kerani SPR dan ejen parti yang berada dalam itu kerana nama dia disebut dengan IC dan diteriak, dah dipotong lepas tu dia pula (datang) masuk mengundi sekali lagi. 
 
"Sejauh mana kesahihan cerita dia itu satu persoalan. Bagi orang yang tak faham teknikal kerja (SPR) orang seronok dengar cerita dia macam mana mengundi 2 kali. Tapi orang tak sedar yang dia cerita mungkin cerita rekaan yang tak benar," katanya.
 
Mengulas lanjut, Wan Omar berkata, perbuatan 'tidak masuk akal' pemuda berkenaan dipertikai kerana warganegara yang telah mengundi pada hari tersebut telah dipotong nama mereka daripada daftar pemilih, selain polis dan petugas SPR berkawal di tempat mengundi dan setiap saluran agar tiada kertas atau bahan terlarang dibawa keluar.
 
"Kita sendiri akan memastikan budak macam ini tak terlepas daripada undang-undang. Kalau dia sebelum ini diperalatkan oleh mana-mana parti politik konon nak malukan SPR, tanpa disedari budak ini telah meletakkan diri dalam risiko salah dari segi undang-undang," katanya lagi.
 
Sebuah portal berita hari ini melaporkan Mohd Fadhli Khaharruddin, 23 mengaku keluar mengundi dua kali atas alasan mahu membuktikan ketelusan sistem pilihan raya walaupun menggunakan dakwat kekal.
 
Beliau dilaporkan mengundi pada kali pertama pada jam 10.30 pagi di saluran 4, peti undi Sekolah Kebangsaan Sungai Isap dan keluar mengundi kali kedua pada jam 1.15 petang di lokasi yang sama selepas mendakwa dakwat kekal di jarinya tanggal sepenuhnya apabila dibasuh.
 
Fadhli bagaimanapun tidak membuang undi kali kedua itu, sebaliknya menyimpan kertas undi SPR dan nombor saluran sebagai dakwaan bukti kelemahan SPR, selain terus membuat laporan polis

 

6 comments:

  1. Ada ramai yang xberapa jelas dengan situasi ni...sila baca full repot dan explanation die.korang bleh cari sendiri kat banyak blog.klu stakat baca yg xcmplete,pastu sembang mcm korang ada kat situ..baik xpayah.wat malu rakyat Malaysia.

    Untuk pengetahuan sumer,budak ni dh bgtau dia xmemihak mana2 parti politik (non partisan),sbb dia berniat nk uji spr yang dikatakan TERBAIK di dunia (baca explanation dia).. lgipun repot polis bukan dibuat keesokkan harinya,tpi pd petang hari yang sama yakni sebelum pengumuman kputusan pru malam tu..mmg xde bias mana-mana parti.berdasarkn komen2 korang di atas ni,klu PR menang PRU13, mesti korang akan angkat dia sebagai HERO dan bgitau PR menang dengan penipuan,CONFIRM...

    SPR memang ada kelemahan.memang xakan perfect.yg korang nk pertahankan sgt2 ni APA PASAL??klu korang petugas spr (hatta pengerusi spr skalipun),korang perlu ambil maklum perkara begini.bukan berkeras xterima xtentu pasal.mgkin di sestengah tempat mmg betul perlaksanaan ikut prosedur,tpi ada jgak kelemahan di beberapa tempat mengundi yg perlu diambil perhatian….bagus juga bila ada kes2 macam ni, skurang2nya kita tahu ada kelemahan yang perlu diperbetulkan untuk pemantapan SPR itu sendiri...

    Apsal dia xkomplen senyap2 je kat spr klu betullah nk memantapkan spr?korang tau tak apa ketua spr kat situ bagitau dia,.”mustahil,mustahil ini boleh berlaku!!”xnak terima kenyataan…ye lah,logic akal,xkan nak mengaku kesalahan, ramai kot yg ada kat tempat pengundian...disbbkan intension dia nk tegur n jelaskan kesilapan spr,tu yg dia mengadu kat bersih,parti pmbangkang, dan lain-lain…Kenapa ahli PKR yg cam backup dia jer...memang la pasal SPR buat derkk dan BN xnak amek tau pasal dh 'MENANG'....lagipun siapa lagi yang nak ketengahkan isu ni selain daripada mereka2 yg telah 'KALAH'..utk pengetahuan pn fuziah pkr yg MENANG parlimen kuantan tpi still ambil maklum perkara ini dan ketengahkannya…walhal beliau boleh jer duk diam2 dan mempertahankan KEMENANGAN beliau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. slm...utk pengetahuan sedare...bile seseorg melanggar peruntukan dibawah section or subtion sesuatu akta, dia akan diambil tindakan bwh peruntukan akta tersebut...soalnye dy da mmg langgar akta..so mmg btul sgt la dy akan dkenakan tindakan..klu nk buktikan SPR x telus ke ape, baik study akta tu baik..bkn main langgar gitu je

      Delete
  2. Utk pgetahuan, petugas spr telah terlepas pandang sbb jarinya bersih n xde calit dgn dakwat 'xkekal'..bab potong nama tu,sumber (sila tegur klu salah) mengatakan spr menggunakan 2 buku (kat situ,tmpat lain xtau la)sbb nk percepatkan proses pengundian (kesilapan disini adalah 1 buku potong,1 buku tak potong nama,spatutnya dua2 kena potong nama..wakil parti dan petugas pun silap sbb x alert benda ni)..wakil dun tg.lumpur dari bn Datuk Tengku Zulkifli Tengku Ahmad dan dari pas ustaz rosli pun datang petang tu dan telah mengesyorkan budak ni ni pergi repot polis.jdi xde istilah tipu disini...ramai yg ada waktu tu..

    ada yg cakap mustahil,xlogik,fitnah,ada yg cakap penipu, mcm2 lagi,kenapa x pertahankan bdak ni untuk memperkasakan spr....petugas spr kat situ sj yg tahu apa kesilapan mereka...klu nk sruh mereka mengaku,memang mcm letak pasir dlm periuk nasik sendiri le..

    ada yg tanya mengapa xamek video dan tunjukkan bukti dakwat dihilangkan,(prgi baca explanation dia 10kali dlu) sbb niat dia nak uji spr tercetus selepas dakwat yg dicalit pd jarinya mudah benor ilangnye..(spr dakwa dakwat kekal slama 5 hari dan xbleh hilang menggunakan bahan2 pencuci yg klazimannya ada di rumah).lagi 1,wlupun zaman dh moden.tpi xsumer mampu pakai smartphone yg bleh rakam video n amek gambar (aku pn pakai sony ericsson lama je)

    ada yg bagitau dakwat tu mustahil hilang tp aku percaya ramai yg tau dkwat ni xbrapa nk kekal slam 5 hari..ada yg xsampai brapa jam klu dicuci dgn cermat..semua maklum yg sesetengah dakwat memang mengikut kriteria, TAPI xsemua dkwat brada dlm kondisi yg terbaik (contoh ada air sirap dalam 1000 liter dalam tong,xsama manis bahagian atas tong dgn bwh tong,budak darjah 2 pun tau)

    ada plak yg suruh tangkap pasal menipu sbb kertas undi mustahil dibawak kluar(baca lagi explanation dia 100x) .…memang la xbleh bwk kluar sbb dia berhasrat untuk bwk kluar kertas undi utk BUKTI..BERHASRAT bermaksud BERKEINGINAN dan xsemestinya berjaya dilakukan...nk tangkap?budak ni berani wat repot polis sbb dia dapat masuk pusat pengundian sbanyak 2 kli.yg kali ke2 tu dia xpangkah pun,dia bagitau kat petugas kat situ yang dia dh masuk kali ke2..spr dah amek kertas undi tu pun...klu ikutkan, dia boleh jer pangkah 2 x untuk BN senyap2 tpi dia sedar kelemahan spr yg jelas disitu..bila orang tegur kesalahan,kita tangkap...APA PUNYA MANUSIA CAMNI..ditegaskan skali lagi usaha camni dpt menambahbaikkan spr utk masa2 akan dtg.....sesuai dgn motto spr ‘CEKAP dan TELUS’. – sahabat Fadhli

    ReplyDelete
  3. Kesian Anon 3:47PM & 3;48PM kat atas ni. Beria2 nak terangkan perkara yang tak masuk akal. Sembang panjang, bukti haram tak ada. Pigi da....

    ReplyDelete
  4. budak LYNAS nak test SPR... tunggulah balasan atas jenayah dia itu

    ReplyDelete
  5. boleh baca di sini juga....

    http://azlantaib.blogspot.com/2013/05/pemuda-dakwa-mengundi-2-kali-dalam.html

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...