Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Sunday, January 6, 2013

Kalimah Allah Hak Kristian - Anwar

Anwar Ibrahim mengeluarkan fatwa bahawa kalimah Allah adalah hak Kristian berikutan timbul polemik di kalangan umat Islam


Dr.Haron Din (Timbalan Murshidul Am PAS) mengemukakan pandangan beliau berkenaan isu penggunaan kalimah Allah. Ikuti pandangan beliau.  Kufur Jika Sokong Guna Kalimah Allah - Dr. Haron Din 



Begitu juga dengan Ustaz Kazim Elias yang mengatakan orang kafir tidak boleh menggunakan kalimah Allah dengan sewenang-wenangnya.


Tahun-tahun kebelakang ini orang Islam dan Kristian telah berdebat dengan penggunaan perkataan "Allah", di mana orang Islam mengatakan perkataan itu seharusnya ekslusif untuk mereka memandangkan Islam adalah agama monotheistik dan "Allah" merujuk kepada Tuhan untuk orang Islam.
Penghantaran melalui kapal Alkitab, kitab Injil berbahasa Melayu untuk Kristian Bumiputera, telah dihalang dan dirampas di pelabuhan, sebelum kerajaan membenarkannya pada tahun 2011.
Perdebatan di mahkamah mengenai isu perkataan "Allah" masih belum diselesaikan, dengan Gereja Katolik masih dihalang dari menggunakan perkataan tersebut dalam akhbar mingguannya, walaupun keputusan Mahkamah Tinggi membenarkannya pada 31 Disember, 2009.
Ini kerana Kementerian Dalam Negeri pada 2010 membuat rayuan ke atas keputusan Mahkamah Tinggi, dan sejak itu mahkamah tidak membuat sebarang keputusan untuk menetapkan tarikh untuk perbicaraan.
Ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata PR akan berbincang pada 8 Januari mengenai isu tersebut.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...