Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Wednesday, April 11, 2012

LAPORAN GEMPA BUMI DI ACEH !

 Dua Tsunami kecil melanda wilayah Sumatera.

Gempa berkekuatan 8.5 skala richter yang terjadi petang tadi di wilayah Sumatera mengakibatkan tsunami kecil. Hingga kini dilaporkan dua wilayah terkena tsunami kecil dengan ketinggian gelombang tidak sampai 1 meter.

Informasi dari Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika, Rabu 11 April 2012, terjadi gelombang tsunami kecil di Sabang dan Meulaboh, Nangroe Aceh Darussalam.


Gelombang tsunami kecil pertama berlaku di Sabang pada pukul 17.00 WIB dengan ketinggian 0.06 meter. Gelombang tsunami kecil kedua berlaku di Meulaboh pada pukul 17.04 WIB setinggi 0.8 meter atau 80 centimeter.


Setelah gempa pertama 8.5 SR yang terjadi sekitar pukul 15.38 WIB, telah terjadi lima gempa susulan. Salah satu gempa susulan berkekuatan besar mencapai 8.1 skala richter pada pukul 17.43 WIB. - Vivanews


BMKG mengeluarkan peringatan tsunami di lima daerah, Aceh, Sumatera Utara, Sumatera Barat, Bengkulu, dan Lampung.


 
 

Video 1 : laporan tentang gempabumi di Sumatera.

Video 2 : Laporan gempabumi di Aceh, Sumatera.

VIDEO PRA-TSUNAMI PETANG TADI DI PANTAI ACHEH !!!



TSUNAMI KINI MENUJU ACEH - PANTAI PORT DICKSON MAKIN SURUT!!


Terkini di Pantai Port Dickson
Pusat Amaran Tsunami Pasifik (PTWC) mengesahkan gempa bumi kuat di utara Aceh petang tadi telah mencetuskan tsunami dan gelombang tsunami sudah mula bergerak ke arah pantai Aceh tetapi impaknya masih belum jelas.

Sehubungan itu, agensi tersebut telah menasihatkan pihak berkuasa negara-negara di rantau Lautan Hindi supaya mengambil tindakan sewajarnya.

Kawasan Aceh seringkali dilanda gempa bumi. Gegaran paling buruk, yang berlaku pada Disember 2004, telah meragut 170,000 nyawa di Aceh.

Seorang pegawai dipetik Reuters berkata, dua jam selepas gempa bumi pada ukuran 8.7 melanda barat laut Aceh, tsunami 17 sentimeter (6.7 inci) sudah mula dikesan dan sedang menuju ke arah pantai Aceh. Ukuran awal yang dimaklumkan kepada media adalah 8.9.

"Gempa bumi pada skala ini ada potensi untuk menjana tsunami yang boleh membawa kerosakan teruk, menyebabkan kemusnahan di kawasan-kawasan pantai di rantau Lautan Hindi," kata PTWC.

PTWC mengeluarkan amaran tsunami kepada 28 negara kesemuanya - Indonesia, India, Sri Lanka, Australia, Myanmar, Thailand, Maldives, Britain, Malaysia, Mauritius, Syechelles, Pakistan, Somalia, Oman, Madagascar, Iran, UAE, Yemen, Bangladesh, Tanzania, Mozambique, Kenya, Afrika Selatan dan Singapura.

Gegaran susulan pada ukuran 6.5 juga dirasai tetapi Presiden Indonesia berkata tiada laporan kerosakan atau kematian di Aceh setakat ini.

Malah menurut beliau, tiada bahaya tsunami ekoran gempa bumi hari ini.

Pegawai-pegawai Thailand juga mengeluarkan amaran berpindah di kawasan-kawasan tumpuan pelancong di Phuket dan Phangnga serta di beberapa wilayah di sepanjang pantai.

Pihak berkuasa India juga meletakkan amaran di peringkat merah bagi kepulauan Andaman dan Nicobar, dan amaran peringkat rendah di Andhra Pradesh dan Tamil Nadu. Ia antara kawasan dilanda tsunami pada Disember 2004.

Malaysia dan Sri Lanka juga telah meminta penduduknya agar mengelak kawasan pantai.

Penduduk di Aceh memberitahu gegaran dirasai untuk tempoh yang lama.

"Ia bermula dengan gegaran kecil dan kemudian menjadi kuat," demikian menurut seorang korespoden AFP. Gegaran dirasai kira-kira lima minit.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...