Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Friday, August 16, 2019

Zakir: Kenyataan 'Tetamu lama Cina' respons pada pihak desak saya keluar M'sia

Zakir: Kenyataan 'Tetamu lama Cina' respons pada pihak desak saya keluar M'sia: Ia bukan satu gesaan agar masyarakat Cina meninggalkan negara ini, katanya.



News  | 
Diterbitkan  | 
Dikemaskini
 
 
 Pendakwah Dr Zakir Naik kini turut mendakwa kenyataannya berkenaan masyarakat Cina di Malaysia sebagai tetamu telah diambil di luar konteks.



Walaupun
tidak menafikan petikan kata-kata yang dikaitkan denganya, Zakir
berkata kenyataan itu bertujuan memberikan konteks sejarah tentang
penyebaran Islam di wilayah ini, serta migrasi orang Cina dan India ke
Malaysia.



Beliau berkata kata-kata itu tidak boleh dianggap sebagai seruan agar masyarakat Cina di Malaysia keluar dari negara ini.



Beliau
juga berkata kata-katanya itu adalah untuk menjawab seruan oleh
individu agar dirinya keluar dari Malaysia. Zakir tidak menamakan
individu itu secar khusus, tetapi jelas ia merujuk kepada penulis Anas
Zubedy dan pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang.
 
 Kenyataan itu dibuat dalam satu program di Kota Bharu, Kelantan pada 8 Ogos lalu.

Dalam
program itu, beliau juga didakwa membuat dakwaan berkenaan sejumlah
penganut Hindu di Malaysia yang memilih untuk menyokong Perdana Menteri
India, Narendra Modi, berbanding Dr Mahathir Mohamad.

Zakir juga berkata kenyataan itu disalah petik, dan menjelaskan beliau merujuk secara khusus terhadap mereka yang menyokong permohonan India untuk mengekstradisinya.

Berikut ialah kenyataan penuh Zakir, yang diterjemahkan daripada bahasa Inggeris:



Kempen
cercaan terhadap saya semakin memuncak dan dibuat atas motif politik.
Daripada lapan jam ucapan saya, kali ini pembenci saya mengambil satu
lagi hujah di luar konteks untuk memfitnah saya.

Walaupun hadirin
acara itu tidak mendapati sebarang unsur perkauman atau komunal dalam
ucapan saya, media disuap dengan cerita kebencian dan ketaksuban yang
tidak benar.



Malangnya, saya tiada pilihan melainkan
mempertahankan diri saya sekali lagi kerana saya tidak boleh biarkan
maklumat salah disebarkan tanpa penjelasan.



Ini kali kedua sebuah kenyataan dipetik di luar konteks. Dan ya, teknologi moden membolehkan anda berbuat demikian.



Dikatakan saya berkata orang Cina patut balik ke negara asal. Salah satu tajuk berita malah berbunyi, “Outrage in Malaysia as Zakir Naik suggests Chinese expulsion”. Jika ia memang benar, mengapa media mengambil masa lima hari untuk membangkitkannya.



Ia tidak benar. Berikut sebabnya.



Dalam
syarahan saya berkenaan "Salah tanggapan tentang Islam" di Kota Bharu
pada 8 Ogos, saya memberi balasan kepada salah faham keempat paling
lazim tentang Islam bahawa "Islam disebarkan dengan pedang".



Ini kata-kata saya, dalam konteks penuh:



"Sejumlah
75 peratus orang bukan Islam di India, mereka memberi shahadah, mereka
menjadi saksi, bahawa Islam tidak disebarkan dengan pedang.



"Askar
Muslim mana yang ke Indonesia yang merupakan negara Muslim terbesar di
dunia? Askar Muslim mana yang ke Malaysia? Askar Muslim mana yang ke
pantai timur Afrika? Di mana banyak negara, penduduk majoriti ialah
Muslim.



Pedang mana? Mereka melakukannya dengan akhlak. Pedagang
yang datang. Askar mana yang ke Malaysia? Askar mana yang ke Indonesia?
Kebanyakannya, hampir semua, adalah bukan Islam, kemudian hampir semua
menjadi Muslim, MasyaAllah.



"Dan kemudian, lebih ramai yang datang
selepas itu. Malaysia menjadi Muslim sepenuhnya. Kemudian Cina datang,
India datang, orang Inggeris (British) datang. Mereka adalah tetamu baru
kita. Kamu tahu tak yang ada orang yang panggil saya seorang tetamu?
Jadi saya kata, 'sebelum saya (datang), kaum Cina adalah tetamu'.



Mereka
tidak lahir di sini. Jika kamu mahu tetamu baru keluar, minta tetamu
lama pulang dulu. Kaum Cina, kebanyakan dari mereka tidak lahir di sini,
mungkin generasi baru, ya (lahir di sini). Jika kamu mahu tetamu itu
pulang, dan tetamu lain yang membawa keamanan dalam komuniti, mereka
(tetamu itu) membawa manfaat kepada keluarga itu."



Ketika membalas
dakwaan bahawa Islam disebarkan dengan pedang, saya memberi bukti
sejarah bahawa di hampir semua bahagian di dunia, Islam disebarkan
melalui penyebaran idea dan akhlak yang baik, dan bukan dengan pedang.



Ini
termasuk Malaysia, di mana kebanyakan penduduk dulu bukan Muslim, dan
kemudian menjadi Muslim. Pada masa itu hampir semua orang di Malaysia
adalah Muslim. Kemudian kaum Cina, India dan lain-lain berhijrah ke
Malaysia.



Kekecohan ini dibangkitkan oleh seorang warga Malaysia
yang memanggil saya sebagai "tetamu" dan meminta saya meninggalkan
Malaysia. Seorang ahli politik Cina yang berpengaruh setuju dengannya
dan menyuarakan sokongan terhadap perkara itu.



Siapa dia untuk
minta saya pergi? Dalam jawapan saya terhadapnya dan sesiapa yang
menyokong kenyataannya, saya berkata, "Jika kamu mahu tetamu baru
keluar, minta tetamu lama pulang dulu."

Ini adalah satu tempelak
kepada hujah falasinya bahawa sebagai tetamu saya perlu meninggalkan
perkara ini. Saya juga tak pernah cadangkan agar orang Cina meninggalkan
negara ini. Saya hanya menunjukkan kelemahan hujahnya dengan
mengingatkannya bahawa dia juga "tetamu" seperti saya.

Bagaimana ia bermakna satu cadangan untuk "pengusiran orang Cina" seperti yang didakwa pembenci saya?



Dalam
kenyataan susulan, saya juga dengan jelas mengatakan mana-mana "tetamu"
yang membawa keamanan kepada negara perlu digalakkan untuk tinggal di
sini, sama ada Cina atau India atau warga negara lain. Bagaimana jawapan
saya kepada orang Cina yang menyokong pengusiran saya membuatkan saya
bersifat perkauman terhadap mereka?



Saya adalah seorang yang
mempunyai misi menyebarkan kebenaran dan keamanan. Tetapi beberapa
pencetus kebencian, dengan agenda politik, mahu mengganggu misi saya,
dan cuba berbuat demikian dengan menyalah petik kata-kata saya dan
mereka-reka maklumat terhadap saya. Malangnya, sejumlah Muslim menjadi
mangsa penipuan mereka.



Allah berfirman, "Wahai orang-orang yang
beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita,
maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak
menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan
sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali
apa yang kamu telah lakukan." (Al-Quran, surah Al-Hujurraat:6)



Permintaan
saya kepada rakyat Malaysia dan media, sama ada Islam atau bukan Islam,
adalah untuk mengesahkan maklumat yang diterima - dan konteksnya -
sebelum mempercayainya atau menyebarkannya. Jangan percaya membuta-tuli
setiap sumber maklumat yang anda temui - termasuk kenyataan saya - tanpa
mengesahkan kebenarannya.



Kebanyakan syarahan saya boleh diikuti
di YouTube dan media sosial. Saya amat hargai jika anda mendengar
program atau syarahan penuh saya, berbanding mendengar klip-klip pendek,
sebelum membuat keputusan.



Hampir semua orang bukan Islam yang
menonton syarahan penuh saya, sama ada di India, Malaysia atau di tempat
lain, menghormati dan menghargai kerja saya, Alhamdulillah.



Jika
orang bukan Islam di Malaysia mendengar sebahagian - kalau pun tidak
semua - syarahan penuh saya, saya pasti mereka juga akan menghargai
kerja saya dan menyokong misi saya.



Berita berkaitan
Suruh ‘tetamu lama’ Cina balik dulu - Zakir Naik

'Tetamu lama Cina': Meleraikan dakwaan 'putar belit' kenyataan Zakir Naik

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...