Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Thursday, August 15, 2019

komen saudara U Chang Eng dalam mkini Satu pencerahan ilmu

Yg datang ke kepulauan Melayu dulu ialah org2 India pada Zaman Asoka yg bermula pada 268 - 232 BCE (sebelom masihi). Mereka mula mendarat di Utara Tanah Semenanjung di satu kawasan yg digelar Kadaram oleh org2 Hindu.

Mereka datang membawa fahaman Buddha ke Kadaram, Indo China & Siam. Indoncina & Siam memeluk agama Buddha sampai sekarang.

Zaman Asoka berakhir kira2 232 BCE. dan kemudian dari itu Empayar Srivijaya menakluki kawasan2 Asia Tenggara termasuk Kadaram.

Agama Hindu mula tersebar luas, mengantikan fahaman Buddha. Waktu itu Bahasa Melayu ditulis dengan huruf Pallava yg berasal dari Tamil. Org2 Melayu ada yg menganut Hindu seperti yg masih ada di Pulau Jawa Indonesia.

Saudagar2 Arab mula tiba pada tahun lingkungan 550 AD utk berdagang, ikut org2 India; Zaman sebelom Islam. Ketika ini Jawi mula diguna pakai dikalangan saudagar2 Arab.
Ketika itu, org2 China juga mula sampai untuk berdagang dan mereka menamakan Tanah di Utara Semenanjung itu sebagai Cheh-Cha atau Ka-Cha. Nama ini masih diguna pakai hari ini dan berbunyi Chi-ta.

Jadi, org2 Arab & China datang sebagai saudagar utk berdagang.
Dalam 1025 AD, Raja Rajendra Chola 1 menakluki Asia Tenggera termasuk wilayah2 Kadaram dan jatuhkan Sri Vijaya. Org2 Chola beragama Hindu dan mereka mendirikan system kerajaan Hindu disekitar Lembah Bujang iaitu Kedah moden hari ini. (Museum Arkeologi Lembah Bujang).
Dalam tahun 1136, Raja Empayar Kadaram; Raja Phra Ong Mahawansa, meluk Islam (merdeka dan berpisah dari jajahan Raja Chola ketika itu yg mula hilang kuasa) dan mengambil nama Sultan Mudzafar Shah 1. Hikayat Merong Mahawangsa. Kadaram ditukar nama kepada Kedah. Maka bermula lah kesultanan Kedah Moden yg ada hari ini.

Dari atas, sejarah menunjukkan org2 India yg mula datang ke Kepulauan Melayu dan Tanah Semenanjung. Bukan org2 Arab.

Org2 Melayu pada awalnya berfahaman Buddha, kemudian mereka menjadi Hindu dan dalam tahun 1136, ikut Sultan Mudzaffar Shah, memeluk Islam. 3 kali tukar agama dalam masa 1000 tahun. Ikut suasana politik.

Jadi, Dr Zakir Naik kata org Arab yg datang dulu, saya fikir ini kurang tepat.
Akan tetapi, Islam disebar ke Kepulauan Melayu tanpa peperangan, itu benar. Saya percaya kenyataan "Islam disebar dengan pedang" itu adalah bersifat resisma org2 Barat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...