Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Thursday, November 24, 2016

ALHAMDULILLAH , AKHIRNYA AKTA RUU355 DIBENTANGKAN DI PARLIMEN. TERIMA KASIH KERAJAAN

 
Datuk Seri Abdul Hadi Awang (PAS - Marang) hari ini membentangkan usul pindaan Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau RUU 355, yang bertujuan untuk memperkasakan Mahkamah Syariah.

Bagaimanapun presiden PAS itu memohon huraian usulnya itu dibuat pada sesi akan datang.


Nov 23, 2016
Ahli Parlimen PAS-Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini membentangkan pindaan Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau RUU 355, yang bertujuan untuk memperkasakan Mahkamah Syariah.


“Walaupun RUU ini khas untuk (umat) Islam sahaja. Masih ada pertikaian dan perbahasan di luar.
“Oleh itu saya pohon untuk buat huraian pada sesi akan datang,” katanya.

Perkara yang sama berlaku pada sesi Parlimen lalu yang menyaksikan usul Hadi dipercepatkan pada hari terakhir, tetapi ditunda ke sesi ini.

Nov 23, 2016
Ahli Parlimen Marang Datuk Seri Abdul Hadi Awang memberi amaran kepada anggota parlimen dan ahli politik yang bukan beragama Islam supaya tidak berkelakuan seperti Penyandang Gabenor Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama atau lebih dikenali sebagai Ahok di Jakarta.

Ia berkaitan sebelum ini terdapat beberapa ahli politik yang tidak bersetuju dengan usul pindaan Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau RUU 355 yang dibawa Hadi.

Hadi sebentar tadi membentangkan pindaan RUU355 yang bertujuan untuk memperkasakan Mahkamah Syariah.

http://www.malaysiakini.com/news/363985

Walau bagaimanapun presiden PAS itu memohon supaya usul itu dibahaskan pada sesi yang akan datang.

Pindaan rang undang-undang itu bertujuan untuk meningkatkan hukuman maksimum kepada 30 tahun penjara, denda sehingga RM100,000 dan 100 kali sebatan.

Hukuman semasa Mahkamah Syariah ketika itu adalah maksimum penjara tiga tahun, denda RM5,000 dan enam kali sebatan.

Terdahulu Ahok akan didakwa ke mahkamah sebagai penista agama ekoran kenyataannya yang memetik surah Al-Maidah semasa bertemu pengundi di Kepulauan Seribu di Jakarta dua bulan lepas.

http://www.malaysiakini.com/news/363119

Ketua Polis Republik Indonesia Tito Karnavian berkata pasukan khas siasatan dianggotai 27 orang termasuk ulama, pakar bahasa dan pakar psikologi, mendapati Ahok dituduh menistakan agama Islam.


Satu-satu perbezaannya adalah bahawa usul berkenaan tidak perlu dibacakan semula kali ini.

Datuk Mujahid Yusof Rawa (AMANAH-Parit Buntar) dan Khalid Samad (AMANAH-Shah Alam) mahu perbahasan diadakan hari ini untuk menjelaskan sebarang kekeliruan dan mengelakkan hujah-hujah yang boleh memecah-belahkan rakyat.

“Sya harungi satu kumpulan samseng untuk bahas. Saya nak bahas hari ini,” kata Khalid, merujuk kepada serangan sekumpulan individu ke atas dirinya pagi tadi.

Walau bagaimanapun Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia tidak melayan permintaan berkenaan dan sidang beralih ke tajuk lain.

Pindaan rang undang-undang itu bertujuan untuk meningkatkan hukuman maksimum kepada 30 tahun penjara, denda sehingga RM100,000 dan 100 kali sebatan.

Nov 23, 2016
Selepas ahli parlimen PAS Marang Datuk Seri Abdul Hadi Awang membacakan usul RUU35 dan ditangguhkan ke sesi depan oleh speaker Dewan Rakyat Tan Seri Pandikar Amin Mulia.

Suasana sidang Dewan Rakyat terus menjadi riuh rendah dengan ahli parlimen daripada pihak pembangkang dan kerajaan saling membawa peraturan mesyuarat dan meminta penjelasan.

Speaker Dewan Rakyat sebelum itu sudah menjelaskan dengan panjang lebar kenapa usul RUU355 yang dibentangkan oleh Presiden PAS itu tidak dibahaskan pada sesi ini dan di bawa ke sesi parlimen yang akan datang.
[Baca berita penuh]

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...