Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Thursday, June 19, 2014

APA ADA DALAM SYURGA

DIPOSKAN OLEH RIZAL IBNU MAKMUR RABU, 14 MEI 2014


SYURGA LEBIH INDAH DARIPADA INI



1. SYURGA ITU KEKAL


Syurga adalah kekal. Dari 'jannatul firdaus' sampai ke 'jannatul ma'wa' . dimulai dari puncak Sidratul Muntaha. Jika kita sampai disana, maka keinginan kita yang pertama adalah kita ingin hidup abadi selamanya. Kita akan mendengar pengumuman :
( mereka tidak akan merasakan mati di dalamnya kecuali mati di dunia. dan Allah memelihara mereka dari azab neraka )


Jika ahli syurga diberitahukan bahwa mereka akan tinggal disyurga selama beberapa tahun yang sama dengan jumlah debu – debu yang ada di dunia, lalu mereka akan dikeluarkan dari syurga, maka mereka akan mulai menangis. Dan jika ahli neraka diberitahu bahwa mereka akan dikeluarkan setelah beberapa tahun sejumlah jumlah debu – debu yang ada di dunia, maka mereka akan mulai untuk bergembira. Tapi, sungguh malas, mereka gak akan pernah dikeluarkan dari neraka…


( Akan tetapi (aku hanya) menyampaikan (peringatan) dari Allah dan risalah-Nya. dan Barangsiapa yang mendurhakai Allah dan Rasul-Nya Maka Sesungguhnya baginyalah neraka Jahannam, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. S. Al Jin :23)


Dan cukuplah Allah menjadi saksi antara Kami dengan kamu, bahwa Kami tidak tahu-menahu tentang penyembahan kamu (kepada kami). (Yunus : 29)


Maksudnya: orang-orang yang menyembah berhala itu sebenarnya bukanlah menyembah berhala, hanyalah menyembah hawa nafsu mereka sendiri, karena hawa nafsu merekalah yang menyuruh menyembah berhala.


Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal saleh, mereka diberi petunjuk oleh Tuhan mereka karena keimanannya, di bawah mereka mengalir sungai- sungai di dalam syurga yang penuh kenikmatan. S. Yunus : 9

Bagi mereka yang hidupnya selalu dalam kesenangan (disyurga), Allah berfirman,


: "Ini adalah suatu hari yang bermanfaat bagi orang-orang yang benar kebenaran mereka. bagi mereka surga yang dibawahnya mengalir sungai-sungai; mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; Allah ridha terhadapNya. Itulah keberuntungan yang paling besar".


Setiap orang akan kekal selamanya. Mereka akan selalu muda. Allah beritahukan kepada kita, bahwa di syurga, tinggi badan kita 125 kaki dan lebar 15 kaki seperti Nabi Adam as. , ketampanan seperti Nabi yusuf as., yang mana Ibu-ibu pejabat ketika melihat Nabi yusuf as, mereka mengiris jari-jari mereka karena terpesona. Jika seluruh ketampanan dan kecantikan didunia dikumpulkan jadi satu dan dibagi dua, maka setengahnya adalah bagian dari Nabi Yusuf as, dan sisanya dibagikan kepada seluruh makhluk yang lain. Ahli syurga akan diberi umur seperti Nabi Isa as. Yaitu 33 tahun, Suara yang merdunya Nabi dawud as., ketenangan jiwanya Nabi Ayyub as., dan akhlaknya Nabi Muhammad saw.


Ahli syurga itu (sebagaimana disebutkan dalam hadits) bakal gak punya janggot, gak punya bulu rambut, matanya mereka dalam keadaan bercelak, dan rambut yang keriting.

Allah berfirman :


Mereka memakai pakaian sutera Halus yang hijau dan sutera tebal dan dipakaikan kepada mereka gelang terbuat dari perak, dan Tuhan memberikan kepada mereka minuman yang bersih. (S. Al Insan : 21)



GAK BISA SAMA ....




2. MINUMAN DI SYURGA BEDA BRO !


Seseorang yang bersabar untuk tidak minum minuman keras di dunia, dankarena kesabarannya itu, Allah akan memberikan dia minuman yang murni langsung dari-Nya. Allah telah menyebutkan tentang tiga tingkatan, Allah berfirman :


Sesungguhnya orang-orang yang berbuat kebajikan minum dari gelas (berisi minuman) yang campurannya adalah air kafur*. (S. Al Insan : 5)
*Kafur ialah namasatu mata air di surga yang airnya putih dan baunya sedap serta enak sekali rasanya.


Dan derajat ketiga yang tertinggi dari semuanya :


dan Tuhan memberikan kepada mereka minuman yang bersih. (S. Al Insan : 21)


Allah akan memberikan minuman langsung dari sisi-NYA. Dia tidak memaksa kita untuk menjauhi minuman keras ketika didunia.Dia telah melarang kita sehingga kita bisa terhindar dari bencana dan kerugian yang besar. Jadi jika kamu meminum minuman keras didunia, maka diakhirat, kamu akan meminum cairan yang panas di dalam neraka. Tapi jika kita mampu menahan diri didunia, maka diakhirat Allah akan memuliakan kita dengan minuman yang sekali tegukan, kita bakal gak pernah lagi haus untuk selamanya…


3. MAKANAN DI SYURGA

Allah telah melarang kita untuk memakan yang haram, sehingga kita bisa memakan makanan yang lezat dan kekal di syurga


Dan buah ini tidak perlu disiram dan tidak dibatasi oleh satu musim saja. Allah telah mempersiapkan buah-buahan ini untuk ahli syurga hanya dengan satu perintah : "kun!" (jadilah) dan seketika.


Burung -burung akan mengelilingi ahli syurga, satu burung akan berkata,"makan aku", yang lain akan berkata "makan aku" Burung akan berebutan satu sama lain, memperebutkan siapa yang akan duluan dimakan oleh ahli syurga. Masing-masing burung akan promosikan kualitas dirinya untuk menggoda ahli syurga. Setiap burung akan punya tujuh puluh ribu sayap dan jika mereka akan mengepakkan sayapnya, cahaya berwarna-warni akan memancar dari sayap mereka.

Mereka akan kepakkan sayap mereka dan segala macam kemulian akan dicurahkan kepada ahli syurga. Burung - burung disyurga gak perlu dimasak. Kalau burung didunia, selain harus dimasak duluan, ditambah lagi masalah buang air setelah memakan mereka.


Di syurga, ahli syurga akan minum segala macam minuman mereka sebanyak yang mereka kehendaki tanpa perlu khawatir buat air kecil, dan makan semaunya tanpa perlu untuk buang air besar. Dalam hadits dikatakan : laa yabuuluuna, wa laa yataghawwatuuna, wa laa yatamakhatuuna, wa laa yabsuquuna ( Mereka tidak akan buang air kecil, dan tidak akan buang air besar, tidak akan beringus, dan juga mereka tidak akan meludah).


Keadaan fisik mereka akan begitu sangat indah itu sehingga ketika mereka melihat kepada satu sama lain mereka akan berlanjut saling menatap selama empat puluh tahun.

Beda dengan di dunia ini, segala sesuatu membuat kita bosan pada akhirnya. Kita lahirkan untuk tidak makan satu makanan yang sama setiap harinya. Kita lebih suka keanekaragaman. Tapi disurga, ahli syurga akan saling menatap satu sama lain selama empat puluh tahun secara terus-menerus dan tidak akan pernah merasa bosan. Sedang di dunia ini, kita tidak dapat berdiri menatap satu sama lain walaupun kurang dari empatpuluh menit karena kita akan bosan melihat wajah orang lain, Kalau diteruskna, maka kebencian akan timbul. Jadi didunia ini, segala sesuatu membuat kita jadi bosan juga pada akhirnya


Sebagai contoh, nafsu kita tidak gemar untuk memakan kacang-kacangan saja atau sayur saja setiap hari, kita suka variasi dalam segala hal. Sedangkan di syurga mereka akan saling menatap satu sama lain terus - menerus selama EMPAT PULUH tahun dan tidak akan bosan. Selama berjam-jam sampai empat puluh tahun, mereka tidak akan memalingkan pandangan mereka walaupun sesaat


Segala yang mereka telah inginkan akan dipenuhi. Semua keinginan kita tidak pernah terkabulkan ketika di dunia, karena dunia memang tidak abadi dan dunia bukan tempat untuk menerima ganjaran dan imbalan.Kita telah dihantar ke dunia ini untuk satu pengadilan luar biasa kelak di akhirat.


DUNIA AJA INDAH APALAGI DI SYURGA..


4. BIDADARI DI SYURGA


Kenapa kita harus mengambil risiko dari kehilangan iman untuk kesenangan dunia yang terbatas ini? Kenapa kita harus suka melihat wanita yang bukan mahram ketika didunia (yang mana kita telah dilarang ) dan hal itu akan membuat kita akan mengalami kerugian kelak diakhirat, dimana bidadari akan menjauh dari diri kita


Allah Swt, berfirman,
dan ada bidadari-bidadari bermata jeli, (Al Waqi’ah :22)
'Hur ' adalah jamak dari ‘ haura ’, yaitu diterjemahkan dalam Arab sebagai ' alladzii yahaaru fiiha attarf ' (yang mempesonakan mata ketika melihat mereka). Sehingga mata terpesona dengan kecantikan mereka yang kekal abadi. Dan arti yang lain dari kata "haura" adalah wanita yang memiliki mata seperti mutiara. Sebagaimana firman Allah Swt :
Seakan-akan bidadari itu permata yakut dan marjan.(ar Rahman : 58 )

Didalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang sopan menundukkan pandangannya, tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni syurga yang menjadi suami mereka), dan tidak pula oleh jin. (Ar Rahman : 56)
Jika ahli syurga berjalan-jalan di taman syurga, dia akan melihat satu tenda yang tidak punya pintu. Saat dia mendekati tenda, satu pintu akan nampak kelihatan, dimana dia akan memasukinya dan didalamnya ada isterinya dari bidadari yang menyambut dia dan Allah akan berfirman : inilah yang Aku telah janjikan kepada kamu, inilah yang Aku telah katakan kepadamu :
Oleh karena alasan itulah, Allah membuatnya dengan tidak memiliki pintu, sehingga tidak ada dapat masuk dengan sembunyi-sembunyi. Ini telah diciptakan tepat di depan mereka sehingga mereka tidak ragu sedikitpun. Sekarang kamu bebas untuk memuaskan keinginanmu, tanpa ada batasan lagi. Orang yang paling rendah derajatnya di syurga akan memiliki tujuhpuluh dua isteri dan semakin derajat ahli syurga , Allah akan beri istri lebih banyak lagi. Ahli syurga yang paling rendah akan diberikan satu syurga yang sepuluh kali lebih besar dibandingkan dunia ini (ata ' aun ghairu majdhuudh)


5. MUSIK DI DALAM SYURGA

Orang-orang gemar mendengar suara yang merdu dan itulah kenapa orang-orang senang kepada musik. Allah akan berfirman, "Aku akan mendengarkan untukmu kemerduan suara sang bidadari syurga, yang mana air ludahnya bisa membuat manis tujuh lautan. Bagaimana dengan kemanisan suara yang keluar dari mulutnya?. Semoga Allah memenuhi hati kita dengan iman yang sempurna (amiin)


Perzinahan akan berakhir dan alat musik akan dihancurkan kalau keyakinan akan kehidupan yang indah telah berakar dalam hati kita. Botol - botol minuman akan dipecahkan dan langkah kaki ke arah kemaksiatana akan terhenti. Jika keyakinan telah menghunjam dalam hati kita.


Terdapat sebuah sungai di Jannah bernama ' Harwal '' Dimana bidadari dari syurga akan bernyanyi pada kedua tepinya. Begitu mempesona dan betapa manisnya suara mereka, kalau kamu mendengarkan kamu ini akan terpukau. Allah akan bertanya: "Kamu mau mendengarkan satu suara yang lebih baik lagi?" Mereka akan berseru: "Ya Allah !Apa ada yang lebih baik dibandingkan ini?" Allah akan berfirman, "Oh Daud (as)! Majulah ke depan, naiklah ke mimbar dan nyanyikan pujian pada-KU."


Suara Nabi Daud as begitu merdunya sehingga ketika dia pergunakan untuk membaca kitab Zabur, maka gunung - gunung akan bergetar karena terbuai dengan suaranya, Semua hewan dari hutan akan berkumpul untuk mendengar suara beliau dan orang-orang yang mendengarnya banyak yang pingsan.


Nabi Dawud (alaihissalam) akan bernyanyi dan para ahli syurga akan terpesona dan terpana. Mereka akan berseru, "Masih adakah yang lebih baik daripada ini, ya Allah ?" Allah akan berfirman, "wahai Muhammad (saw) kekasih-KU! Majulah ke depan, naiklah ke mimbar, bernyanyilah. Suara Rasulullah (sallallahu alaihi wasallam) akan berkumandang di mana-mana dan kesyahduan memenuhi segala penjuru.


Allah swt akan bertanya, "Kamu mau mendengarkan sesuatu yang lebih baik lagi?" Mereka akan bertanya, "Apakah yang lebih manis dibandingkan ini?" Dia Akan berfirman, "lam yabqa illa arhamurrahimina" (Sekarang aku adalah satu-satunya yang tersisa)." Allah akan bernyanyi dan Dia akan bersabda, "Wahai malaikat Ridhwan bukalah semua hijab." Kemudian Dia akan menampakkan Diri-Nya Sendiri dan tujuhpuluh ribu hijab akan diangkat. Mereka akan melihat Tuhan mereka, seperti diriwayatkan dalam sebuah hadits : "innakum sa tarauna rabbakum kamaa tarauna alqamar lailatal badr laa tudha ' iuran amuuna ru ' yatihi ( Kamu akan melihat Rabbmu seperti kamu melihat bulan pada malam purnama dan kamu tidak akan keliru )


6. KEINGINAN TERAKHIR AHLI SYURGA

Allah akan berkata pada hari itu, (marhaban bissadiqeen, marhaban bitta ' aieena) "Selamat datang, ya para shiddiqin, ya para hamba-Ku yang ta'at. Dan ketika Allah menampakkan keagungan-Nya, mereka akan terpana dan tercengang. Mereka akan berseru, "ya Allah, kami telah gagal untuk menyempurnakan ibadah kami kepada-MU, sesungguhnya kami adalah orang - orang yang lalai. Kami terkadang tidak jujur dan malas untuk bersujud kepada-MU.”


Malaikat yang selalu bersujud sejak diciptakan, akan memalingkan pandangannya kepada Allah, karena pada hari itu Allah akan memperlihatkan keagungan Dzat-Nya kepada hamba - hamba-NYa. (Hanya Nabi saw yang pernah melihat Allah sebelumnya) Malaikat Jibril, Mikail, Israfil dan Izrail serta semua malaikat dari singgasanan-Nya Allah dan para malaikat dari tujuh langit akan memalingkan pandangannya kepada dzat Allah pada saat itu, dan para ahli syurga akan melihat Allah juga. Begitu agungnya Dzat Allah, bahkan malaikat yang sampai nafas terakhirnya tetap dalam keadaan bersujud akan berkata: “ya Allah maa qadarnaka haqqa qadrik wa ma abadnaka haqqa ibadatiq" (ya Allah ! sesungguhnya kami tidak mampu beribadah kepada-MU yang sesuai dengan keagungan dan ketinggian-MU dan kami tidak mampu memuji-MU sebagaimana sebenarnya ). Para ahli syurga akan memohon kepada Allah swt, agar mereka diijinkan bersujud sekali lagi untuk mengagungkan Dzat-Nya.

Allah akan berfirman : "qad wathatu anqum maunatassujud" (Aku telah membebaskan kamu dari kewajiban untuk bersujud ) Sekarang kalian adalah tamu - tamuku dan aku adalah tuan rumah, dan seorang tuan rumah tidak pernah menyuruh tamunya untuk menyuguhkan makanannya sendiri, sebagaimana manusia yang beradab tidak akan berbuat seperti itu kepada tamunya . Allah akan berfirman, Kami adalah para tamuku, dan seorang tamu tidak akan pernah diganggu.
(kepada mereka dikatakan): "Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan amal yang telah kamu kerjakan pada hari-hari yang telah lalu". ( S. Al Haqqah : 24 )


Mereka akan dikaruniai kesehatan yang selalu baik, kedamaian , kepuasan, kemuliaan, iman , akhlaaq, keamanan, kasih sayang, dan setelah kematian dia akan diberikan syurga firdaus dan keridhoan Allah dan dia akan bebas dari azab api neraka

51. berkatalah salah seorang di antara mereka: "Sesungguhnya aku dahulu (di dunia) mempunyai seorang teman,
52. yang berkata: "Apakah kamu sungguh-sungguh Termasuk orang-orang yang membenarkan (hari berbangkit)?
55. Maka ia meninjaunya, lalu Dia melihat temannya itu di tengah-tengah neraka menyala-nyala.

Terdapat empat pintu gerbang untuk masing-masing orang di syurga, dan salah satu diantaranya adalah gerbang istimewa, tempat dia bisa melihat Allah dan satu pintu gerbang di antara dia dan para malaikat.

Para malaikat akan mendekatinya dari gerbang ini karena perintah dari Allah untuk menjumpai dia. Dan satu pintu gerbang antara dia dan isterinya, dia akan pergi berjumpa isterinya melalui pintu ini. Dan satu pintu gerbang akan berada di antara dia dan neraka, sehingga dia akan bersyukur kepada Allah atas segala rahmat yang telah dicurahkan atasnya. Dia akan memandang sekilas melalui pintu ini dan akan melihat seseorang yang wajahnya sangat buruk dan dia tidak mengenalinya. Allah akan mengatakan padanya bahwa ini dia adalah orang yang dia cari selama ini. Orang ini akan ditampakkan di depannya dan dia akan melihat orang tersebut dibakar dalam kobaran api, dia akan menjadi hangus . Ahli syurga akan bersyukur kepada Allah... "ya Allah, jika sekiranya ketika didunia aku selalu berteman dengannya maka aku mungkin akan ikut terbakar saat ini. hanya karena kasih sayang-Mu lah sehingga aku bisa selamat.


27. dan (ingatlah) hari (ketika itu) orang yang zalim menggigit dua tangannya(Maksudnya menyesali perbuatannya) seraya berkata: "Aduhai kiranya (dulu) aku mengambil jalan bersama-sama Rasul".


28. kecelakaan besarlah bagiku; kiranya aku (dulu) tidak menjadikan sifulan[syaitan atau orang yang telah menyesatkannya di dunia.] itu teman akrab(ku).(s. Al Furqan :27 – 28 )


57. Jikalau tidaklah karena nikmat Tuhanku pastilah aku Termasuk orang-orang yang diseret (ke neraka). ( s. Ash Shaffat : 57 )

Inspirated by the lecture of Maulana Tariq Jamil

1 comment:

  1. Yg ada dlm Syurga semuanya baik baik belaka, tiada yg buruk buruk. Mk sesiapa yg mempunyai sifat dan akhlak yg buruk, bersihkanlah selagi di dunia, kerana membersihkannya di Barzakh atau di Mahsyar lebih sukar, apatah lagi jika terpaksa ke Neraka utk membersihkannya, na'uzubillah ! Sebesar besar sifat buruk adalah kufur, sombong dan angkuh.
    Moga kita dijauhkan dr segala sifat sifat dan akhlak yg buruk, dan dikurniakan sifat dan akhlak yg baik, terpuji dan mulia, hingga melayakkan kita dirahmati Allah swt utk berada di SyurgaNya, amiiin !
    "Dan sifat sifat yg terpuji itu tidaklah dikurniakan kecuali kpd org org yg mempunyai kesabaran, dan tidaklah dikurniakan kecuali kpd org org yg mempunyai keberuntungan yg besar." 41:35.
    Selain segala nikmat yg tergambar dan yg tidak tergambar utk ahli Syurga, ada lg nikmat yg disembunyikan utk di "supprise"kan Allah swt kpd kita insyaAllah, spt yg disebut dlm ayat 32:17. Apakah dianya, tunggulah sahaja, insyaAllah nanti kita di Sana.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...