Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Wednesday, September 4, 2013

Keluargaku Pengundi BN. Kah kah kah Padan muka!!! Syukurr Malaysia masih aman...PESATUAN TEKSI CADANG NAIK TAMBANG!





KLUANG - Persatuan Pemandu Teksi Melayu Kluang bercadang menaikkan harga tambang susulan kenaikan harga petrol RON95 dan diesel sebanyak 20 sen berkuat kuasa, semalam.


Pengerusinya, Mustakim Abdul Jalel berkata, kenaikan harga tambang itu berikutan kenaikan kos yang bakal ditanggung oleh pemandu teksi.

Menurutnya, kenaikan harga tambang teksi itu masih di peringkat perbincangan dan belum dikuatkuasakan kerana kenaikan harga petrol dan diesel diumumkan secara mengejut semalam.

“Kami terpaksa naikkan harga tambang teksi selepas berbincang dengan ahli persatuan serta pihak berkaitan.

“Kami berhadapan kos diesel yang agak tinggi akibat kenaikan tersebut, namun kami percaya tambang baru nanti tidak akan menyusahkan pelanggan,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian.

Mustakim berkata, pihaknya tidak akan menaikkan tambang teksi pada kadar tinggi kerana khuatir pelanggan enggan menggunakan perkhidmatan teksi.

Katanya, kenaikan harga petrol perlu dipertimbangkan semula kerana ia membebankan golongan rakyat kurang kemampuan. [SH]

WLM: Keluargaku pengundi BN. Kah kah kah
Padan muka!!! Syukurr Malaysia masih aman...





Subsidi adalah merupakan satu bentuk 'Kebajikan' dan Tanda TERIMAKASIH kepada Pengundi Yang SOKONG. BN JANGAN Terus MENIPU RAKYAT..

Subsidi adalah merupakan satu bentuk 'Kebajikan'. Biasanya, bila kita sebut 'Kebajikan', kita terfikir ianya satu perbelanjaan hangus. Tak pulang modal, menurut pakar ekonomi. Ada yang berpandangan, subsidi ialah seperti 'Sedekah'. Ada yang berpandangan, subsidi ialah 'Tongkat'. 

Pada hemat ambe, subsidi ialah satu tindakan proaktif mengagihkan kekayaan negara secara menyeluruh kepada rakyat. Apakah, jumlah subsidi yang dibelanjakan oleh kerajaan tidak akan menghasilkan 'Pendapatan Lumayan' kembali kepada Negara? Yang ni ambe cuba kupaskan mengikut logik dan ilmu majoriti rakyat Malaysia yang tak mempunyai peluang belajar di Oxpod kemudian duduk bersembang dengan PM. 

Bagi ambe, penarikan subsidi duaploh sen akan mendatangkan keburukan dan kemudaratan yang sukar diperbaiki dimasadepan. Dan polisi BR1M bukanlah satu polisi awam fiskal alternatif terbaik berbanding subsidi. Kesan BR1M tak sehebat kesan subsidi dalam kegiatan ekonomi diperingkat mikro. Malaysia mengalami kerancakan ekonomi pada dekad 80an dan 90an kerana pemimpin negara pada masa itu memahami apa itu 'Pergerakan' atau 'Mobilisasi' yang menjadi pencetus kepada gerakan ekonomi dan penjanaan pendapatan per kapita.

Pada dekad-dekad berkenaan, muncul projek kereta nasional. Pembinaan rangkaian lebuhraya yang memendekkan masa dalam mobilisasi serta menambah kecepatan mobilisasi. Diwaktu itu jugalah, rakyat Malaysia mula mengenali apa itu 'Trafik Jem' dan bayaran 'Tol'. Dan harga petrol dan disel pada masa itu jauh lebih rendah pada masa sekarang. Namun, pembangunan dan pertumbuhan ekonomi amat rancak. Rakyat berniaga macam orang ada duit berpuluh bilion dalam akaun. Setakat seribu dan dua ribu, macam keluar sepuluh dan seringgit sahaja. 

Kenapa? 

Kerana pada waktu itu mobilisasi rakyat begitu maksimum.

Mengapa?

Kerana harga petrol dan disel adalah terlalu murah dan merupakan 0.1 peratus sahaja dari perbelanjaan isirumah. 

Bagaimana pula?

Kerana Kerajaan pada masa itu berpendapat, subsidi petrol, disel dan bahan makanan menjadikan harga bahan-bahan murah dan tak membebani rakyat. Oleh itu, rakyat mempunyai kadar mobilisasi termaksimum. Dengan mobilisasi termaksimum ini, rakyat mempunyai 'Modal Niaga' tinggi dan Kuasa Membeli 'Luarbiasa'. Lalu ini merancakkan kegiatan ekonomi. Margin keuntungan yang tinggi diperolehi oleh para peniaga. Keuntungan itu dikembalikan semula kepada kantung perbendaharaan negara di dalam bentuk percukaian dan kestabilan politik serta kondisi ekonomi yang kondusif kepada pelabur luar. Seterusnya, Kerajaan memperolehi keuntungan tiga kali ganda daripada apa yang dibelanjakan dalam subsidi. Tarak rugi tapi untung !

Cerita Mudah Bukan Mitos.
Setiap sen yang dibelanjakan Kerajaan dalam subsidi akan kembali semula kepada Kerajaan sebanyak tiga sen. Itulah Dasar Fiskal yang diamalkan oleh kepimpinan pada dekad 80an dan 90an. 


Bila polisi Rasionalisasi diperkenalkan untuk menghapuskan Subsidi diatas pemikiran, setiap sen yang dibelanjakan dalam bentuk subsidi tidak kembali kepada kantung kerajaan, maka sebenarnya Kerajaan kerugian tiga kali ganda.

Kunci kejayaan ekonomi ialah :-
  1. Mobilisasi Maksimum 
  2. Kuasa Beli Luarbiasa
Dan kunci kepada keduanya ialah harga petrol dan disel berada diparas rendah melalui Dasar Fiskal subsidi. Dasar Fiskal Liberalisasi yang mementingkan Rasional yang tak berapa 'Sassy' banyak menyebabkan Mobilisasi dan Kuasa Beli Luarbiasa terbantut dan sentiasa menguncup. 

Ambe harap dan berdoa, adalah yang sudi mengkaji semula Dasar Fiskal yang banyak menguncupkan keupayaan mobilisasi rakyat dan semakin menghakis Kuasa Beli Luarbiasa yang ada pada rakyat. 

Tuesday, September 3, 2013

RON92 , Pulak nak diperkenalkan semula.... kahkahkah....



Kenaikkan Harga Minyak, Sangat Sukar untuk Diterima oleh Rakyat.

NajibRazak Sudah Tidak Lagi Mendengar Denyut Nadi Rakyat Naik Minyak, Dengarlah...

Harga petrol naik lagi, apa sudah jadi ??? Tidak ada lagikah cara lain atau pendekatan yang boleh digunakan selain menaikkan harga minyak ? Apa jua alasan yang diberikan kerajaan mengenai punca kenaikkan harga minyak, sangat sukar untuk diterima oleh rakyat.
 
Kerajaan yang bertanggungjawab semestinya sedar dimana kenaikkan harga bahan bakar itu akan menyebabkan peningkatan kadar insflasi sekaligus akan menaikkan harga barang keperluan yang lain, mahu tidak mahu rakyat terpaksa menanggung kesan daripada kenaikkan tersebut, apakah kerajaan fikir rakyat selesa dengan kenaikkan itu ?
 
Sebagai rakyat yang bertanggungjawab pula, usahlah cepat melenting, sebaliknya berilah kepercayaan yang sepenuhnya kepada YAB Perdana Menteri, semoga beliau mampu melakukan keajaiaban dengan pengawalan atau pengekalan harga barangan keperluan yang lain tanpa terkesan dengan kenaikkan harga bahan api berkenaan.
 
Jangan pula ia menjadi satu 'laba' kepada puak cinabeng untuk meraih keuntungan dengan bersandarkan alasan kenaikkan harga minyak yang tidak seberapa itu sehingga menaikkan harga barangan keperluan yang lain dengan sewenang-wenangnya. Adakah YAB PM boleh memberi jaminan bahawa tidak akan berlaku kenaikkan harga barangan yang lain ekoran kenaikkan harga minyak tersebut ?
 
Secara kesimpulannya rakyat boleh faham akan keperluan kenaikkan harga minyak atau rasionalisasi subsidi itu, cuma yang menjadi isunya disini adalah mengenai kenaikkan harga barangan keperluan yang lain, biarpun kita mempunyai kementerian yang bertanggungjawab mengawal harga barangan keperluan terbabit, rakyat tidak yakin kementerian itu mampu memperjalankan tanggungjawabnya sejajar dengan kemahuan rakyat.
 
Sedangkan kerajaan masih mempunyai banyak cara untuk menampung kos subsidi berkaitan tanpa perlu membebankan rakyat yang berpendapatan rendah, jika takrif elektrik boleh di-caj mengikut kadar unit kegunaan, mengapa tidak petrol ? Kalau dilihat pada takrif elektrik sebagaimana lampiran dibawah, kegunaan sehingga 200 unit akan dicaj pada kadar 0.218 seunit, manakala 100 unit berikutnya pada kadar yang berbeza iaitu 0.334 seunit, 100 unit lagi pada kadar 0.400 seunit dan begitulah peningkatan yang keseterusnya.
Namun bagi pembelian petrol ia mungkin berbeza dengan  penggunaan elektrik, tapi jika mahu, kerajaan masih mampu untuk mensyaratkan kepada semua pengusaha stesen minyak supaya mengasingkan diantara pam kereta dan juga pam motosikal dimana ianya mempunyai caj meter yang berbeza.
 
Mungkin juga kerajaan boleh mengarahkan pengusaha stesen minyak menggunakan pam meter yang lebih canggih dan sudah di-set secara automatik, contohnya, jika pembelian petrol itu berjumlah RM20 kebawah, harga jualan per-liter ialah RM1.90, bagi RM21 keatas pula harga jualan per-liter ialah RM2.12.
 
Bukankah cara seumpama itu ialah cara transformasi terpimpin ? Justeru difikirkan sangat wajar dilakukan oleh kerajaan serta ia mampu diterima baik oleh rakyat, tidak boleh untuk mengambil pendekatan 'pukul rata' kemudian dialaskan dengan pemberian BR1M, kerana pemberian BR1M itu difahami rakyat ianya langsung tiada kaitan dengan pengurangan subsidi keatas bahan bakar berkenaan, malah pemberian BR1M itu difahamai sebagai hasil dari transformasi serta kecekapan kepimpinan YAB PM didalam menguruskan hal ehwal pelaburan dsbnya. Semoga PM masih mampu untuk mendengar 'denyut nadi rakyat' biarpun pilihanraya sudah berlalu pergi namun akan datang ia menyusul lagi.... Anda Mampu Mengubahnya. 

BANDINGKAN NEGARA NEGARA PENGELUAR MINYAK YANG LAIN !

Jangan complain harga minyak..nanti anda akan dituduh tidak mengikut ASWJ dan jalan salafussoleh..lihat mereka dalam gambar ini yang memilih jalan yang lurus dalam situasi ini.. - Dr Maza

Ikulah cara menteri kita, jangan guna kereta.
http://tranungkiteoffline.blogspot.com/

Subsidi Minyak sebenarnya "omong kosong.???

Sinar Harian dedah penipuan subsidi minyak yang tidak wujud?

Subsidi Minyak sebenarnya "Tidak Pernah" wujud..??? 

sinar harian minyak subsidi
sinar harian minyak subsidi

Sumber sisipan Sinar Harian: Apa Kesan Harga Minyak Naik?
Pakar Matematik Gunaan dedah fakta sama ada impaknya untung atau rugikan negara
Penyelarasan subsidi ke atas bebearapa bahan keperluan seperti petrol dan gula bukan sahaja memberikan kesan kenaikan harga keperluan asas lain, malah, pelbagai pihak dari sektor perkhidmatan juga menaikkan cas atas alasan tersebut.
Dalam keadaan yang semakin tertekan ini, kakitangan kerajaan yang bergaji RM3,000 sebulan pun sudah boleh dikategorikan miskin, apatah lagi yang tidak bekerja.

Ironinya, setiap kali kenaikan harga barang, golongan ini disaran berjimat cermat. Bagaimanakah lagi caranya hendak berjimat? Adakah sehingga makan sekali seminggu itu yang dikatakan berjimat? Semua saranan ini tentu sekali tidak akan meredakan kemelut sara hidup yang menyeksakan.
Bagi merungkai permasalahan kenaikan harga ini, ikuti wawancara khas wartawan NOR KHALILAH GUSTI HASSAN (Sinar Harian: 5 Januari 2011) dengan Pakar Matematik Gunaan, Prof Madya Hamid Yeop Yeop Zainuddin. Beliau menggunakan pendekatan Matematik untuk meneliti fakta apakah kenaikan harga minyak mentah di pasaran dunia benar-benar merugikan negara sehingga terpaksa mengurangkan subsidi rakyat.
1) Bolehkah harga bahan api ini diturunkan?


HAMID YEOP:
Ya boleh! Malah boleh diturunkan kepada 30 sen sahaja seliter jika menggunakan formula menurunkan harga minyak dan barang-barang yang sekaligus menghapuskan kemiskinan. Formula ini ditemui semasa kajian pada 2008 yang lalu.
Di pasaran dunia harga bahan api turun dan naik tetapi di Malaysia boleh dikatakan tidak pernah turun asyik naik sahaja.
Sesiapa pun faham ini membuktikan harga minyak di Malaysia tidak ditentukan oleh pasaran dunia. Ketika kita RM2.70 seliter, ada negara lain jual hanya 16 sen seliter (Venezuela).
2) Bagaimanakah boleh dijual begitu murah sekali?
HAMID YEOP:lawak minyak naik
Untuk memudahkan orang awam faham, ambil contoh kelapa sawit. Kita adalah negara pengeluar. Kalau dulu harga sawit RM1,000 satu tan, sekarang dah naik RM3,000. Kita untung atau rugi? Sudah tentu untung 3 kali ganda.
Begitu juga minyak mentah. Malaysia adalah sebuah negara pengeluar minyak dan menganggotai Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum (OPEC). Jika Malaysia jual kira-kira 700,000 tong minyak mentah sehari pada kadar USD130 Setong (dengan kadar tukaran mata wang RM3.80 untuk USD1 satu ketika dahulu), ini bermakna perolehan setahun adalah USD33 billion iaitu melebihi RM126 billion. Dengan anggaran perolehan melebihi satu trillion ringgit untuk 10 tahun pada kadar disebutkan tadi, bolehkah Malaysia menurunkan harga bahan apinya? Jika benar rakyat didahulukan maka sudah tentulah jual murah didalam negara tetapi jual ikut harga pasaran di luar negara. Ini adalah hasil negara yang sepatutnya dinikmati rakyat.
3) Maknanya, kenaikan harga minyak mentah dunia tidak merugikan negara?
HAMID YEOP:
Ya benar. Bukan sahaja tidak merugikan Malaysia, tetapi sebaliknya mendapat keuntungan berganda. Seperti kelapa sawit, ramai yang tahu tetapi tidak ramai yang tahu pasal telaga minyak. Kita rujuk data 2008 dengan anggaran jualan minyak mentah Malaysia sebanyak 700,000 tong sehari. Oleh kerana minyak dijual dalam dollar Amerika, bagi memudahkan perbandingan, anggapkan kadar tukaran RM kepada USD ialah RM3.50 untuk USD1.
Harga minyak pada Januari 2007 adalah USD50 iaitu RM175 setong. Justeru perolehan setahun bagi 2007 adalah melebihi RM44 billion. Jun 2008, harga minyak telah naik kepada USD138 iaitu RM483 setong. Justeru perolahan setahun sehingga Jun 2009 adalah kira-kira RM123 billion. Ini memberikan tambahan lebihan untung sebanyak RM78 billion. Keuntungan tambahan ini tidak termasuk keuntungan lain seperti petrol dan diesel. Oleh itu, keuntungan sebenar hasil kenaikan harga minyak dunia adalah jauh lebih tinggi.
4) Dengan RM78 billion lebihan untung, lebih banyakkah subsidi?
HAMID YEOP:
Kalau tiada subsidi pun harga minyak boleh diturunkan, apatah lagi jika ada subsidi. Tetapi rakyat kini menanggung beban kenaikan harga minyak yang kononnya disebabkan kenaikan harga minyak dunia. Ramai yang ingin tahu kemanakah perginya lebihan untuk RM78 billion ini? Lagilah tidak logik kita terpaksa pula mengurangkan subsidi. Kita bukan Singapura dan kita tidak boleh ikut Singapura kerana ia negara pembeli bukan pengeluar. Harga di kilang tidak sama dengan harga di kedai.
5) Benarkah ada subsidi dan siapakah yang menerimanya?
HAMID YEOP:
Ketika minyak mentah berharga USD130 setong (RM455 pada kadar tukaran RM3.50 kepada USD1), kerajaan mengumumkan harga sebenar petrol di Malaysia adalah RM3.00 seliter dan diberikan subsidi RM0.30 sen menjadikannya RM2.70 seliter.
Jika benar ada subsidi, adakah subsidi diberikan kepada semua syarikat minyak seperti Petronas, Shell, Mobil, Esso, Caltex, BHP dan lain-lain? Tanpa subsidi atau suatu bentuk persetujuan bayaran tertentu kepada syarikat asing tersebut mustahil mereka mahu jual dengan harga sama seperti dijual Petronas, iaitu RM2.70 seliter.
Sekiranya syarikat asing itu tidak mendapat sejumlah subsidi (sama ada daripada kerajaan atau Petronas atau kedua-duanya), tentu mereka menjual mengikut harga yang memberikan keuntungan masing-masing sebagaimana yang dijual di negara lain. Sebab itu harga Shell di Singapura jauh lebih mahal.
Tinjauan saya mendapati stesen minyak membayar tunai dengan harga RM2.70 daripada pembekal syarikat asing. Daripada jumlah itu, mereka hanya memperolehi komisen RM0.095. Ini bermakna, pengusaha stesen minyak bukan penerima subsidi. Justeru kemungkinan besar subsidi tersebut dibayar terus kepada syarikat asing. Lebih 80 peratus daripada RM33 billion subsidi dibayar kepada syarikat asing.
6) Jadi berapakah sebenarnya subsidi minyak kepada rakyat?
HAMID YEOP:
Berdasarkan RM33 billion yang dikatakan tadi, kita boleh mengetahui penggunaan petrol negara ini dalam setahun adalah kira-kira 110 billion liter. Lebih kurang 301 juta liter sehari.
Mengikut laporan pada tahun 2007, terdapat 3,098 stesen minyak di seluruh negara dengan 40% daripadanya, terutama yang di bandar besar dan lebuhraya beroperasi 24 jam.
Ini memberi gambaran purata jualan harian bagi setiap stesen minyak adalah sebanyak 97 ribu liter sehari, atau hampir 3 juta liter sebulan. Suatu angka yang sukar diterima untuk sebuah stesen minyak kerana, secara purata jualan harian mereka tidak melebihi 20,000 liter.
Jika benar ada subsidi maka angka-angkanya mesti selari dengan pengiraan matematik tadi, tetapi kerana angka-angkanya tidak sekena, maka keputusan ini'menidakkan dan menolak kewujudan subsidi petrol berjumlah RM0.30 sen seliter atau RM33 billion setahun.'
Ada atau tidak subsidi minyak untuk rakyat? Andalah yang menentukan jawapannya.
7) Jika tiada subsidi, rakyat terpaksa membeli dengan harga yang mahal?
HAMID YEOP:
Sepatutnya tidak. Salah satu cara terbaik untuk menurunkan harga minyak adalah dengan menyerapkan terus keuntungan Petronas ke dalam hasil minyak (petrol dan diesel) yang dijual di dalam negara.
Penyerapan keuntungan ini akan membolehkan Petronas menjual Petrol dengan harga lebih rendah. Secara langsung akan menaikkan lagi keuntungan Petronas dengan peningkatan penjualan minyak.
Tindakan inilah yang sebenarnya menangkis persoalan ke manakah perginya keuntungan Petronas.
Lagipun bukan semua pengusaha syarikat asing seperti BHP, Esso, Caltex, Shell dan Mobil membeli minyak mentah dari Petronas. Itupun Petronas tetap mengaut untung berbillion ringgit. Sedangkan dengan harga USD50 setong kerajaan mampu menanggung subsidi berbillion ringgit, inikan pula USD138 setong (RM483).
Bila untung 2 kali ganda sepatutnya turun separuh harga.
Benarkah stok minyak kita akan habis?
HAMID YEOP:
Tuhan jadikan Malaysia unik. Laluan gempa bumi pun tidak menempuh Malaysia. Telaga minyak kita macam telaga air di kampung, dicedok banyak mana pun tidak akan habis. Minyak kita, kalau ambil satu tong dia boleh keluar lagi sehingga tiga tong. Saya banyak mmendapat maklumbalas daripada ramai bekas pelajar saya yang menjadi jurutera di Petronas dan di kawsan carigali.
Untuk satu jangka yang amat lama lagi dakwaan ini tidak benar. Kalau habis pun, saya percaya ketika itu minyak bukan lagi merupakan sumber utama tenaga.
9) Formula ini telah Prof cipta semenjak 2008 tetapi tidak diterima kerajaan. Apa komen Prof?
HAMID YEOP:
Sebagai rakyat biasa yang prihatin saya hanya membantu dan mencadangkan setakat yang termampu. Asalnya pun daripada permintaan salah seorang menteri kabinet. Pada pendapat saya, model ekonomi yang digunapakai sekarang adalah betul pada mereka tetapi salah pada rakyat.
10) Akhirnya apakah harapan Prof?
HAMID YEOP:
Menurunkan harga barang menjadi harapan sebahagian besar rakyat. Saya sedia berkongsi formula ini dengan mana-mana pihak terutamanya perti politik yang berhasrat memerintah negara ini, supaya penjelasan dapat diberikan kepada rakyat jelata. InsyaAllah jika pemerintah melaksanakan formula ini, semua rakyat akan jadi kaya dan dalam tiga tahun Malaysia akan jadi 'World Reserved Bank'.
Sisipan: SINAR HARIAN (5 Januari 2011)
oleh wartawan NOR KHALILAH GUSTI HASSAN
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...