Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Thursday, December 13, 2018

Surat terbuka menteri kepada warga Lynas

Surat terbuka menteri kepada warga Lynas:

Yeo Bee Yin  | 
Diterbitkan  | 
Dikemaskini


   

KATA MPl Ke hadapan warga kerja Lynas Malaysia yang dihormati,
Saya
membaca berita bahawa seramai 130 daripada kalangan kakitangan LAMP
telah datang ke parlimen untuk menggesa pihak kerajaan menyelamatkan
pekerjaan tuan-tuan dan puan-puan.
Saya memohon maaf kerana tidak
berada di situ untuk menerima memorandum tuan-tuan dan puan-puan kerana
saya kini berada di Katowice, Poland, menghadiri United Nation Climate
Change Conference of the Parties mewakili Malaysia dalam gerakan global
untuk menangani perubahan iklim dan kesannya.

Kalaulah saya tahu
lebih awal tuan-tuan dan puan-puan ingin datang dari Kuantan untuk
menyerahkan memorandum, saya akan meminta pegawai Kementerian berada di
parlimen untuk menerimanya.

Saya ingin menyatakan di sini, pihak kami telah pun menerima memorandum tersebut.

Saya
sangat mengerti perasaan susah hati jika hilang pekerjaan. Saya
dibesarkan dalam estet dan ibu saya hanyalah seorang kerani, maka saya
sangat memahami apa rasanya berpenat lelah mencari rezeki – nasi di
pinggan, bumbung untuk berteduh, baju di badan dan anak ke sekolah.

Berhubung keputusan Kementerian MESTECC minggu lepas, izinkan saya menjelaskan keputusan Kementerian:

1.
Terdapat dua residu utama terkumpul di Lynas Advanced Materials Plan
(LAMP) iaitu, Water Leached Purification Residue (WLP) sebanyak 451,564
tan metrik dan Neutralization Underflow Residue (NUF) sebanyak 1.113
juta tan metrik. (Saya percaya tuan-tuan dan puan-puan biasa melihat
“bukit-bukit” residu ini di LAMP.)

2. Sehingga kini, tiada
penyelesaian untuk residu terkumpul yang disimpan di tapak penstoran
sementara dengan kaedah landfill terbuka.

3. Risiko berbahaya
terhadap masyarakat sekeliling dan alam sekitar bertambah dengan
peningkatan residu terkumpul kerana ia terdedah kepada ancaman bencana
alam seperti banjir besar.

4. Majikan anda telah dua kali
menyatakan komitmennya untuk mengeluarkan residu dari Malaysia. Jika
anda belum pernah melihat surat ini, saya lampirkan bersama surat aku
janji yang ditulis oleh Lynas Corporation Ltd, Australia (Lynas
Australia) dan Lynas Malaysia Sdn Bhd (Lynas Malaysia) bertarikh 23
Februari 2012 dan 6 Mac 2012. Memandangkan risiko berbahaya yang
meningkat dengan peningkatan residu terkumpul, tindakan ini adalah satu
keperluan.

5. Apakah kos kepada Lynas untuk membawa keluar residu
mereka daripada Malaysia? Menurut laporan Australian Financial Review
pada minggu lepas, kos kepada Lynas untuk membawa keluar residu ini
hanya AUD14 juta kerana sebahagian besar kos ini AUD46 juta boleh
dituntut melalui insurans mereka. Berbanding dengan untung syarikat
tersebut bagi tahun 2017-2018 yang mencecah AUD129 juta, ini hanya 10
peratus daripada untung Lynas. Jika kiraan tersebut tepat, ini bermakna
10 peratus daripada untung Lynas daripada operasi setahun yang lepas
sudah mampu untuk menghantar balik sisa yang terkumpul dalam enam tahun
operasi.

Laporan penuh Australian Financial Review boleh dibaca di sini.

6.
Lebih-lebih lagi, selepas pengumuman prasyarat dibuat oleh kementerian
ini pada minggu lepas, broker saham seperti UBS dan CLSA masih
menegaskan syor “beli” untuk saham Lynas. Broker UBS pula telah
meletakkan sasaran harga saham LYNAS setinggi AUD3.10, iaitu hampir dua
kali ganda daripada harga saham mereka sebelum pengumuman dibuat.

Maklumat lanjut boleh dibaca di sini.

7.
Perkara (5) & (6) menunjukkan pihak pengurusan Lynas Malaysia
seolah-olah mementaskan sandiwara dengan pelbagai advertorial atau iklan
berbayar di akhbar serta sidang media untuk memberikan gambaran negatif
terhadap Kementerian tetapi hakikatnya pihak pengurusan Lynas Malaysia
hanyalah menjaga keuntungan syarikat dengan tidak memenuhi komitmen
mereka. Sebaliknya, sebagai seorang Menteri, saya bertanggungjawab
menjaga kepentingan awam dan kesejahteraan rakyat Malaysia.
8.
Sesungguhnya saya tidak meminta lebih dari apa yang telah dijanjikan
oleh majikan tuan-tuan dan puan-puan pada 2012. Maka menjadi harapan
saya Lynas Malaysia menunaikan janji mereka secara ikhlas dan
bersungguh-sungguh dengan memulakan proses penghantaran keluar residu
WLP dari Malaysia.

9.
Saya juga berharap tindakan ini memberi mesej kepada anak cucu dan
generasi akan datang bahawa generasi ini telah melakukan yang terbaik
untuk memelihara tanah pusaka bertuah ini.


YEO BEE YIN ialah menteri tenaga, sains, teknologi, alam sekitar dan perubahan iklim.
Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...