
Mentaati hawa nafsu
KTS berhujah bahawa si isteri harus melayani suaminya secara mana yang dilakukan oleh pelacur kelas atas ataupun "bidadari" bagi memuaskan nafsu seks si suami. Ini, katanya, adalah untuk mengelakkan potensi kecurangan di pihak suami dan lantas mengatasi masalah sosial yang berkaitan seperti seks bebas, anak luar nikah dan juga pelacuran.
Dan setakat ini, dalil KTS menerima sokongan dan restu dari seorang mufti serta segelintir lelaki yang juga merasakan inilah kaedah atau formulanya bagi membanteras gejala kecurangan suami.
Matlamat KTS ini membawa implikasi serius terhadap taraf dan martabat wanita dalam masyarakat. Bukan itu saja, ianya juga menimbulkan kesan mendalam terhadap kedudukan lelaki, institusi kekeluargaan, hak asasi manusia dan, tidak kurang pentingnya, Islam itu sendiri.
Secara umumnya, pendekatan yang digunakan KTS untuk menangani masalah sosial dan keluarga ini, khususnya apa yang dilihat sebagai kecurangan suami, membayangkan kedangkalan atau kenaifan KTS terhadap sebab-musabab kenapa gejala sosial ini wujud. Dengan kata lain, KTS tidak memahami bahawa isu ini memerlukan kita mengambil kira konteks sosial yang lebih luas kerana ia bukannya semata-mata suatu masalah peribadi atau psikologi seseorang suami itu.
Pertama, kebahagiaan sesebuah keluarga, lebih-lebih lagi pasangan suami-isteri, bukan terletak atau berkisar pada kepuasan nafsu seks suami semata-mata. Perasaan kasih sayang, persefahaman dan saling menghormati antara satu sama lain perlu mewarnai perkahwinan dan keluarga.
Kedua, kebahagiaan suami-isteri juga terletak pada tahap keupayaan suami melayani kehendak dan keinginan isterinya, dan ini termasuklah seks. Dengan kata lain, tanggungjawab menceria dan menstabilkan hubungan suami-isteri juga jatuh kepada bahu si suami. Bak kata pepatah Inggeris, it takes two to tango! Atau, tepuk sebelah tangan takkan berbunyi.
Ketiga, kebahagiaan keluarga juga berkisar pada keupayaan kedua-dua suami dan isteri memahami dan menangani tekanan cara hidup yang memerlukan kedua-dua mereka bekerja bagi menampung keluarga. Dengan kata lain, tekanan ekonomi kuat yang ada dalam kehidupan moden kita ini, lebih-lebih lagi dalam konteks di mana terdapat kenaikan harga barang dan kadar inflasi yang membimbangkan, boleh mendatangkan masalah kepada pasangan ini seperti ketiadaan cukup ruang dan masa berkualiti untuk berintim - dan bukan seks semata-mata.
Kelima, dan ekoran dari atas, ini sudah pastinya merendah-rendahkan martabat wanita kerana hujahan yang diluahkan oleh KTS adalah menidakkan kesaksamaan antara wanita dan lelaki dalam masyarakat. Dengan kata lain, penubuhan KTS adalah satu tindakan yang anti-wanita yang regresif dan tidak memperkasakan golongan Hawa ini dalam dunia moden dan industri yang memerlukan kekuatan intelek, budaya dan politik dalam menghadapi cabaran hidup.
Keenam, dalam perkiraan KTS ini, suami dilakarkan sebagai seorang manusia yang rakus tabiat dan kehendak seksnya sehingga dia memerlukan aksi isterinya yang mirip pelacur kelas atas. Ini juga merupakan satu stereotaip yang perlu dipertikaikan kerana tidak semua lelaki yang mengidam-idamkan isteri sedemikian rupa. Dalam hal ini, adakah pihak KTS terpengaruh oleh aksi segelintir ahli politik yang mana nafsu seksnya senang dicuit dengan, misalnya, semata-mata melihat wanita berjalan di tepi jalan ketika perjalanannya balik ke rumah?
Walaupun KTS ini dikatakan mempunyai skop yang luas dari segi keahliannya yang boleh merangkumi pelbagai wanita dari pelbagai etnik dan agama, saf kepimpinan KTS yang dipenuhi oleh anggota yang beragama Islam boleh memberi gambaran negatif terhadap agama ini. Ini kerana ia boleh menimbulkan salah tanggapan dalam kalangan orang ramai bahawa Islam dan pengikutnya menggalakkan pengabdian wanita/isteri kepada lelaki/suami walhal Islamlah pada asasnya yang berperanan untuk membebaskan wanita dari cengkaman lelaki.
Sesungguhnya, kecurangan lelaki itu boleh dicetuskan oleh pelbagai faktor, dan seks hanya merupakan salah satu faktor itu. Lagipun, kecurangan ini tidak semestinya dimonopoli oleh golongan lelaki sahaja. Wanita, atau sekurang-kurang segelintir wanita, juga turut mempunyai potensi untuk bersikap curang dalam perkahwinan.
Masyarakat yang menyanjung tinggi pencapaian dan sukses dari segi material boleh membantu merenggangkan hubungan intim antara isteri dan suami, serta menjejaskan kasih sayang mereka terhadap anak-anak. Adakah kebahagiaan suami-isteri dan anak-anak semata-mata boleh dicapai, misalnya, dengan bersantai di kompleks beli-belah di hujung minggu? Bolehkah pemberian kereta atau barang kemas yang mahal, misalnya, sebagai hadiah kepada isteri bersaing dengan -- atau berlagak sebagai alternatif kepada -- kasih sayang yang diberikan kepadanya?
Masalah kecurangan sudah tentunya memerlukan pemikiran yang lebih luas dari skop kepuasan nafsu seks suami. Kita harus elakkan diri dari pemikiran mirip Pak Pandir ini.
No comments:
Post a Comment